Met een 4x4 naar Mauritanië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 10:01

Hoi allemaal!

Is iemand van jullie wel eens naar Mauritanië geweest?

Wij gaan in mei namelijk over land naar Morocco en Mauritanië met een omgebouwde Land Rover Defender. We zijn dus volledig zelfvoorzienend en kunnen 1000+ km zonder tankstation.

Vorig jaar zijn we met de auto naar Georgië geweest, maar mijn vriend en ik zijn nog nooit in Afrika geweest. Dus that's a first!

Morocco voel ik mij nu wel voorbereid voor en heb ik wel wat andere contacten die er met de auto zijn geweest, maar Mauritanië is toch minder gebruikelijk. Dus zijn er nog mensen die al eens in Mauritanië zijn geweest en heb je tips? We hebben al een aantal boeken, volg wat reisblogs etc van mensen die op dezelfde manier daarheen zijn gerezen etc maar vind het altijd fijn om first hand iets te horen!

Alvast bedankt!

Edit: paar foto's van de defender voor de liefhebbers


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door midori op 14-03-24 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

shaddy82

Berichten: 1850
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:06

Ik zou even het reisadvies op het ministerie van Buitenlandse Zaken nakijken als ik jullie was, Mauritanië is niet een land waar je zo maar even heen gaat namelijk

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 10:07

shaddy82 schreef:
Ik zou even het reisadvies op het ministerie van Buitenlandse Zaken nakijken als ik jullie was, Mauritanië is niet een land waar je zo maar even heen gaat namelijk


Nee daar zijn we ons van bewust, vandaar dat we ons toch op een andere manier voorbereiden dan voor Morocco.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:27

Waarom de keus voor Mauritinia?
Als ik ff kijk op het reis advies van Nieuw Zeelandse overheid (want daar woon ik):

Reconsider your need to travel to Mauritania overall due to the threat of terrorism and kidnapping and the risk of violent crime.

Higher levels apply in some areas.
Dan is er een kaart van het land en 3/4 of zelfs meer is rood en zegt: do not travel.


En er is ook een combinatie van franse EN sharia law.

Nu snap ik best dat je wellicht nieuwe minder bekende routes wilt reizen maar met zoiets onbegeleid te gaan lijkt me best een risico.. en iets wat ik mijn familie niet aan wil doen. Mn moeder zou de hele tijd niet slapen. Haha.

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:33

Hier een Defender fan <3 Mijn vader heeft een 110 pick up uit ‘86 met originele V8 en als ‘nette’ auto en voor de trailer hebben we een 130 (1 van de laatste gemaakt). En die is opgetuigd met roof rack, lampen, zonneklep etc etc. Helemaal leuk.

Qua reis geen tips maar wel heel tof dat jullie zulke reizen aan het ontdekken zijn. Als je gaat volg ik graag :j

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:53

Wellicht is de polarsteps van kennissen van mij interessant voor je:
https://www.polarsteps.com/MichiFlo/676 ... -westkuste
Zij zijn op de terugweg naar Duitsland en ik zie dat ze bijna weer door Mauritanië gaan.
In hun posts zie ik niks over gevaarlijke situaties in het land

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:42

xTammyy schreef:
Wellicht is de polarsteps van kennissen van mij interessant voor je:
https://www.polarsteps.com/MichiFlo/676 ... -westkuste
Zij zijn op de terugweg naar Duitsland en ik zie dat ze bijna weer door Mauritanië gaan.
In hun posts zie ik niks over gevaarlijke situaties in het land

Als ik het goed zie, rijden zij echt langs de kustlijn van Mauritanië. De snelste/kortste route het land door, met overnachtingen in hotels.

Ik weet niet of het niet tegenkomen van gevaarlijke situaties over de kortste, meest veilige (geel, dus ook weer niet happy happy joy joy) route, over een doorgaande weg met voorzieningen, echt heel relevant is voor de algehele situatie in dat land.

Gerepatrieerd worden is echt, echt niet leuk. Voor jezelf niet, maar voor familie is het ook geen dolle boel (1x meegemaakt). Als dat al gebeurt, want in principe ben je aan je lot over gelaten wanneer je naar oranje/rood gebied trekt. Ik zou er echt heel heeel erg goed over nadenken of je het risico wil lopen het land niet te kunnen verlaten.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:22

Hi Midori,

Ik heb geen tips voor Mauritanië, maar ben wel heel benieuwd naar je Defender. Wat heb je eraan veranderd zodat deze nu zo zelfvoorzienend is?

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:51

Waanzinnig om met een Land Rover zo’n uitgestrekte reis te maken!
Hoe lang trekken jullie voor deze reis uit en heb je evt. een uitloop naar langer mocht er onverhoopt iets tegenzitten?

Ik ben wel heel benieuwd wat jullie heeft doen besluiten naar Mauritanië te gaan. Zeker gezien de waarschuwingen over veiligheid. Criminaliteit, kidnapping en terrorisme, maar ook de vele mijnen die er schijnen te liggen.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reis ... mauritanie

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:55

oh, wat gaaf! Ik lees later verder bij, ik kan je het youtube kanaal van Itchy Boots aanraden, die met een motor door Afrika trekt (Marokko -> nu Zambia) en volgens mij ook Mauritanie heeft gedaan

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 16:21

Capriootje schreef:
Hier een Defender fan <3 Mijn vader heeft een 110 pick up uit ‘86 met originele V8 en als ‘nette’ auto en voor de trailer hebben we een 130 (1 van de laatste gemaakt). En die is opgetuigd met roof rack, lampen, zonneklep etc etc. Helemaal leuk.

Qua reis geen tips maar wel heel tof dat jullie zulke reizen aan het ontdekken zijn. Als je gaat volg ik graag :j


Wat gaaf! De 130 zie je niet vaak. Heb je die wel eens voor vakantie gebruikt of is het echt een "gebruiks" auto?

Die van ons zit er qua leeftijd een beetje tussen in, maar was ooit pickup. Dus drie deurs, wel handig voor het ombouwen tot camper. 1998 110 TDi. En ook met roof rack, dakboxen, 2x side lockers, drie jerries voor extra diesel en een voor benzine (we koken met benzine, overal makkelijk te krijgen), extra lange jack. Voel recovery gear, old man emu vering etc. Dus echt voor "overlading".

Maik79 bovenstaande dus voor de buitenkant/lange afstanden zonder tankstation. En dan binnenin hebben we 45l koelkast/vriezer, smal twee persoons bed wat overdag een l vormige bank is. Overal waar het maar kan opberg ruimte, groot aanrecht, tafeltje aan de achterdeur zodat je ook buiten kan koken. 60l watertank binnenin, met douchekop eraan. Binnen en buiten te gebruiken. Met UV+ kool filter dus dubbel gefilterd zodat het ook echt drinkwater is.

We koken meestal op liquid fuel oftewel benzine. We hebben een paar "lichtgewicht" kookstelletjes op gas en/of benzine en een grote twee pits Coleman op liquid fuel. En niet te vergeten een hele grote batterij van lithium iron phospate waar we dus echt lang mee kunnen doen, en laptops mee kunnen laden e.d.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 16:22

Lielle schreef:
oh, wat gaaf! Ik lees later verder bij, ik kan je het youtube kanaal van Itchy Boots aanraden, die met een motor door Afrika trekt (Marokko -> nu Zambia) en volgens mij ook Mauritanie heeft gedaan


Die volg ik inderdaad ook! Rafiki on tour ook, zij rijden ook in een defender (ook in Mauritanië), en Charline Overland, zij reist ook solo in een 4x4.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 16:37

Duran123 schreef:
Waanzinnig om met een Land Rover zo’n uitgestrekte reis te maken!
Hoe lang trekken jullie voor deze reis uit en heb je evt. een uitloop naar langer mocht er onverhoopt iets tegenzitten?

Ik ben wel heel benieuwd wat jullie heeft doen besluiten naar Mauritanië te gaan. Zeker gezien de waarschuwingen over veiligheid. Criminaliteit, kidnapping en terrorisme, maar ook de vele mijnen die er schijnen te liggen.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reis ... mauritanie


Ja wel hebben wel flexibilitet, en gaan sowieso met een redelijk losse planning dus als het nou in Morocco blijkt dat het toch echt niet kan dan is dat ook oké.

We waren voor corona plannen aan het maken om naar de Zuid Afrika te rijden (dus ook via het westen), maar toen gooide corona helaas roet in het eten, en nu hebben we daar niet genoeg tijd (en geld) meer voor. Maar voor alleen Morocco en Mauritanië heb je natuurlijk minder tijd nodig.

En waarom Mauritanië? Dat is vrij "standaard" (klinkt stom, ik weet niet hoe ik het moet beschrijven) voor overlanders om die reis te maken. Wij volgen dus ook al jaren mensen die daar (door)heen reizen en het lijkt ons ontzettend gaaf. Bijvoorbeeld vanwege de woestijn, echt andere cultuur, hoeveel andere mogelijkheden je hebt met een 4x

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:39

Controleer je verzekering even goed of je in oranje of rood gebied wel gedekt bent.

Ik vind het alles behalve een slim besluit om te doen, ik zou het bijna dom noemen, maar ik heb er niet genoeg verstand van om dat ook te zeggen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:42

Jullie Landie klinkt gaaf! Wij trekken met een X-trail met daktent rond, en hebben de ambitie om een keer naar centraal Azie (Kirgizie, Oezbekistan etc) te rijden, maar dan moet de regio wat rustiger zijn.
In 2022 hebben we met een gehuurde Hilux, volledig equipped en daktent, Zimbabwe / Zuid-Afrika / Mozambique rond gereden. Genoten!

En ik droom al sinds 1993 om met de auto naar Accra te rijden :-)

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:46

Wauw, geen tips, maar mocht je een volgtopic gaan aanmaken dan volg ik graag! Mijn droom is om ooit naar Mongolie te rijden met een defender. Maar eerst maar eens sparen, iemand vinden die meegaat (en versstand van auto's heeft) en een defender aanschaffen haha

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:51

De 130 is meer een gebruiks auto ja, wel hebben we er een rondreis mee gemaakt door Ierland maar niet gekampeerd. Lichamelijk is dat niet haalbaar helaas dus gewoon bed & breakfast en hotels gedaan. Wel ooit gedacht om dak tent etc erop te zetten maar we gebruiken het dan niet voldoende. Zal dan voornamelijk weekendjes zijn oid.

De 110 is vooral hobby en mag mee terrein rijden. Dat is ook de boerderij auto voor de aanhangers en mest laden enz. Deze winter gaat hij de schuur in voor restauratie.



Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de hobby geërfd van mijn ouders en vind het fantastische auto’s en leuk ‘wereldje’

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:00

FYI
Rode gebied zou ik ook niet doen, maar de kust is echt wel een optie

Afbeelding

Afbeelding

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:09

Laatste top gear gekeken? Hele gave auto hebben jullie! <3

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 17:26

Ik antwoord even zonder quoten want meerdere mensen quoten gaat bij mij altijd mis :Y)

Qua autoverzekering ben je eigenlijk nooit gedekt, je schaft ter plekke op de grensovergang autoverzekering aan. Of je dan ook echt gedekt bent is natuurlijk nog maar de vraag, maar dat is een keus... Qua reisverzekering moet je ook een specifieke verzekering nemen want is idd vaak/meestal ook niet gedekt. Maar we doen ook bergsporten en die zijn ook nooit gedekt, dus ben wel gewend om de fine print van verzekering uit te vogelen.

Haha leuk dat een aantal mensen willen volgen, maar ik weet uit ervaring dat ik heel slecht ben om dat soort dingen bij te houden.. ik maak altijd wel veel foto's, maar heb niet de discipline (intresse?) om het echt online bij te houden. Je beste kans is dan om mij te volgen op instagram @thatswutchgirl. Maar daar post ik nu dus nog dingen van twee jaar geleden :D post tijdens de reis wel vaak wat stories.


Capriootje die ziet er echt goed uit!! Ik verhuis straks ook naar de boerderij van mijn vriend, grote kans dat er ooit nog een pickup komt maar dan een 90 denk ik... En is idd niet heel ruim om in de defender te leven dus het moet je wel passen en je moet dan idd geen lichamelijke kwaaltjes hebben, dan wordt het al snel te lastig. En is inderdaad een super leuk wereldje en je kan altijd op hulp van andere eigenaren rekenen!(En een Salut)

Lielle het ligt er inderdaad aan bij welk land je de veiligheids/reisadviezen bekijkt want het verschilt per land. Ik ken idd niemand die naar het noorden of oosten gaan, hoewel chinguetti en oudane (iets ten oosten daarvan) nog wel gebruikelijk zijn, want daar gaat de bekende Iron Ore trein heen. Daar kan je gratis op meerijden of met de 4x4 volgen. Staat ook op de planning, en kwam idd ook in top gear voor @CastaMickey!

ikke

Berichten: 37553
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:22

Reizen in die gebieden en met de eigen auto is een totaal andere manier dan georganiseerd en stelt ook specifieke eisen, niet alleen aan de auto maar ook aan je eigen kennis en inzicht.
Daarnaast is Ierland geen Nederland, zoals je aangeeft, en heeft een Nederlands reisadvies vrij weinig nut voor een Ier (en andersom).

Je klinkt als een redelijk ervaren reiziger dus ik wens je een goede reis en behouden thuiskomst.
De enige tip die ik voor je heb, van een Britse collega LRO: olie, genoeg olie.... :D

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:31

Citaat:
Daarnaast is Ierland geen Nederland, zoals je aangeeft, en heeft een Nederlands reisadvies vrij weinig nut voor een Ier (en andersom).


daar ben ik het niet mee eens. Het reisadvies geeft een indicatie van de risico's waarmee je rekening te houden hebt en dat is voor 'westerse reizigers' redelijk vergelijkbaar. Mijn ervaring met de BuZa kleurcodes is erg goed, zeker als je het combineert met gedegen inlezen in ook lokale bronnen, en een grote dosis gezond verstand. En dat lijkt bij TS wel goed te zitten.

ikke

Berichten: 37553
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:46

Lielle schreef:
Citaat:
Daarnaast is Ierland geen Nederland, zoals je aangeeft, en heeft een Nederlands reisadvies vrij weinig nut voor een Ier (en andersom).


daar ben ik het niet mee eens. Het reisadvies geeft een indicatie van de risico's waarmee je rekening te houden hebt en dat is voor 'westerse reizigers' redelijk vergelijkbaar. Mijn ervaring met de BuZa kleurcodes is erg goed, zeker als je het combineert met gedegen inlezen in ook lokale bronnen, en een grote dosis gezond verstand. En dat lijkt bij TS wel goed te zitten.

Dat laatste ben ik absoluut met je eens, maar de NL overheid is in deze context nogal behoudend. Dat is ook wat ik regelmatig terug hoor van andere reizigers.

TS: welke motor/aandrijving heb je erin liggen? Ik schat in een Diesel, gezien dat in Ierland een stuk simpeler ligt dan in NL.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:57

Ben voor de gein even gaan kijken (I love fact-based :-) ) :

USA: Mauritania - Level 3: Reconsider Travel (map states Exercise Increased Caution - Contains Areas with Higher Security Risk)
UK: FCDO advises against all travel to parts of Mauritania. (however, color coding on map appears identical to the Dutch map)
Ireland: Security Status Avoid Non-Essential Travel
Canada: Mauritania - AVOID NON-ESSENTIAL TRAVEL, Northern and eastern Mauritania - Avoid all travel

dus dat vind ik toch wel redelijk vergelijkbaar.


Maar minder relevant voor TS, en na Georgie (waar? staat ook op ons lijstje) moet dit ook wel lukken.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 19:21

Haha Ikke, bij Defenders is er de grap, als ie niet lekt moet je de olie bijvullen (want dan is het waarschijnlijk op).

Gelukkig is mijn vriend ontzettend handig en kent de auto inside out en onderhoudt m ontzettend goed. Dus na ruim 20.000 km in drie maand twee zomers terug echt 0 problemen gehad. Is een diesel inderdaad!

Thanks voor het opzoeken. Het verschil zit m inderdaad in dat het soms voor het hele lang negatief is, soms alleen voor Noord en Oost.

In Georgië zijn we op heel wat plekken geweest maar we vonden we vooral de bergdorpjes heel gaaf en mooi, dus tusheti, usguli, Svaneti. Eigenlijk het hele grensgebied met Rusland. In Georgië zijn trouwens ook een paar gebieden waar je echt niet moet komen... Tblisi vonden we niks, echt heel Europees, maar wel chille badhuizen! Soort Hammam.