Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 00:13

Ik had deze gezien, die heeft nog een hogere r waarde en is er ook in een large variant.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 00:37

Ahh die is nieuw! Wel slim, want heb vorig seizoen tegen meerdere mensen gezegd dat ze beter hun matje ergens anders konden kopen (die hadden echt wel minimaal 4 nodig)

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 07:49

Travel_me schreef:
Qua maat bedoel ik overigens vooral de pakmaat. Die is bij dons een stuk kleiner. Maar ga ook zeker even testen. Bij welke winkel woon je in de buurt?

Oh dat :+ Dat wist ik inderdaad :j een van de redenen dat die mijn voorkeur heeft, naast dat het lichter is en ik al sinds jaar en dag de voorkeur heb over dons te slapen.
Ik woon vlakbij vestiging Best.


Sharani schreef:
Ik had deze gezien, die heeft nog een hogere r waarde en is er ook in een large variant.

Die heb ik ook op mijn lijstje staan, maar ik dacht dat ik met die andere wel toe zou kunnen. Jij denkt dat ik beter voor deze kan gaan dan?

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:25

Degene die ik noem is comfortabeler (dikker en vlakker), maar de hogere r waarde geeft je ook wat meer zekerheid bij koude nachten. En die kun je ook in juni hebben. Wat gewicht en pakmaat betreft scheelt het elkaar niet veel.

Fenn

Berichten: 6140
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:49

Onze eerste trekking had mijn vriend het matje dat jij wilde kopen en ik leende een thermarest mat. Eind mei/begin juni in Schotland. Enkele nachten rond het vriespunt. Mijn vriend had het echt veel kouder op het matje en heeft het nooit meer gebruikt. Ik zou dus ook voor die andere gaan of tweedehands een thermarest neoair zoeken :)

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:11

Als je een tweedehands Neonair op de kop kunt tikken zou ik dat zeker doen! Dat is wat mij betreft het beste matje wat je kunt vinden. Heeft mij 190 euro gekost, maar was het waard. Nu ging ik ook sowieso twee trektochten lopen.

Ik zou anders ook voor het nieuwe matje gaan. Lijkt veel comfortabeler. Die rode is echt heel erg dun. Maar Best is hee uitgebreid, dus die hebben hem sowieso liggen

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:08

Als je voor een tweedehands neoair gaat kijken, moet je daar niet teveel voor betalen. Er is een verbeterde variant uit (geen krakende chipszak meer). Heb de oude variant al een paar keer afgeprijsd gezien. Maar zou persoonlijk 100% voor de nieuwe gaan, de Neoair NXT. Die test ik momenteel voor mijn werkgever en is echt heel veel fijner.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 20:25

Travel_me schreef:
Maar Best is hee uitgebreid, dus die hebben hem sowieso liggen

Nou dat viel even tegen _O-
Ik ben gisteren tussendoor even geweest om een bestelling op te halen en het parkeerdek linksaf was al afgesloten, maar er stond nog geen tent. Binnen waren ze ook nog druk bezig met de ombouw naar het kampeerseizoen. Er lagen al diverse producten, maar er was nog maar weinig beschikbaar om te testen. Ik was dus iets te vroeg, gaan we gaan binnenkort gewoon nog een keer langs.

Gisterenavond zijn we naar Bever geweest om te kijken voor een andere rugtas, nadat ik uit meerdere hoeken had gehoord dat 46ltr te klein zou zijn en de 65+15 die ik kon lenen hard dezelfde kant op aan het gaan was als mijn versleten 55ltr.
De jongedame die mij geholpen heeft begon met een hele duidelijke uitleg en vertelde haar eigen ervaringen. Zij gebruikt zelf een nog kleinere rugtas op meerdaagse trektochten. Ze adviseerde nog even te wachten met een andere rugtas kopen en eerst te kijken hoe ik alles in de rugtas die ik heb kan krijgen. Ook kwam ze met de tip voor de dingen die ik nog niet heb (zoals de tent, die krijg ik volgende week) een tas te pakken en die te vullen met het gewicht en in ongeveer de werkelijke afmetingen. Dus dat gaan we morgenmiddag even doen.
Maar ze heeft ook heel goed geholpen met tassen passen. Uiteindelijk twee hele fijne tassen op mijn rug gehad, de Osprey Ariel 55 en de Fjällräven Keb 52W, maar dus zonder rugzak vertrokken.
Ik ga eerst eens haar tip uitproberen en alles inpakken en kijken hoever ik kom. Ik moet alleen nog zien te achterhalen waar ik aan moet denken qua gewicht en volume voor wat betreft proviand en gasflesje. En of een brander nou wel of niet inbegrepen is.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:38

Ik heb niet alles gelezen. Maar een tent waarbij de binnentent aan je buitentent vasthangt heeft mijn voorkeur in natte gebieden. Veel tenten zet je eerst de binnentent op en daarna gooi je de buitentent eroverheen. Als het hard regent is je binnentent op dat moment al nat. Wij hebben zelf een Vaude tent en zijn daar al jaren heel tevreden over.

Zorg voor snel drogende kleding en investeer in goede regenkleding. Vergeet ook niet om een muts mee te nemen!

Je kan makkelijk gewicht besparen op toiletartikelen en een handdoek.

Daarnaast hoef je in dat gebied nauwelijks water mee te nemen. Een bidon met 0.5l is meer dan genoeg want je kan in elk beekje je fles vullen.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 21:45

Dat (natuurlijk drinkbaar) water daar ruim voorradig is had ik al begrepen :j toch zit ik eraan te denken een waterzak aan te schaffen, maar dat is meer om ervoor te zorgen dat ik goed hydrateer. Ik heb vandaag een heel stuk gelopen in mijn eentje, maar neem dan te weinig tijd om stil te gaan staan om m'n rugzak af te doen en water te pakken. En mijn water was ijskoud wat mij ook niet echt helpt met drinken.
Maar dan kan ik waarschijnlijk met een kleinere zak toe en dat ik wel goed om te weten!

Ik ben al goed uitgerust qua wollen bovenkleding, alleen broeken moet ik nog naar opzoek. Die ik vandaag aan had is aan de zware kant en is perfect om te lopen, maar zodra ik ga zitten wordt hij erg vervelend.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 23:14

Fenn schreef:
Onze eerste trekking had mijn vriend het matje dat jij wilde kopen en ik leende een thermarest mat. Eind mei/begin juni in Schotland. Enkele nachten rond het vriespunt. Mijn vriend had het echt veel kouder op het matje en heeft het nooit meer gebruikt. Ik zou dus ook voor die andere gaan of tweedehands een thermarest neoair zoeken :)

De jongedame waar ik de tent van kan lenen kwam net met de vraag of haar thermarest ook wil lenen dus qua slapen ben ik zo goed als onder de pannen *\o/*

Ik ben nog aan het zoeken naar fijne broeken. Ik heb nu deze en op zich zijn die heel fijn om mee te lopen, maar zodra ik ga zitten gaan ze rond mijn middel vervelen. Dus ik zoek iets wat iets comfortabeler is. Maar ik wil eigenlijk wel persee zakken op de bovenbenen waar ik bij kan als ik m’n rugzak op m’n rugzak heb.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 00:30

Zelf geen ervaring met hiking trektochten. Alleen met fietskamperen en dan kun je toch net iets zwaarder bepakt op reis.
Maar als tip wil ik je geven om @outdoorinspiratie op instagram te volgen. Zij geeft veel tips over meerdaagse wandeltochten en vertelt ook welke spullen ze daarvoor gebruikt. Ze heeft ook een blog met allerlei artikelen over haar kampeeruitrusting.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:09

@dorus: je hebt ook broeken met een verstelbare taille met klittenband. Dat vind ik zelf super handig. Geen riem meer nodig en als je gaat zitten, doe je hem wat losser. Heb er zelf 1 van Norrøna, maar dat is voor een enkele keer gebruik misschien een beetje te prijzig. Maar er zijn zeker meer merken die dat hebben.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 14:16

Die ben ik tegen gekomen en lijken mij inderdaad erg fijn :j maar ik heb er nog geen gevonden met toegankelijke zakken wanneer je een rugzak draagt.
Nou moet ik zeggen dat ik toch wel geregeld ga wandelen in Luxemburg dus zo’n broek zal ik eerder vaker gebruiken dan andere onderdelen van de uitrusting. Ik ga eens naar Norrøna kijken.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:11

Je zou kunnen kijken voor een broek van Dope. Die zakken gaan heel ver open en kun je met een rugtas op goed bij. Ze zijn ook waterafstotend en dat is super fijn.

Fenn

Berichten: 6140
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:16

Dorus schreef:
Fenn schreef:
Onze eerste trekking had mijn vriend het matje dat jij wilde kopen en ik leende een thermarest mat. Eind mei/begin juni in Schotland. Enkele nachten rond het vriespunt. Mijn vriend had het echt veel kouder op het matje en heeft het nooit meer gebruikt. Ik zou dus ook voor die andere gaan of tweedehands een thermarest neoair zoeken :)

De jongedame waar ik de tent van kan lenen kwam net met de vraag of haar thermarest ook wil lenen dus qua slapen ben ik zo goed als onder de pannen *\o/*

Ik ben nog aan het zoeken naar fijne broeken. Ik heb nu deze en op zich zijn die heel fijn om mee te lopen, maar zodra ik ga zitten gaan ze rond mijn middel vervelen. Dus ik zoek iets wat iets comfortabeler is. Maar ik wil eigenlijk wel persee zakken op de bovenbenen waar ik bij kan als ik m’n rugzak op m’n rugzak heb.


Oh, fijn een matje, scheelt geld ook dat lenen!

Ik heb een fijne wandellegging van patagonia en eentje van een merk dat ik even op moet zoeken, maar wat goedkoper is. Beide sneldrogend en met zakken op de benen. Ik vind een legging fijn, ook om in te slapen eventueel bij kou of onder een broek aan te trekken.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 22:20

Ik was ook een beetje half/half naar leggings aan het kijken, maar weet niet of ik me daar helemaal comfortabel in voel, maar misschien moet ik maar gewoon eens ergens gaan passen ofzo. Als extra laag of ‘s nachts is wel een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is misschien wel praktischer dan twee dezelfde broeken.

Maandag komen er weer centjes binnen en dan kan ik weer een extra stapje zetten met het complementeren van m’n uitrusting. Heeft m’n spaarrekening ook even lucht O:)

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 13:18

Heeft er iemand ervaring met een draagbaar bidet? Ik hoorde dat vandeweek benoemd worden in een YouTube filmpje en dacht er vandaag eens op te gaan googelen. Lijkt me wel een interesant alternatief voor toiletpapier.

https://backpackinglight.nl/product/cul ... ble-bidet/

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:02

Dan moet je wel altijd een (plastic) flesje bij je hebben waar het op kan en het is dan nog steeds of zelfs meer nat tussen je benen. Ik zou het zelf onhandig vinden en niet prettig om met allerlei natheid tussen mijn benen te blijven zitten. Ik zie mezelf ook al een straal water over mijn schoen spuiten. :')

Ik zit in een wereldwijde bikepackers fb groep voor vrouwen, daar zweren ze bij de 'kula cloth'. In Nederland ook verkrijgbaar, oa via https://www.wandelgemak.nl/product/herbruikbaar-plasdoek/. Dit is een doekje van antimicrobieel stof, waardoor het niet gaat broeien of ruiken. Als hij in de zon hangt nemen de bacteriën juist af en het is sneldrogend, dus af en toe even goed omspoelen in een beek werkt ook. Je hangt hem gewoon aan je tas aan de buitenkant, dubbelgevouwen, zodat de 'vieze' kant je spullen niet raakt. Voor mijn volgende reis ga ik er zeker eentje aanschaffen. Tot nu toe gebruikte ik een minimale hoeveelheid wc-papier en dat verzamelde ik in een ziplock zakje.

Ik heb ook een liberpee, maar daar moet ik nog even mee oefenen onder de douche (wordt aangeraden, misschien gaat het wel in een keer goed, maar zo niet, wil ik dat niet buiten ergens hebben). Dan kan je ook staand plassen, lekker makkelijk. Met de achterkant kan je afvegen en je schijnt hem droog te kunnen schudden en anders spoel je hem heel makkelijk af, daar zit ook een speciaal zakje bij waar je hem in meeneemt.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 14:42

De kula cloth voor de voorkant had ik hier al voorbij zien komen en komt als het goed is morgen binnen. Daar ga ik sowieso veel plezier van hebben, ook met kortere wandelingen. Een plastuit weet ik nog niet wat ik daarmee wil, maar ik heb ook geen enkel probleem met hurken.

Dat natte tussen de billen is een van de redenen dan ik op zoek ben naar ervaringen. Ik weet ook niet goed hoe daar mee om te gaan en dat lijkt me ook erg oncomfortabel :+ Ik kan me voorstellen dat je nadien alsnog afdroogt met een klein stukje wcpapier of misschien een klein handdoekje ofzo.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:49

Ah, wat goed dat je de kula cloth al had gevonden! Ik had de liberpee aangeschaft, omdat ik met fietsreizen wel eens op wegen zat waar geen bosjes zijn of je fiets makkelijk kwijt kan. Zodat ik gewoon kan blijven staan als een man en ik niet in volle glorie in beeld zit als er toch auto's voorbij komen. Alleen toen kwam ik erachter dat ik met een strak fietsbroekje zonder gulp alsnog in mijn blote billen moet staan om dat ding fatsoenlijk te gebruiken.

Ja, ook voor de grote boodschap lijkt zo'n bidet mij toch onhandig. Je hurkt, je broek zit om je enkels, ik zou echt bang worden voor een natte kliederboel. En inderdaad, je blijft dan alsnog nat. Op reis gebruik ik tot nu toe altijd een vochtig doekje (van die kleinere verpakkingen) en een beetje normaal wc-papier. Doordat je gehurkt zit, is er in mijn ervaring ook minder schoonmaakwerk. :+

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 15:10

Oh dat is wel een handige wetenswaardigheid! Ik was al aan het googelen op hoeveel wc papier een mens gemiddeld gebruikt in een week en dat is wel zeker anderhalve rol, dat is een hoop om in mijn rugtas erbij te proppen :+

Voor komend weekend zit er trouwens een kilo koffiebonen, een kilo elleboogjes en zak wiener melange in mijn rugzak als dummy proviand _O-

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:44

In combinatie met één vochtig doekje, kan ik altijd heel minimalistisch zijn met gewoon wc papier op reis, bij de grote boodschap. Veel vouwen dat ene doekje en dan nog 2-3 velletjes gewoon wc-papier. Gewoon ecologisch (ongebleekt/ongeparfumeerd) wc-papier wil ik nog wel eens begraven, maar vochtige doekjes wel echt meenemen en weggooien, dat vergaat niet (ondanks de beloften, ook dat het doorspoelbaar is klopt niet).

Gewoon wc-papier van de rol halen en in een plastic ziplockzakje meenemen. Dat scheelt een hoop ruimte!

Tja, het zijn de ongemakkelijke onderwerpen, maar iedereen moet zijn behoefte doen, dan kan je beter tips uitwisselen. :')

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:47

1,5 rol... Zo das veel! Ik denk dat ik in 8 dagen lang nog geen rol hebt gebruikt.. Ik stop het inderdaad ook in een ziplock zakje of zodra ik een Adventure food op heb, stop ik het daarin. Zie je ook niet wat er in zit.
Ik zit trouwens gewoon gehurkt. Scheelt weer iets meeslepen en is super snel.