Caribische eilanden: Tips activiteiten/contactpersonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Caribische eilanden: Tips activiteiten/contactpersonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 20:41

Hoi bokkers,

Over een klein maandje vertrek ik naar de Dominicaanse republiek om vanuit daar een rondje Caribbean te doen middels een cruise. Omdat ik op ieder eiland maar 1 dag zal zijn, wil ik natuurlijk het optimale eruit halen. Ik ben zelf uiteraard flink aan het googlen, appen, mailen en ander voorwerk aan het doen, maar omdat ik altijd op zoek ben naar de pareltjes onder de activiteiten en contactpersonen, dacht ik wie weet heeft bokt nog wat leuke ideetjes. Het gaat om de volgende eilanden:

Aruba, Bonaire, Curaçao, St. Lucia, Barbados, Martinique, Dominica, Guadeloupe, St. Kitts&Nevis, St. Maarten (aankomst aan de Nederlandse kant).

Ik hou niet van heel erg toeristische dingen zoals in de file een wandeling maken, in de rij staan voor het zoveelste watervalletje, resorts/zwembaden/spa’s/massages, watersporten, instagram-experiences, geasfalteerde grotten, paragliden/bungeejumpen of allemaal op hetzelfde strandje naar André Hazes luisteren

Wat ik wél leuk vind is paardrijden, verlaten/rustige maar mooie strandjes om te wandelen, wandelen met mooi uitzicht, wilde dieren, authentieke dorpjes, herkenbare plekken, panoramapunten, fietsen indien mogelijk, etc

Brand los met leuke ideeën of via pb nummers van contactpersonen die daar wat leuks kunnen regelen!

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:56

Ondertussen heb ik wel het gevoel dat ik Sint Maarten heb uitgespeeld :Y) Ik ben absoluut geen strand hanger dus heb in de tijd dat ik daar familie opzocht mij druk gemaakt met al het andere wat daar te doen is en vooral paardrijden.

Voor een ritje adviseer ik: https://ranchdugalion-saintmartin.ffe.com/

Nergens stelt een rit op Sint Maarten echt iets voor, maar bij hem maak je wel een galopje en ga je lekker veel het water in. Hij is een echte paardenman en erg gezellig.

Qua wandelingen is vanaf loterie farm naar pic paradis leuk. Lekker klimmetje met prachtig uitzicht. Voor een uitdagendere wandeling kun je van de vuilnisbelt naar Ance Marcel. Is alleen geen heen en weer rondje dus je hebt een pick up nodig.

Verder kun je op veel plekken mooi snorkelen, als er geen stevige wind staat. Maar dat zul je op veel andere plekken ook al doen. Met snorkelen heb ik al zeeschildpadden, nurse sharks, murene en inktvissen gezien.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 21:01

Galeobdolon schreef:
Ondertussen heb ik wel het gevoel dat ik Sint Maarten heb uitgespeeld :Y) Ik ben absoluut geen strand hanger dus heb in de tijd dat ik daar familie opzocht mij druk gemaakt met al het andere wat daar te doen is en vooral paardrijden.

Voor een ritje adviseer ik: https://ranchdugalion-saintmartin.ffe.com/

Nergens stelt een rit op Sint Maarten echt iets voor, maar bij hem maak je wel een galopje en ga je lekker veel het water in. Hij is een echte paardenman en erg gezellig.

Qua wandelingen is vanaf loterie farm naar pic paradis leuk. Lekker klimmetje met prachtig uitzicht. Voor een uitdagendere wandeling kun je van de vuilnisbelt naar Ance Marcel. Is alleen geen heen en weer rondje dus je hebt een pick up nodig.

Verder kun je op veel plekken mooi snorkelen, als er geen stevige wind staat. Maar dat zul je op veel andere plekken ook al doen. Met snorkelen heb ik al zeeschildpadden, nurse sharks, murene en inktvissen gezien.

Thanks hier heb ik wat aan!
Qua rijden hecht ik trouwens nul waarde aan galop hoor! Liever niet dan wel. Het gaat mij vooral om het uitzicht dus wat ik het aller leukste vind is een lange rit in een rustig tempo, liefst privé

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:09

Ik denk dat niet-toeristisch op de abc-eilanden erg moeilijk is, met de andere eilanden geen ervaring.
Op Bonaire vond ik het kajakken in de mangrove erg leuk, is ook niet massaal maar je moet wel op tijd reserveren vanwege het beperkte aantal tours en plekken. En een bezoekje aan de donkey sanctuary is ook leuk :) Daarnaast is snorkelen of duiken op iedere plek fantastisch daar.

Op Aruba is niet-toeristisch echt heel moeilijk, kan eerlijk gezegd ook niets verzinnen. Paardrijden is daar mooi vanaf rancho loco. Mocht je vanaf daar het park ingaan, dan zit je sowieso goed voor rust en een mooie omgeving. De toeristen zitten vaak aan de andere kant.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 21:29

Kiwi_ schreef:
Ik denk dat niet-toeristisch op de abc-eilanden erg moeilijk is, met de andere eilanden geen ervaring.
Op Bonaire vond ik het kajakken in de mangrove erg leuk, is ook niet massaal maar je moet wel op tijd reserveren vanwege het beperkte aantal tours en plekken. En een bezoekje aan de donkey sanctuary is ook leuk :) Daarnaast is snorkelen of duiken op iedere plek fantastisch daar.

Op Aruba is niet-toeristisch echt heel moeilijk, kan eerlijk gezegd ook niets verzinnen. Paardrijden is daar mooi vanaf rancho loco. Mocht je vanaf daar het park ingaan, dan zit je sowieso goed voor rust en een mooie omgeving. De toeristen zitten vaak aan de andere kant.

Ik snap wat je zegt in je eerste zin, maar er komen veel mensen die boot af en het gros gaat allemaal naar dezelfde plek. Dus inderdaad andere kant van het eiland zoals je bij Aruba suggereert is een goede.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:08

Hoe lang ben je in Dominica? Er is een fantastische hike naar Boiling Lake (niet heel toeristisch), alleen dat is wel een tocht van 7-8 uur met alleen maar hoogtemeters. Je moet dus wel een fanatieke wandelaar zijn.

En anders zijn er nog wel andere hikes aan te bevelen, maar het hangt er een beetje vanaf hoeveel tijd je daar hebt en hoe vroeg je kunt vertrekken. Tip; neem altijd een gids mee. We hebben een zeer ernstige verwonding gezien in Desolation Valley die voorkomen had kunnen worden met een gids.

Wij zijn een ruime week op Dominica geweest, daar had ik zelfs wel langer nog willen blijven. Dat eiland heeft zoveel te bieden!

Wat ook leuk is, is om een auto te huren (wel moeilijk soms, er was geen benzine toen wij er waren) en een rondje te maken. Het westen is erg verlaten, maar wel heel erg mooi, genoeg hikes en watervallen waar je de enige bent. Ik heb de reis op Polarsteps, dus mocht je inspiratie willen, dan kan ik de link met je delen.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:27

Op Bonaire is het leuk om een rit te maken bij Rancho Washikemba.
Daar heb ik ook voor het eerst gezwommen met paarden.
En inderdaad vond ik het snorkelen daar ook erg leuk!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:30

Ik heb op Barbados een jeepsafari gedaan, is inmiddels wel 18 jaar geleden dus ik kan je er het fijne niet van vertellen helaas :+ Maar in mijn herinnering was dat erg tof!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:26

Wij zijn in Barbados en St. Lucia geweest, en beste tip is een auto huren en het eiland rond gaan. Moet je wel op voorhand een internationaal rijbewijs hebben, daar aanschaffen kan ook op het politieburo maar kost veel extra tijd.
In St. Lucia hebben we een oude plantage bezocht wat erg mooi was. Plantage was overwoekerd door de jungle.
Pigeon Island, Les Pitons en Marigot Bay moet je ook zeker zien. Vulkaankrater is iets wat eigenlijk ook op het lijstje moet.
Barbados vond ik het minste van de eilanden die wij bezocht hadden, minste natuur. Staan wel wat vuurtorens en kerken, en midden op het eiland is er een mooie grot.
Verder moet je daar een rum stokerij bezoeken, daar is Barbados wel bekend om.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Caribische eilanden: Tips activiteiten/contactpersonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:30

En vooral een rumpunch drinken op het strand :D :D

ik heb bij St. Lucia een catamarantocht gemaakt en we zijn richting de Pitons gevaren en daar in de buurt nog op een strand neergedoken.

Met welke cruisemaatschappij ga je?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 11:56

Sakura789 schreef:
Hoe lang ben je in Dominica? Er is een fantastische hike naar Boiling Lake (niet heel toeristisch), alleen dat is wel een tocht van 7-8 uur met alleen maar hoogtemeters. Je moet dus wel een fanatieke wandelaar zijn.

En anders zijn er nog wel andere hikes aan te bevelen, maar het hangt er een beetje vanaf hoeveel tijd je daar hebt en hoe vroeg je kunt vertrekken. Tip; neem altijd een gids mee. We hebben een zeer ernstige verwonding gezien in Desolation Valley die voorkomen had kunnen worden met een gids.

Wij zijn een ruime week op Dominica geweest, daar had ik zelfs wel langer nog willen blijven. Dat eiland heeft zoveel te bieden!

Wat ook leuk is, is om een auto te huren (wel moeilijk soms, er was geen benzine toen wij er waren) en een rondje te maken. Het westen is erg verlaten, maar wel heel erg mooi, genoeg hikes en watervallen waar je de enige bent. Ik heb de reis op Polarsteps, dus mocht je inspiratie willen, dan kan ik de link met je delen.

Ik ben op ieder eiland 1 dag. Dominica van 06.00-20.00
Hoe kan je die hike regelen?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 12:00

Fitzroy schreef:
En vooral een rumpunch drinken op het strand :D :D

ik heb bij St. Lucia een catamarantocht gemaakt en we zijn richting de Pitons gevaren en daar in de buurt nog op een strand neergedoken.

Met welke cruisemaatschappij ga je?

Ik ga met de Aida Diva

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Caribische eilanden: Tips activiteiten/contactpersonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 12:01

Thanks voor de tips! Ben benieuwd naar nog meer goede ideeën

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Caribische eilanden: Tips activiteiten/contactpersonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:27

O wat leuk! Ik zat toevallig te kijken naar een soortgelijke cruise vertrek eind december. Maar dan met de AidaPerla.
Maar vind het toch nog te duur en daarbij moest ik dan in Barbados opstappen en het valt niet mee om goedkoop daar naartoe te vliegen.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:33

Dorine92 schreef:
Hoe kan je die hike regelen?


Je gaat naar de trailhead met vervoersmiddel naar keuze en gaat hiken, net zoals alle andere hikes op alle andere plekken in de wereld zeg maar :j

Een cruise is trouwens per definitie dé piek van massatoerisme dus volgende keer misschien iets minder hoog van de toren blazen :')

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 15:40

Fitzroy schreef:
O wat leuk! Ik zat toevallig te kijken naar een soortgelijke cruise vertrek eind december. Maar dan met de AidaPerla.
Maar vind het toch nog te duur en daarbij moest ik dan in Barbados opstappen en het valt niet mee om goedkoop daar naartoe te vliegen.

Wat betaal je nu dan? Ik zit onder 50 euro per dag

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 15:43

Fly_high schreef:
Dorine92 schreef:
Hoe kan je die hike regelen?


Je gaat naar de trailhead met vervoersmiddel naar keuze en gaat hiken, net zoals alle andere hikes op alle andere plekken in de wereld zeg maar :j

Een cruise is trouwens per definitie dé piek van massatoerisme dus volgende keer misschien iets minder hoog van de toren blazen :')

Hoog van de toren blazen? Heb ik iets gemist?

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Caribische eilanden: Tips activiteiten/contactpersonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:05

Aruba: suppen met Dennis. http://www.arubasurfschool.com/wp/

Wij gingen daarna lokaal met hem eten, ergens op een industrieel terrein maar super lekker.

Overweeg op curaçao de powerboat naar klein curaçao. Kun je misschien redden binnen de tijden.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Caribische eilanden: Tips activiteiten/contactpersonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:26

Ergens snap ik het wel, een cruise is hét voorbeeld van massa toerisme. Het is vreselijk op die eilanden als er zo’n boot aankomt. Alles loopt vast en iedere eilander probeert er een slaatje uit te slaan. Dus geen massatoerisme willen en wel op zo’n boot mee gaan, maakt de combi soms wel wat ingewikkeld.

Van 6-20 zou moeten lukken qua hike, je moet wel een gemiddeld goede conditie hebben, want het is best zwaar. Vanaf het schip kun je het vast boeken, anders even googelen op toerismebureau op Dominica. Wij hebben het uiteindelijk via het hotel geregeld.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 23:42

Sakura789 schreef:
Ergens snap ik het wel, een cruise is hét voorbeeld van massa toerisme. Het is vreselijk op die eilanden als er zo’n boot aankomt. Alles loopt vast en iedere eilander probeert er een slaatje uit te slaan. Dus geen massatoerisme willen en wel op zo’n boot mee gaan, maakt de combi soms wel wat ingewikkeld.

Van 6-20 zou moeten lukken qua hike, je moet wel een gemiddeld goede conditie hebben, want het is best zwaar. Vanaf het schip kun je het vast boeken, anders even googelen op toerismebureau op Dominica. Wij hebben het uiteindelijk via het hotel geregeld.

Daarom wil ik alles ook zelf regelen en niet via het schip. Als je dingen anders doet dan anderen scheelt het enorm. Vandaar bijvoorbeeld paardrijden. Als je een dagtocht gaat doen heb je van anderen niet zoveel last

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Caribische eilanden: Tips activiteiten/contactpersonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:04

Regel op elke plek dat je kunt duiken. Niets is mooier dan dat.

En mocht je dat niet willen, op Bonaire naar Slagbaai NP gaan.
Op Curacao heb je 2 soortgelijke natuurparken.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 04:40

germie schreef:
Regel op elke plek dat je kunt duiken. Niets is mooier dan dat.

En mocht je dat niet willen, op Bonaire naar Slagbaai NP gaan.
Op Curacao heb je 2 soortgelijke natuurparken.

Duiken is niet zo mijn ding. Nooit gedaan.
Slagbaai ga ik erin zetten, thanks!
Over Curaçao zei een Dominicaanse kennis van me dat 7 boka mooi is. Dat is denk ik 1 van de 2 parken die je bedoelt

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 07:50

Dorine92 schreef:
germie schreef:
Regel op elke plek dat je kunt duiken. Niets is mooier dan dat.

En mocht je dat niet willen, op Bonaire naar Slagbaai NP gaan.
Op Curacao heb je 2 soortgelijke natuurparken.

Duiken is niet zo mijn ding. Nooit gedaan.
Slagbaai ga ik erin zetten, thanks!
Over Curaçao zei een Dominicaanse kennis van me dat 7 boka mooi is. Dat is denk ik 1 van de 2 parken die je bedoelt

Ja klopt, je hebt Boka NP en Christoffel NP. Christoffel ben ik ook in geweest, maar niet via de kant waar je normaal het park binnenkomt. Dat zijn vooral wandelpaadjes en heuvels, maar weinig uitzicht vond ik. Maar de Christoffelberg ligt er wel in. Die moet je alleen voor 2 uur 's middags ofzo beklommen hebben, later mag niet meer wegens de hitte. Wel lekker rustig, ben geen enkele andere persoon aan die kant van het park tegengekomen. Maar dat zal anders zijn via de ingang die de meeste mensen nemen. Boka is de ruige kust zoals je ook aan de noordkant hebt op Bonaire. Je hebt daar een aantal spuiters zeg maar, dan komt de zee zodanig op de kust klotsen dat water omhoog spuit door de poreuze rotsen.

Slagbaai heeft ook een aantal stranden, heuvels, veel wilde ezels, cactussen, enz. Wilde ezels heb je niet op Curacao.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:46

Hoi Dorine, zit je inmiddels op de boot? Veel plezier ! Ik ben ook erg benieuwd naar de dingen die je gaat doen/gedaan hebt, want ik heb alsnog een cruise geboekt, iets andere route dan jij. Maar wel een aantal dezelfde eilanden.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 12:11

germie schreef:
Dorine92 schreef:
Duiken is niet zo mijn ding. Nooit gedaan.
Slagbaai ga ik erin zetten, thanks!
Over Curaçao zei een Dominicaanse kennis van me dat 7 boka mooi is. Dat is denk ik 1 van de 2 parken die je bedoelt

Ja klopt, je hebt Boka NP en Christoffel NP. Christoffel ben ik ook in geweest, maar niet via de kant waar je normaal het park binnenkomt. Dat zijn vooral wandelpaadjes en heuvels, maar weinig uitzicht vond ik. Maar de Christoffelberg ligt er wel in. Die moet je alleen voor 2 uur 's middags ofzo beklommen hebben, later mag niet meer wegens de hitte. Wel lekker rustig, ben geen enkele andere persoon aan die kant van het park tegengekomen. Maar dat zal anders zijn via de ingang die de meeste mensen nemen. Boka is de ruige kust zoals je ook aan de noordkant hebt op Bonaire. Je hebt daar een aantal spuiters zeg maar, dan komt de zee zodanig op de kust klotsen dat water omhoog spuit door de poreuze rotsen.

Slagbaai heeft ook een aantal stranden, heuvels, veel wilde ezels, cactussen, enz. Wilde ezels heb je niet op Curacao.

Thanks voor deze info :D