Vertraging Ryanair

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Vertraging Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 20:59

Hoi hoi!

Mijn ouders zijn afgelopen dinsdag teruggevlogen vanuit Rome naar Eindhoven, maar hadden drie uur vertraging.
Ze waren al aan het boarden en stonden in de 'slurf', maar moesten toen weer terug. Uiteindelijk heeft het drie uur geduurd voordat ze opnieuw aan boord konden.
Volgens het personeel was er een technisch probleem, en ze zagen ook dat het vliegtuig geïnspecteerd werd.

Vanaf drie uur vertraging zou je recht hebben op een compensatie. Dus een formulier ingevuld, en nu krijgen we terug van Ryanair dat de claim niet gegrond is omdat er sprake zou zijn van slecht weer.

Dit is het exacte bericht:
Following a review of your claim, we regret to advise that no liability to compensation arises under the EU261 regulationor the applicable Passenger Rights Regulations, as your flight was delayed due to adverse weather conditions, outside of the control of Ryanair.
If you are unhappy with our decision, you can take your complaint to your local Alternative Dispute Resolution (ADR) body, details of which can be found in our help centre page on our website.


Slecht weer, ammehoela. Het was stralend weer...

Ik heb echter lopen zoeken naar het ADR formulier maar kan het niet vinden.
Weet iemand waar dit staat?
En heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is er überhaupt kans op slagen?
Of zou ik beter bijvoorbeeld EUClaim oid in kunnen schakelen? Die krijgen uiteraard wel een fors bedrag van de claim, maar iets is beter dan niets.

Daarnaast vraag ik me af of er ergens gedocumenteerd wordt wat de reden van vertraging is?
Of kunnen ze dat zomaar uit hun duim zuigen?

Hopelijk kunnen jullie mij (en mijn ouders) helpen!

Moderatoropmerking:
Het is prima dat mensen verschillende meningen hebben maar hou het wel respectvol en hou ook in de gaten wat de vraag van de topicstarter is. Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door DoretteK op 29-10-23 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Berichten: 26549
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vertraging Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:02

Bij slecht weer krijg je inderdaad geen compensatie. Is dit omgeroepen en/of aangegeven?

Als het een technisch probleem is inderdaad wel. Let wel op: je aankomsttijd moet (meer dan) drie uur later zijn. Je vertrektijd wordt buiten beschouwing gelaten.

Maar als het inderdaad (een combinatie van) slecht weer was, krijg je niks.

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 21:04

Ik had mijn post iets te snel verzonden, sorry. Het hele verhaal staat er nu! Er is niet aangegeven of omgeroepen dat er slecht weer zou zijn. Het personeel gaf zelf mondeling aan dat het om een technisch probleem zou gaan. Daarnaast was het ook stralend weer.

Vandaar dat ik me af vraag of er ergens wordt gedocumenteerd wat redenen van vertraging zijn? Of kunnen ze dit gewoon uit hun duim zuigen?

De verwachte aankomsttijd was 18:05, ze zijn uiteindelijk om 21:10 geland.

MonaLieske

Berichten: 1520
Geregistreerd: 01-08-08

Re: Vertraging Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:20

https://help.ryanair.com/hc/en-mt/artic ... y-options-

Hebben jullie al bij Ryanair zelf aangeven het niet eens te zijn met de verwijzing naar slecht weer en de onderbouwing daarvan?

Zijn je ouders een rechtsbijstandverzekering met vakantie in het pakket? Of een reisverzekering met rechtsbijstand in het pakket?

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Re: Vertraging Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 21:22

Nee nog niet. Ze verwijzen namelijk naar de ADR, maar ik kan daar verder niets over vinden. Hoe kunnen we daarmee verder?

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:24

Misschien ben ik echt te makkelijk maar wat is in godsnaam het probleem aan drie uur vertraging? Als je vliegt kan dit gebeuren, om wat voor reden dan ook. Moet dat écht gecompenseerd worden?

Er kan toch altijd iets zijn/gebeuren waardoor een vliegtuig vertraging heeft? Moet er dan overal een probleem van gemaakt worden?

Ik zou waarschijnlijk even balen en ergens gaan zitten en een boek lezen, filmpje kijken, koffietje drinken etc. Geen haar op mijn hoofd die überhaupt zou bedenken zo'n claim in te dienen.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:26

KimD schreef:
Misschien ben ik echt te makkelijk maar wat is in godsnaam het probleem aan drie uur vertraging? Als je vliegt kan dit gebeuren, om wat voor reden dan ook. Moet dat écht gecompenseerd worden?

Er kan toch altijd iets zijn/gebeuren waardoor een vliegtuig vertraging heeft? Moet er dan overal een probleem van gemaakt worden?

Ik zou waarschijnlijk even balen en ergens gaan zitten en een boek lezen, filmpje kijken, koffietje drinken etc. Geen haar op mijn hoofd die überhaupt zou bedenken zo'n claim in te dienen.



Omdat dit gewoon wettelijk is vastgelegd. En de bedragen ook nog best behoorlijk zijn.

De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250.
Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400.
Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300.
Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... een-vlucht


Dus fijn dat jij ergens drie uur een boek gaat lezen, maar de maatschappij dient zich ook aan de wet te houden. In feite hebben we het bij een dermate grote vertraging over nonconformiteit. Ze houden zich niet aan de beloofde tijd op het ticket. Overmacht is uiteraard uitgesloten om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding.

Voor TS: je kunt in ieder geval hierover een klacht indienen. Individuele zaken worden niet behandeld maar er wordt wel actie ondernomen als een maatschappij veel klachten krijgt.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/passag ... ing-melden

Op deze site staat ook wat je kunt doen als jouw compensatie (in jouw ogen) onterecht wordt afgewezen.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:20

Maar een kapot vliegtuig is toch overmacht :?
Sowieso een vliegtuig drie uur later vertrekken lijkt me overmacht, doen ze niet voor de lol neem ik aan.
Ik vind 3 uur ook niet een heel grote vertraging.

Ik ben hier ook te makkelijk voor denk ik.

Poosje81
Berichten: 21206
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:25

verootjoo schreef:
Maar een kapot vliegtuig is toch overmacht :?
Sowieso een vliegtuig drie uur later vertrekken lijkt me overmacht, doen ze niet voor de lol neem ik aan.
Ik vind 3 uur ook niet een heel grote vertraging.

Ik ben hier ook te makkelijk voor denk ik.


Dat ja :j

En als nu iedereen een claim indient ivm vertraging gaat dus uiteindelijk de prijs van elke vlucht extra omhoog, aangezien dat toch op een of andere manier moet worden gecompenseerd.

TS, je hebt het over stralend weer, maar weet je dat ook zeker over de gehele afstand op de diverse hoogten? Er is meer dan enkel wat het oog ziet.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:27

verootjoo schreef:
Maar een kapot vliegtuig is toch overmacht :?
Sowieso een vliegtuig drie uur later vertrekken lijkt me overmacht, doen ze niet voor de lol neem ik aan.
Ik vind 3 uur ook niet een heel grote vertraging.

Ik ben hier ook te makkelijk voor denk ik.


Ik ook. En als ik besloot met Ryanair te vliegen had ik al niet veel hoop gekoesterd dat alles vlekkeloos verloopt.

anoukwendy

Berichten: 4504
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:32

KimD schreef:
Misschien ben ik echt te makkelijk maar wat is in godsnaam het probleem aan drie uur vertraging? Als je vliegt kan dit gebeuren, om wat voor reden dan ook. Moet dat écht gecompenseerd worden?

Er kan toch altijd iets zijn/gebeuren waardoor een vliegtuig vertraging heeft? Moet er dan overal een probleem van gemaakt worden?

Ik zou waarschijnlijk even balen en ergens gaan zitten en een boek lezen, filmpje kijken, koffietje drinken etc. Geen haar op mijn hoofd die überhaupt zou bedenken zo'n claim in te dienen.


Nou precies dit dus, ik zie het probleem ook niet hoor :O

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:35

prugelpiet schreef:
verootjoo schreef:
Maar een kapot vliegtuig is toch overmacht :?
Sowieso een vliegtuig drie uur later vertrekken lijkt me overmacht, doen ze niet voor de lol neem ik aan.
Ik vind 3 uur ook niet een heel grote vertraging.

Ik ben hier ook te makkelijk voor denk ik.


Ik ook. En als ik besloot met Ryanair te vliegen had ik al niet veel hoop gekoesterd dat alles vlekkeloos verloopt.


Idd, juist fijn dat ze nog wel even het technische probleem gingen fixen voor ze ermee gingen vliegen :)

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:38

verootjoo schreef:
Maar een kapot vliegtuig is toch overmacht :?
Sowieso een vliegtuig drie uur later vertrekken lijkt me overmacht, doen ze niet voor de lol neem ik aan.
Ik vind 3 uur ook niet een heel grote vertraging.

Ik ben hier ook te makkelijk voor denk ik.


Nee hoor. Een vliegtuig hoort buiten diensturen fatsoenlijk onderhouden te worden zodat er zich problemen voor doen wanneer honderden mensen geld hebben betaald om op een bepaalde tijd te vliegen. Alleen schade bij overmacht is uitgesloten:

Schade aan het vliegtuig buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij. Bijvoorbeeld door aanvaring met een vogel of voorwerpen op de start- en landingsbaan.
Een technisch probleem door een fabrieksfout, sabotage of terrorisme

Bijzonder dat mensen zo makkelijk zijn. Je zult maar je overstap missen, je vervoer bij aankomst op vakantie missen of allerlei andere consequenties omdat je rekening houdt met een bepaalde aankomsttijd. Drie uur is echt al zeer ruim, een maatschappij heeft dus al 2 uur en 59 minuten kosteloos speelruimte.


Overigens is zo’n schadevergoeding aanvragen niet verplicht dus iedereen die zichzelf op de borst wil trommelen met hun barmhartigheid voor een miljarden maatschappij en holier than thou instelling, voel je vrij om nooit te vragen waar je recht op hebt in dit geval. Voegt werkelijk waar niets toe aan de (rechtmatige!) vraag van TS.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:41

Joh je hebt gewoon recht op compensatie. Gek als je je er niet hard voor maakt.

Technische problemen vallen (zo ver ik me kan herinneren) niet onder 'overmacht'. Een staking bijvoorbeeld wel.

Ik zou gewoon die EUclaim in handen nemen. Ryanair krijgt dagelijks duizenden van die mailtjes dus die zijn er echt wel heel goed in om er alles aan te doen dat jij geen geld terug krijgt of om het je heel moeilijk te maken.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:43

Odysseus schreef:
verootjoo schreef:
Maar een kapot vliegtuig is toch overmacht :?
Sowieso een vliegtuig drie uur later vertrekken lijkt me overmacht, doen ze niet voor de lol neem ik aan.
Ik vind 3 uur ook niet een heel grote vertraging.

Ik ben hier ook te makkelijk voor denk ik.


Nee hoor. Een vliegtuig hoort buiten diensturen fatsoenlijk onderhouden te worden zodat er zich problemen voor doen wanneer honderden mensen geld hebben betaald om op een bepaalde tijd te vliegen. Alleen schade bij overmacht is uitgesloten:

Schade aan het vliegtuig buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij. Bijvoorbeeld door aanvaring met een vogel of voorwerpen op de start- en landingsbaan.
Een technisch probleem door een fabrieksfout, sabotage of terrorisme

Bijzonder dat mensen zo makkelijk zijn. Je zult maar je overstap missen, je vervoer bij aankomst op vakantie missen of allerlei andere consequenties omdat je rekening houdt met een bepaalde aankomsttijd. Drie uur is echt al zeer ruim, een maatschappij heeft dus al 2 uur en 59 minuten kosteloos speelruimte.
Overigens is zo’n schadevergoeding aanvragen niet verplicht dus iedereen die zichzelf op de borst wil trommelen met hun barmhartigheid en holier than thou instelling, voel je vrij om nooit te vragen waar je recht op hebt in dit geval. Voegt werkelijk waar niets toe aan de (rechtmatige!) vraag van TS.


Ik zou wel eens willen weten of jouw leven dan zo vlekkeloos en netjes verloopt en je zelf ook 'buiten diensturen' alles net op orde hebt en er nóóit iets mis gaat of eens een rekening te laat betaald of uitstel vraagt.

Zelf zou ik het toch ernstig op prijs stellen als er ook maar iets is waardoor het vliegtuig niet van de grond kan wordt opgelost als het nog daadwerkelijk aan de grond staat. Een vliegtuig wat onbedoeld naar beneden komt geeft meer papierwerk, claims en je mist zeer zeker je overstap of taxi.

Edit: ik vlieg overigens helemaal niet, omdat ik holier than thou ben en mezelf graag op de borst trommel. **\O/** <-- Mét extra sparkle, die heb ik wel verdiend.
Laatst bijgewerkt door KimD op 29-10-23 22:48, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:45

Overstap missen is vrijwel nooit een probleem, je wordt zo kosteloos omgeboekt naar een latere vlucht, laatste twee keer dat ik dat had was dat al geregeld toen ik nog in het vertraagde vliegtuig zat.
Vervoer op vakantie komt ook altijd wel goed.

Maar goed, je weet ook niet waarom het vliegtuig kapot was. Misschien was dat idd wel overmacht en geen gebrek aan onderhoud.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:46

Alsof een maatschappij zijn vliegtuig liever laat neerstorten dan vertraging laat oplopen. Nieuw vliegtuig, giga claims en imagoschade zijn veel kostbaarder dan die relatief kleine bedragen voor vertraging. Zeker met al die barmhartige mensen die over hun hart strijken en het niet indienen ;-)

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:50

Odysseus schreef:
Alsof een maatschappij zijn vliegtuig liever laat neerstorten dan vertraging laat oplopen. Nieuw vliegtuig, giga claims en imagoschade zijn veel kostbaarder dan die relatief kleine bedragen voor vertraging. Zeker met al die barmhartige mensen die over hun hart strijken en het niet indienen ;-)


Ik zou het niet gek vinden als ze het overwegen met een vliegtuig vol met azijnzeikers. Maar nogmaals, meer papierwerk dan die zogenaamde terechte claims.

Grapje hè, grapje.
Laatst bijgewerkt door KimD op 29-10-23 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:51

Ik vlieg binnenkort ook met Ryanair naar Wenen. Bij 3 uur vertraging zou ik balen maar niet verbaasd zijn met deze maatschappij. En kan natuurlijk altijd gebeuren zeker technische problemen. Zou denk ik ook geen moeite doen voor een claim, we hebben wel eens een vlucht bij Ryanair geannuleerd gekregen door staking en toen 3x omgeboekt wat ook niet doorging toen uit ellende maar een andere vlucht met Vuelling geboekt om toch onze vakantie te vieren. Met zon laag tarief heb je gewoon risicos op mindere service.
Proberen kan altijd natuurlijk maar tis denk ik net hoeveel tijd je erin wil steken

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:56

KimD schreef:
Odysseus schreef:
Alsof een maatschappij zijn vliegtuig liever laat neerstorten dan vertraging laat oplopen. Nieuw vliegtuig, giga claims en imagoschade zijn veel kostbaarder dan die relatief kleine bedragen voor vertraging. Zeker met al die barmhartige mensen die over hun hart strijken en het niet indienen ;-)


Ik zou het niet gek vinden als ze het overwegen met een vliegtuig vol met azijnzeikers. Maar nogmaals, meer papierwerk dan die zogenaamde terechte claims.

Grapje hè, grapje.



Ik tem.

Succes TS! Ik hoop dat je krijgt waar je recht op hebt :)

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:58

Odysseus schreef:
KimD schreef:

Ik zou het niet gek vinden als ze het overwegen met een vliegtuig vol met azijnzeikers. Maar nogmaals, meer papierwerk dan die zogenaamde terechte claims.

Grapje hè, grapje.



Ik tem.

Succes TS! Ik hoop dat je krijgt waar je recht op hebt :)


Zou ik dan ook even op de holier than thou en op de borst trommelen temmen? Want dat is immers wél een persoonlijke aanval. ;)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27037
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:05

Moderatoropmerking:
Het is prima dat mensen verschillende meningen hebben maar hou het wel respectvol en hou ook in de gaten wat de vraag van de topicstarter is. Alvast bedankt.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:35

Ik zou EU claim inschakelen. Die kunnen volgens mij altijd bij de redenen van een vertraging. En waren ze ook echt meer dan 3 uur na de verwachte aankomsttijd op Eindhoven? .Want vaak worden de aankomsttijden nog wel eens opgerekt, waarbij er al rekening wordt gehouden met vertraging.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 05:29

Als je met creditcard hebt betaald kun je eventueel hen er ook op zetten. Ik heb zelf bijvoorbeeld ing platinum en als er iets niet goed geleverd is en de leverancier geeft niet thuis, dan haalt ing mijn geld terug. Ik denk dat het in het geval van een vertraagd vliegtuig en het wettelijk recht op compensatie ook wel gedekt is.
Al veel aan deze creditcard gehad want ze fixen dingen echt voor je als dingen niet gaan zoals het hoort

germie

Berichten: 25988
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vertraging Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:49

Ik ken alleen EU claim, maar er geen ervaring mee.

En wie vindt dat 3 uur vertraging niets is, die vindt kennelijk het uitvallen van treinen ook normaal. Je betaalt voor een dienst en in dit geval is die dienst een stukje OV, een vliegreis. Er zijn gewoon regels voor wat je terug mag vragen bij vertraging. Vertraging, nee, dat doet een luchtvaartmaatschappij niet met opzet, en het zal ook niet aan achterstallig onderhoud van vliegtuigen liggen, maar gewoon aan pech. Echter, er zijn dus gewoon regels voor wat jij als klant mag verwachten en tja, dan snap ik wel dat je achter je geld aangaat.
Zelf gelukkig niet nodig gehad, maar ik kan je vertellen dat 2.58 minuten vertraging in het landen bijzonder vervelend is, zeker als je maar een korte nacht voor de boeg hebt omdat je de dag erna weer moet werken, en het om een vlucht van 2 uur en 55 minuten ging, dus de reistijd was hiermee verdubbeld. En dat 3.5 uur later vertrekken ook heel vervelend is. Ook zijn luchthavens nu niet de meest inspirerende plekken om je tijd te doden. Net als een station waar je een uur moet wachten omdat de trein niet rijdt.
Dus opzet zal vertraging niet zijn, maar als je recht hebt op een vergoeding, dan dien je dat ook te krijgen.
Overigens gaat het om vertraging op de verwachte aankomsttijd, niet om vertraging bij vertrek.