Misleidende prijzen reisorganisaties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 13:29

Misleidende prijzen bij reisorganisaties...... ik heb er iedere keer wéér mee te maken.

Vandaag wéér een geval
Afbeelding

Mooie aanbieding voor wintersport.

Maar als je dan echt wil gaan boeken krijg je dit:
Afbeelding


Ben ik nou de enigste die hier tegenaan loopt? Of zijn er meerdere bokkers die met dit soort vervelende praktijken te maken hebben?

Ik ga in ieder geval een melding maken bij de ACM, want wat Tui hier doet, is in Nederland gewoon verboden. Zeer waarschijnlijk doet de ACM er helemaal niets mee... maar dan is het in ieder geval gemeld.

Edit: kennelijk wat onduidelijkheid. Ik wil juist boeken voor 12 januari!

Afbeelding

Dan zie je eerst dit, maar als je daar dan op klikt krijg je een prijs van €1040 nogwat ipv €691


Hopelijk zo duidelijker.

NadjaNadja @ [BEU] Misleidende prijzen reisorganisaties
Moderatoropmerking:
De discussie die hier gaande is, is niet relevant voor de vraag van de TS. Mocht je verder willen discussiëren over de wetgeving en regels die dergelijke zaken al dan niet mogelijk maken, dan kan daar een apart topic voor geopend worden. Hierbij dus het verzoek om on-topic verder te gaan. Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 29-03-24 12:49, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:33

Jouw vertrekperiode is niet de datum die in het prijsvoorstel staat. Het is normaal dat prijzen verschillen naargelang de door jou gekozen variabelen.

Toushie

Berichten: 7271
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:34

Het is de prijs voor als je boekt met vertrekdatum 12 januari.
Dat staat ook in je screenshot. Het zijn prijzen vanaf en dan goedkoopste datum rekening gehouden.
Dat deze van jou zo duur uitvalt is met je reisdatum in mijn opinie ook geen wonder.

Dus hoezo is dit misleidend ? Waarschijnlijk komt de prijs zo goed als overheen als je 12 januari als vertrekdatum hebt.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:36

Ik ook de afgelopen dagen!
Ben aan het kijken voor een zomer vakantie, vooral op vakantiediscounter en prijsvrij, maar ook op tui en vaak staat er dan bij:
Vliegreis + transfer en dan een prijs daar onder per persoon.
Dan wil ik de totaal prijs gaan berekenen en moet het transfer er ineens nog los bij, à €700-800! :roll:

Of ik had er nog eentje, had ik de prijs berekend en kwam uit op zeg € 4.200 (en er staat duidelijk bij dat dit een totaal prijs is, dus incl belastingen etc.), klik op vervolgens op boeken en dan staat er eens; te betalen € 4.850, what the hell?? Er is werkelijk niets veranderd aan de boeking, zie geen extra kosten oid erbij staan. Alleen de prijzen per persoon zijn ineens flink gestegen?

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:37

Ik begrijp het probleem ook niet zo goed. Prijzen verschillen altijd enorm en de aanbiedingsprijs geld maar voor een bepaald aantal dagen.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:37

Niks misleidends aan, ze tonen je de goedkoopste optie.
Het is toch volstrekt logisch dat wanneer je 12 januari vertrekt, je goedkoper zit dan 29 december?

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 13:39

Tieneke schreef:
Jouw vertrekperiode is niet de datum die in het prijsvoorstel staat. Het is normaal dat prijzen verschillen naargelang de door jou gekozen variabelen.

Toushie schreef:
Het is de prijs voor als je boekt met vertrekdatum 12 januari.
Dat staat ook in je screenshot. Het zijn prijzen vanaf en dan goedkoopste datum rekening gehouden.
Dat deze van jou zo duur uitvalt is met je reisdatum in mijn opinie ook geen wonder.

Dus hoezo is dit misleidend ? Waarschijnlijk komt de prijs zo goed als overheen als je 12 januari als vertrekdatum hebt.


Ik wil juist 12 januari boeken en juist dan krijg ik een prijs véél hoger dan de aanbieding! Klopt dus van geen kant

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:40

Ik dacht dat Radar of de Consumentenbond hier ook mee bezig was.
Het mag niet allerlei kosten er nog bij rekenen.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:40

Ik vind deze eigenlijk niet echt misleidend.
Er staat 691,- per persoon. Dat is eigenlijk altijd op basis van 2 personen op 1 kamer (staat er vast ergens in kleine letters bij)
Vervolgens is jouw potentiele boeking 1 persoon op 1 kamer.
Dat dat dan duurder is, is niet gek lijkt mij.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 13:40

Marjo schreef:
Niks misleidends aan, ze tonen je de goedkoopste optie.
Het is toch volstrekt logisch dat wanneer je 12 januari vertrekt, je goedkoper zit dan 29 december?


Ik wil juist die 12 Januari boeken, maar dan krijg je ineens de prijs uit het 2e Screenshot.

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:41

Gaan ze er in die berekening niet uit van 2 personen per kamer? Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat die ‘meest voordelige prijs’ niet klopt. Maar misleidend is het idd wel.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:43

Het zit hem idd waarschijnlijk in de 1persoonstoeslag, die vaak gerekend wordt wanneer je alleen reist.

Op je screenshot staat het niet, maar vaak staat er wel ergens iets in kleine lettertjes of met een sterretje erbij dat prijzen zijn op basis van 2 personen op 1 kamer, of woorden van gelijke strekking.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:44

mvdende schreef:
Marjo schreef:
Niks misleidends aan, ze tonen je de goedkoopste optie.
Het is toch volstrekt logisch dat wanneer je 12 januari vertrekt, je goedkoper zit dan 29 december?


Ik wil juist die 12 Januari boeken, maar dan krijg je ineens de prijs uit het 2e Screenshot.

In dat screenshot staat vertrekperiode op 29 december ;)

En indd, voor een persoon betaal je altijd een toeslag.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 13:45

Kelan schreef:
Ik vind deze eigenlijk niet echt misleidend.
Er staat 691,- per persoon. Dat is eigenlijk altijd op basis van 2 personen op 1 kamer (staat er vast ergens in kleine letters bij)
Vervolgens is jouw potentiele boeking 1 persoon op 1 kamer.
Dat dat dan duurder is, is niet gek lijkt mij.


Je vult vooraf het aantal personen in, dus de aanbieding zou moeten gelden voor één persoon.

Kortom, wat hier gebeurt mag niet!

Ga ik de strijd winnen? Vergeet het maar! Maar ik hoop wél dat dit soort cowboy praktijken in de toekomst hard afgestraft gaan worden door de ACM.

Een website als Sunweb kan het namelijk wél.... invullen voor één persoon en de prijs die je als eerste ziet, ook betalen aan het einde van het boekingsproces. Het is dus technisch wél mogelijk, alleen zijn er meerdere reisorganisaties die de regels duidelijk aan hun laars lappen.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:45

Eenpersoonstoeslag is dat waarschijnlijk. Héél irritant dat dat nog steeds gebeurd.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 13:46

Marjo schreef:
mvdende schreef:


Ik wil juist die 12 Januari boeken, maar dan krijg je ineens de prijs uit het 2e Screenshot.

In dat screenshot staat vertrekperiode op 29 december ;)

En indd, voor een persoon betaal je altijd een toeslag.


Hoe die website bij die datum komt weet ik niet. Heb iedere keer duidelijk de optie 12 januari ingevuld en aangeklikt.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:47

Nou dan ga je boeken via Sunweb en niet via Tui.

Probleem opgelost, en je topic kan op slot :D

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:48

Hoi TS, ik heb even voor je gekeken. Als ik 12 januari aanklik, voor 2 personen op 1 kamer, krijg ik eerst het bovenste te zien. Als ik daar dan op klik kom ik bij een totale reissom van 1862 uit... Ik snap hem ook niet helemaal. Want dit is dus voor 2 personen en niet met een éénpersoonstoeslag.

Afbeelding
Afbeelding

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:49

Volgens mij vermelden ze er dit bij:

Afbeelding

Dus ja, is een tegenvaller, maar of je er veel mee kunt........

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:50

Goedkope prijzen zijn toch altijd op basis van 2 personen?
Ik kijk er als alleenstaande reiziger niet meer van op.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 14:00

nienke555 schreef:
Hoi TS, ik heb even voor je gekeken. Als ik 12 januari aanklik, voor 2 personen op 1 kamer, krijg ik eerst het bovenste te zien. Als ik daar dan op klik kom ik bij een totale reissom van 1862 uit... Ik snap hem ook niet helemaal. Want dit is dus voor 2 personen en niet met een éénpersoonstoeslag.

[ [url=m/XWPpfc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zfGeu3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit dus. Ook gelijk mooi te zien dat de "één persoonstoeslag" al weldegelijk verrekend is: €594 pp op basis van 2 personen en €691 per persoon op basis van één persoon.

Dit is gewoon een misleidende prijs die ze opgeven. Voor zowel 2 als 1 persoon.

En Turtlelito: ze zetten dat er inderdaad bij, maar dat mag van de ACM dus niet! De 1e prijs die je ziet, moet volgens de regeltjes de prijs zijn waar je de reis voor moet kunnen kopen. Misleidende prijzen zoals hier is dus niet de bedoeling.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:35

Er zijn ook vliegmaatschappijen die dit doen via skyscanner of cheaptickets. Als je dan de prijs ziet dan denk je 'joh dat is laag'. Ga je naar hun site, dan staat er ineens dat deze tickets niet meer beschikbaar zijn en dan betaal je ineens het dubbele. :=

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:01

Ik had het laatst dat ze na het boeken de prijs nog veranderden. Dus eerst offerte. Oke prima doe maar. En toen was het na het akkoord ineens de driedubbele prijs. Had de vliegtickets al geboekt, gelukkig was dat misgegaan anders had ik een enorm probleem gehad.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:01

Ik had juist het idee dat het bij Tui tegenwoordig allemaal wel klopte. Je zou ze eerst even kunnen bellen of er niet een bug in het systeem zit, dat heb ik een keer gehad omdat een baby wel als persoon telde qua kosten maar niet voor de hoeveelheid mensen in de kamer of andersom, dus toen crashte het boekingssysteem steeds en kreeg ik ook de raarste prijzen. Telefonisch zou je dan gewoon voor de juiste prijs moeten kunnen boeken. En anders kan dreigen met de ACM altijd nog.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 15:09

Yessy schreef:
Ik had juist het idee dat het bij Tui tegenwoordig allemaal wel klopte. Je zou ze eerst even kunnen bellen of er niet een bug in het systeem zit, dat heb ik een keer gehad omdat een baby wel als persoon telde qua kosten maar niet voor de hoeveelheid mensen in de kamer of andersom, dus toen crashte het boekingssysteem steeds en kreeg ik ook de raarste prijzen. Telefonisch zou je dan gewoon voor de juiste prijs moeten kunnen boeken. En anders kan dreigen met de ACM altijd nog.



Ik heb precies een jaar geleden exact hetzelfde aan de hand gehad met Tui! Ging óók om een wintersport met trein, accommodatie en skipas inclusief. Toen inderdaad gebeld, maar meer dan een "sorry, de prijs klopt inderdaad niet, maar de prijs bij het afrekenen is de correcte prijs" kreeg ik toen niet.

Ik heb heel erg het gevoel dat ze jaarrond één of 2 echte lokkertjes op hun site hebben staan: aanbiedingen die eigenlijk te mooi zijn om waar te zijn en die tijdens het daadwerkelijke boeken dan ook ineens een héél stuk duurder worden. (Wat niet wil zeggen dat z'n "te mooi om waar te zijn" aanbieding altijd misleidend is, zo had ik afgelopen jaar een mooi duur hotel voor een prikkie via Sunweb)

Vorig jaar bleven ze namelijk de verkeerde prijs aangeven, óók nadat ik erover gebeld had, Tui weigerde gewoon die prijs aan te passen naar de daadwerkelijke prijs.