Indonesië 2024 - ervaringen en tips gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Indonesië 2024 - ervaringen en tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 11:55

Hoi allemaal,

Wij willen heel graag naar Indonesië voor 3 weken dit jaar, maar we twijfelen nog erg over de maand en over de locatie.
Op bokt heb ik wel het één en ander kunnen vinden over ervaringen in Indonesië, maar dit ging voornamelijk over Bali en hier willen we juist niet heen :o Verder heb ik mooie verhalen gelezen in dit topic: [BEU] Samen genieten van de vakantievoorpret

Maar ik ben op zoek naar nóg meer ervaringen *\o/*

Wat willen we graag:
* Aankomst in de maand april óf in de maand september (wat zijn jullie ervaringen qua natuur en weersomstandigheden? Mij lijkt de natuur op z'n mooist in april en wat minder in september ivm de droogte, maar hebben jullie dit ook ervaren?)

* Het liefst willen we op een motorscooter rondreizen, maar ik lees geen ervaringen over 'one-way rental'. Alleen dat de motorscooter weer terug moet naar het beginpunt en dat willen we juist niet. We hebben dit in Vietnam ook gedaan en deze vrijheid is ons heel goed bevallen.
Wie heeft er een (motor)scooter gehuurd in Indonesië, waar waar dit en kon je deze ergens anders weer inleveren?

* We willen dolgraag snorkelen met reuzenmanta's en als het mogelijk is met walvishaaien.

* De eilanden Java en Flores hebben we nu in ons vizier, eventueel Lombok nog. Maar ook Sulawesi of Raja Ampat lijkt ons erg mooi, maar dit ligt meer uit de richting. Sumatra staat ook op de lijst vanwege de mooie natuur en vele dieren <3 . Keuzes, keuzes... Zijn er mensen die op deze eilanden zijn geweest en wat is jullie echt bevallen? Of niet?

Wie heeft er goede tips voor ons en vind het leuk om ervaringen te delen? Het delen van foto's wordt ook altijd erg gewaardeerd <<)

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:04

Hoi, Indonesiëganger hier! Wat een leuke reis!

Kijk voor de beste reistijd even op klimaatinfo.nl, daar kun je goed zien wat ongeveer het weer gaat zijn voor deze periodes.

One-way rental ken ik idd niet, dus daar kan ik je niet helpen.

Raja Ampat is echt geweldig idd, maar dat is duur en idd uit de richting. Echter is vliegen binnen Indonesië prima te doen. Maar als je zoiets wilt doen maar niet te ver wilt, zou ik aanraden om naar de Komodo-eilanden te gaan. Wij zijn daar geweest en we hebben daar een rondvaart gedaan met https://lepirate.com/explorer/. Dat was echt geweeeeldig! Wij hebben daar ook met reuzenmanta's en schildpadden gezwommen, dat was echt geweldig. Wij zijn daarna ook nog op het 'onbewoonde' eiland van Le Pirate geweest, ook daar kan je geweldig snorkelen!

Afbeelding


Lombok zijn wij ook geweest. Het is een heel rustig eiland, maar ik denk dat het binnenland minder mooi is dan bijvoorbeeld Bali. Echter zijn de stranden in het zuiden echt geweldig mooi, en ik vind het strand Tangun Aan het mooiste strand waar ik ooit ben geweest. Het is daar ook echt heel rustig, dus dat is wel fijn.
Afbeelding

Voor Lombok heb ik ook een paar leuke adresjes qua hotels/resorts:
https://www.booking.com/Share-o0reMZ
https://www.booking.com/Share-FOlwTfE

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:19

Wij zijn ook in september geweest, heel goed weer gehad! Al wel even geleden maar in mijn herinnering was het heerlijk qua weer :D
Aanraders:

- Lombok
- Gili eilanden (vooral Gili Air)
- Flores
- Komodo eilanden

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Indonesië 2024 - ervaringen en tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:22

Mloes vonden jullie de Gilli's niet te druk?

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Indonesië 2024 - ervaringen en tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:30

Ik kom er net vandaag, heb Java, Bali, Lombok, Flores en Sumatra gezien in 8 weken. Voor 3 weken moet je echt keuzes maken; misschien 2 weken Java (Yogyakarta, Karimunjawa, Tempak sewe waterval, Bromo en IJen), en dan nog Komodo + Flores? Dan heb je een mooie mix!

De Rinjani beklimmen op Lombok vond ik ook echt een hoogtepunt!

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:40

Ik ga ook even volgen. Heb bij Shoestring een mooie reis van 2 weken gezien naar bali en komodo eilanden.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:20

Earth, zooo gaaf jouw foto's! En bedankt voor de tips over de hotels op lombok, dat ziet er prachtig uit.

Margo, in 8 weken kan je wel echt het mooiste zien in Indonesië. Op welke manier reisden jullie door het land? Alles met bus/trein of hadden jullie zelf een auto gehuurd?
En wat hebben jullie gedaan en gezien op Karimunjawa?

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Indonesië 2024 - ervaringen en tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:07

Ik begon in Jakarta en ben met trein en bus naar het Oosten gereisd. Ik had een 3 daagse georganiseerde tour met waterval+bromo+Ijen en daar zat een taxi drop off bij in Ubud. Vanaf daar gedeelde taxi's/shutles naar Munduk en Nusa eilanden. Mijn Rinjani klim kwam met pickup en drop off in een haven naar keuze op Lombok, en nadien nam ik de boot naar Flores die met een pickup kwam. In Flores de bus gebruikt. Verder ook heel veel plekken scooters gehuurd.

(ik was dus alleen, enkel Sumatra met een vriendinnetje)

Karimunjawa vooral gerelaxed, scooter gehuurd en lekker het eiland verkend. Echt een absolute aanrader, echt het mooiste koraal van heel Indonesië.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Indonesië 2024 - ervaringen en tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 23:33

Op internet lees ik ook alleen maar goede verhalen over Karimunjawa, het ziet er echt prachtig uit. Hoeveel nachten was je daar?

Wel goed om te lezen dat het reizen wel relatief makkelijk gaat. Dan kunnen we dat nog als plan B doen :j

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:53

Earth schreef:
Mloes vonden jullie de Gilli's niet te druk?


Nee niet zo ervaren! Tuurlijk zijn er meer toeristen, maar was nergens echt druk. Qua eettentjes, hotels, activiteiten, konden alles doen wat we wilden. Is wel al een jaar of 7, 8 geleden geloof ik?

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:12

Evy schreef:
Op internet lees ik ook alleen maar goede verhalen over Karimunjawa, het ziet er echt prachtig uit. Hoeveel nachten was je daar?

Wel goed om te lezen dat het reizen wel relatief makkelijk gaat. Dan kunnen we dat nog als plan B doen :j


Ehhh ik dacht zo'n 5 of 6 nachten. Het is best een omweg dus wilde er wel echt even relaxen.
Ja ik vond qua reizen vooral Bali niet zo fijn, alles met taxi en veel file/verkeer. Lombok ook veel taxi. De andere eilanden hebben vaker bus verbinden en Java is ultiem met hele goede trein verbindingen.

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 04:03

Indonesie <3

Ik heb Lombok, Bali, en Java in 5.5 week gedaan en Flores een jaar later in 2 weken. Flores en Lombok waren favoriet qua ongereptheid en natuur, Java was interessant qua cultuur en geschiedenis, Bali was minst favoriet omdat het zo toeristisch is.

Ik heb een motorscooter op Lombok gehuurd en daar in 4 dagen het eiland mee rondgetourd (vanaf poedersuiker naar Sembalun en vanaf daar naar de voet van Rinjani). Helaas kreeg ik op dag 3 een ongeluk, ben ik in een klein dorpje opgelapt en gehecht door een lokale dokter en moest ik met wat later bleek gekneusde ribben terugrijden naar poedersuiker en werd ik vanaf daar naar Bali gevlogen voor rontgenfoto's. Ik heb tegen mijn reisverzekering gelogen dat ik uitgegleden was tijdens een hike, want je blijkt dus niet verzekerd te zijn voor ongelukken met een motorscooter als je in Nederland alleen een B-rijbewijs hebt. Toen ik me erin ging verdiepen bleek dat je dus ook niet verzekerd bent voor aansprakelijkheid bij een ongeluk, en dat wil nogal eens gebeuren in landen waar toeristen graag op de (motor)scooter op pad gaan. Goed om je in te verdiepen als je in NL dus geen motorrijbewijs hebt, want de gevolgen zijn niet te overzien (ik heb daarna nooit meer een scooter gehuurd in het buitenland, mijn lesje geleerd |( ).

Ik vond de natuur in het binnenland van Lombok prachtig, en vond dat Flores het meest te bieden had aan prachtige natuur en cultuur. Zowel Lombok als Flores vond ik het contact met de locals heel fijn, grappig, behulpzaam, nieuwsgierig. Als solo reizende vrouw heb ik me geen moment onveilig gevoeld, alleen Bali moest ik alerter zijn op de bekende toerist scams.


Afbeelding
Binnenland Lombok

Afbeelding
Bromo vulkaan op Java

Afbeelding
Flores (Komodo National Park)

Afbeelding
Kelimutu vulkaan op Flores

Afbeelding
ergens midden van Flores

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 13:31

Bedankt voor je ervaringen, leuk om te lezen dat Lombok en Flores zo goed zijn bevallen. De foto’s zien er prachtig uit!
Wat vervelend dat je een ongeluk hebt gehad met de scooter :(:) Dat is meteen zo’n domper op je vakantie, hopelijk viel het allemaal mee.
We hebben allebei een motorrijbewijs A in Nederland, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en ik lees wel vaker dat je als toerist altijd de klos bent met een ongeluk, ook als het niet jouw schuld is.

Zoals het er nu naar uit ziet beginnen we in Yogyakarta en reizen we richten het oosten naar Lombok/Komodo. Ik wilde ook heel graag naar Karimunjawa, maar dat ligt uit de route en dan redden we het niet om naar Lombok en Komodo te gaan helaas.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Indonesië 2024 - ervaringen en tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:42

Ja leuk hoor! Ik zou ook zo weer terug gaan naar de Komodo-eilanden. Wat prachtig daar. Al gaan wij dit jaar naar de Filipijnen, dat wordt ook heel mooi denk ik :P

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 13:45

Dat weet ik wel zeker, na al jouw plaatjes van de Filipijnen te hebben gezien!! <3

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:00

Wat leuk ik kom volgen. Na 3 jaar geleden een solo reis gemaakt te hebben naar Thailand, heb ik dit jaar een vliegticket geboekt naar Indonesië voor April, ik ga een kleine maand totaal, de eerste week ga ik over java omdat een vriendin van mij daar woont, zij is local en tourgide van beroep (zo kennen we elkaar, we doen samen reizen in ijsland) dus zij zal mij de eerste week meenemen naar de mooiste plekjes op Java, daarna word ik in het oosten gedropt en ga de laatste 3 weken alleen verder, maar nog geen concrete plannen, wil bali eigenlijk ook overslaan, en overweeg evt bijvoorbeeld Sumbawa nog er bij te pakken, dat is voor mij vooral aantrekkelijk vanwege het surfen.
Het lijkt mij ook nog wel gaaf om een vlucht te pakken naar Borneo, daar de orangutans te zien, maar heb natuurlijk niet super veel tijd, en wilk niet te veel onderweg zijn. nog even uitzoeken wat prioriteit heeft dus, maar ik denk dat ik gewoon daar alles ter plekke pas bekijk en boek waar ik zin in heb.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Indonesië 2024 - ervaringen en tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:30

Ik wil trouwens wel aanraden om als je naar Flores/Komodo gaat, niet met de boot daar heen te gaan. Maar er naar toe te vliegen. Want met de boot is niet altijd veilig. Sterker nog, er zijn nog wel eens boten die de tocht niet halen. Er is zelfs een boek over geschreven door een paar Nederlanders die toen schipbreuk leden. Was echt heel heftig.
Dus ga er lekker naar toe met het vliegtuig, dan weet je zeker dat je veilig over komt. :P