Nieuw-Zeeland 2024-2025

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Nieuw-Zeeland 2024-2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:21

Het is nog een jaar weg maar eind volgend jaar wil ik eindelijk naar 1 van m'n favoriete bestemmingen: Nieuw-Zeeland. Nu ben ik al uitgebreid online aan het oriënteren wat ik allemaal wil gaan doen en zien, maar ik ben ook benieuwd of er hier mensen nog tips hebben?

- Ik hou vooral erg van natuur, hiken, bijzondere natuurfenomenen bekijken. Er zijn zoveel mooie tracks, welke zijn nu echt de moeite waard? (Zowel meerdaagse als daghikes.) Ik wil in ieder geval graag de Tongariro alpine crossing gaan lopen, en als het lukt de Milford track. En de Waitomo caves lijken me ook erg bijzonder.

- Ook wil ik graag een week een trektocht te paard maken midden door de natuur, remote en van de gebaande paden (niet bij de kust direct), het liefst beetje waar LoTR is opgenomen ook. Weet iemand hier een goede aanbieder?

Alle input ben ik blij mee, voorbeelden van itineraries zijn ook erg welkom. Ik ben van plan (ruim) 4 weken te gaan.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:48

Hoi!

Wat leuk! Ik woon al 4,5 jaar in Nieuw Zeeland!

4 weken is wel erg kort als je zowel Noord als Zuid wil gaan zien!
Minimaal 6 weken zou ik toch wel aanraden.
Kwa treks, ik kan je Glenorchy horse treks aanraden want zit in die omgeving.
Maar er zijn er meerdere zoals blue duck station op het Noorder eiland (maar wel prijzig)


Milford sound is prachtig maar een favo plek van mij is bijvoorbeeld Abel Tasman wat weer top puntje zuider eiland is.
Mijn ouders hebben net 2.5 week zuider eiland gedaan en zijn hier 5 weken geweest en hebben nog niet eens alles kunnen zien!

Dus 4 weken zou ik persoonlijk echt te kort vinden. Mocht je kunnen strekken dan zeker doen! Anders zou ik alleen voor het Zuidereiland gaan.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:09

Ga vooral niet te kort!!

Wij zijn 4,5 week geweest. Helaas weinig goed weer gehad, desondanks wel highlights/tours kunnen doen die we graag wilden doen.
1,5 dag strand weer gehad aan de oostkant coromandel. Dit was dag 1 van onze rondreis.
Daarna begon het te regenen. Gelukkig nog net ‘s ochtends kunnen suppen bij Cooks Beach.

De dag voor de overtocht en dag van de overtocht naar Zuidereiland hartstikke zonnig en windstil.
De Marlborough sounds moet je echt naar toe als je van hiken houdt. Queen Charlotte Drive kan afgesloten zijn vanwege het weer- toestand van de weg, maar als die open is, adembenemende weg.

Bij Lake Hawea zit een prachtige DOC camping. Daar zijn vast veel hikes.

Jackson Bay is ook bijzonder. Je waant je aan het eind van de wereld. Het is ook een doodlopende weg en zoals overal langs de westkust heel veel sandflies.

Centraal Otago is imo ook een aanrader. Micro klimaat en bijzonder landschap.
Veel fietsroutes in de buurt van lake Dunstan.

Riverton ten westen van Invergarcill, heel charmant stadje dorp.
Centrum van Invergarcill wordt opgeknapt en is vast prachtig als het niet hier van de regen.

Er is veel te veel op te noemen.

De plains voor de Homer Tunnel naar de Milford Sound, wat voel je je daar nietig!

De weg midden over Banks Peninsula vond ik een uitdaging om te rijden.

Wat me ook nog bij is gebleven is de route vanaf Akaora via de Dyers Pass naar Christchurch.
Je rijdt dan de wijk binnen waar de luxe villa’s staan die je ziet in die huizen programma’s.

We hebben boottocht gemaakt bij Hahei, Coromandel. We konden helaas niet aan het strand komen bij Cathedral Cove.
Maar het was bijzonder om er amper mensen te zien.

Tasman NP, rotweer gehad. Wel boottour gedaan.
Je kunt je daar met catamaran af laten op het strand en dan terug lopen naar Kaiteriteri.
Route kan paar uur duren of meerdere dagen en dan overnacht je in cabins.
Die moet je wel van te voren boeken.

Als je met auto/camper beide eilanden wilt bezoeken ook de boot van te voren boeken of andere auto/camper oppikken.
Freedom camping plek centrum wellington is op tijd vol, prachtige plek aan de jachthaven. Downtown is te wandelen.

Wij hadden prepaid kaart van Vodafone gekocht op vliegveld. Onbeperkt data en bellen binnen Oceanië. Mijn man lifte via hotspot mee op de data bundel. Werkte eigenlijk altijd goed.

Qua boodschappen is het de moeite om app van betreffende supermarkt te downloaden voor extra korting.
Boodschappen zijn er hartstikke duur. En sommige supermarkten hebben samenwerking met tankstation waar je dan weer wat korting krijgt op je tankbeurt.

Als je geld opneemt, neem dat royaal op, scheelt in de kosten.
Zorg ook voor een creditcard en zet je bankpas aan op gebruik voor Nieuw-Zeeland en op de plekken van je overstap.

Wij hebben 5000 km gereden in 28 dagen, zolang hadden we de camper. Dat kwam grotendeels vanwege het slechte weer dat we hadden.

We zijn in november ‘22 geweest. Het was toen nog rustig met toeristen. Souveniers winkels waren nog half leeg vanwege corona en leveringsproblemen.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Nieuw-Zeeland 2024-2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:52

Wij zijn een paar jaar terug 3 weken (22 dagen) geweest en hebben bewust alleen het Noordereiland gedaan. Dat dachten we wel te redden maar alsnog zijn we overgestoken van Napier naar New Plymouth om ons niet over de top te hoeven haasten. Dus ik sluit me bij de voorgangers aan, kies 1 eiland of ga langer.
Wij hebben voor het Noordereiland gekozen omdat ze aangeven dat Zuid nóg mooier is, we willen graag nog eens terug dus zijn daarom bewust eerst naar Noord gegaan. Ik kan je zeggen; het viel geen moment tegen!
Tongariro zeker doen, goede hiking schoenen en kleding meenemen, niet onderschatten je loopt op allemaal vulkanische steentjes dus het is echt glad.
Wij vierde kerst aan het strand bij Cape Reinga en vierde nieuwjaar bij de East Cape. Vooral die laatste was heel bijzonder, een geweldige camping aan het water en dan het 1e zonlicht van het jaar :)

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:53

En boek je vlucht en camper/spaceship/auto op tijd.
Vanwege het slechte weer was ik heel blij dat we een campervan en geen spaceship.
Camper was zo nieuw ie vanwege leveringsproblemen t.g.v. coronapandemie niet volledig af was. Geen slide bbq en geen luifel. Helaas deed het warme water het ook niet in de camper. Niet dat we van plan waren de douche te gebruiken in de camper. Maar om af te wassen.
We hadden meer dan genoeg aan 1 gasfles om te koken. Maar ja we kookten af en toe in de camper.
Iedere ochtend eitje bakken of koken en soms warme maaltijd en natuurlijk water koken voor koffie en thee.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nieuw-Zeeland 2024-2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:25


_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Nieuw-Zeeland 2024-2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:49

Wat tof! Wij wonen sinds vorig jaar ten zuiden van Timaru. Het is hier nu ‘‘s avonds laat, maar ik zal later even wat uitgebreider reageren :)

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Nieuw-Zeeland 2024-2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 12:30

Bedankt allemaal voor de tips, erg blij mee! Zal zeker verder verdiepen erin.

Het lastige is dat ik alleen ga dus een auto huren gaat denk ik vrij prijzig zijn. Ik moet daarom nog onderzoeken wat de handigste manier is om van plek naar plek te gaan. Qua duur van de reis ben ik vrij flexibel maar het moet qua kosten wel te doen blijven. Ik heb maximaal 6 weken vrij en wil ook nog een weekje bijkomen thuis, dus ik kan het oprekken tot zo'n 5 weken.

Ik ga doorgaans nooit 2x naar hetzelfde land dus daarom heeft het mijn voorkeur om zoveel mogelijk te zien in de tijd die ik er ben.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nieuw-Zeeland 2024-2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:46

De jetlag vanuit NZ naar huis vonden wij minder er in hakken.
En we hadden de mazzel dat wij business class vlogen, zowel heen -als terugweg goed kunnen slapen in het vliegtuig.
Op terugweg lekker gedoucht bij de business lounge in Singapore.

Op Facebook vind je heel veel groepen over NZ, daar worden ook weleens travelbuddies aangeboden en gezocht.

Als je alleen bent is een spaceship misschien wel iets voor je om te huren?
Ik weet niet of die gecertificeerd self contained zijn, zo ja, dan mag je behoudens bepaalde plekken, overal kamperen.

Een geplastificeerde landkaart is een aanrader om bij je te hebben.
Onze kiwi vrienden hadden die daar nog nooit gezien, dus voor hen besteld bij de zwerver in Groningen.

Verder hadden we 1 wereld stekker en stekkerdoos met usb poorten bij ons om de boel op te laden.
Powerbank is ook aanrader. Ik heb uiteindelijk veel meer foto’s met mijn telefoon gemaakt dan met compact camera.
Kneep hem wel toen mijn telefoon leeg ging tijdens de Milford sound cruise en we midden in een school tuimelaars voeren.

Lake Pukaki en Hooker Valley vonden we ook geweldig. We kregen vooraf te horen, alleen maar naar toe gaan als het opklaart anders is het zonde van je tijd.
Godzijdank was het bij het opstaan gestopt met regenen.
We hadden een plekje gezocht langs het meer. Het regende zo hard, dat we het meer niet eens zagen en ‘s ochtends joelde de sneeuw om de bergtoppen en Mt Cook. Maar de zon begon door te breken richting Mt Cook Village. Dus de gok genomen en niet teleurgesteld.