Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 01:30

Kogel is door de kerk..
Stoute schoenen zijn aangetrokken..
Knoop is doorgehakt..
Wat haal ik in mijn hoofd :+

In 2000 mijn topper Woestein gekocht, een geweldige Haflinger.
Wegens verandere ambities de grootste fout van mijn leven gemaakt en hem uiteindelijk verkocht naar een 5 sterrenhuisje waar hij een heerlijk leven heeft/had.
Vanaf dat moment altijd wel de wens gehad om naar Ebbs te gaan, kijken waar het mekka van de Haflinger is.
Nu 24 jaar later in een periode waarin ik het leven niet heel fijn ervaart mezelf een doel gegeven, een droom om achterna te zitten.

Eindelijk een reis naar het mooie gebied met de prachtige bergen!

Heb gisteren een appartementje voor 5 dagen gereserveerd van 19 tot 23 augustus.

Ik zal, zoals het er nu uitziet (wie weet ontmoet ik nog een geweldige man in de tussentijd :') )erheen met de auto, mijn schattige C1 uit 2007, een enkele reis van rond de 950 km.

Maar nu komt het...
Voor mijn gemoedsrust wil ik een to do list maken, wat moet ik mee nemen, wat te regelen en waar rekening mee te houden.

Zorg dat mijn auto geheel nagekeken is, reisverzekering regelen, kijken of mijn mobiel wel goed bereik heeft en de rest.

Mochten jullie tips hebben, graag!

Verder heb ik dus nu 32 weken voorpret en de tijd om alles goed te regelen.
Ook wil ik op de zondag namiddag/avond/nacht al gaan rijden, dit zodat ik wat aan de maandag heb en het wat rustiger op de weg is..

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 06:06

Rijd je vaker zulke afstanden en/of snachts? Anders zou ik overwegen om een tussenstop te plannen. Als wij naar Oostenrijk gingen deden we altijd net na München een tussenstop. We zaten boven op de piste en waren afhankelijk van de skilift die om half 5 dicht ging. Maar we vonden dit allemaal wel fijn eigenlijk. Dan hoef je de volgende dag nog maar een paar uurtjes te rijden en kom je fris en fruitig aan. Snachts rijden vind ik persoonlijk altijd wel pittig, zeker als je alleen bent en niet kunt afwisselen.

Verder even kijken of je een milieusticker nodig hebt.

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 06:53

Een milieusticker ben je niet nodig tenzij je nog een stad in wilt waar deze wel nodig is. Maar voor Ebbs en omgeving niet.

Wij gaan altijd naar Oostenrijk en rijden wel in 1x. Wij gaan dan om 4.00 uur weg en zijn rond 17.00 uur op de plaats van bestemming (Dellach im Drautal, van daar moeten we de volgende dag nog 1 uurtje rijden). Rond 14.00 uur zijn we bij Kufstein, dat is in de buurt van Ebbs. Ebbs is voor ons 900km rijden, en wij stoppen meestal 3x ongeveer een half uur tussendoor. Dan heb je een beetje een vergelijking.

Houd er wel rekening mee dat als je nog verder dan Kufstein Süd wilt over de autobahn, je wel een vignet nodig bent. Dat is voor Ebbs niet nodig, maar mocht je besluiten een ander uitstapje te maken, houd daar rekening mee. Ik ga er hierbij van uit dat je via de A93 Oostenrijk binnen rijdt. Die gaat over in de A12 zodra je in Oostenrijk bent (Inntal Autobahn) en die is vignet vrij tot aan Kufstein Süd.

Verder.. Maak niet dezelfde fout als mensen die met hun camper naar Oostenrijk kwamen, die dachten dat Oostenrijk altijd warm was en hadden letterlijk alleen korte broeken en t-shirts mee , ze hadden niet eens een jas mee _O- En het kan daar echt koud worden 's avonds _O- Echt dikke trui koud zeg maar _O-

Hmm, verder zou ik zo niet weten. Ik weet niet van waar je komt, ik kom van de provincie Groningen en wij gaan over de Duitse A7 omdat het eerste stuk Duitse A3 heel vaak file is. Maar dat zal 's nachts misschien meevallen.

Wellicht overbodig, maar schoenen die stevig zijn en met een goed profiel zijn in de bergen geen overbodige luxe.

Maar gave reis zeg, bij Ebbs zou ik ook best ooit een keer willen kijken! Prachtige omgeving ook daar, je gaat er vast genieten! Maar 32 weken, zeg dat nou niet. Dat klinkt nog zo lang! _O- Wij gaan 12 augustus, dus nog 31 weken dan.. Duurt te lang :+

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 07:23

Ik zou die afstand, zeker in mijn uppie, in 2x rijden. Dus een overnachting onderweg meepakken.
Verder is het een tripje van 5 dagen en zou ik niets bijzonders doen. Neem mee wat je nodig hebt en als je iets vergeet kan je het daar ook kopen.
De enige echt belangrijke dingen zijn je paspoort, je medicatie, pinpas en mobiel.

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 07:41

En contant geld, want in Oostenrijk kun je niet standaard overal met de pin betalen (winkels of restaurants bijvoorbeeld). En ja, er zijn wel geldautomaten, maar het is nogal vervelend als je bij het restaurant betalen wilt en je hebt geen contant geld :+ En soms komen er ook bankkosten overheen, dat is niet bij iedere geldautomaat zo. Ik weet zo niet bij welke extra kosten gerekend worden en bij welke niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:32

Heb in Oostenrijk nog nooit meegemaakt dat we niet met pin konden betalen in een winkel of restaurant. Contant geld is handig maar honderden euro's zou ik niet op zak nemen. Enige waarvoor cash handig is is sommige betaalde parkeerplaatsen bij de start van wandelroutes. Daar hebben we al eens gestaan met een briefje van 50.

Ebbs is echt een mooie plek. Wij zijn er 2,5 jaar terug geweest in de herfstvakantie. Dit jaar zitten we in de zomer in de buurt, op 3 kwartier rijden. Dan gaan we zeker een dagje naar Ebbs omdat er dan ook shows en demonstraties zijn en je de alm kan bezoeken waar de jonge paarden lopen. Als ik ooit een haflinger koop wil ik hem ook via hun kopen. Zulk mooi spul wat er loopt.

Ik ben gek op Tirol. Vind het er prachtig. Als je alleen met de luxe wagen gaat zonder trailer of caravan is het in 1 dag te doen. Wij zijn ook in 1 dag naar Steinach am Brenner gereden dat ligt tegen Italië aan. Stukje verder nog dus dan Ebbs. Mijn man heeft dit alleen gereden. Maar hij rijdt graag, vooral in Duitsland. Ben je daar geen fan van is een overnachting misschien fijn.

En wat moet je meenemen, ik sluit me aan bij Goof. Wij waren laatst toen we in Steinach waren de tandenborstel vergeten. Op zondag zijn in Oostenrijk alle winkels dicht. Maar net over de grens in Brennero is een hele grote supermarkt wel open. Dus daar gehaald. Was nog een leuk uitje ook.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:59

Gezien de afstand en dat je alleen bent zou ik twee dagen nemen voor de reis. Dan heb je tijd onderweg eens rustig te stoppen en te eten. Als we die kant op gaan (900 km) dan is de tussenstop rond Munchen ook en is er tijd genoeg om kalm aan te doen,

Paspoort, autopapieren, eventueel een beurt vooraf plannen en even nazien of je een autobahn vignet nodig hebt. En zo ja plak die dan op de goede plek op de voorruit.

Verder fijne schoenen waterdichte kleding voor het geval dat wat zomer spullen, je opladers en eventuele medicatie en een reisverzekering/auto pechhulp service als je lid bent van de anwb misscien de doorgaande routekaart van oostenrijk en duitsland ophalen en globaal voorafde route op papier uitstippelen. Je zult niet de eerste zijn bij wie door een omleiding oid je navigatie systeem gaat dwarsliggen daardoor.

en heel belangrijk goede zin.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:09

reisverzekering en pechdienst voor je auto?

En verder zijn er online heel veel checklists te vinden voor allerlei typen vakanties.

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:14

In je eentje 's nachts rijden is een no-go.
Waarom rij je op zondag niet gewoon overdag? Pak een hotelletje ergens voor de grens, zodat je maandagochtend vroeg weer kunt starten voor het laatste stuk. Je kunt toch niet eerder inchecken in je appartementje dan na 2 uur, meestal, dus als je 's morgens vroeg afgepeigerd na een nacht doorrijden aankomt kan je alsnog niks.
Als je zondags rijdt is het ook rustig op de wegen, als je vroeg vertrekt kun je zondagsmiddags in de buurt van je tussenstop vermoedelijk nog wat zien/doen ook, want als je op 6-7 uur 's morgens wegrijdt kun je rond 3-4 uur 's middags stoppen, dan heb je 700 kilometer gehad.

En na 700 kilometer in een C1 ben je denk ik heel blij dat je er uit mag :))

Zebraatje
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:26

Ibbel schreef:
In je eentje 's nachts rijden is een no-go.
Waarom rij je op zondag niet gewoon overdag? Pak een hotelletje ergens voor de grens, zodat je maandagochtend vroeg weer kunt starten voor het laatste stuk. Je kunt toch niet eerder inchecken in je appartementje dan na 2 uur, meestal, dus als je 's morgens vroeg afgepeigerd na een nacht doorrijden aankomt kan je alsnog niks.
Als je zondags rijdt is het ook rustig op de wegen, als je vroeg vertrekt kun je zondagsmiddags in de buurt van je tussenstop vermoedelijk nog wat zien/doen ook, want als je op 6-7 uur 's morgens wegrijdt kun je rond 3-4 uur 's middags stoppen, dan heb je 700 kilometer gehad.

En na 700 kilometer in een C1 ben je denk ik heel blij dat je er uit mag :))


Op zondag zijn er ook geen vrachtwagens op de weg in Duitsland. Dat rijdt dus een stuk fijner!
Zo'n lange rit zou ik alleen zeker niet in een keer rijden. En ook niet 's nachts.

Verder genoeg muziek/podcasts downloaden voor onderweg

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:33

Meenemen: kleding die makkelijk in laagjes kan en goede schoenen, s avonds kan het ook best afkoelen. Het weer in Oostenrijk kan sowieso alle kanten op.
Ik zou het ook in 2 dagen rijden maar dan net voorbij Frankfurt al stoppen. Ebbs ligt net over de grens dus na Munchen stoppen voegt niet veel toe.

Je kan van tevoren kijken wat je verder nog wil doen. Veel gebieden hebben een meerdaagse pas waarmee je de lift in kan en gratis naar verschillende attracties/zwembaden etc, je kan uitzoeken of dat de moeite waard is. Ik weet niet hoe dat in dat gebied is.

De hengstenalm staat nog op mijn wish-list. Zowel die excursie als de show kun je op de site van de Fohlenhof reserveren.

Verder is Kufstein een leuk stadje. Als je verder wil heb je voor de snelweg een vignet nodig. Binnendoor kan sowieso.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:31

Pechhulp regelen. Evt een creditcard. Voor als er iets met je auto gebeurt en je een vervangende auto nodig hebt. Dan eisen ze meestal een cc.

xoranlover

Berichten: 6591
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:41

Let op in Duitsland ben je verplicht om een verbanddoos die niet over de datum is, gevarendriehoek en veiligheidshesje in je auto te hebben.

Mocht je in Duitsland een stop maken en een stad in moeten dan ben je ook verplicht een umweltssticker te hebben.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:51

Ik rijd dus rustig wel zo'n stuk in 1 stuk door. Wel regelmatig stoppen, benen strekken, wat eten en drinken.

Ik zou wel cash meenemen, want niet overal in DE en AT kun je pinnen. Better safe than sorry.

Regel pechhulp waar je ook evt een vervangende auto krijgt. Gewoon ANWB Europa ofzo.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 12:52

Allemaal al super bedankt voor de tips!
Hier heb ik zeker wat aan en zal deze ook op het lijstje zetten

@Texas02; duurt inderdaad nog lang :') Maar ik heb zo wel mooi de tijd om alles op tijd te regelen.
Hou er wel van om enigzins te weten waar ik aan toe ben. :j

Ben in 2013 met mijn ex naar Zwitserland geweest, die had toen een BMW M3 dus in Duitsland was het standje 160 met uitschieters naar 180/190.
Dit hebben we toen met een paar stops en een keer slechtweer file gedaan in 10 uur..
Laten we het er maar op houden dat dat niet mijn favo autotripje was :x

Zat er inderdaad ook aan te denken om een tussenstop met overnachting te maken.
Zo kan het autotje ook nog even bijkomen _O-

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:21

Vergeet niet op je motor af te remmen bij het dalen :)
Let op dat je met de spits niet bij grote steden bent (file, maandagochtend bijvoorbeeld)
hou er rekening mee dat je er in de bergen langer over doet dan hier.
verder goede reis en annuleringsverzekering, met pechhulp voor je auto.

Je kunt ook denken aan:
-Paspoort
-Cash/Pin
-telefoon
-lader
-Voldoende water (eventueel ook een thermosfles met warm water)
-Voldoende te eten, ook als de reis wat langer duurt
-Een warme deken
-Handschoenen
-Zonnebril
-enz enz.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:22

Ik zou toch wel een vignet aanschaffen voor Oostenrijk. Voor je het weet wordt je ergens omgeleid, kom je over een snelweg en dan krijg je een dikke prent thuisgestuurd.

Better safe than sorry :)

maessie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:38

Wij overnachten meestal omgeving Randersacker, fijn plaatsje om ook nog even rond te kijken. In 1x is te doen, maar is ook maar net hoe je er zelf in staat, het is wel een 10/11u vanaf Friesland. (Net een beetje hoe t verkeer meezit, en of je wat comfi hoge snelheid kunt rijden in je auto) Een vignet zou ik om het geld niet laten, dan hoef je verder ook niet op te letten waar wel en niet verplicht. Is 13,- zoiets. Verwacht van de Fohlenhof geen spektakel, het is een mooie grote moderne fokstal met meerdere hallen, maar is het leukst tijdens de evenementen. Hengstenalm is mooi om een x te zien, je kan via de fohlenhof georganiseert er naartoe. Mocht je een buitenrit willen maken, ga naar Walchsee, of naar Wagner in Munster. Bij Ebbs ga je de bergen niet in. Bij Wagner is het een rit van een uurtje, maar leuke paadjes. :j Kufstein het slot is erg mooi, en het oude straatje. Bij Niederndorf op de grensovergang zit een heel klein ruiterwinkeltje, wil je serieus shoppen zou ik naar Kramer Irschenberg gaan :j De week dat je gaat is er tm de 20ste het Ek in Stadl-Paura, wel nog een stukje rijden, maar misschien kun je t combineren! Als je nog vragen hebt, laat maar horen! Waar overnacht je?

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 17:44

Komen echt hele fijne tips voorbij!
Dank jullie wel!!

@Maessie: verblijf in Walchsee dus dat klinkt wel goed dat je daar met paard de bergen in kan.
Ruitershop klinkt ook wel goed alleen ben al 5,5 jaar paardloos, scheelt wel dat ik wel kan gaan kijken maar niets hoeft uit te geven _O-

Voor die tijd maar ergens wat ritjes maken, even kijken of ik het niet verleerd ben en er nog op durf, laatste keer was 3,5 jaar geleden en toen stapte ik af door middel van een koprol met paard en al door een struikelpartij in galop... :\

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:05

reiterhof obing in fieberbrunn, was zo'n tien jaar geleden bij mij favoriet.
Ijslanders hebben een fijne zekere tred wat ik fijn vind in de bergen.
Maar is voor jou wel een klein uurtje rijden met de auto denk ik.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:27

Zinvolle tips hierboven maar bedenk ook dat Duitsland en Oostenrijk verlichtingen stellen aan wat je in je auto MOET hebben.
https://www.anwb.nl/vakantie/oostenrijk ... eersregels

Zorg er in ieder geval voor dat je dat bij je hebt.

Of je die 900km in een keer wil rijden in een overdekte rolschaats; mijn advies is ook: doe het niet. Je bent op vakantie, relax, neem de tijd.
Dat gejakker over autobanen is leuk voor bij de borrelpraat maar geen enkele ervaren chauffeur zal je dat aanraden.
Ja, ik reed ook vanuit Denemarken in een keer naar huis met de caravan maar een V70 is niet helemaal te vergelijken met een 107 en bovendien waren we met z'n tweeën.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:43

ikke schreef:
Zinvolle tips hierboven maar bedenk ook dat Duitsland en Oostenrijk verlichtingen stellen aan wat je in je auto MOET hebben.
https://www.anwb.nl/vakantie/oostenrijk ... eersregels

Zorg er in ieder geval voor dat je dat bij je hebt.

Of je die 900km in een keer wil rijden in een overdekte rolschaats; mijn advies is ook: doe het niet. Je bent op vakantie, relax, neem de tijd.
Dat gejakker over autobanen is leuk voor bij de borrelpraat maar geen enkele ervaren chauffeur zal je dat aanraden.
Ja, ik reed ook vanuit Denemarken in een keer naar huis met de caravan maar een V70 is niet helemaal te vergelijken met een 107 en bovendien waren we met z'n tweeën.


Eens. Ik rijd zelf eigenlijk maximaal 4-6 uur in één keer. En dan ligt het ook nog aan de omgeving. In de bergen rijden is anders en vermoeiender dan hier op het platteland. Houdt daar zeker rekening mee.

Ik ben met mijn Suzuki Alto naar Oostenrijk gereden en dat gaat prima, maar zorg voor voldoende rust.

maessie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:50

Als je in Walchsee een rit wilt boeken, boek dan wel vroeg, ze zitten snel vol! Fijne plek om te zitten, je kunt daar ook met een bootje het meer op, of waterskiën. En wat gezellige winkeltjes enzo :j

Er is sws zoveel te doen daar in de omgeving, wij gaan eind juli ook weer :j

Heresy

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Mayrhofen, Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:46

Leuk dat je naar Ebbs gaat, ik kom er wel eens voor m'n werk.
Mocht je nog een ander uitje zoeken, naast het Fohlenhof ligt een erg leuke kleine dierentuin. Zeker de moeite waard!
Verder kan ik je Hotel Sattlerwirt nog aanraden als je lekker wilt eten. :D

maessie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Autoreis naar Ebbs Oostenrijk, wat regelen/mee te nemen enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:58

De Raritätenzoo idd, zit op loopafstand van de fohlenhof, was wel altijd alleen contant geld daar.