Ervaringen Borneo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Ervaringen Borneo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 18:04

Goedemiddag,.

Ik was benieuwd of er Bokkers op Borneo zijn geweest, hoe was jullie ervaring? Zijn er ook mogelijkheden om alleen op stap te gaan of is het altijd aan te raden met een gids de natuur in te gaan? Wat was jullie route? En wat heeft het ongeveer gekost?

Meestal boek ik alles zelf en kies ik voor een huurauto om ook zelfstandig dingen te kunnen ondernemen, maar als ik erover lees zijn raad de ene website zelf rijden af en de ander weer aan.

kinel
Berichten: 2187
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen Borneo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:35

In een woord geweldig. We hebben daar een maand rondgetrokken daar waar een normale toerist niet komt.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 19:25

kinel schreef:
In een woord geweldig. We hebben daar een maand rondgetrokken daar waar een normale toerist niet komt.


Wil je er meer over vertellen? Hoe heb je het geregeld? Hoe wist je waar naartoe te gaan? Foto's :D ?

kinel
Berichten: 2187
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen Borneo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:06

Stuur me maar even een Pb en foto’s zijn er teveel om uit te zoeken. Meer dan 300.
Het is een waanzinnig mooi land maar je moet wel weten wat je doet.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Ervaringen Borneo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:34

Reken er ook op dat het flink aan de prijs is qua tours. Dat is de reden dat ik nog niet ben geweest.
Vriendin van m'n broertje komt er overigens vandaan (woont nu in KL en binnenkort in NL), dus ik vind dat ik in de toekomst zeker nog eens heen moet.

Ik volg dus even :)

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:53

Wij zijn een aantal jaar terug op Maleisisch Borneo met deze tour mee gegaan: https://borneoadventure.com/tours/saraw ... rangutans/
Dit was echt geweldig!
Je verblijft een aantal dagen diep in de jungle bij een groep inheemse, die gewoon leven zoals ze leven; dus niks geen ontvangst in traditionele kledij maar gewoon opgehaald worden in voetbalshirts, zonnepanelen in het dorp maar wel douchen in de rivier, koken uit de natuur etc.
We hadden een eigen gids en gingen elke dag op pad met hem én iemand uit het dorp, omdat er geen echte paden zijn was het nodig om een jager etc. Mee te nemen omdat onze gids de route zelf ook niet terug zou vinden.
Houdt er rekening mee dat het oerwoud écht heel erg dicht is, je hoort enorm veel dieren, maar je ziet er weinig. Het is een magische ervaring maar ik wil het wel melden omdat je anders teleurgesteld zou kunnen worden. Garantie op het zien van oerang oetangs krijg je dus ook niet, ze doen wel hun uiterste best maar ze leven solitair over grote gebieden, dus ze zijn lastig te vinden. Wij hebben er uiteindelijk 5 gezien maar dat was best uniek werd aangegeven.
Dus doe deze tour om te ervaren hoe inheemse volken in een moderne tijd leven, om volledig tot rust te komen in een waanzinnig mooie natuur en voor het gevoel dat je een ontdekkingsreiziger bent. Alle dieren die je ziet zijn bonus!
Wij hebben deze tour gecombineerd met een reis op het vaste land van Maleisië, daar hebben we zelf rondgereden en alles zelf gepland. Enkel deze tour hadden we geboekt, zelf zou je nooit zoiets vergelijkbaars kunnen doen omdat we zo ver van de gewone “bewoonde wereld” zijn gegaan en dus over jacht/fouragepaden zijn gewandeld waar geen wandelroutes zijn uitgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kinel
Berichten: 2187
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen Borneo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:09

Boeflover wij hebben dus echt midden in de jungle gezeten en ook Maleisisch Borneo. Inheemse bevolking ed bezocht. Gewoon rugzak op en wandelschoenen aan.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:20

kinel schreef:
Boeflover wij hebben dus echt midden in de jungle gezeten en ook Maleisisch Borneo. Inheemse bevolking ed bezocht. Gewoon rugzak op en wandelschoenen aan.

Gaaf! Hoe is dan jou ervaring met het spotten van wildlife? Ik denk niet dat ik zonder gids en de betrokkenheid van het dorp (zichtmeldingen) geen oerang oerang had gevonden. De apen die wij zagen reageerde ook best heftig op ons (met takken en poep gooien), dus belangrijk was wel om voldoende afstand te houden en ruimte te geven aan het dier om zijn ding te kunnen doen en dat was dus snel wegvluchten.

kinel
Berichten: 2187
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen Borneo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:19

Wij hebben een geheel georganiseerde reis gehad van 27 dagen. Dit met een kleine groep. De orang oetangs zagen wij in reservaten. Een kwam plotseling uit de boom en liep heel rustig langs ons af. Machtig mooi. Ook ander en veel wild gezien. Zoals varianten van klein tot mega groot. De meest giftige slangen en ga zo maar door. Is wel al heel lang geleden. 1997 om precies te zijn. Maar staat nog op m’n geheugen gegrift zo mooi. Een unieke once in a lifetime reis. Kosten waren voor de reis 10.000 gulden. Een maand zakgeld hadden we 3000 gulden mee en maar 900 uitgegeven. Ook Mountain kinabalu beklommen en vele mooie dingen gezien.
En ja ook flink ziek geweest met hele groep door verkeerd water. Lang verhaal. Gelukkig maar een paar dagen.