Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:35

UMayDream schreef:
Ik heb een paar jaar geleden de NC500 route gedaan. Aanrader!



Wij hebben hem vorig jaar gereden, maar vonden het best toeristisch. Zeker in mei rijden mega veel mensen met gehuurde campertjes deze route.

Wij hebben in Cairngorms national park rendieren gevoerd, dat vond ik wel heel leuk :) naast de treinreis met de Jacobite steam train (aanrader! Wel nu al boeken, anders zit het vol) is dat het enige toeristische dat we hebben gedaan.

Ik moet zeggen: het is een prachtig land, maar het viel me tegen met hoe verlaten het was. Wellicht als je gaat hiken met een backpack dat het anders zou zijn

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:38

Ballard_L schreef:
UMayDream schreef:
Ik heb een paar jaar geleden de NC500 route gedaan. Aanrader!



Wij hebben hem vorig jaar gereden, maar vonden het best toeristisch. Zeker in mei rijden mega veel mensen met gehuurde campertjes deze route.

Wij hebben in Cairngorms national park rendieren gevoerd, dat vond ik wel heel leuk :) naast de treinreis met de Jacobite steam train (aanrader! Wel nu al boeken, anders zit het vol) is dat het enige toeristische dat we hebben gedaan.

Ik moet zeggen: het is een prachtig land, maar het viel me tegen met hoe verlaten het was. Wellicht als je gaat hiken met een backpack dat het anders zou zijn

Dan waren de weggetjes niet wit genoeg en met te weinig pijltjes }>

Zodra je echt afwijkt van de doorgaande wegen, neemt het verkeer en vooral de toeristen in heel rap tempo af.

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:28

Zelfs in augustus hebben wij echt door verlaten stukken gereden in de Highlands. En dat waren nog niet altijd de écht kleine wegen. Rond de trekpleisters is het massa en moet je vroeg zijn. Ga je verder is het echt goed te doen.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:45

Ja hier dezelfde ervaring Leo! :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 19:07

Leo schreef:
Zelfs in augustus hebben wij echt door verlaten stukken gereden in de Highlands. En dat waren nog niet altijd de écht kleine wegen. Rond de trekpleisters is het massa en moet je vroeg zijn. Ga je verder is het echt goed te doen.

Dat klinkt goed.
Heb al wat gekeken naar standing stones en denk dat we daar wel een beetje een route omheen kunnen zoeken. Wil ook nog wat druiden contacteren om te zien of ze tips hebben.

Plan is daar te handfasten(trouwen) en meteen een beetje te scouten voor eventuele emigratie. Een mens mag dromen toch :Y)

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:27

Leo schreef:
Zelfs in augustus hebben wij echt door verlaten stukken gereden in de Highlands. En dat waren nog niet altijd de écht kleine wegen. Rond de trekpleisters is het massa en moet je vroeg zijn. Ga je verder is het echt goed te doen.



Hmm dan moeten wij toch nog een keertje terug en opnieuw proberen :)

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:46

Vanui Newcastle (Ferry vanuit Ijmuiden) lijkt het mij nog een flinke rit naar Schotland zelf. Is het landschap rondom Newcastle geen aanrader? Of Cumbria of Yorkshire?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 14:54

vierspan schreef:
Vanui Newcastle (Ferry vanuit Ijmuiden) lijkt het mij nog een flinke rit naar Schotland zelf. Is het landschap rondom Newcastle geen aanrader? Of Cumbria of Yorkshire?

Voor mij niet, voor een ander misschien wel. Maar gezien ik de kleinere weggetjes wil bezoeken is met eigen auto gaan toch al geen veilige/prettige optie.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:36

vierspan schreef:
Vanui Newcastle (Ferry vanuit Ijmuiden) lijkt het mij nog een flinke rit naar Schotland zelf. Is het landschap rondom Newcastle geen aanrader? Of Cumbria of Yorkshire?


Dat valt best mee hoor! :) van Newcastle naar Edinburgh was zo’n 2,5- 3 uur rijden. Als je gelijk door wil naar noord Schotland is het wel een flink stukkie maar ja, je bent op vakantie, en het is zo’n prachtig land <3 af en toe even stoppen om te wandelen of wat te bekijken.

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:21

vierspan schreef:
Vanui Newcastle (Ferry vanuit Ijmuiden) lijkt het mij nog een flinke rit naar Schotland zelf. Is het landschap rondom Newcastle geen aanrader? Of Cumbria of Yorkshire?


Wij zijn vanuit Harwich naar Edinburgh gereden (7 uur geloof ik) dus Newcastle valt wel mee :))
Kwam voor ons toen zo uit, terugweg wel in 2en gedaan. Maar je kunt idd ook de route opdelen, zoveel moois te zien!

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:55

vierspan schreef:
Vanui Newcastle (Ferry vanuit Ijmuiden) lijkt het mij nog een flinke rit naar Schotland zelf. Is het landschap rondom Newcastle geen aanrader? Of Cumbria of Yorkshire?

Edinborough is goed twee uur rijden, dat valt dus wel mee.

Newcastle is ook prima (Hadrian's wall tot aan Gretna Green (verder niet toeristisch of zo) en door rijden naar het Lakedistrict of het noorden van the Dales of The Moors is ook prima te doen.

Pateley Bridge is vanuit Newcastle maar iets verder rijden dan vanuit Hull en de omgeving is mooier om doorheen te rijden :j

Dus ja, hoeveel keuzestress wil je hebben.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:11

vierspan schreef:
Vanui Newcastle (Ferry vanuit Ijmuiden) lijkt het mij nog een flinke rit naar Schotland zelf. Is het landschap rondom Newcastle geen aanrader? Of Cumbria of Yorkshire?


Voor jezelf? Zeker hoor, je kunt in Northumberland en Cumbria ook heel mooi vakantie vieren. Mooie stranden, een aantal plekken waar je 's nachts de dark skies kunt opzoeken met bijne geen lichtvervuiling. Kielder Forest is prachtig, Lake District is dat ook. Prachtige kastelen staan er daar zoals Alnwick en Bamburgh. Cragside House is ook een aanrader. Ook een aantal leuke dorpen zoals Morpeth, Durham, Penrith en Hexham. Maar het is wel anders dan Schotland en ik zou het ook niet zien als een Schotland alternatief als je echt naar dat landschap op zoek bent. Landschap is een stuk minder wild - je hebt geen bergen in Northumberland zoals je dat in midden- en noord Schotland wel hebt, en een stuk minder water. Het zijn daar veel meer glooiende heuvels met een boel groen en bossen.
Het is vanaf Newcastle 2.5 uur rijden naar Edinburgh via de A1 en als je dan nog een uur verder rijdt sta je ook in Stirling. En vanaf Stirling en verder de noord in begint je het typische Schotse landschap te zien :j. Dus zo'n 3.5 tot 4 uur rijden vanaf Newcastle.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:41

Over geen lichtvervuiling gesproken, wij hebben echt zúlke heldere nachten gehad, ik was echt sprakeloos… voor het eerst de Melkweg gezien <3 voelde me wel heel klein! :))

Dit was in Blair Atholl (vlakbij Pitlochry)
Afbeelding
Afbeelding