Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 18:13

Ik wil deze zomer op vakantie. Alleen ik heb echt geen idee waarnaar toe.
Beetje hiken in de bergen lijkt me echt vet. Ik vind de Alpen sowieso denderend mooi. Hoewel ik het ook leuk vind om één stad zelf te bezoeken. En niet alleen maar in de bergen te zitten. Beetje tricky.

Ik leun eigenlijk naar Canada toe, maar dat land is zó ontzettend groot vergeleken de Europa landen. Ook heb ik geen idee hoe dat gaat met het hiken en het vervoer. Natuur schijnt daar wel héél mooi te zijn.
Maar qua kosten? Die zijn wat minder volgens mij haha.

Zwitserland net zo, ook echt een land dat ik wil bezoeken maar zó duur.

Het nadeel is wel, dat ik alleen ga en geen auto heb. Dus alles moet het OV of vliegtuig.

Buiten of binnen Europa vind ik geen probleem!

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:24

Dolomieten/ Noord Italië is erg mooi en echt prima te doen zonder auto. Bijvoorbeeld Merano of Bolzano. Niet erg duur, en vaak inclusief openbaar vervoer.

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:39

Nepal! Heel veel meer bergen ga je niet vinden en het levensonderhoud is er goedkoop.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:00

De Balkan. Bosnië is prachtig. En heel betaalbaar

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:34

Oostenrijk is prachtig en ook in de zomer heel goed te doen. Je kan bv op Innsbruck vliegen, zit je gelijk in een leuke stad. Je kan daar ook heel mooi wandelen trouwens. De Nordkette/Hafelekarspitze is ook echt ontzettend tof.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:40

Zweden, maar is wel wat duurder met eten en activiteiten Je kunt eventueel treinen vanaf Stockholm.

Slovenie vind ik ook nog steeds een heel mooi land en alles is goed bereikbaar. Vanaf de hoofdstad kun je al genoeg hike tours boeken en zeker de grotten niet vergeten. Dan verblijf je in de avond in de stad en laat je je overdag naar mooe dingen toe rijden of zelf de bus pakken is best te doen. Maar de taxi is daar gewoon dus best goedkoop.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:43

Slovenië, echt prachtige bergen en meren. Daarnaast goed bereikbaar per trein en betaalbaar :j

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:45

Slowakije is fantastisch met bergen,landschappen, watervallen en goedkoop!

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:51

Waarom ga je niet mee met een (jongeren) groepsreis?
Wat willen zien zonder auto is vaak echt wel lastig. Je Uber stopt niet onder aan de berg zegmaar :+
Het aanbod voor groepsreizen is enorm tegenwoordig. Je hebt vast reizen voor mensen van 18-25 jaar en ook single reizen, daar is iedereen dus alleen en vind je makkelijker aansluiting.
En dan kun je ook naar Canada als je wilt! Vaak is het wel dat je een kamer deelt met een reisgenoot maar voor een meerprijs kun je vaak een eigen kamer hebben.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:58

Populaire bergen zijn met OV doorgaans uitstekend te bereiken, maar populair=duur.

De plekjes waar je goedkoop kan zijn, heb je toch vaak wel vervoer voor nodig inderdaad.

Kun je niet buiten het hoogseizoen gaan?

verootjoo
Berichten: 35643
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:09

Zwitserland is megamooi met de trein, geweldig treinnetwerk in het land en ik vond het duur wel meevallen :=

Afgelopen kerstvakantie nog geweest, boodschappen zijn wat duurder, ergens koffiedrinken ook maar het verblijf viel me alles mee.

BeFunny

Berichten: 10548
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:16

Als je naar Canada neigt dan zou ik je Noorwegen ook kunnen aanbevelen. Perfect hike land.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:02

fotolijstje schreef:
Ik wil deze zomer op vakantie. Alleen ik heb echt geen idee waarnaar toe.
Beetje hiken in de bergen lijkt me echt vet. Ik vind de Alpen sowieso denderend mooi. Hoewel ik het ook leuk vind om één stad zelf te bezoeken. En niet alleen maar in de bergen te zitten. Beetje tricky.

Ik leun eigenlijk naar Canada toe, maar dat land is zó ontzettend groot vergeleken de Europa landen. Ook heb ik geen idee hoe dat gaat met het hiken en het vervoer. Natuur schijnt daar wel héél mooi te zijn.
Maar qua kosten? Die zijn wat minder volgens mij haha.

Zwitserland net zo, ook echt een land dat ik wil bezoeken maar zó duur.

Het nadeel is wel, dat ik alleen ga en geen auto heb. Dus alles moet het OV of vliegtuig.

Buiten of binnen Europa vind ik geen probleem!

Met jouw wensen is Zwitserland toch the place to be :j Inderdaad niet het goedkoopste land om naar toe te gaan maar juist Zwitserland heeft een aantal indrukwekkende opties om met de trein (en ander OV) op vakantie te gaan. Weinig landen hebben zo'n hoge spoordichtheid als Zwitserland en als er geen spoor ligt, hebben ze wel iets anders bedacht, zoals veerdiensten op de meren.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:34

Slovenië kan je erg goed hiken en zelfs mountaineren, niet duur. Bosnië precies zo en vonden we daarnaast ontzettend verrassend. Echt Balkans, maar zo ontzettend open en zoveel onontdekte plaatjes.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:42

Ik zou eerst goed een paar dingen op een rijtje zetten. Bijvoorbeeld hoe lang wil je weg en wat is je maximale budget.

Hiermee zou het kunnen dat je een aantal plekken al kunt afstrepen. Bijvoorbeeld als je maar een weekje gaat, dan is het aan te raden in Europa te blijven. Heb je daarnaast een beperkt budget, dan valt Canada af (zit je wel minstens op 3000-4000.

Normaal gesproken is zelfstandig gaan goedkoper dan met een groepsreis, maar de bergen in kan wat lastiger zijn zonder auto.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:54

Zwitserland is ook echt een heel veilig wandelland en inderdaad, bijna alles met OV te bereiken.
Iedere ochtend zitten er naast het normale werk gepeupel ook altijd wel diverse wandelclubjes in de trein van jong tot stok oud.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:58

Oostenrijk vonden wij absoluut niet duur en altijd goed aan te rijden. We willen graag de Balkan nog verder verkennen. Montenegro zijn we geweest en is qua bergen al waanzinnig mooi. Bosnië staat hoog op onze wensenlijst!

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:13

Voor Oostenrijk gaat er een rechtstreekse slaaptrein naar Insbrück.

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:27

Ik heb zowel de Dolomieten als de Pyreneeen (solo) met het OV gedaan en dat was prima te doen. Al moet ik wel zeggen dat ik door de Pyreneen ben gehiked, dus weet niet hoe de OV connectie tussen de dorpjes / steden zelf is. Ik ben toen aan de Atlantische oceaan gestart (met het OV gekomen) en het eerste jaar na 15 dagen in Gavarnie aan gekomen. Vanaf daar de trein naar Lourdes, Toulouse en naar huis. Was een hele gave trip, maar wel dus met de rugzak door de bergen. Twee jaar later weer terug met de trein naar Gavarnie en de tocht afgemaakt. Mijn vriend is toen ook met het OV gekomen (na een week of 2, dus een eind van Gavarnie) en heeft 5 dagen mee gewandeld, en weer met het OV terug gegaan. Ik ben de tocht aan de Mediteraanse zee geeindigd bij Banyuls-sur-Mer en ook daar weer met het OV terug. Volgens mij kon je vanaf daar ook naar Barcelona, maar heb dat toen niet gedaan (niet na 30 dagen in de bergen). Was allemaal heel goed te doen!

Canada zou ik niet perse voor nu aanraden. Is wel meer een auto land, al kan je wel in Banff enzo komen met het OV uit Calgary. Het is alleen duur, hier in het Westen kunnen bosbranden snel plannen verstoren, en als je echt wat wilt doen is een auto echt aan te raden.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:59

Marigo schreef:
De Balkan. Bosnië is prachtig. En heel betaalbaar

Precies. Combineren met Montenegro? (Durmitor)

Ik heb een keer 3 weken over de Balkan gereisd: Kosovo, Montenegro, Albanie, Montenegro, Bosnië, Kroatie. Is allemaal met OV te doen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:27

Volgens mij komen er super opties voorbij.

Mijn eerste ingeving was ook zeker oostenrijk.
Serfaus heeft een geweldig wandel gebied en is met de trein bereikbaar. Vanuit het dorp kun je vervolgens met liften veel verschillende wandelingen maken. Sterker nog, er zijn geen auto's in het dorp. Die mis je dus ook niet.
https://www.fiss-serfaus.nl/trein-serfaus/
Extra tip in Serfaus: rijden op een haflinger. https://www.darrehof.at/en/riding-holid ... in-serfaus
Vanuit serfaus kun je je makkelijk een week vermaken zonder ooit een auto nodig te hebben.

Een overweging: hiken is niet super gevaarlijk maar om helemaal alleen op een berg te zitten vind ik ook weer wat spannend. Misschien is daarom een 'iets drukker' gebied kiezen wel lekker.

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:53

Op zich is alleen hiken niet zo’n probleem, ik heb het veel gedaan. Ik zorgde er altijd voor dat een contactpersoon in Nederland wist waar ik ging lopen en welke route ik zou volgen (deelde altijd mijn gps-track van te voren) met een tijd waarvoor ik uiterlijk zou laten weten weer binnen te zijn. De afspraak was dat wanneer ik voor die tijd niets had laten weten dat dan hulp ingeschakeld moest worden.

Ik vond het altijd heerlijk om even op mijzelf aangewezen te zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:55

Zwitserland idd! Hele mooie gebieden die goed bereikbaar zijn en uitstekende wandelgebieden in de bergen.
Met een beetje mazzel zit je ook nog eens in een panorama-trein <3

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:00

Heb je wel een rijbewijs? Want dan kan je ter plaatsen evt wel een camper of auto huren.

fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Waar naar toe? Normale prijs én bergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 15:10

Wat een leuke suggesties allemaal!

Ik ga ze eventjes allemaal opschrijven en beetje vergelijken met elkaar. Ook qua kosten.
Gelukkig duurt het nog wel een tijdje voordat ik ga.
Mijn planning is om wel echt 4 weken weg te gaan. Misschien dat ik meerdere plekken/landen ga bezoeken.

Balkanlanden had ik ook al maar gekeken, Montenegro neigde ik ook al naar ja.
Wat een keuzes allemaal haha :=