Na Krakau nu 5-6 dgn Wrocław (Gr.Rosen) - ervaring, wat zeker doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Na Krakau nu 5-6 dgn Wrocław (Gr.Rosen) - ervaring, wat zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 08:44

Na ons bezoek aan Auschwitz & Krakau afgelopen april, zijn we de volgende trip (april '24) aan het boeken: 5 à 6 dagen Wrocław *\o/*

Het belangrijkste doel: een bezoek aan concentratie/vernietigingskamp Gross-Rosen. De plaats waar mijn overgrootvader in 1945 gestorven (vermoord?) is.

We zullen gebruik maken van een aantal diensten van de touroperator waarmee we eerder Krakau en Auschwitz bezochten, maar dan vooral wat betreft vervoer en verblijf. De planning/agenda willen we deze keer zelf regelen.

We gaan dus 5 of 6 dagen, dat bekijken we nog. De touroperator heeft ons een hotel uitgeboden, ik moet het nog verder uitspitten maar zo op het eerste zicht lijkt het hotel oké te zijn, en we hebben wel vertrouwen in de touroperator. Daar moeten we zelf niet teveel voor regelen, dat doen zij voor ons. Incl. ontbijt.

Qua planning is het nog een beetje zoeken. Ik heb contact met het museum/voormalig kamp Gross-Rosen, daar werken schatten van mensen. We mailen al 2 jaar haha, ze zullen me weer zien binnenrollen in de mailbox :') Omdat we op ons eentje naar Gross-Rosen willen gaan, moeten we er natuurlijk ook zelf zien te geraken (ik geloof dat het kamp en het museum een stukje van elkaar vandaag liggen), dus dat moet ik nog even uitpluizen. We denken vooral aan OV of een taxi, we willen zelf liever niet rijden :') Met de auto zou het ong. 1u15m rijden zijn. Iemand van jullie dit traject ooit ondernomen? Zo ja, hoe? :)

Voorlopig, na een boel opzoeken, kom ik tot de volgende conclusie:
- ofwel een nogal dure taxi (100 euro heen & terug), maar dan wel alle tijd van de wereld
- OV vanuit Wrocław, maar dat wordt eigenlijk afgeraden: je bent minstens 3u (enkel) onderweg, overstappen, afhankelijk van rij-tijden, ...
- georganiseerde reis is incl. vervoer, mààr beperkt in tijd
Ik persoonlijk ben geneigd de taxi te kiezen haha. Zondag overleg met mijn reisgenoten! :')

Verder hebben we totaal niets op de planning staan. Ik heb een paar minuten hier en een paar minuten daar al wat gescrold, maar ik moet er eens voor gaan zitten en de tijd vinden om wat meer op te zoeken.
Maar los daarvan kreeg ik via 5 dagen Krakau: wat te doen? een aantal toffe tips, en ik hoopte dat ik die over Wrocław ook van jullie kan lospeuteren :D We staan voor vanalles open, het mag WOII zijn, het mag cultuur zijn, natuur, we willen natuurlijk ook gaan shoppen en zullen eigenlijk alle dagen uit eten gaan, dus alles in die richting is zeker welkom.

Ik heb voorlopig een aantal dingen alvast opgeschreven:
- wandeltocht over het beleg van Wrocław = 2u
- kasteel Kiaz + houten Vredeskerk (Swidnica) = 6u
- rondleiding Joodse wijk, 2 opties = 2u of 4u. 4u = incl. bezoek Joodse begraafplaats
- Aquapark Wrocław
- en 2 shoppingcentra :')

Dus: ik vraag jullie opnieuw om tips! Zowel wat betreft "wat te doen in Wrocław" als gezellige restaurantjes. Oeh, en boekenwinkels natuurlijk haha!

Ik kijk hier zooooo naar uit...

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:12

Ik vond Wrocław persoonlijk niet zo'n hele leuke stad :o

Maar je kan er riviercruises doen, de Oder loopt midden door de stad. Je hebt heel veel soorten cruises geloof ik. Wij hebben toen een hele simpele gedaan, maar duurt toch algauw 2 uur.

Waarom willen jullie liever niet zelf rijden?

LWDaisy

Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 19:28

Ghostattack schreef:
Ik vond Wrocław persoonlijk niet zo'n hele leuke stad :o

Maar je kan er riviercruises doen, de Oder loopt midden door de stad. Je hebt heel veel soorten cruises geloof ik. Wij hebben toen een hele simpele gedaan, maar duurt toch algauw 2 uur.

Waarom willen jullie liever niet zelf rijden?


Ik en mijn mama zijn zo van die mensen die liever een uur binnendoor rijden, dan 10 minuten autostrade te moeten doen :') En als het sneeuwt/vriest/hard regent, rijden we niet :') Laat staan dat we in het buitenland in een drukke stad durven rijden haha.
Misschien wilt (durft) mijn tante wel rijden haha, dat zou veel oplossen :')

Waarom vond je Wroclaw niet zo leuk? :D

Riviercruise zie ik ons wel doen!

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:03

https://sztolnie.pl/en/

Project Riese is ook in de buurt, neem aan dat je deze al kent als WWII fanaat. En het hele zuiden is sws hartstikke mooi qua natuur.

Rogoznica /Gross Rosen is een uurtje met de trein vanuit Wroclaw btw, er rijden ook busjes. Wel een stuk lopen tussen het station en het museum, 3-4 km ofzo. Een auto blijft gewoon het handigst in de hele regio. Het is allesbehalve spannend rijden als je Nederland en/of België gewend bent, tig keer minder verkeer en alles veel ruimer opgezet zowel in de steden als daarbuiten :)

Wroclaw zelf is gewoon zo'n zielloze stad, als je de geschiedenis een beetje kent dan weet je waarschijnlijk al waarom :o Het is groot en een stad, je kunt er shoppen en uiteten en na ja, dat is het een beetje. Het zielloze geldt sowieso een beetje voor de hele Herwonnen Gebieden, het moet je ding zijn zeg maar. Horeca kan wel best goedkoop zijn zolang je van de hele toeristische plekken afblijft, alles wat meer Engels/Duits dan Pools heeft is per definitie erg verdacht.

LWDaisy

Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 11:14

Fly_high schreef:
https://sztolnie.pl/en/

Project Riese is ook in de buurt, neem aan dat je deze al kent als WWII fanaat. En het hele zuiden is sws hartstikke mooi qua natuur.

Rogoznica /Gross Rosen is een uurtje met de trein vanuit Wroclaw btw, er rijden ook busjes. Wel een stuk lopen tussen het station en het museum, 3-4 km ofzo. Een auto blijft gewoon het handigst in de hele regio. Het is allesbehalve spannend rijden als je Nederland en/of België gewend bent, tig keer minder verkeer en alles veel ruimer opgezet zowel in de steden als daarbuiten :)

Wroclaw zelf is gewoon zo'n zielloze stad, als je de geschiedenis een beetje kent dan weet je waarschijnlijk al waarom :o Het is groot en een stad, je kunt er shoppen en uiteten en na ja, dat is het een beetje. Het zielloze geldt sowieso een beetje voor de hele Herwonnen Gebieden, het moet je ding zijn zeg maar. Horeca kan wel best goedkoop zijn zolang je van de hele toeristische plekken afblijft, alles wat meer Engels/Duits dan Pools heeft is per definitie erg verdacht.


Ik heb voorlopig 2 restaurantjes gespot die me erg leuk lijken, traditioneel Pools. Qua prijs zoals in Krakau, en een stuk goedkoper dan in BE. Ik wil ook nog een Joods restaurantje zien te vinden.

Project Riese wil ik idd graag ook zien, die wordt vaak gecombineerd met Gross-Rosen, dus die horen voor mij zo'n beetje samen. Maar qua vervoer moet ik er wel rekening mee houden..
De kleine weggetjes zou ik zo erg nog niet vinden, ik deins vooral terug voor de drukte in de stad haha. Morgen eens polsen bij mijn tante, of die het aandurft :')

We hebben ook de Zoo ontdekt online, als het weer even goed is als afgelopen april zien we dat ook zeker zitten. Ik verwacht dat ik Krakau mooier vind, maar zo op het eerste zicht, qua beeld, lijken de steden op elkaar. De gekleurde huisjes ed.

Wij willen vooral cultuur opsnuiven, lekker eten en shoppen. En als dat in een mooie stad kan, is dat een pluspunt. Hoewel Krakau natuurlijk sowieso meer ziel zal hebben, ik snap wat je bedoelt :j

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Na Krakau nu 5-6 dgn Wrocław (Gr.Rosen) - ervaring, wat zeker doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:53

Ik ben er 1,5 jaar geleden geweest en vond het wel leuk om rond te struinen in Ostrów Tumski, het oudste deel van de stad. Daar zijn veel kerken en is het (in de lente althans) lekker groen

LWDaisy

Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 10:19

Kcinarual schreef:
Ik ben er 1,5 jaar geleden geweest en vond het wel leuk om rond te struinen in Ostrów Tumski, het oudste deel van de stad. Daar zijn veel kerken en is het (in de lente althans) lekker groen


Ostrów Tumski had ik idd ook opgesnord om rond te struinen, vinden we heerlijk! :j

Qua excursies heb ik al één en ander gevonden, vandaag overleggen we haha.
Gross-Rosen: het zal er vanaf hangen of mijn tante durft rijden. Zo ja, dan kunnen we een auto huren. Ze vragen wel veel waarborg, maar anderzijds is een auto natuurlijk nog veel meer waard dan die waarborg. En als alles goed gaat, geven ze die ook meteen weer terug vrij, hoop ik.

Project Riese zou ik heel graag zien. Kasteel Kiaz lijkt me ook prachtig.
Ik heb 2 rondleidingen gevonden die mij echt interessant lijken: Het beleg van Wroclaw - Rondleiding Joodse wijk.

De Zoo lijkt me ook tof. Ik heb ook een aquapark gevonden, maar ik weet niet of mijn mama en tante daar zin in hebben. Verder ook 2 shoppingcentra gevonden (Wroclavia - Arkady) die me wel leuk lijken.
Restaurants, ik heb er nu 3: Pod Fedra - Kurna Chata - U Gruzina. De eerste 2 zijn Pools, de laatste is Georgisch. De gerechtjes op de menukaarten zien er heerlijk uit!
Boekenwinkels, 2 stuks: Archdiocesan Bookstore - Café ksiegarnia Tajne Komplety.

Ondertussen ook een tramhalte gevonden achter de hoek van het voorgestelde hotel, dus dat is ook handig.

Ik kijk er wel naar uit hoor. Als ik Google raadpleeg, zie ik qua gebouwen veel gelijkenissen met Krakau, en ik vond Krakau echt prachtig. Ik hoop dat ik over Wroclaw hetzelfde denk :)

LWDaisy

Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 10:46

Nog 25 dagen *\o/*

Ondertussen ook iets meer bereikt qua planning :j

Hotel: check! Incl. ontbijt, dus da's een fijne uitvalsbasis.

Ons bezoek aan Gross-Rosen is geregeld. We hebben er een hele dag voor voorzien. Eerst een rondleiding met gids, daarna lopen we hetzelfde parcours nog eens zelf. We nemen een taxi hoor haha.

Verder willen we ook Project Riese zeker gezien hebben. En ik hoop dat we de rondleiding over het beleg in Wroclaw en de rondleiding in de Joodse wijk ook kunnen meepikken :j

Verder heb ik nog 2 leuke boekenwinkels gevonden, en 3 restaurantjes. En mogelijkheden om te gaan shoppen haha. En oké, ik heb ook een afspraak geboekt voor een nieuwe tattoo haha.

We zijn er qua planning vrij klaar voor denk ik. Het belangrijkste is voor ons het bezoek aan Gross-Rosen, al de rest is een leuk extraatje. Dus nu gewoon duimen voor vlotte vluchten, goed weer en interessante rondleidingen :D

Ik hou jullie op de hoogte :)