Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:41

Mssn een hele gekke, maar wij gebruikte gewoon zo'n dekentje uit de ehbo kist, zo'n alu folie ding. Weegt niks, scheelt in temp. Legde we dan onder de binnenkant, anders werd je veel vh gekraak of verschoof ie als je matje schuift.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:41

Leuk gear topic. 8-) Al flink wat jaren geen meerdaagse trektochten meer gedaan. :=

Ik ben zelf erg groot fan van de tenten van Hilleberg. Ik heb een Nallo2 GT gehad en heb nu een Allak en een Akto, maar die liggen al een aantal jaar stof te vangen in de berging.

Zie goede tips voorbij komen voor merinowol. Ik vind zelf de Icebreakers heerlijk. Heb zelf vaak een combi van softshell en hardshell mee. Arc'teryx vind ik een fijn merk. Als het ook nog eens wat kouder kan worden ook nog wel eens donsjack mee. Qua broeken toch meestal broeken van Fjällräven in combinatie met regenbroek/hardshell bij slecht/koud weer.

Qua slaapzak is het meer hoe vochtig het kan worden. Zeer natte omstandigheden kan soms wel eens lastig zijn met donzen slaapzak. Die isoleert dan niet meer in tegenstelling tot een synthetische slaapzak. Ik vind zelf de slaapzakken met dons ook het fijnst. Lekker licht en klein te pakken in je tas. Kan echt een hoop gewicht en volume schelen. Ik heb er zelf twee van Western Mountaineering. Ik probeer mijn slaapzak altijd zo lang mogelijk in zak te laten zitten voor het slapen zodat hij niet al helemaal klam kan worden voordat ik erin kruip.

Qua matjes heb ik van alles en nog niets gehad, maar vooral van Therm-a-Rest en Exped.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:42

Ik heb alleen de OP gelezen, maar heb zelf het eerste deel van de Kungsleden gelopen afgelopen september.
Mocht je sws vragen hebben, DM maar (er staat ook een verslag op mijn site). Ik liep van Abisko naar Nikkaluokta in 5 dagen.

Ik heb zelf met de Decathlon tent gelopen die je aangeeft. Fijne tent, wel klein, maar voor die prijs denk ik de beste optie. Ik heb ook wel naar de bekende Lanshan tenten gekeken van Alie (met dus wandelstok als tentstok), maar de lichtere versies zijn daar enkelwandig en dat zou ik in Scandinavië zeker niet doen!

Oh en inderdaad gewoon een normale powerbank meenemen. Er is toch geen bereik, dus je batterij gaat maar langzaam leeg.

Tip qua eten: neem vooral dingen als Adventure food mee. Je moet toch alles meeslepen, dus dat is de beste optie (wel in Nederland kopen). Daarnaast liep ik met 55 liter backpack en dat was ruim genoeg. Ik had wel een donzen slaapzak en een erg klein matje mee.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 16:51

mvdende schreef:
Zelf gebruik ik graag lighterpack om m'n materialen in te zetten voor gewicht enz.

https://www.lighterpack.com/r/1ao8ga

Dit is één van mijn lijsten die ik daarmee gemaakt heb.

Ik had al eea qua gewichten geïnventariseerd en in Excel gezet, maar nu heb ik even tijd om naar lighterpack te kijken en dat is echt super!
Ik heb nu een inventarislijst gemaakt en kan van daaruit alles over en weer schuiven naar een daadwerkelijke paklijst. Super tip!

@black_kelpie: dat was mij al bekend dat je nagenoeg geen mobiel bereik hebt, maar ik vind het soms wel fijn om naar een podcast of muziek oid te luisteren. Sowieso gaan er dan bedraade oortjes mee, want dat scheelt weer in zowel stroomverbruik als dingen die opgeladen moeten worden :+

@sharani: wij hebben als het goed is een opvouwbaar zonnepaneeltje liggen, ga ik daar eerst mee experimenteren voor ik iets ga aanschaffen.

@Bagheera: Daar had ik geen idee van dat natte omstandigheden een negatief effect hebben op de isolatiewaarde van dons. Een goede om in het achterhoofd te houden!

@Travel_me: Ik heb met plezier je blog gelezen! Nou weet ik dat we de eerste dag waarschijnlijk meer dan de gemiddelde 13km per dag gaan lopen aangezien we enkel in onze tentjes overnachten _O-

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:03

Ik had gewoon meestal bereik op de Kungsleden, hoor. Enkel toen ik Sarek inging niet meer. En misschien een heel klein stukje niet. Telefoon weet ik trouwens niet, die heb ik niet gebruikt. Internet had ik iig gewoon. Denk er trouwens wel aan dat je zowel wifi als mobiele data uitzet (of vliegtuigstand). Je telefoon blijft anders zoeken en is zeker in de bergen binnen no time leeg dan.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 17:06

Goede tip! Heel logisch, maar dat zou ik gewoon vergeten als dat niet gezegd zou worden.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:23

IHN schreef:
Ik had gewoon meestal bereik op de Kungsleden, hoor. Enkel toen ik Sarek inging niet meer. En misschien een heel klein stukje niet. Telefoon weet ik trouwens niet, die heb ik niet gebruikt. Internet had ik iig gewoon. Denk er trouwens wel aan dat je zowel wifi als mobiele data uitzet (of vliegtuigstand). Je telefoon blijft anders zoeken en is zeker in de bergen binnen no time leeg dan.

Serieus? Ik had van Keb tot vlak voor Abisko een dik vet kruis, kon helemaal niks. Ik vond het heerlijk.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:02

Ik ook hoor! Vanaf Abisko tot Kebnekaise had ik geen bereik.

Leuk! Hahah ja dag 1 is waar je als enige rekening moet houden met overnachten.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:33

volgens mij had ik gewoon bereik. Maar t is al een flink aantal jaar geleden, dus kan me vergissen. In Noorwegen zou ik ook geen bereik moeten hebben. Aldus de local van wie ik de hut huurde. Maar ik had toch echt bereik tot ruim 2 km vanaf waar ik niks meer zou hebben (op de plek waar ik zat was idd niks en dat was idd heerlijk)

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:48

Wat een fijn topic! Zoveel tips al hier. Ik ga ook voor het eerst een meerdaagse tocht met tent doen. Dit wordt eerst oefenen op het Krijtlandpad in Zuid-Limburg. En dan naar Noorwegen!

Qua wandelbroek heb ik net een hele fijne aangeschaft van Revolution Race: de Prime Stretch Pants. Vorig jaar had ik al de Nordwand Highwaist Stretch Pants gekocht. Deze heeft iets stuggere stof, misschien wat duurzamer dan de Prime. Maar ook een prima wandelbroek. Ik heb hem eigenlijk mijn hele (auto)kampeervakantie in Noorwegen aangehad. Ze hebben nu trouwens wel leuke kortingen bij RR. Nu met code 20EXTRA 20% extra korting.

Na lang wikken en wegen heb ik een 3 persoons tent van Sea to Summit aangeschaft. De Telos TR3 Plus. Wij gaan met z'n tweeën plus hond, dus wil wel een beetje ruimte. En deze tent kun je over twee rugzakken verdelen. En de Plus omdat deze wat warmer is (geen mesh) en een robuustere bodem heeft. Handig bij hondennageltjes, maar ook bij wildkamperen op oneffen of natte grond. En ik wil niet nog een extra footprint meenemen.
Heb wel geleerd dat je eigenlijk het beste een persoon erbij op kunt tellen. Dus ga je alleen, neem dan een 2persoons. Bij de meeste 1 persoons is er net ruimte voor 1 matje. Maar dat kun je in een kampeerzaak wel uitproberen.

Voor mijn training volg ik het wandelprogramma van Wanda van dewandeltrainer.nl Ook een aanrader!

Ik lees graag hier verder mee voor meer tips. Leuk om te zien dat er meer mensen dit leuk vinden. Op mijn werk krijg ik alleen maar meewarige blikken.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:56

@ts.
Nog een tip, ga niet uit van de gewichten die je online vind van je materiaal, maar leg het zelf op een keukenweegschaal. Dan heb je de exacte gewichten

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 23:51

Krijtlandpad had mijn moeder het ook al over, daar ga ik zeker wat etappes van inplannen! We gaan voor die tijd ook nog diverse keren naar Luxemburg en dan ga ik ook diverse wandelingen inplannen om te trainen. Die site ga ik ook naar kijken.

Zelf wegen was ik al tegen gekomen, ik heb ook al het eea wat ik in huis heb al gewogen en in excel onder elkaar gezet. Kan ik straks van daaruit zo m’n rugtas “inpakken”.

Ik ben echt super blij met alle tips hier en vind het ook fijn dat anderen er profijt van hebben.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 02:19

Ik zou dan ook zeker kijken naar de Dutch Mountain Trail. Ook in Limburg, maar wel wat uitdagender. Is in principe een 4 daagse wandeltocht. Al heb ik hem in 4 losse etappes gelopen.

Prachtige route ook!

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 08:45

Die heb ik gisteren toevallig gezien! Vier dagen achter elkaar ga ik niet meer gepland krijgen, maar dat is zeker een optie om in etappes te doen. Ik ben met een uur in Maastricht dus dat is ook haalbaar op een dag.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:13

Leuk topic!

Zelf nog geen ervaring met meerdaagse wandeltochten, maar wel met fietstochten, al hoef je daar heel ietsje minder op het gewicht te letten.

Afgelopen zomer in Zweden en Noorwegen had ik een slaapzak die half half dons en synthetisch was. Inderdaad door bovengenoemde reden, dat met veel vocht dons minder isoleert. Ik zat nog vrij zuidelijk, maar het koelde snachts flink af en ik had veel regen.

Een droge set merino onderkleding (sokken, legging trui met lange mouwen) in een zipzakje om in te slapen is echt een aanrader. Jezelf warm houden in vochtige en bezwete kleding is lastig. Een merino hoofdband voor om je oren helpt ook goed snachts.

Op een isolerend matje zou ik niet besparen en is onmisbaar. Ik ben zelf heel blij met mijn sea to summit ultralight. Je hebt matjes voor vrouwen, die zijn kleiner en scheelt weer net wat gewicht.

Vochtige doekjes vind ik zelf handiger dan wc papier, valt niet uit elkaar en heb je minder van nodig. Kan je ook goed je handen en dergelijke mee schoonmaken.

Zelf was ik heel blij met een compact 2P tentje, zodat ik ook ruimte had voor mijn spullen en mezelf. Vooral toen het echt veel regende en ik later vertrok. Maar op de fiets is dat net wat makkelijker qua gewicht.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:29

Ik heb voor het plassen een Liberpee gekocht. Vond het even een drempel, maar als je het eenmaal een keer gebruikt hebt wil je niet meer anders.
Verder ook een Kula Cloth (hygiënische afveegdoek).
En mini geperste handdoekjes van wandelgemak.nl Ook wel bekend als Wysi wipes. Deze zien eruit als pepermuntjes, maar als je ze iets vochtig maakt vouwt het zich uit tot een doekje.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 17:29

De tent is ondertussen geregeld. Ik kan de Decathlon tent lenen van iemand die vorig jaar met die reis mee is gegaan. Die bleef er qua prijs/gewicht verhouding toch uit springen dus als ik er een had gekocht was het grote kans toch die geworden.

Door haar en de organisator werd mij, net als hier, ook verteld dat een rugzak van 46L waarschijnlijk niet genoeg is. Ik had al een andere rugzak aangeboden gekregen van een vriendin dus die heb ik nu gevraagd om te lenen. Deze is 65+15 dus dat zou groot genoeg moeten zijn, hopelijk draagt die net zo comfortabel als die van mijn moeder. We gaan die morgenmiddag oppikken als we toch daar in de buurt zijn.

Ondertussen was ik vandaag weer wat verder aan het zoeken naar de slaapuitrusting. Ik dacht dat ik de Decathlon site al van voor tot achter had uitgespit, maar om een of andere reden zie ik nu ineens wel dingen die ik vorige week niet tegen kwam. En dat is zoveel leuker geprijsd dan een bever of zwerfkei ofzo :o
Slaapmatje heb ik zo goed als mijn keus al gemaakt (waarbij ik de R waarde in acht heb genomen zoals hier geadviseerd), voor slaapzak twijfel ik tussen twee. Een syntethische (€75/1050gr) of een dons (€180/830gr), beide met een comfortwaarde van 5°C. Maar ik ga eerst zaterdag eens zien wat voor slaapzak en andere spullen mijn moeder in de aanbieding heeft.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:11

Mijn ervaring is dat een comfortwaarde van een slaapzak niet veel hoeft te zeggen, vooral bij vrouwen ligt die een stuk hoger (dus comfortwaarde 5, is dan bij vrouwen algauw bij 10 graden).
Ik had eerst een slaapzak met een comfortwaarde van 5, en kreeg het daar zelfs in Denemarken in augustus koud in, waar het ruim boven de 12 graden bleef snachts. Voor Zweden en Noorwegen had ik afgelopen zomer een 50/50 synthetisch/dons slaapzak met comfortwaarde rond 0 en nog steeds sliep ik met een merino legging, trui en sokken.

En ik snap dat het grote uitgaves zijn, als je zo in één keer veel moet aanschaffen. Maar goedkoop is soms ook duurkoop, decathlon heeft prima spullen, maar de kwaliteit en duurzaamheid op de lange termijn is soms wel twijfelachtig.
Terwijl, als je even goed investeert, kan je er bijna je hele leven mee doen. Maar goed, dat is een eigen afweging natuurlijk!

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 18:20

Maar duizend euro uitgeven aan een uitrusting voor een reis waar ik enigszins impulsief voor heb aangemeld en waarvan ik op voorhand niet kan zeggen dat ik zoiets vergelijkbaars in de toekomst vaker ga doen is ook van de zotte. Ik zou het graag willen, maar dat is helaas niet de enige variabele.

Normaal kies ik veelal de duurdere kwalitatief betere optie, maar dat gaat nu wel heel erg in de papieren lopen. Gemiddeld genomen ben ik erg tevreden over de decathlon producten dus waarom niet?

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:24

Decathlon is prima hoor. Gewoon niet de goedkoopste optie kiezen. Das echt instap. De duurdere producten gaan gewoon lang mee en is niks mee aan de hand (heb er gewerkt en zelf ook best wat spullen)

Qua slaapzak ligt het er een beetje aan wanneer je gaat. Kon dat zo snel even niet meer vinden. Ik ging in begin september en had 0 graden en dat was toen prima, maar kouder had niet gemoeten.

Qua dons of synthetisch. Kijk het prijsverschil is best groot en als je van plan bent om dit meerdere keren te doen, dan zou ik zeker investeren. Twijfel je, dan zou ik voor een iets goedkopere versie gaan. Qua gewicht is 200 gram niet onwijs veel en dat zou je prima extra mee moeten kunnen slepen.
Enig is, de slaapzakken van dons zijn wel een heel erg stuk kleiner. Dat is wel het overwegen waard.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:25

@Dorus: volgens mij zijn er recent nieuwe dingen bijgekomen op de decathlon site. Zag daar laatst bijvoorbeeld een heel interessant slaap matje, die ik ook niet eerder had gezien.

Verder helemaal eens met Suliko, persoonlijk zou ik voor een warmere slaapzak gaan.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:28

Dorus schreef:
De tent is ondertussen geregeld. Ik kan de Decathlon tent lenen van iemand die vorig jaar met die reis mee is gegaan. Die bleef er qua prijs/gewicht verhouding toch uit springen dus als ik er een had gekocht was het grote kans toch die geworden.

Door haar en de organisator werd mij, net als hier, ook verteld dat een rugzak van 46L waarschijnlijk niet genoeg is. Ik had al een andere rugzak aangeboden gekregen van een vriendin dus die heb ik nu gevraagd om te lenen. Deze is 65+15 dus dat zou groot genoeg moeten zijn, hopelijk draagt die net zo comfortabel als die van mijn moeder. We gaan die morgenmiddag oppikken als we toch daar in de buurt zijn.

Ondertussen was ik vandaag weer wat verder aan het zoeken naar de slaapuitrusting. Ik dacht dat ik de Decathlon site al van voor tot achter had uitgespit, maar om een of andere reden zie ik nu ineens wel dingen die ik vorige week niet tegen kwam. En dat is zoveel leuker geprijsd dan een bever of zwerfkei ofzo :o
Slaapmatje heb ik zo goed als mijn keus al gemaakt (waarbij ik de R waarde in acht heb genomen zoals hier geadviseerd), voor slaapzak twijfel ik tussen twee. Een syntethische (€75/1050gr) of een dons (€180/830gr), beide met een comfortwaarde van 5°C. Maar ik ga eerst zaterdag eens zien wat voor slaapzak en andere spullen mijn moeder in de aanbieding heeft.



Welk slaapmatje had je gezien? Slaapmatje zou wat mij betreft namelijk het enige zijn wat ik hier niet zou komen (kijkende naar de collectie), maar misschien is er iets nieuws bijgekomen ;)

Nienkex

Berichten: 1671
Geregistreerd: 31-05-08
Woonplaats: onder mijn dak

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:21

Wat tof dat je dit gaat doen!

Veel lichtgewicht spullen zijn ook te huren, bijvoorbeeld via https://hikershouse.nl/

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 22:36

Ik heb de indruk dat de afgelopen week het wintersport assortiment plaats heeft gemaakt voor het kampeer assortiment.

Travel_me schreef:
Welk slaapmatje had je gezien? Slaapmatje zou wat mij betreft namelijk het enige zijn wat ik hier niet zou komen (kijkende naar de collectie), maar misschien is er iets nieuws bijgekomen ;)


Ik vond deze er wel aardig uit zien.


Travel_me schreef:
Enig is, de slaapzakken van dons zijn wel een heel erg stuk kleiner. Dat is wel het overwegen waard.

Oh dat is een goede om te weten! Ik ben vrij fors gebouwd dus wilde sowieso al voor een maat groter gaan dan voor mijn lengte geadviseerd wordt. En indien mogelijk proef gaan liggen in de winkel. Maar dan zal ik ook nog eens goed naar de afmetingen kijken.

Ik ga trouwens eind juni. Ik weet niet of ik dat al eerder gezegd heb.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:43

Ah ja dat is wel dingene met de hoogste R waarde. Wel echt onwijs dun vind ik zelf. Dus als je kan ga zeker even proefliggen in de winkel.

Kan inderdaad best zijn dat de verbouwing is geweest van winter naar zomer. Dat is altijd in maart. Online is er normaal wel gewoon hetzelfde aanbod, maar in de winkels inderdaad niet.

Qua maat bedoel ik overigens vooral de pakmaat. Die is bij dons een stuk kleiner. Maar ga ook zeker even testen. Bij welke winkel woon je in de buurt?