Met de hond naar Engeland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Met de hond naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 20:53

Ik heb er nog een heel jaar de tijd voor om dit alles te regelen, maar ik probeer links en rechts info bij elkaar te sprokkelen om voorbereid te zijn _O-
Dus toen dacht ik; er zijn hier vast mensen met ervaring :D

De reis erheen; boot of trein. Wat is wijsheid, handiger, etc? Ik zal de auto ook meenemen. Bestemming is Birmingham, mocht dat boot nog uitmaken.
Treinreis zelf is korter natuurlijk, al vind ik boot ook niet erg mits ik de hond bij me kan hebben. Ik heb begrepen dat dit niet standaard kan, al hoor ik ook verhalen over dat het tegenwoordig anders is?

Maakt het qua kosten ook nog een groot verschil, of komt dat een beetje op hetzelfde neer? Boot lijkt duurder...maar met de benzinekosten om naar de Eurotunnel te gaan weet ik niet of het echt duurder is uiteindelijk :=

Voor de hond heb ik begrepen dat natuurlijk de vaccinaties in orde moeten zijn, en kort voor vertrek nog een bezoek aan de DA ivm een wormenpil en gezondheidsverklaring aftekenen in het paspoort. Over paspoort gesproken, die moet ik nog regelen voor mezelf _O-

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:00

Ik kan je niet helpen met je specifieke honden vragen, maar ik ben afgelopen september met de auto naar Engeland geweest via de Eurotunnel en dat is wel echt ideaal!

Volgens mij kostte het €120 retour voor mijn auto? Onze bestemming was Stoke-on-Trent, dus nog net even verder dan Birmingham. Vanaf Folkestone was dat zo'n 4 uur rijden. Best een eind, maar het is me alles meegevallen.

De Eurotunnel zelf duurt maar 30-35 minuten, maar je moet er natuurlijk wel op tijd zijn in verband met het boarden. Al met al viel het reuze mee en is het heel goed bevallen.

Wij hebben de optie boot destijds ook bekeken en dat was duurder én duurde even lang of zelfs langer tot onze eindbestemming. Qua benzine vind ik lastig inschatten want die betaalde mijn werkgever :+

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:05

Zelfs naar Schotland inclusief auto was voor ons de trein echt veel goedkoper, dus daarvoor gekozen.

Inderdaad gezondheidsverklaring en ontwormen, verder stelt het niks voor. Bij de terminal voor de trein moet je met de hond langs de pet reception waar ze de boel controleren en de chip scannen. Heen- en terugweg was dat ook een paar minuten werk, ging heel soepel. We waren beide keren ruim op tijd maar konden gewoon doorrijden en zaten op een paar treinen vroeger. Ik vond het ideaal. Hond ook lekker relaxed in haar eigen ruimte, echt top :j

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:05


FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:31

Wij zijn twee keer geweest, laatste keer afgelopen oktober. Beide keren met de tunnel omdat ik mijn hond niet in de auto in het ruim wil achterlaten. Tunnel duurt half uurtje en je blijft gewoon in de auto met z'n alle (kunt er ook uit maar verder dan wat rondjes rond paar auto's kom je niet). Faciliteiten voor als je moet wachten zijn goed (omheind speelveld). Engeland is verder super hondvriendelijk.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:40

Wij zijn al diverse keren met de hond naar Engeland geweest. Wij gaan altijd met de trein, naar Birmingham is dat prima te doen. Vanaf de trein is het nog een uurtje of vier rijden naar Birmingham.

Verder moet de rabiës vaccinatie op orde zijn, moet de hond 5 dagen tot 24 uur voor aankomst in Engeland bij de dierenarts ontwormd worden. Dit moet opgenomen worden in het paspoort.

Gezien het tijdstip en de bestemming van de reis vermoed ik dat het om een reis naar een hondenshow gaat. Dan moet je ook op tijd via de Engelse Kennel club een ATC nummer voor de hond regelen. Soms heb je het nummer heel snel binnen, maar het kan ook meer dan een maand duren.
Laatst bijgewerkt door Esplendido op 05-03-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 21:43

Oke, ik leunde al meer naar trein ivm reistijd en het gemak van in de auto blijven zitten, dus dat klinkt lang niet gek :D En zeker niet als ik jullie zo hoor.

Mij kennende ben ik er toch vroeg zat omdat ik anders bang ben te laat te zijn, dus dat komt wel goed := Het is net iets meer dan 5 uur rijden voor mij naar de tunnel toe.

ikke

Berichten: 37548
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:48

Wat vind je belangrijk: tijd of geld?

Via de tunnel is ruim 800km voor jou.
Ga je via Hull, dan is het ca 450km met nacht over op de boot maar check of de hond mee in de hut mag!
Ga je via Harwich is het ca 400km met nacht over op de boot en je hond mag mee in je hut als je dat vooraf reserveert.

Afvaart van HvH - Harwich is minder fijn (laat aan boot en onmogelijk vroeg van boord) maar goedkoper dan Rotterdam - Hull, die fijnere afvaarttijden heeft.

Mocht je besluiten via Hull te reizen, kom dan even bij mij in de lucht. Ik heb dan wat tips voor je om op de tweede rotonde rechts te gaan in plaats van linksaf achter de meute aan de ochtendspits van Hull in }>

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 11:55

Geld eerst, aangezien ik naar crufts ga en daar ook nog genoeg ga uitgeven ben ik bang _O- Hond vind reizen niet erg, ik ook niet. Dus als al met al de eurotunnel inclusief benzinekosten alsnog goedkoper is, dan doen we die gewoon :j

Haha, onmogelijk vroeg is te doen. Toen we nog op vakantie gingen pakten we ook de rare tijden om verkeer te ontwijken :') thanks voor de info! :D

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Met de hond naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:00

Mijn ervaring met de Euroshuttle is iets minder positief. Zowel heen- als terugreis treinen die uitvielen waardoor we veel vertraging hadden. Ook vond ik het ontzettend (onaangenaam) warm in de tunnel, maar wij reisden dan ook in de zomer.

Afgelopen winter zijn we met P&O Ferries naar Engeland gevaren (vanaf Calais). Als je de Pet Lounge boekt, hoeft de hond niet in de auto te blijven. Wij vonden dat ideaal.

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Met de hond naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:49

Hier ervaring met de trein en erg goed bevallen. Als je vroeg bij de trein aangekomen bent, is het in de meeste gevallen ook mogelijk om al een trein eerder te pakken dan dat je geboekt hebt. Ik vond het in ieder geval top geregeld.
Kijk ook inderdaad even goed naar de eisen voor de honden. Vraag ook je dierenarts even dubbel te checken of alle doorzichtige stickers etc goed geplakt zijn, en of ze een streep gezet hebben door datum van lezen chip of datum plaatsen chip. Als een van de twee opties niet is doorgehaald kunnen ze daar ook weer moeilijk over doen.

ikke

Berichten: 37548
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:08

Tigress schreef:
Geld eerst, aangezien ik naar crufts ga en daar ook nog genoeg ga uitgeven ben ik bang _O- Hond vind reizen niet erg, ik ook niet. Dus als al met al de eurotunnel inclusief benzinekosten alsnog goedkoper is, dan doen we die gewoon :j

Haha, onmogelijk vroeg is te doen. Toen we nog op vakantie gingen pakten we ook de rare tijden om verkeer te ontwijken :') thanks voor de info! :D

Tel dan wel mee dat je bij een nachtovertocht ergens een nacht niet hoeft te rekenen aan verblijfkosten.

Als je met de caravan wil reizen, heb je vaak korting op de dagoversteek HvH - Harwich (caravan gratis mee) en dat weegt dan weer op tegen een "extra" overnachting direkt na aankomst.

Want het zijn niet alleen de benzinekosten, het is ook de tijd die je kwijt bent aan 400km rijden (5uur minimaal).
Het is onze ervaring dat het uiteindelijk niet zoveel uit maakt en dan geeft minder km voor ons de doorslag.

Warboel
Berichten: 14685
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:30

Wij zijn afgelopen september met de boot van IJmuiden naar Newcastle gegaan, was top hoor! Alleen wel vrij duur. Wij gingen naar Schotland en hadden niet zo’n zin om dan nog 2 dagen te spenderen met door Engeland rijden :o
Ze hebben huisdiervriendelijke hutten waar je je honden gewoon mee mag nemen. Er is een uitlaat dek.
Ze mogen verder niet op de boot komen dus zorg wel voor wat eten oid of ga omstebeurt eten, op de terugweg waren onze buren lekker uitgebreid uit eten gegaan en die hond zat uren te janken in de hut…

Ze moeten binnen 72 uur (dacht ik) voor aankomst in Engeland ontwormd zijn en afgetekend door de dierenarts, ook moet de “fit for travel” afgetekend zijn in het paspoort. En entingen/titer uiteraard.

Het is ons heel goed bevallen! :)

Afbeelding
Afbeelding

ikke

Berichten: 37548
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:47

Warboel schreef:
Wij zijn afgelopen september met de boot van IJmuiden naar Newcastle gegaan, was top hoor! Alleen wel vrij duur. Wij gingen naar Schotland en hadden niet zo’n zin om dan nog 2 dagen te spenderen met door Engeland rijden :o
Ze hebben huisdiervriendelijke hutten waar je je honden gewoon mee mag nemen. Er is een uitlaat dek.
Ze mogen verder niet op de boot komen dus zorg wel voor wat eten oid of ga omstebeurt eten, op de terugweg waren onze buren lekker uitgebreid uit eten gegaan en die hond zat uren te janken in de hut…

Ze moeten binnen 72 uur (dacht ik) voor aankomst in Engeland ontwormd zijn en afgetekend door de dierenarts, ook moet de “fit for travel” afgetekend zijn in het paspoort. En entingen/titer uiteraard.

Het is ons heel goed bevallen! :)

[ [url=m/0DzaiH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4YnUUU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Buitenhut is ook weer duurder dan binnenhut maar soms heb je mazzel :D

IJmuiden - Newcastle is bij ons met stip de favoriete overtocht. Weliswaar wat duurder maar het restaurant is top, beter dan P&O en heel veel beterder dan Stena :j en verder is het personeel doorgaans net dat beetje vriendelijker dat het veel leuker is.
Maar voor Tigress is het niet zo'n handige overtocht omdat het vanuit Newcastle niet alleen een eind naar Birmingham is maar ook geen doorgaande routes tot York.

Voor Tigress: als je toch in die hoek zit en als je van lekker indiaas eten houdt: https://www.blue-tiffin.com/ in Stoke on Trent.
De omgeving is wat troosteloos, pand ziet er ook niet helemaal top uit maar het eten is weergaloos! En de bediening zo mogelijk nog beter.