Misleidende prijzen reisorganisaties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:16

Momo94 schreef:
Wat ik vooral ook misleiding vind is dat je invoerd welke periode en dan 8 dagen. Vervolgens zie je een vanaf prijs, maar die vanaf prijs wordt berekend op 6 dagen in totaal.. dan denk ik, dat heb ik niet ingevoerd. Ik heb 8 dagen ingevoerd. -O-


Goh, is dat het probleem? Boek al jaren via Tui en Sunweb website en altijd zonder onverwachte kosten geboekt. En met onverwachte kosten bedoel ik dus een bedrag wat niet vermeld werd bij : Totaal Te betalen voor deze reis.

En ja, vanaf prijs is inderdaad vaak gekoppeld aan een bepaalde reisduur. Is dat niet mijn gewenste reisduur dan klik ik even op de juiste reisduur.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:26

_Nancy schreef:
Ik ook de afgelopen dagen!
Ben aan het kijken voor een zomer vakantie, vooral op vakantiediscounter en prijsvrij, maar ook op tui en vaak staat er dan bij:
Vliegreis + transfer en dan een prijs daar onder per persoon.
Dan wil ik de totaal prijs gaan berekenen en moet het transfer er ineens nog los bij, à €700-800! :roll:

Of ik had er nog eentje, had ik de prijs berekend en kwam uit op zeg € 4.200 (en er staat duidelijk bij dat dit een totaal prijs is, dus incl belastingen etc.), klik op vervolgens op boeken en dan staat er eens; te betalen € 4.850, what the hell?? Er is werkelijk niets veranderd aan de boeking, zie geen extra kosten oid erbij staan. Alleen de prijzen per persoon zijn ineens flink gestegen?


Wat moet ik met voorstellen bij die transfer: vliegveld-accommodatie en acommodatie-vliegveld? En die reisafstand is......? kilometer.
Werkelijk nog nooit zo'n bedrag gezien met boeken.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:53

Ik zag net een reis bij Divingworld met een vertrekdatum eind 2024 voor 10 dagen, volpension, vlucht, en duiken voor een bedrag van 775 euro. Met heel duidelijk vermeld nog 2 plekken vrij. Wil ik die boeken, kan ik die niet boeken.
Dat noem ik dus ook misleiding. Ik heb ze nu gemaild, want ik wil gewoon voor dat geld daar naartoe. Het is echt veeeel goedkoper dan normaal, maar het staat er wel duidelijk.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:58

Ik had het ook weer bij TUI vandaag. Je geeft aan dat je met 1 persoon reist in je zoekopdracht, er komt een hotel en bedrag uitrollen en klik je door, is het niet te boeken. Stom .

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 08:56

Fitzroy schreef:
Ik had het ook weer bij TUI vandaag. Je geeft aan dat je met 1 persoon reist in je zoekopdracht, er komt een hotel en bedrag uitrollen en klik je door, is het niet te boeken. Stom .

Alleenreizenden worden altijd benadeeld. Heel veel reizen zijn niet eens boekbaar alleen.

Ik heb die reisorganisatie van die liveaboard een mail gestuurd met het verzoek die reis te boeken voor de prijs die nog steeds getoond wordt en alle gegevens meegestuurd.
Ik ben benieuwd wanneer ik antwoord krijg. Voor als ze het zelf niet meer kunnen vinden heb ik een schermprint gemaakt. Normaal kost een weekje Malediven met vlucht al snel 2500 euro, tot soms wel 3000, maar het staat er echt. En het kan een keer een aanbieding zijn omdat dan zo'n boot bijna vol is en dan gooien ze de laatste bedden voor een prikkie online. Dan wordt er gewoon bij de prijs van alleen de 'cruise' een 0 weggehaald.
Ik kan ook de 'cruise' van 8 dagen voor 366 euro exclusief vlucht hier niet boeken overigens. Dat is nog steeds goedkoop. Wel een heel andere periode en ik kan zelf wel een vlucht naar Male regelen indien nodig. Dus dan staat er al 2 keer een misleiding op de website. Ik vind dat wel triest.

Tui adverteert ook wel eens op fb met lage prijzen en ik kan die dan nooit vinden, zelfs niet als ik het hele jaar doorspit.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:01

Ik ben benieuwd hoe ze reageren. Meestal trek je aan het kortste eind.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 12:58

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels van Bokt voldoet

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:11

Fitzroy schreef:
Ik ben benieuwd hoe ze reageren. Meestal trek je aan het kortste eind.

Inderdaad, die prijs kon niet, blabla. En dan bieden ze een alternatief: verblijf op 1 eiland in de Malediven, bijna 1900 euro per persoon en dus totaal niet wat we wilden boeken.

Nu kijken we maar naar het zelf samenstellen, want ik heb heen en weer gemaild dat ik voor dat geld niet daar op slechts 1 eiland wilde zitten, en het antwoord was gewoon heel duidelijk dat ze dan niet kunnen bieden wat wij zoeken. Kortom, wel gemakkelijk.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:27

MvdEnde, zijn dat niet de kosten ter plekke zoals toeristenbelasting? Die worden nu apart genoemd bij Sunweb.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 14:25

Fitzroy schreef:
MvdEnde, zijn dat niet de kosten ter plekke zoals toeristenbelasting? Die worden nu apart genoemd bij Sunweb.


Nope, het blijkt om de kosten van het calamiteitenfonds en de boekingskosten te gaan. Staan dus nergens vermeld, maar komen er "ineens" bij aan het einde van het boekingsproces.

Ik ga maar wéér de ACM bellen en een melding maken.

Sunweb wil niets doen.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:34

Klopt, die zijn altijd apart vermeld bij de boeking.
Dat is al jaren zo, ook bij Sunweb, Corendon enz....

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:38


Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:42

Klopt Ashleytjuhh.


Calamiteitenfonds
Sunweb is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Alle gepubliceerde vakanties vallen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. De kosten hiervoor zijn 2,50 euro per boeking voor maximaal 9 personen.

Reserveringskosten
Per boeking berekent Sunweb 37,50,- euro reserveringskosten. Deze kosten worden berekend voor de afhandeling van jouw boeking

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 15:58

Mando schreef:
Klopt Ashleytjuhh.


Calamiteitenfonds
Sunweb is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Alle gepubliceerde vakanties vallen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. De kosten hiervoor zijn 2,50 euro per boeking voor maximaal 9 personen.

Reserveringskosten
Per boeking berekent Sunweb 37,50,- euro reserveringskosten. Deze kosten worden berekend voor de afhandeling van jouw boeking


Waar Sunweb de fout in gaat, is dat de prijs van de reis alles inclusief moet zijn! Dus al inclusief die kosten van het calamiteitenfonds én de boekingskosten.

Maar ze rekenen dat nog steeds los en dàt is niet toegestaan volgens de ACM

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:32

Ze geven toch gewoon aan het eind van de boeking wat er extra bij komt? Of is de basissom zoveel en wordt dat extra berekend?
Heb je evt een screenshot ervan?

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:34

om welke reis gaat het?

ik heb een paar random reizen ( zowel zomer als winter) aangeklikt maar ik zie geen bijkomende kosten? Alleen eventuele toeristenbelasting op locatie maar dat staat er ook los bij dan
Afbeelding

Afbeelding

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 16:55

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels van Bokt voldoet

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:00

Ik gok dat het hetzelfde werkt als met vluchten. Als er vaker naar een reis gekeken wordt, gaat de prijs ook omhoog. Of wat ook soms gebeurd is dat ze een klein aantal hebben voor die aanbiedingsprijs en zodra dat weg is gaat de prijs omhoog

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Misleidende prijzen reisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:16

Misschien had jij nog oude cookies of zo?
Want zoals Ashleytjuh het aangeeft is het al een tijd. Dus de website is niet opeens aangepast. Dit is echt al langer zo. Toen ik een reis in januari boekte al.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 17:33

Fitzroy schreef:
Misschien had jij nog oude cookies of zo?
Want zoals Ashleytjuh het aangeeft is het al een tijd. Dus de website is niet opeens aangepast. Dit is echt al langer zo. Toen ik een reis in januari boekte al.


Vanmorgen toch echt niet.

En sunweb gebeld en de mevrouw van de klantenservice kreeg exact hetzelfde te zien op haar computer: ook dat prijsverschil tussen €669 en €708. Zij is toen aan het rondvragen gegaan bij haar collega's en kwam tot de conclusie dat €708 de correcte prijs is. En toen heb ik dus gezegd dat ik het daar niet mee eens ben en een melding zou gaan maken bij de ACM.

Dus het was niet alleen maar mijn telefoon die dat aangaf.

Ik vermoed echt dat ze iets aangepast hebben na mijn telefoontje.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:33

mvdende schreef:
vanmorgen was de reis €669 en nu ineens €698....



Tis dus terug naar de tekentafel om alles weer uit te gaan rekenen.....


Niet om te zeuren hoor, maar als je een week (?) vakantie van 669 wel kan betalen, maar voor 29 euro meer een nieuwe rekensom moet gaan uitvoeren dan lijkt me er ook iets niet in orde.
Wat als je ter plekke erachter komt dat je wat vergeten bent en je moet dat daar aanschaffen, dan kan dat noet, want je hebt geen 29 euro? Het eten valt duurder uit dan je dacht, hongerlijden want je hebt geen 29 euro?

Of is alles een zwart-wit principekwestie en wil je gewoon geen 29 euro extra betalen?

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:45

mvdende schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels van Bokt voldoet



Hopelijk lucht het op om je frustratie hier even te delen. je taalgebruik is is gewoon onbeschoft.
Geloof niet dat een belletje van jou en dreigen met ACM bellen veel indruk maakt op zo'n grote organisatie.
Ga al jaren via sunweb op vakantie en herken weinig van wat je zegt. Maar evengoed succes en hopelijk krijg je waar voor je geld.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 17:46

Goof schreef:
mvdende schreef:
vanmorgen was de reis €669 en nu ineens €698....



Tis dus terug naar de tekentafel om alles weer uit te gaan rekenen.....


Niet om te zeuren hoor, maar als je een week (?) vakantie van 669 wel kan betalen, maar voor 29 euro meer een nieuwe rekensom moet gaan uitvoeren dan lijkt me er ook iets niet in orde.
Wat als je ter plekke erachter komt dat je wat vergeten bent en je moet dat daar aanschaffen, dan kan dat noet, want je hebt geen 29 euro? Het eten valt duurder uit dan je dacht, hongerlijden want je hebt geen 29 euro?

Of is alles een zwart-wit principekwestie en wil je gewoon geen 29 euro extra betalen?


Ik kan het wel betalen (ik ga echt niet m'n laatste euro uitgegeven aan een vakantie) maar ik wil het niet betalen.

In 2022 betaalde ik €570 voor een week TTC Fayrouz in Egypte, vanmorgen was due reis in de "aanbieding" voor €669. Een hoop geld en een €100 duurder dus dan 2 jaar geleden. Maar inflatie enz....

Vorige jaar geen fatsoenlijke aanbieding voor Egypte kunnen vinden en voor €517 een week all in in Turkije. Mooi groot hotel met waterpark.

Kan ik dit jaar wel op m'n buik schrijven voor dat bedrag naar een vergelijkbaar hotel te gaan.

Mijn budget ligt dus eigenlijk rond de €500 voor een goed, groot hotel in Turkije mèt waterpark of in Egypte.

€669 was dus al flink buiten budget, maar omdat ik weet dat het een fijn hotel is en ik héél graag terug wil naar Egypte, dacht ik: kan mij het schelen ik boek!!

Maar dan komt er ineens €40 bij....

En niet alleen €40 van de prijsstijging, maar óók €51 voor ruimbagage, €30 voor een visum €40 voor de transfer (waarom zit dat tegenwoordig niet meer bij de prijs inbegrepen? ) en dan vlieg je vanuit Brussel of Duitsland, dus óók nog kosten voor parkeren auto en/of kosten voor het ov om op de luchthaven te komen.

Én ik heb een hond, die dan naar een pension moet, dus daar komt óók nog een €250 aan kosten bij.

Al met al blijft het niet bij die €669-708 en moet ik gewoon écht gaan rekenen wat ik aan een vakantie kwijt kan en wil zijn.

En Sunweb is niet de enigste reisorganisatie, dus ik ga er vanavond even voor zitten en zoeken of ik iets naar wens kan vinden.

Edit: en ja, ik ben een zeikerd kwa hotel en wensen, en ik wil inderdaad voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. En dat is me de afgelopen 2 jaar wél gelukt!! Dus de sport is om dat dit jaar wéér te gaan laten lukken!

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:50

Het is 2024, de hele wereld is knetterduur, maar jij wil voor 500 euro compleet en al in een top hotel met waterpark.
En je ziet zelf niet in dat dat enigszins onhaalbaar is?

Ik hoop dat je iets vindt, succes.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 17:54

Goof schreef:
Het is 2024, de hele wereld is knetterduur, maar jij wil voor 500 euro compleet en al in een top hotel met waterpark.
En je ziet zelf niet in dat dat enigszins onhaalbaar is?

Ik hoop dat je iets vindt, succes.


Vorig jaar was dat haalbaar....

Dit jaar gaat dat inderdaad lastig/ onmogelijk worden, dat weet ik zelf ook wel.

Maar wat is dan een realistische prijs? €550-600-650.

Inflatie is officieel nog geen 10%, dus theoretisch als het "alleen maar" normale Inflatie zou zijn, zou ik voor €550 moeten kunnen vinden wat ik wil.

Maar ik weet donders goed dat ik zoek naar een speld in een hooiberg.

De afgelopen 2 jaar heb ik steeds die speld weten te vinden, dus hopelijk lukt me dat voor dit jaar óók.