Weekje Schotland, Pitlochry en Alnwick, wat moet je absoluut zien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Weekje Schotland, Pitlochry en Alnwick, wat moet je absoluut zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 23:07

In augustus ontkom ik er niet aan, ik ga dan met m'n vriend en zijn kinderen naar Schotland. Dus de zomervakantie. De ferry is geboekt en verder dus een paar nachten in Pitlochry en een paar nachten bij Alnwick wegens het Harry Potter kasteel.
Het plan is dan als volgt:
dag 1 inschepen
dag 2 aankomst Newcastle en door naar Pitlochry.
Dan een paar dagen Pitlochry.
Vervolgens naar Alnwick. En daar op 1 dag het HP kasteel bezoeken en verder wil ik nog een dag duiken bij de Farne eilanden (ik kan niet zonder duiken, haha).
En dan zit het er al weer op. Eigen auto gaat mee.

Maar wat zijn nu echte aanraders om te doen? 1 van de kinderen van m'n vriend wil graag mountainbiken. De hele dag hiken is niet het plan, wandelingen naar bijvoorbeeld een waterval met een totale wandeltijd van 3 uur kan wel.
Oftewel, wat moet je echt doen naast het bezoeken van het Harry Potter kasteel? Kun je goed naar het strand in de buurt van Alnwick? Zijn er routes die je absoluut moet rijden als je van Newcastle naar Pitlochry rijdt?
Niet te toeristisch heeft mijn voorkeur. Dus ruines die gratis te bezoeken zijn mogen ook genoemd worden. Of watervallen waar je naartoe kunt wandelen.
Vanuit Newcastle is het 3 uur rijden naar Pitlochry, dus daar kunnen we rustig langer over doen. Zijn er dingen onderweg die aan te raden zijn om even te stoppen en niet te ver om zijn?

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:26

Heel veel plezier gewenst!
Voor Alnwick heb ik niet veel te doen opties voor je. Staat ook nog op mijn lijstje.

Wat ik in Pitlochry heel leuk vond, was Queens View. Een prachtig uitzicht richting de Atlantische Oceaan.
En wat daar heel populair is, zijn de zalmtrappen. Toen wij we waren geen zalm gezien, maar de kracht die de pompen gaven aan het water, was ook wel leuk voor een korte stop. Je hebt daar ook een restaurant met wc mogelijkheden die schoner zijn dan de toiletten op de parkeerplaats.:)

Daarnaast is de winkelstraat wel leuk om te zien.:)

Misschien kun je nog een route vinden naar Pitlochry die langs Falkirk gaan en je dan de Kelpies kunt zien? Zijn enorme beelden van paarden die uit het water komen.:)

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Weekje Schotland, Pitlochry en Alnwick, wat moet je absoluut zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:32

Grey Mares Tail vonden wij een indrukwekkende wandeling langs een prachtige waterval omhoog. En prima te doen in 3 uur.

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:38

HadrianĀ“s Wall is een klassieker.
Bij Pitlochry is Blair Castle niet onaardig. Ook daar Schotlands kleinste whisky distileerderij Edradour. En het Enchanted Forest mss?
Dagje Edinburgh meepakken zou ik zeker doen.
Veel plezier daar!

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 23:49

We slaan Edingburgh over, dat is gewoon te duur in augustus als je er wilt overnachten. De Kelpies liggen niet helemaal op de route, maar misschien is het te doen.
We hebben dus een caravan gehuurd in Pitlochry en een gewoon rijtjeshuis in een normale woonwijk in Alnwick. Meer plekken om te overnachten lijkt me te veel gevlieg in een week.
Het is overigens ook mijn eerste keer Schotland, dus ben zelf ook wel benieuwd.

Grey Mares Trail, kun je daar gewoon aan een beginpunt parkeren?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Weekje Schotland, Pitlochry en Alnwick, wat moet je absoluut zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:51

Ja, je parkeert zegmaar aan de voet van Grey mares tail en loopt dan omhoog langs de waterval. Mijn man is helemaal omhoog geweest, ik heb hoogte vrees dus ben halverwege terug gegaan.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:09

In de omgeving liggen ook Holy Island castle (Lindisfarne, alleen toegankelijk met laagtij) en Bamburgh Castle. Beide vond ik prachtig!

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:35

Alnmouth, een dorpje bij Alnwick, is mijn favoriete lunchstop als ik vanuit Newcastle naar boven richting Noordoost Schotland rij. Maar het is wellicht een persoonlijke favoriet, er zijn meer van dat soort dorpjes in Engeland maar ik geniet altijd van het landschap rondom Alnmouth. En je kan daar ook heel makkelijk het strand op, een groot en mooi zandstrand.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Weekje Schotland, Pitlochry en Alnwick, wat moet je absoluut zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:40

Lindisfarne is al genoemd, maar in mijn optiek is dat echt een grote misser als je die niet mee pakt.
Je kan ook nog een leuke bird Watch doen vanaf Seahouses.. wij hadden toen helaas weinig Puffins..

En Bamburgh Castle is ook al genoemd, maar ook zeker de moeite waard..

gaucho

Berichten: 9525
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:12

Wel toeristisch, maar wel erg leuk is de cairngorm reindeer herd.

Boottocht vanaf seahouses is ook erg leuk.