Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:14

Een vignet en eventueel kijken voor de tolwegen. Vignet kun je op voorhand online kopen.

Wij gaan dit jaar ook weer naar Oostenrijk, maar dit jaar met de camper, wát een geweldig land!

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:43

Marjo schreef:
Ik zou toch wel een vignet aanschaffen voor Oostenrijk. Voor je het weet wordt je ergens omgeleid, kom je over een snelweg en dan krijg je een dikke prent thuisgestuurd.

Better safe than sorry :)


Op het stukje naar Ebbs toe kan dat eigenlijk niet. Als je daar omgeleid wordt moet het over B-wegen.

De Walchsee zag ik toevallig laatst op Facebook voorbij komen, het leek daar echt prachtig! Cap niet vergeten als je gaat rijden, anders krijg je er 1 op waar al anderen in hebben zitten te zweten :+ Meestal gebruiken ze wel hele brave paarden voor de ritten hoor. Ik wil ooit nog een rit met een Noriker maken, lijkt me gaaf :j

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 23:21

Echt heel fijn dat jullie zo meedenken, tips en ervaringen delen!

Denk dat het rijden bij de bergen inderdaad lastiger is dan de vlakke wegen.
Beste is dus de meeste km op zondag te rijden zodat ik op de maandag wanneer de wegen drukker zijn wat meer energie heb.

De foto's van de omgeving zien er zo mooi uit en iedereen die ik tot nu toe gesproken heb die daar zijn geweest zijn zo enthousiast.
Krijg er steeds meer zin in *\o/*

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:13

Indien je brildragend bent tijdens het autorijden, ben je verplicht in Duitsland een reserve bril bij je te hebben.
Reisverzekering met pechhulp en vervangend vervoer regelen.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 17:16

Ook een goede tip Tienus63!

Heb toch maar een creditcard aangevraagd, altijd handig in geval van nood.
Plus zag een andere accommodatie met bijna dezelfde prijs maar wel een luxer appartement.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:09

Mocht je hem nog niet hebben is het handig om van te voren een milieusticker te hebben. Je hebt hem vast niet nodig maar je zult altijd zien dat er wat aan de hand is en je ineens om moet rijden. Net als met een vignet (al is een vignet ook nog online te kopen), hebben is hebben en krijgen de kunst.

Mobiel bereik is vaak slecht maar daar doe je niet veel aan.
EHBO set voor onderweg is altijd handig en volgens mij zelfs verplicht in Duitsland. Wil je iets van nieuwe schoenen of een jas mee? Dat is ook iets om je niet een week van te voren td bedenken.
Volgens mij ben je verder best een eind onderweg.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:16

Woestein schreef:
Echt heel fijn dat jullie zo meedenken, tips en ervaringen delen!

Denk dat het rijden bij de bergen inderdaad lastiger is dan de vlakke wegen.
Beste is dus de meeste km op zondag te rijden zodat ik op de maandag wanneer de wegen drukker zijn wat meer energie heb.

De foto's van de omgeving zien er zo mooi uit en iedereen die ik tot nu toe gesproken heb die daar zijn geweest zijn zo enthousiast.
Krijg er steeds meer zin in *\o/*

Het rijden in de bergen vergt power maar een beheerste rechtervoet.

Ik stond eens met zo'n 1.0 ecoboost-Focus op een hellinkje waar ik moest stoppen voordat ik de weg op mocht/kon. Die &%$$#@ Focus is tot drie keer toe afgeslagen!!
Dat *(^$##@ mororretje had niks in te brengen onder de 3000 toeren! Ik kwam daar weg, maar wegrijden met 4000 toeren op de teller is geen leuke bezigheid, naast dat het niet zonder risico is!

Ik heb op dat zelfde punt gestaan met een 1000cc Pinda en die vond iets meer toeren ook wel wenselijk, maar die reed daar vrij moeieloos weg en enkele jaren later met de Volvo was het helemaal geen punt, ondanks dat die Volvo twee keer zo zwaar is als de Pinda. Die Volvo heeft ca 4x zoveel power aan boord.....

Ben er dus niet bang voor om wat toeren te draaien, zeker berg op! Als berg af niet te steil gaat (tot ca 10 - 12%) terug schakelen (3e versnelling werkt vaak prima), alles los en laat maar gaan.
Remmen is voor sukkels, noodgevallen en kleine correcties.

Is de heilling toch wat steil voor de compressie, gooi dan het anker uit tot je bijna stil staat, schakel eventueel terug en laat alles weer los en grijp weer in als het nodig is.
De helling af met je voet op de rem kost je niet alleen je remblokken maar ook je veiligheid. Als je ze te heet stookt, verglazen ze en heb je niks meer te remmen! Door remmen-lossen-remmen-lossen geef je je systeem een kans tot afkoelen.

Ja het verkeer achter je kan daar wat van vinden, maar zij betalen niet jouw remblokken en ziekeenhuisrekening!
Lees je dus even in over rijden in de bergen.

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:42

Als je nog niet vastzit aan een appartement, kijk even bij Johanna Muhlbacher van de Ottenhof. Die fokken haflingers, en zitten in Walchsee ;)
Wij hebben daar eigenlijk altijd wel goed bereik gehad, hooguit een x hoog op een berg wat minder. Radio in de auto kun je wel uitzetten :+
Eten kun je daar op meerdere plekken wel krijgen, wij gingen meest naar de supermarkt in Niederndorf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:48

Ik vond het bereik tot nu toe altijd wel goed in Oostenrijk. Ik ben de afgelopen jaren in de Hoge Venen geweest ( grens België/Duitsland) daar heb ik slechter ( gewoon geen) bereik. Wij hebben vooral gezeten in de omgeving van Ehrwald, en in en rond het Wipptal en de zijdalen daarvan.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:12

Tip voor een tussenstop ongeveer halverwege: Fulda! Wij logeerden daar in het kloosterhotel, aanrader.
Prachtig plaatsje, ga daar absoluut ook even wandelen door de binnenstad.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:49

Ottenhof zit helaas zo te zien op hun website vol.
Wel aan andere gezien met mooier uitzicht en bad dan welke ik nu gereserveerd heb <3

Zal eens zoeken en kijken naar Fulda!

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:17

Fulda ben je wel al vroeg hoor, dan moet je de volgende dag nog een heel eind rijden. Als je denkt dat je meer dan 5 uur kunt volhouden met rijden, zou ik een stuk verder aanraden.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:22

Texas02 schreef:
Fulda ben je wel al vroeg hoor, dan moet je de volgende dag nog een heel eind rijden. Als je denkt dat je meer dan 5 uur kunt volhouden met rijden, zou ik een stuk verder aanraden.


Lollig. Wij gingen vanuit Frl naar Ebbs en voor ons was het precies halverwege volgens Google Maps :D

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:31

Texas02 schreef:
Fulda ben je wel al vroeg hoor, dan moet je de volgende dag nog een heel eind rijden. Als je denkt dat je meer dan 5 uur kunt volhouden met rijden, zou ik een stuk verder aanraden.

De eerste vier uur rijden een stuk simpeler dan de tweede vier uur....

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 07:33

Ja, het is inderdaad halverwege, maar dat zou ik persoonlijk echt veel te vroeg vinden om te stoppen. Maar dat zal voor iedereen anders zijn.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:48

Niets toe te voegen aan de nuttige tips behalve: ken jezelf.
Het is geen schande om kortere afstanden te rijden. Het maakt niet uit wat anderen doen. Ik rijd zelf in mijn eentje niet meer dan zo'n zes uur. Mijn vader kon bijna 48 uur zonder slaap, ik begin daar niet eens aan.

Als je (te) moe wordt, gooi dan je plannen om en las een powernap of zelfs een extra overnachting in. Het is geen ongeluk waard. Zeker als je onervaren bent in de bergen.

Goede reis en veel plezier!

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:59

In Duitsland is het niet spannend bergen rijden ofzo hoor, op die grote wegen rijdt dat niet heel anders, vond ik dan.. Wel is het lekker het eerste deel wat langer, en 2e dag wat korter :j

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:04

Op de snelweg is er weinig spannends aan inderdaad :) Alleen de Irschenberg kan irritant zijn als vrachtwagens bijna niet vooruit komen en ook nog eens gaan inhalen. Maar vaak is er wel een inhaalverbod voor vrachtwagens. En als je op zondag de Irschenberg doet, rijden ze niet. Maar dan ben je al wel zo ver dat je net zo goed door kunt rijden _O- Dus wss heb je hem dan op maandag. Op zich met een gewone auto niks bijzonders, alleen als de vrachtwagens beginnen te knoeien zit het gewone verkeer er ook mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:05

Nou ik vind al die wegwerkzaamheden nooit leuk in Duitsland hoor. Zo onoverzichtelijk altijd met al die slingers en honderden rood witte palen met lampjes erop.

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:08

Ook bij wegwerkzaamheden is t toch go with the flow, vind 't dan vooral irritant dat je niet meer door kunt gassen. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:12

De flow is bij mij echt wel even weg hoor. Helemaal met regen erbij :=

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:16

Daar heb ik nog nooit last van gehad. Ik vind het makkelijk te volgen hoor, alleen idd irritant dat het gas eraf moet. Het enige is, als er net een parkeerplaats/tankstation is waar je heen wilt, moet je er goed om denken dat je op de rechter baan zit. Want vaak is deze vanaf de linker baan niet te bereiken. Staat wel aangegeven als dat zo is, maar dat wil toch nog wel eens mis gaan. En dan kom je er dus echt met geen mogelijkheid, als je links zit.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:36

Wij hebben afgelopen zomer heel veel werkzaamheden en daardoor ook veel files gehad richting Oostenrijk. Met stapvoets rijden gaat de flow er wel uit. Het was ook heet, de parkeerplaatsen druk en vies, geen schaduw om even te zitten dus geen ontspannen rit. We waren toch al van plan te overnachten maar zouden het ook niet in 1 dag makkelijk hebben gered.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:56

Een paraplu is handig tegen regen en zon.
En in de baustelle, houd je aan de maximum snelheid.