Misleidende prijzen reisorganisaties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:50

mvdende schreef:
Tieneke schreef:
Jouw vertrekperiode is niet de datum die in het prijsvoorstel staat. Het is normaal dat prijzen verschillen naargelang de door jou gekozen variabelen.

Toushie schreef:
Het is de prijs voor als je boekt met vertrekdatum 12 januari.
Dat staat ook in je screenshot. Het zijn prijzen vanaf en dan goedkoopste datum rekening gehouden.
Dat deze van jou zo duur uitvalt is met je reisdatum in mijn opinie ook geen wonder.

Dus hoezo is dit misleidend ? Waarschijnlijk komt de prijs zo goed als overheen als je 12 januari als vertrekdatum hebt.


Ik wil juist 12 januari boeken en juist dan krijg ik een prijs véél hoger dan de aanbieding! Klopt dus van geen kant

Je vertrekperiode in screenshot 2 staat op 29-12-2023.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:00

Ik zie al wat het probleem is. Genoemde prijs is per persoon, maar ze gaan uit van 2 personen in 1 kamer.
Dus je betaald een toeslag omdat je maar met 1 persoon de kamer gaat bezetten.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 16:20

Sabbientje schreef:
Ik zie al wat het probleem is. Genoemde prijs is per persoon, maar ze gaan uit van 2 personen in 1 kamer.
Dus je betaald een toeslag omdat je maar met 1 persoon de kamer gaat bezetten.


Is het óók niet!

Bij 2 personen is de geadverteerde prijs €594 pp. Voor één persoon is de prijs €691pp. Gaat trouwens ook om een éénpersoonskamer. Daar kunnen helemaal geen 2 personen slapen.

Ik heb melding gemaakt bij de ACM en de medewerker aan de telefoon zag precies hetzelfde als wat ik zag en ze heeft de melding opgenomen. Of ACM er vervolgens wat mee ging doen kon ze niet zeggen, maar kans aanwezig dat Tui op z'n vingers getikt gaat worden.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:30

mvdende schreef:
Sabbientje schreef:
Ik zie al wat het probleem is. Genoemde prijs is per persoon, maar ze gaan uit van 2 personen in 1 kamer.
Dus je betaald een toeslag omdat je maar met 1 persoon de kamer gaat bezetten.


Is het óók niet!

Bij 2 personen is de geadverteerde prijs €594 pp. Voor één persoon is de prijs €691pp. Gaat trouwens ook om een éénpersoonskamer. Daar kunnen helemaal geen 2 personen slapen.

Ik heb melding gemaakt bij de ACM en de medewerker aan de telefoon zag precies hetzelfde als wat ik zag en ze heeft de melding opgenomen. Of ACM er vervolgens wat mee ging doen kon ze niet zeggen, maar kans aanwezig dat Tui op z'n vingers getikt gaat worden.


Mooi, jij ook weer blij hoop ik. Persoonlijk lig ik er niet wakker van, begin te boeken en als om welke reden dan ook de prijs tegenvalt stop ik de boeking en kijk verder naar andere mogelijkheden voor een prijs die mij past.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 16:58

CharleyT schreef:
mvdende schreef:


Is het óók niet!

Bij 2 personen is de geadverteerde prijs €594 pp. Voor één persoon is de prijs €691pp. Gaat trouwens ook om een éénpersoonskamer. Daar kunnen helemaal geen 2 personen slapen.

Ik heb melding gemaakt bij de ACM en de medewerker aan de telefoon zag precies hetzelfde als wat ik zag en ze heeft de melding opgenomen. Of ACM er vervolgens wat mee ging doen kon ze niet zeggen, maar kans aanwezig dat Tui op z'n vingers getikt gaat worden.


Mooi, jij ook weer blij hoop ik. Persoonlijk lig ik er niet wakker van, begin te boeken en als om welke reden dan ook de prijs tegenvalt stop ik de boeking en kijk verder naar andere mogelijkheden voor een prijs die mij past.


Dat is heel fijn als je dat kan en als jouw budget dat toelaat.

Mijn budget is gewoon laag en er zijn echt maar 2 of 3 reizen te boeken, maar meestal zit je dan of ver van de piste of in een miniscul gebied ofzo. Als je dan een reis ziet waarvan je denkt "ja, dit is m!" En het blijkt een misleiding te zijn, dan vind ik dat op zn minst vervelend. Omdat er geen tot zeer weinig alternatieven zijn.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:07

Tja zo is het nou eenmaal, heel vervelend maar niks aan te doen. Als je met een klein budget zit, of bijvoorbeeld aan bepaalde dagen vast zit, kun je bepaalde reizen gewoon niet maken. Dan moet je een alternatief zoeken dat wel binnen budget past.
En ja het is super irritant want anderen die bv een ruimer budget hebben kunnen dan soms wel alle koopjes krijgen - voelt heel oneerlijk.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:08

Is het niet sowieso interessanter om zelf alles apart te boeken?
Op booking.com kun je ook halfpension boeken, maar beter nog is het pension te bellen en direct bij hun te boeken. Krijg je soms nog een beetje meer korting, omdat zij geen afdracht aan booking hoeven te doen.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:13

Super dat je actie hebt ondernomen door melding te maken bij de ACM! Als iedereen denkt "zo is het nou eenmaal" dan verandert er zeker niks :) Ik hoop dat je alsnog een mooie reis kunt vinden.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:14

Ik zou dan kijken voor losse reizen. Ik ben zeer fanatiek daarmee dus als je hulp nodig hebt dan mag je me altijd een pb doen. Ik heb al echt prachtreizen gemaakt voor een heel leuk budget :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:23

Wij waren gister ook al aan het rondneuzen en zagen hetzelfde,bij Tui, booking.com en nog een grotere reisorganisatie. Een aantrekkelijke prijs maar bij daadwerkelijk aanklikken was het opeens bijna eens zo duur.
Goed dat er melding is gemaakt. Het mag gewoon niet en is misleiding. Dat is al eens vastgelegd door de acm

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:27

Earth schreef:
Ik zou dan kijken voor losse reizen. Ik ben zeer fanatiek daarmee dus als je hulp nodig hebt dan mag je me altijd een pb doen. Ik heb al echt prachtreizen gemaakt voor een heel leuk budget :)

Ik corrigeer mezelf dan wel even, dat het bij wintersport vaak juist wel goedkoper is :') Tenminste, niet perse met reis erbij, maar wel skipas en verblijf.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:37

Sheran schreef:
Tja zo is het nou eenmaal, heel vervelend maar niks aan te doen.

Jawel, de wet verbiedt het en de ACM kan erop toezien. En een wereld waarin je op geen enkele manier vooraf kunt weten wat de uiteindelijke prijs wordt is nogal onwerkbaar, zowel voor de klant als voor de aanbieder. Het is namelijk ook concurrentievervalsing.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:04

Shadow0 schreef:
Sheran schreef:
Tja zo is het nou eenmaal, heel vervelend maar niks aan te doen.

Jawel, de wet verbiedt het en de ACM kan erop toezien. En een wereld waarin je op geen enkele manier vooraf kunt weten wat de uiteindelijke prijs wordt is nogal onwerkbaar, zowel voor de klant als voor de aanbieder. Het is namelijk ook concurrentievervalsing.


Dan heb ik denk ik wat gemist in dit draadje of ging mijn opmerking over een ander deel. :) Maar ik doelde op internetprijzen die alleen maar op 5 oktober om 1u in de middag gelden ofzo, en dan ook nog maar voor 4 personen met 3 cavia's.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:10

Ik kijk sowieso al niet meer via tui... als je aan vinkt volpension komt er nog steeds logies en van alles tussen te staan...

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 19:44

Earth schreef:
Earth schreef:
Ik zou dan kijken voor losse reizen. Ik ben zeer fanatiek daarmee dus als je hulp nodig hebt dan mag je me altijd een pb doen. Ik heb al echt prachtreizen gemaakt voor een heel leuk budget :)

Ik corrigeer mezelf dan wel even, dat het bij wintersport vaak juist wel goedkoper is :') Tenminste, niet perse met reis erbij, maar wel skipas en verblijf.


Je bent zeker welkom om mee te denken!

Ik heb 2 vaste eisen: niet meer 4 uur per dag in de skibus zoals afgelopen wintersport en 1000% zekerheid op goed kunnen skiën! Dus of een goed hooggelegen skigebied (2500m+) of echt last minut als blijkt dat de condities goed zijn. Ik weiger een klap geld neer te tellen om in een groen weiland te skiën, dat kan ik hier thuis ook... (als een weiland maar nat genoeg is hier op de Brabantse wal :+ ) daarnaast ben ik absolute beginner, dus moet het skigebied voldoende groene en/of blauwe pistes hebben. (En niet allemaal kleine stukjes blauw, waarvoor je of eerst over rood moet, of op een rode uitkomt)

Ik zoek mezelf rot, maar alle 3, vervoer, accommodatie, skipas voor max €600-650 in een hooggelegen gebied heb ik nog niet kunnen vinden.

Of er is een prachtige aanbieding voor accommodatie + skipas, maar dan is er met geen mogelijkheid met het ov bij te komen. Of er rijden genoeg bussen/ treinen heen, maar het is onbetaalbaar (Val Torens bijv )

Ik wil best een of 2 keer overstappen, maar hele constructies zie ik niet meer zitten. Briancon met het vliegtuig ging de laatste keer faliekant de mist in en die stress en gezeik heb ik geen zin meer in, zeker niet aangezien ik een volledige eigen ski uitrusting mee neem. Dus nogal veel baggage.

Kwa accommodatie ben ik heel makkelijk, hostel is óók prima, maar bij los boeken niet meer dan €250-300 per week, liefst minder, aangezien vervoer óók z'n €200 kost en een skipas voor 6 dagen tegenwoordig óók gemakkelijk €300.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:28

Voor 600 euro kun je het alleen redden als je in een hostel met gedeelde kamer slaapt ben ik bang of een chalet buitenaf deelt (maar dan ben je meestal op een auto aangewezen).
Dit was sowieso al heel vroeg alles weg, zelfs de mimimalistische studiootjes.

Dat je een melding hebt gemaakt vind ik goed.
Heel misleidend inderdaad.

Misschien kun je in Oosteuropa zoeken? Dat kan meestal wel wat goedkoper.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-12-23 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 20:31

Sizzle schreef:
Voor 600 euro kun je het alleen redden als je in een hostel met gedeelde kamer slaapt ben ik bang of een chalet deelt.
Maar dit jaar was sowieso al heel vroeg alles weg, zelfs de mimimalistische studiootjes.


Er worden een paar reizen aangeboden voor €650 met eigen studio. Maar lagergelegen skigebieden en die krijgen met een beetje pech een bak water de komende dagen en die reizen zijn de 1e week januari. Dus dàt is even afwachten hoe erg de schade is na komend weekend en of er nog een mooie nieuwe laag sneeuw komt tussen kerst en oudjaar.

Daarom was ik juist ook zo blij met de "aanbieding" van Tui: redelijk hooggelegen en mooie prijs!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:32

Ik bedoelde uiteraard de sneeuwzekere gebieden.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:40

Ik snap je frustratie, ik loop er ook vaak tegen aan. Ondertussen ben ik het wel gewend als alleenstaande reiziger. Maar ik ben bang dat je er niks mee op schiet aangezien ze aangeven dat de prijzen kunnen afwijken.
Ik heb ook altijd het idee dat de prijzen op koppels zijn gebaseerd. En klik je dan verder dan kom je op hele andere prijzen uit

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 20:41

Sizzle schreef:
Ik bedoelde uiteraard de sneeuwzekere gebieden.


Ah, ja.

Al lijken hostels met dorms steeds zeldzamer te worden? Er zou een "hostel" zijn in Val Thorens, maar dat is alles behalve een hostel, maar gewoon een vreselijk duur hotel. Een hostelkamer zou gemiddeld z'n €25-35 per nacht horen te zijn, zeker als je met z'n 8en op een kamer ligt..

Ik hé één hostel gevonden in Les Deux Alpes, maar die is ook gewoon €45 per nacht, bijna €300 voor een week. Skipas L2A is €300. En bussen z'n €250. Is dus ruim buiten budget.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 20:42

purny schreef:
Ik snap je frustratie, ik loop er ook vaak tegen aan. Ondertussen ben ik het wel gewend als alleenstaande reiziger. Maar ik ben bang dat je er niks mee op schiet aangezien ze aangeven dat de prijzen kunnen afwijken.
Ik heb ook altijd het idee dat de prijzen op koppels zijn gebaseerd. En klik je dan verder dan kom je op hele andere prijzen uit


Vaak wel ja, maar dit ging om een éénpersoonskamer. Daar hoort geen toeslag op te zitten, aangezien er max 1 persoon in de kamer kan.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:18

Waarom boek je niet alleen het hotel? a €454( via tui) en dan de losse trein reis? +/- 50 a 90 per rit vanaf Utrecht

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 21:39

Ashleytjuhh schreef:
Waarom boek je niet alleen het hotel? a €454( via tui) en dan de losse trein reis? +/- 50 a 90 per rit vanaf Utrecht


Ik wil in totaal, dus accommodatie + vervoer+ skipas maximaal €650 kwijt zijn.

In jouw voorbeeld betaal je €454+90(zitplaats nightjet)+€300 is €844 en dat is véél te duur!

Die €690 was nog acceptabel omdat dat halfpension was ipv logies. Maar mijn budget is echt max €600-650 of halfpension echt absoluut de max €700.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:45

mvdende schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Waarom boek je niet alleen het hotel? a €454( via tui) en dan de losse trein reis? +/- 50 a 90 per rit vanaf Utrecht


Ik wil in totaal, dus accommodatie + vervoer+ skipas maximaal €650 kwijt zijn.

In jouw voorbeeld betaal je €454+90(zitplaats nightjet)+€300 is €844 en dat is véél te duur!

Die €690 was nog acceptabel omdat dat halfpension was ipv logies. Maar mijn budget is echt max €600-650 of halfpension echt absoluut de max €700.


waar komt die 300 extra vandaan? zoals ik kan zien zit de skipas er ook bij als je alleen de accommodatie boekt dus zonder vervoer

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 22:02

Ashleytjuhh schreef:
mvdende schreef:



Ik wil in totaal, dus accommodatie + vervoer+ skipas maximaal €650 kwijt zijn.

In jouw voorbeeld betaal je €454+90(zitplaats nightjet)+€300 is €844 en dat is véél te duur!

Die €690 was nog acceptabel omdat dat halfpension was ipv logies. Maar mijn budget is echt max €600-650 of halfpension echt absoluut de max €700.



Waarom boek je niet alleen het hotel? a €454( via tui) en dan de losse trein reis? +/- 50 a 90 per rit vanaf Utrecht

waar komt die 300 extra vandaan? zoals ik kan zien zit de skipas er ook bij als je alleen de accommodatie boekt dus zonder vervoer


Ik heb even gekeken, maar ik zie hele andere prijzen dan jij?
Afbeelding

Ik vind dat hotel in januari voor 1 week niet goedkoper dan €928 voor de kamer + skipas? Via Tui...

De "aanbieding" van Tui was €690 en dan 10 dagen en inclusief trein. Dus er gaat echt iets goed mis/ ze zijn héél goed in de mensen misleiden.

Edit, ik zie het al. Jouw €454 is voor 3 nachten, 4 dagen ik ga/wil 7 nachten/ 8 dagen.