Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 22:06

Hoi hoi,

Ik ben van 1 december tot en met 1 januari vrij van werk en verplichtingen. Al heel lang heb ik de wens om op reis te gaan om orka's in het wild te zien. Dat wil ik graag in december doen. Wie gaat er mee? Hieronder heb ik de link neergezet met wat het precies inhoud. Mijn pb staat open.

https://www.sundowner.nl/reizen/zwemmen ... noorwegen/

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:48

Wauw, dat lijkt me dus echt fantastisch... Ik ga er voorzichtig over nadenken

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:55

Lekker die beesten met rust laten, kijken is genoeg. Het water in gaan gewoon lekker niet doen.
Zeker niet als het zo commercieel is.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:17

Ze brengen het als een zekerheid.. maar het is toch nooit 100% zeker dat je ze ziet?
Ik zou ze vanaf een boot bekijken, het zijn wel erg grote roofdieren.
En dan in december, megakoud daar, brrrr.
Met een bultrug zwemmen lijkt me wel fantastisch, ik heb ze in Mozambique en Zuid-Afrika gezien vanaf een klein bootje. Je mocht toen niet het water in omdat ze jongen hadden, maar ook uit het water sprongen. Erg gevaarlijk.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:33

Oh wat tof!! Orka’s staan zeker nog op mijn lijstje <3

Wij hebben deze zomer drie bultruggen gespot in Moorea en mochten ook in het water. Het water is daar wel lekker warm :=

Ben benieuwd hoe deze trip bevalt en hoe zeker het is dat je ze ziet.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:34

Ik ga in januari naar Tromsø. Ook o.a. om orca’s te kijken, maar wel vanaf een elektrische boot. Zwemmen zou ik niet snel doen met name om de orca’s niet lastig te vallen.

Ik weet niet of je eerder zo noordelijk bent geweest in de winter? Het is daar in december/januari poolnacht. Dat betekent dat de zon een aantal weken niet boven de horizon uitkomt. Het is niet geheel donker en er is wel een aantal uur wat licht en door de sneeuw lijkt minder donker. Dat zou ik wel in je overweging meenemen afgezien van de kou :)
Verder is het er prachtig en het noorderlicht en orca’s zijn gaaf om te zien.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:49

Op de site staat dat het ongeveer vanaf 14:00 donker is.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 02:57

Het heet toch ook sundowner :+

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:17

Zwemmen met orka's?? Huh , heb je wel enig idee hoe link die dieren zijn? Prachtig hoor, maar laat die dieren met rust!

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:23

Jolliegirl schreef:
Lekker die beesten met rust laten, kijken is genoeg. Het water in gaan gewoon lekker niet doen.
Zeker niet als het zo commercieel is.


Inderdaad, met rust laten. Die dieren zitten er niet op te wachten en het is nog levensgevaarlijk ook.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:25

karrij schreef:
Zwemmen met orka's?? Huh , heb je wel enig idee hoe link die dieren zijn? Prachtig hoor, maar laat die dieren met rust!


Wilde orkas staan er helemaal niet om bekend om gevaarlijk te zijn

In gevangenschap wel maar dat is onze eigen schuld

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:37

Amber_anne schreef:
karrij schreef:
Zwemmen met orka's?? Huh , heb je wel enig idee hoe link die dieren zijn? Prachtig hoor, maar laat die dieren met rust!


Wilde orkas staan er helemaal niet om bekend om gevaarlijk te zijn

In gevangenschap wel maar dat is onze eigen schuld

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:47

Orka’s zijn toch roofvissen?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:58

https://youtu.be/2x0yYq5qcxk?feature=shared

Ik zag dit filmpje, ontzettend indrukwekkend want je zwemt er dus midden in terwijl ze aan het eten zijn. Ook prachtig dat Noorderlicht.
Het was altijd mijn free willy droom vroeger, maar zou er nu zelf voor kiezen om dit niet te doen of enkel vanaf een boot.

Het is overigens niet gebruikelijk dat orca’s mensen aanvallen, ze zijn vooral nieuwsgierig. Het aanvallen van boten is wel vaker voorgekomen specifiek in Spanje waar het ook heel druk is met boten.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... gevaarlijk

Ik quote een aantal stukken eruit.

“De onderzoeker legt uit dat orka's het fijn vinden om achter een boot aan te zwemmen in de zogenoemde wetstream. Dat voelt als een soort massage voor de dieren. Wanneer een boot plots vaart mindert – bijvoorbeeld uit angst om te botsen met een orka – kan het dier in de schroef terechtkomen en (dodelijk) gewond raken. Het kan zijn dat een van de orka's in het verleden zoiets heeft meegemaakt. Daarmee zouden de huidige aanvallen verklaard kunnen worden.“

“Orka's verschillen qua gedrag namelijk enorm per werelddeel, maar kunnen elkaar wel nieuwe technieken aanleren. Die kans schat Derksen alleen klein in. "Orka's staan erom bekend trends te hebben. Na een paar maanden of een jaar verdwijnt het gedrag dan weer. Dit zou typisch zo'n voorbeeld kunnen zijn."
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 29-11-23 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:59

Ik heb zoiets wel een keer gedaan met wilde dolfijnen in Hawaï. Was heel erg gaaf om ze in hun natuurlijke habitat te zien :j . En tot last ben je ze niet, je blijft op een beste afstand (wordt daar met een bootje in het water gedropt, niet midden tussen de dolfijnen) en ze komen soms zelf dichterbij uit nieuwsgierigheid maar er blijft gepaste afstand en respect voor de natuur staat voorop.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:40

Wat een mooi filmpje van dat zwemmen

Het filmpje over de boten zegt inderdaad niks over hoe orka's zich gedragen naar mensen. Er is dan ook nog nooit een melding geweest van een wilde orka die een mens aan valt

esc
Berichten: 443
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: IJsselstein

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:32

ik ben iets meer dan 10 jaar geleden naar dezelfde plek geweest om orka's te spotten. Bij aankomst bleek toen dat ze geen enkele garantie kunnen geven dat je uberhaupt orka's gaat zien. Wij hebben van de 4 dagen dat we er waren maar 1 dag vanaf de boot een paar orka's gezien. De locals vertelde dat er steeds minder orka's kwamen omdat de haringtrek was veranderd. Voordat je boekt zou ik dus nog eens goed navraag doen van de situatie nu en dan bij voorkeur ter plaatste want Sundowner is daar niet eerlijk over. We hebben een leuke trip gehad, maar we zijn ook mensen tegen gekomen die helemaal geen orka's gezien hebben dus hou daar rekening mee

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:54

Orka's leggen dagelijks makkelijk 100km af dus natuurlijk is er geen garantie. Ze blijven niet op 1 plek. Dat is nu eenmaal hoe het werkt met wilde dieren tenzij wij als mens ons daarin gaan mengen. Dus als zij wel garantie geven zou ik bij voorbaat al kiezen er niet aan mee te werken maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:58

Britta31 schreef:
Orka’s zijn toch roofvissen?


Het zijn zoogdieren.

En inderdaad, ze brengen het heel stellig. Je gaat zoveel keer snorkelen met orka's. Maar er is natuurlijk geen garantie dat je ze ziet.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:05

Mmm lijkt me mooi om ze in het wild te zien. Maar er mee zwemmen lokt mij niet zo...

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:19

Ik ben gewoon tegen zwemmen met dieren .
Ik vind het echt heel storend dat mensen hier nog steeds aan mee willen doen en deze dieren storen in hun omgeving. Laat ze lekker met rust.
En dan wordt er eentje het zat, die valt aan en moet dan afgemaakt worden of zoiets...
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:47

Ik ga niet met je mee, maar ik snap het probleem niet zo. :')
Ze zitten niet in een bassin he? Als ze geen zin hebben zwemmen ze gewoon weg zo simpel is het.
Orka's zijn ontzettend intelligent en een aanval op mensen (niet op boten, mensen) is in het wild nog nooit gebeurd. Zoveel last zullen ze dus niet hebben van ons.

En tsja storen in hun omgeving... Zijn jullie dan ook tegen safari's? :)
In een boot stoor je hun omgeving ook, maar dat is dan wel oke?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:22

ElCamino schreef:
Ik ben gewoon tegen zwemmen met dieren .
Ik vind het echt heel storend dat mensen hier nog steeds aan mee willen doen en deze dieren storen in hun omgeving. Laat ze lekker met rust.
En dan wordt er eentje het zat, die valt aan en moet dan afgemaakt worden of zoiets...
Maar dat is mijn persoonlijke mening.


Dit dus. Wij gaan dikwijls naar BC Canada, en daar moet je verplicht een bepaalde afstand van de dieren blijven, zowel met boot als zonder. En dat is redelijk ver. Zodanig ver dat als je in het water bent (zonder boot of verrekijker), je niet veel van de dieren zult zien. Die regel is er om ze niet te verstoren. Orca's zijn heel intelligent, en dat is dan ook de reden dat ze het op een bepaald moment beu zijn en zich tegen mensen gaan keren, of die plek zullen vermijden waar de mensen zijn. Ik ben ook tegen zwemmen met dolfijnen, zeehonden, haaien, whatever. Tegen olifantenritjes en wandelen met roofdieren (kun je bv in Thailand doen :r ) En ja, ook tegen safari's. Laat wilde dieren wild zijn en laat ze met rust. Bekijk ze vanop een boot met een verrekijker.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:27

sevke schreef:
ElCamino schreef:
Ik ben gewoon tegen zwemmen met dieren .
Ik vind het echt heel storend dat mensen hier nog steeds aan mee willen doen en deze dieren storen in hun omgeving. Laat ze lekker met rust.
En dan wordt er eentje het zat, die valt aan en moet dan afgemaakt worden of zoiets...
Maar dat is mijn persoonlijke mening.


Dit dus. Wij gaan dikwijls naar BC Canada, en daar moet je verplicht een bepaalde afstand van de dieren blijven, zowel met boot als zonder. En dat is redelijk ver. Zodanig ver dat als je in het water bent (zonder boot of verrekijker), je niet veel van de dieren zult zien. Die regel is er om ze niet te verstoren. Orca's zijn heel intelligent, en dat is dan ook de reden dat ze het op een bepaald moment beu zijn en zich tegen mensen gaan keren, of die plek zullen vermijden waar de mensen zijn. Ik ben ook tegen zwemmen met dolfijnen, zeehonden, haaien, whatever. Tegen olifantenritjes en wandelen met roofdieren (kun je bv in Thailand doen :r ) En ja, ook tegen safari's. Laat wilde dieren wild zijn en laat ze met rust. Bekijk ze vanop een boot met een verrekijker.


Van die boot, ook in de verte, hebben ze vele malen meer last van een paar toeristen die in het water liggen te dobberen.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:52

Ja ik dacht o.b.v. de felle reacties eigenlijk eerst dat het om zwemmen met orka's / dolfijnen in een zwembad ging :') dan zou ik het snappen want het leven van zulke dieren in gevangenschap is (zachtjes gezegd) nooit fijn.

Maar in het wild snorkelen/duiken, zolang men zich aan de regels houdt (afstand houden, niet zomaar bijvoeren etc) zie ik het probleem niet zo? Wilde zeedieren hoeven helemaal geen last te hebben van aanwezigheid van mensen, meestal vinden ze duikers wel interessant genoeg om in de buurt te blijven hangen maar zo niet dan zwemmen ze gewoon weg :) Net zoals safari's - zolang je je aan de regels houdt en het natuurlijke gedrag van dier in kwestie niet verstoort is daar helemaal niets mis mee.

Zoals iemand het al heeft aangestipt is er alleen helemaal geen garantie dat je daadwerkelijk orka's gaat zien (net zoals bij elke andere safari) maar dat is IMO juist het mooie van zulke ervaring :) en meteen bewijs dat de wilde dieren nergens toe gedwongen worden.


sevke schreef:
Tegen olifantenritjes en wandelen met roofdieren (kun je bv in Thailand doen :r ) En ja, ook tegen safari's. Laat wilde dieren wild zijn en laat ze met rust. Bekijk ze vanop een boot met een verrekijker.


Dat kun je toch helemaal niet vergelijken :? Activiteiten waarbij wilde dieren gedwongen worden om tam te zijn / bepaald gedrag voor de lol van mensen te vertonen (zich laten berijden, als een hondje wandeling met je maken) zijn inderdaad pure mishandeling maar ff in die dieren hun natuurlijke leefomgeving wandelen/zwemmen en met hun natuurlijke gedrag meekijken is juist "met rust laten". Als je tijdens een safari dieren niet met rust weet te laten (wat helaas wel weleens voorkomt) dan doe je het gewoon verkeerd.