Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 12:40

Want Bokt weet raad, toch? :D

In augustus hebben wij een zoon gekregen en als hij bijna 1 jaar is, willen we graag een paar dagen op vakantie. Normaal gesproken proppen we onze vakantie ramvol met activiteiten en bezienswaardigheden. Vroeg op, geen tijd om te relaxen, want we hebben last van FOMO en willen alles zien en doen. :P Tsja, met een kind lukt dat niet. We kunnen niet gaan raften of paragliden (in elk geval niet samen/tegelijk en dan is het toch minder leuk). Het wordt dus een heel andere vakantie dan we gewend zijn. Dat hoort erbij. Toch vind ik het lastig om iets te vinden waar ik blij van word.

Voor oudere kinderen zou ik nog wel iets kunnen bedenken. Onze zoon is echter te jong om echt mee te kunnen doen aan (kinder)activiteiten. Ik vond Center Parcs vroeger fan-tas-tisch, maar als zoonlief nog 1 moet worden, dan valt er voor hem nog niet héél veel te ondernemen. Om die reden pak ik het liefst zoveel mogelijk bezienswaardigheden mee die voor ons als ouders leuk zijn. :o Geen overvolle rondreis, maar één geschikte accommodatie met natuur en cultuur op korte reisafstand.

Waar we normaal gesproken geen waarde hechten aan comfort voor de overnachting, doen we dat nu wel. Als kind moet slapen of als we gewoon een dagje rust inplannen, dan wil ik niet voor mijn verdriet op de kamer zitten.

Wat we zoeken op een rijtje:
  • Een autovakantie, liever niet meer dan een dag rijden incl. stops
  • Cultuur en natuur op korte reisafstand
  • Liefst grotendeels buggyproof (of geschikt voor minder validen, dan kom je er ook met een kinderwagen)
    Ik vind kind nu met net 4 mnd en 9+ kg al zwaar om te dragen. := Op de rug draagt vast fijner, maar toch...
  • Een comfortabele accommodatie die geschikt is voor baby's/jonge kinderen
  • Dikke bonuspunten voor een eigen zwembad(je) of in elk geval een gedeeld zwembad

De Moezelstreek leek me wel wat. Ik wilde o.a. kijken naar Cochem. Mogelijk is dat iets met wat stadjes en burchten in de buurt + een mooie omgeving. Het nadeel van kastelen/burchten is dat ze doorgaans niet buggyproof zijn én ik kon buiten de bekende familieparken niet meteen een fijne accommodatie vinden. Helemaal niet met zwembad. Ik heb prachtige huisjes gezien met eigen zwembad, maar daarvoor zouden we dan wel op het vliegtuig moeten stappen en dat hoeft van mij niet. Een familiepark is in principe ook prima, als het niet > 2.000 euro kost voor een midweekje, want daarvoor maken we echt te weinig gebruik van de faciliteiten.

Wie heeft er tips, tricks, aanbevelingen of ervaringen om te delen? :D

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:05


Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:35

Laat je buggy thuis (of iig deels thuis) en ga voor een fijne rugdraagzak. Dat is echt prima te doen qua gewicht, veel beter dan op je buik, en dan kun je al die burchten, kastelen, bergpaadjes en andere toffe dingen gewoon doen.

Aanrader wat mij betreft is Luxemburg, daar zijn echt veel kindvriendelijke parken/campings met accomodaties. En je zou ook eens kunnen kijken naar een ingerichte bungalowtent bijvoorbeeld. Scheelt vaak behoorlijk in de prijs en is ook prima te doen.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:38

Citaat:
Kijk eens naar het Laderhof in Ladis. Is een 'speciaal' kinderhotel, wat betekend dat alles voor de kleine volop geregeld is. Daarnaast is het praktisch all-in met echt goed eten, wederom voorde kleintjes kindvriendelijke gezonde maaltijden. Qua faciliteiten helemaal top!

Verder is het gebied Serfaus-Fis-ladis helemaal ingericht op familievakanties. Je kan er prachtig wandelen met genoeg leuks onderweg voor de kleine. Kinderwagens en rugdragers (deuter) kan je gratis bij het hotel lenen.

Dit is sinds 2 jaar onze vaste wintersportlocatie en wij vinden het ideaal! Ouders op de piste, kind naar de opvang - wij totaal ontzorgt :D


Mijzelf gequote uit een ander topic. Je kan ook kijken op de site van Kinderhotels (https://www.kinderhotels.com/en/kinderh ... idays.html), ze zitten in meerdere landen gevestigd. Het voordeel van zo'n vakantie vind ik dat je dus niet de hele inboedel voor de kleine hoeft mee te nemen

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:04

Er is online echt onwijs veel inspiratie te vinden over reizen met kinderen in allerlei leeftijds categorieën. Zelf vind het bijvoorbeeld leuk om de kleine globetrotter te volgen op Instagram. Ze hebben ook boeken en magazines maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb geen specifieke tips maar vooralsnog vind ik op rijafstand Duitsland en Oostenrijk echt heel kindvriendelijk tov Frankrijk. Gewoon al die praktische dingetjes als goede verschoonmogelijkheden, kindermenu, speelruimte en speeltuinen, openingstijden van een restaurant..

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:06

Roompot Ediger Eller vlakbij Cochem of had je die al gezien?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:07

Belgie ardennen al eens overwogen? Veel grotten zijn best rolstoelproof, of je kunt met een treintje rondgaan. En op veel plekken ook boottochten mogelijk. Oa Givet met de citadel daar met wat handigheid soms buggy even inklappen en tillen voor een paar treden)

Cochem heb ik gedaan. Er zit een roompot park met gelijkvloers huisjes. En met de auto kun je de omgeving goed bekijken, eventueel een boottochtje maken. Maar ik bekijk het dus niet met kindvriendelijke dingen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:08

Wij gaan voor de 3e keer naar Sallands Heuvelrug we huren dan een bakfiets elektrisch de kinderen vinden het geweldig al vindt de oudste dat wel tijd wordt voor camoing/hotel met veel glijbanen

We zitten op natuurcamping huren een huisje super de luxe er is stilte en rust en midden op de heide

De bakfiets die we huren heeft ook maxicosi zitje erin
Laatst bijgewerkt door tita op 21-12-23 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:08

Toen onze dochter 1 was zijn we bij Landal Sonnenberg bij Leiwen geweest. Ligt ook aan de Moezel. Park is ideaal met kleine kinderen. Ik vond zelf trouwens de wagen fijner meenemen als de buggy. Zeker in het buitenland heb je niet overal mooie rechte stoepjes en als je een keer off rond gaat is een wagen ook fijner. Plus je kan meer spullen meenemen :j.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:16

Ik zou kijken naar een bestemming die vooral jullie heel leuk lijkt én een goede rugdrager. Zeker als je kindje wat ouder is kan rugdragen prima. Wij hebben afgelopen zomer flink wat wandelingen in heuvelachtig gebied gemaakt met kind van anderhalf op de rug. Kastelen bezoeken moet dan vast ook wel lukken :j.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 14:27

Hoeveel kg hadden jullie op de rug, Noeps? Misschien vergelijk ik het met de verkeerde wandelingen, maar dan vond ik mijn rugzak met o.a. cameraspul al best zwaar worden. Ik heb geen idee hoe kind zich ontwikkelt. Als hij nu al ruim 9 kg is, dan lijkt het me in juli/aug best pittig met rugdrager? Ik mag daar dan wel op gaan trainen met mijn slechte rug.

De rest moet ik nog even aandachtig lezen!

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:35

Cochem is altijd leuk! Kan je niks mis mee doen :D

Wij zijn toen ons zoontje 2,5 maand was een week naar de Baai van de Somme geweest. Natuur & cultuur allemaal vlakbij, en ook gezellige marktjes en restaurants. Zoontje ging vooral mee in de draagzak. We zaten toen op een camping in een klein huisje(soort stacaravan), in een tent vonden we nog nét wat te uitdagend.
https://www.reisroutes.be/blog/picardie ... -de-somme/

Dit jaar (was toen nét 1 jaar oud) zijn we naar Boulogne-sur-mer geweest. Ook hier cultuur en natuur vlakbij, je hebt ook nog Nausicaa (grootste aquarium van Europa). We zaten toen in een soort tiny house, een omgebouwde boot. Ook deze camping had een eigen zwembad.
https://www.reisroutes.be/blog/cote-opa ... rdigheden/

Onze vakanties zijn normaal ook altijd heel actief en we proberen dat met ons zoontje erbij wel wat hetzelfde te houden. Slapen in buggy/draagzak onderweg gaat meestal goed. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijn vriend ons zoontje in de draagzak nam toen hij 1 jaar was, inderdaad al best een zwaar gewicht toen!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:43

Wij hebben inderdaad ook veel met een drager gedaan, dat maakte het makkelijker om nog steeds gekke paadje te wandelen en kastelen/grotten/dingen met trappen te bezoeken :)
Maar goed, dat vroeg je niet.

Toen de oudste bijna 2 was (en de jongste er nog niet was) zijn hebben wij een fly&drive in Andalusië gedaan, dat beviel prima. Dutjes in de hotelkamer was kansloos, dus hij sliep dan in de buggy, in de draagzak, of in de auto. Of niet :+
Toen hij bijna drie was en ik zwanger van de 2e hebben we hetzelfde gedaan maar toen op de Azoren. Hoewel ik denk dat we toen de wagen niet meer mee hadden.

Toen we alleen de oudste hadden hebben we meer de buggy mee gehad dan toen de jongste er ook bij was. Dat kwam denk ik ook door de Corona tijd, de vakanties / activiteiten waren toen toch wat anders, en de drager kwam toen vaak beter uit.

Vorige jaar was de jongste bijna drie, dat was het laatste jaar dat onze drager mee was (toen een Rose & Rebellion pre-school, dus juist voor wat grotere kinderen). Dit jaar is ie vooral niet meer mee omdat zodra ik m bij me had, de oudste óók gedragen wilde worden :+ Op vlakke stukken ging dat nog wel een eindje trouwens, maar het doel om de kleine met de korte pootjes het lopen te besparen werd daarmee voorbij gestreefd.

Goed, het is alsnog een post geworden met weinig praktische tips en veel ‘een drager is toch erg handig’. Sorry.

(Voor als je kind wat groter is trouwens, ik weet een adres in noord Italië waar ze vanaf 3 mee mogen raften 8-) dit jaar gedaan en het was super gaaf. Tam genoeg om veilig te zijn, ruig genoeg om niet saai te zijn)
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 21-12-23 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:46

Wij zijn toen mijn dochter bijna een jaar was in Luxemburg geweest, heel kindvriendelijk en mooi. We hadden ook een rugdrager mee, en een degelijke buggy, zo hebben we nog leuk kunnen wandelen

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:59

Moezel hebben wij ook gedaan in de herfst dat de kleine een half jaar was, dat was een hele fijne vakantie. We hadden toen een airBnB huisje gehuurd, waar kinderbedje en stoeltje bijin zat. En wat ik echt ideaal vind, een wasmachine :D Geen zwembad, maar wel heel centraal dus we gingen elke dag even op pad om wat stadjes te bezoeken en dan sliep ie of in de auto of in de wagen. Draagzak hebben we weinig gebruikt, kon prima toe met de wagen.

De laatste twee keer zijn we naar Cornwall geweest en dat is ook een aanrader vind ik. Je bent wel wat langer onderweg, maar de nachtboot is een uitkomst.

Voor ons merk ik vooral dat de vakanties iets langzamer gaan nu ie nog maar één keer slaapt tussen de middag. Dat vraagt iets meer planning dan toen ie nog lekker overal en altijd in slaap viel.

shaddy82

Berichten: 1850
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:01

Denemarken is heel kindvriendelijk, ook voor de hele kleintjes en genoeg te ondernemen voor jullie
Luxemburg en Duitsland zijn ook aanraders, een collega van mij heeft in het naseizoen met een kindje van anderhalf gekampeerd in Luxemburg en die hebben het heel leuk gehad

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:12

We zijn deze zomer toen onze kleine 11 maanden was op een (ongeorganiseerde) rondreis door Zweden en Noorwegen geweest met onze eigen auto en gehuurde daktent. En toen ze 14 maanden was zijn we een weekje Ibiza rondgegaan met een gehuurde camper. Beide met een fijne rugdrager mee. Ik heb regelmatig backpacks van 20+ kg meegesleept, dus voor ons prima te doen, en je kunt afwisselen met je partner. Ohja, en inmiddels is ze drie keer met de auto naar Zuid-Frankrijk mee geweest om op het huis van een vriendin te passen.

In mijn beleving kun je met een beetje flexibiliteit héél veel kanten op :D

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:22

De Moezel is idd een heel fijne streek! Wij zijn daar geweest toen onze dochter bijna twee was. We hebben daar zeker ook met de buggy rondgewandeld, maar dat was soms toch pittig vanwege hoogteverschillen. De mooiste plekken zijn met de buggy moeilijk bereikbaar. Met de drager kan je bv. ook de Geierlay hangbrug doen, supertof!

Toen mijn dochter 1 was, zijn we naar het Thüringer woud geweest. Leuke steden (Erfurt, Weimar) en veel natuur. Er zijn zeker buggyproof wandelingen in de natuur te vinden, maar dan moet je wel een beetje plannen. De eerste dag zijn wij daar toen op een smal bospaadje terecht gekomen, waar we een heel stuk met 1 kant van de buggy op het paadje en de andere kant door de struiken gereden hebben. Wel een herinnering die bijblijft :D

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:32

Iets verder rijden, maar met een overnachting in Duitsland goed te doen : Toen mijn oudste 1 was zijn we naar Hongarije gereden. Heel budgetproof, mooie natuur en als je de goede regio uitzoekt ook moois in de vorm van burchten en kastelen. Ik had haar wel regelmatig in een drager op mijn buik. Ik heb zelfs nog paard gereden daar, terwijl papa bij ons kind bleef.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:11

_Lorette_ schreef:
Hoeveel kg hadden jullie op de rug, Noeps? Misschien vergelijk ik het met de verkeerde wandelingen, maar dan vond ik mijn rugzak met o.a. cameraspul al best zwaar worden. Ik heb geen idee hoe kind zich ontwikkelt. Als hij nu al ruim 9 kg is, dan lijkt het me in juli/aug best pittig met rugdrager? Ik mag daar dan wel op gaan trainen met mijn slechte rug.

De rest moet ik nog even aandachtig lezen!

Pfoeh, ik denk dat ze toen 10 à 11 kilo woog. Ik vind een kind op de rug wel echt anders dan een zware rugzak, o.a. door de brede heupband. Wij gebruiken trouwens een tula free to grow draagzak, maar ik zie op instagram ook wel veel mensen met een Thule rugdrager door de bergen hobbelen.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:12

En oefenen van te voren! Dus niet op vakantie beginnen met dragen, maar dat in de weken ervoor al regelmatig doen en opbouwen. Je gaat om niet van nul naar de Kennedymars. Je spieren moeten daar effe aan wennen

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 21:31

_Lorette_ schreef:
Hoeveel kg hadden jullie op de rug, Noeps? Misschien vergelijk ik het met de verkeerde wandelingen, maar dan vond ik mijn rugzak met o.a. cameraspul al best zwaar worden. Ik heb geen idee hoe kind zich ontwikkelt. Als hij nu al ruim 9 kg is, dan lijkt het me in juli/aug best pittig met rugdrager? Ik mag daar dan wel op gaan trainen met mijn slechte rug.

De rest moet ik nog even aandachtig lezen!

Is jou weegschaal niet gewoon stuk?
Mijn zoontje van 2 en 3 mnd is net 11 kg :+

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 22:04

Toen onze dochter bijna 1 was zijn we met haar op rondreis door Kroatië en Slovenië geweest.
Was echt ontzettend leuk en goed te doen! Wij zijn wel gaan vliegen en hebben daar een auto gehuurd en zijn daarmee van de ene accommodatie naar de andere gereden.
Waren beide echt heel leuke landen en prima geschikt om met klein kind te reizen :j

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 22:10

Kroatië en Slovenië vond ik heel tof! Wel heb ik er dan wat moeite mee om me aan te passen aan kind. Het liefst ga ik ziplinen, offroad rondscheuren, raften, kajakken, etc.

Een rugdrager gaan we proberen. Helaas is hij echt heel zwaar. Voor 3 maand al 8.5 kg gewogen op het consultatiebureau. :=

We hebben een vakantiehuis gevonden in de buurt van Kröv met zwembad, wasmachine, etc. Ik denk dat we vanuit die accommodatie mooi wat uitstapjes gaan maken.

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:03

Wij hebben nu een dochter van 12mnd (7kg haha) Wij gaan over een paar dagen 2 weken naar spanje, een paar dagen familiebezoek en 2 airbnb appartementjes in het zuiden. Ik zou zeggen, doe nu nog je eigen ding. Ze vinden op deze leeftijd gewoon erbij zijn en mensen kijken al leuk genoeg, dus ik zou nog niet helemaal je aanpassen en een kindvriendelijk huisjesparadijs bezoeken als je eigenlijk actieve vakanties leuk vind.