Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:01

miereneter schreef:
Palmera schreef:
Als ik klandizie oppik van een lokale ferry, een catamaran, komt het gros groen aangeslagem van boord.

Met gasten van cruiseschepen zie ik dat nooit. Zelfs ik werd niet ziek toem ik per ongeluk als verstekeling aan boord van een cruiseschip zat :')


Na zo'n cliffhanger mag je niet stoppen hoor. Hoe kom je per ongeluk als verstekeling op een cruiseschip terecht? Dit kan toch alleen maar een goed verhaal zijn? Mag en wil je het vertellen :o :D ?

Ontopic: Ik lees met interesse mee. Mijn vriend, die balans- en oogproblemen heeft, zou graag een cruise naar Noorwegen maken, maar is ook ongerust over evenwicht en misselijkheid. Een lange autorit is al zwaar voor hem wat dat betreft.

Overigens zou ik een cruiseschip niet vergelijken met de ferry's naar de Waddeneilanden, dat komt niet bij elkaar in de buurt.

Nou, zo moeilijk is dat niet. Je komt aan boord van een schip voor werkzaamheden, de bemanning "vergeet" dat je er nog bent en vaart twee uur eerder uit dan afgesproken. Dan sta je als monteur raar te kijken als je buiten komt en vast stelt dat je al op volle zee bent.

Nee, niet verzonnen, dit is een collega van me ooit overkomen.

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:28

Ik had in België het middel R Calm gehaald en afgelopen jaar ingenomen toen ik in Egypte een boottocht ging maken. Normaal mega zeeziek, nu nergens last van en de boot leek wel een bokkend en snijgereedschap paard, maakte enorme klappen op de golven, eas ook maar een heel klein bootje . Dat middel werkt als een tierelier!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:36

De belangrijkste reden dat ik nog nooit een bootvakantie heb gedaan is mijn gevoeligheid voor bewegingsziekte. Zelfs op tv ernaar kijken maakt me beroerd. Het gekke is zeilen surfen en zo geen probleem. Snorkelen idem, maar een oversteek Texel gaat nog net maar een aantal keren engeland en terug, wat een drama. Overgeven tot er niks meer inzit en dan daarna nog blijven spugen. Vreemd wel dat de sneldienst catamaran vanaf calais geen probleem gaf.

Een glasbodemboot met veel vis, ik heb eigenlijk toen vooral de kotszakjes gevuld aan dek. %)

Ik zou zo graag papegaaiduikers zien en de noorse fjorden

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:17

Ik heb bij Kaapverdië op een grote zeilboot gevaren.
De tip: pleisters tegen zeeziekte. In Nederland alleen via de huisarts te krijgen.
Super spul, nergens last van gehad.
Een bijwerking kan zijn dat je een beetje dubbel ziet en dus niet kan lezen. Maar ik vond dat geen probleem. Als ik als een vaatdoek kotsend op een boot ben, lees ik ook niet.

Sabbientje

Berichten: 4701
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:26

Aangezien ik al zeeziek word als ik naar een bootje in het bad kijk :+ zorg ik dat ik altijd genoeg reisziekte pillen in voorraad heb.

Een cruise op de middellandse zee heb ik nog nooit gedaan.
Maar wel zo'n minicruise of overtocht naar Engeland/ Schotland.
En die kan ik niet doen zonder reisziekte pillen.

Ik gebruik hiervoor CINNARIZINE. Verkrijgbaar bij bijvoorbeeld kruidvat of apotheek.
werkt bij mij super.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:33

Ik word heel snel wagenziek, maar dan ook echt heel snel en ook heel erg. In een vliegtuig heb ik er alleen last van als de landing erg oncomfortabel is. En op een boot? Nergens last van :+

Wij doen regelmatig de overtocht Hoek van Holland-Harwich en ik heb nergens last van. Meestal hebben we een binnenhut ergens in het midden van het schip. Dat is geen enkel probleem. Leuk, een boot :-)

Dorus

Berichten: 13210
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:34

Misschien heb je hier iets aan. Deze dame verdient d'r brood met (YouTube filmpjes over) cruises en heeft ook last van zeeziekte.


Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:50

Ik word ook heel snel zeeziek zelfs als het een cruise-ship betreft. Niet dat ik ga overgeven op een cruise-ship maar van een miniem beetje deining ga ik al helemaal op hol. Dan moet ik me overal vasthouden en draait alles.

De eerste keer dat me dat overkwam was ik echt beroerd. Maar iemand van het personeel zag me en bracht me naar de winkel en zei: hier koop dit dan komt alles goed. En dat was ook zo. Het is alleen al jaren geleden en ik heb geen idee meer wat dat was. Iets in een wit met groen doosje.

Had me goed ingelezen toen ik vorig jaar 4x met de boot naar Engeland moest. Heb uiteindelijk R-Calm (online) gekocht. Is het zusje van het bekende Benadryl (uit Amerika) maar het maakt je minder moe. Het werkte perfect. Ook voor mn zoontje zn wagenziekte werkt het.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:15

Ik heb enorme last van zeeziekte, nemen naar Engeland vliegtuig of de trein, óf Calais Dover met de boot en dan hopen dat er bijna geen wind en deining staat,dat kan ik net volhouden, máár,de cruise van Vancouver naar Alaska heb ik destijds prima doostaan, hadden onderweg nog een storm te pakken, zodanig dat je lag te schuiven in je bed, maar geen last.
Oversteek van Duitsland naar Noorwegen,vreselijk ziek geweest zonder dat er veel aan de hand was, op beide overtochten.
Oversteek van Ijmuiden naar Newcastle was vreselijk, weinig aan de hand qua weer en deining, terugreis niets aan de hand.
21 dgn Antarctica klein expeditieschip,19 dagen zeeziek,ondanks zware medicatie.
21 dgn Spitsbergen met 3-master zeilschip,weinig aan de hand,met een beetje medicatie.
Dus tja zeg het maar. :+

Simpele reistabletten, daar word ik nog beroerder van, heb scopodem TTS pleisters (via de huisarts), dat lijkt nog het meest te helpen, is wel voor volwassenen, weet niet of er ook nog een kinderen variant is.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:49

Ik ben toevallig net onderweg naar huis, na een cruise van Griekenland naar Italië. 8-)

Mijn vrouw wordt al zeeziek als ze op een vlonder staat, dus bij onze vorige (en eerste) cruise hadden we dezelfde twijfels, maar gelukkig gaat het goed. Met medicijnen, dat wel, maar geen last van bijwerkingen ofzo dus dat is prima.

We nemen (allebei, want ik wil dat risico gewoon niet nemen) elke avond Bonine (meclezine), dat is in de VS vrij verkrijgbaar. Ik weet niet of dat in NL ook zo is? We beginnen dus al de avond voordat we aan boord gaan. Dramamine is een andere optie, maar daar wordje sneller duf van dus dat gebruiken we zelf niet.

We hadden van de huisarts ook scopolamine pleisters bij ons voor het geval dat, maar die hebben we gelukkig niet nodig gehad. Ik hoor dat je daarmee sneller last van bijwerkingen krijgt.

Nou was de zee de hele tijd best rustig, behalve één avond waarbij ze vooraf al waarschuwden dat er grote golven waren. Lopen ging, maar dan wel zwalkend. :') Tijdens het avondeten werd mijn vrouw toen ook bijna gebeukt door een karretje wat niet op slot stond haha. Toevallig hadden we er alletwee tijdens het douchen het meest last van. Mijn vrouw heeft die dag ook haar acupressure bandjes aangedaan.

Waar mijn vrouw wel heel licht last van heeft gehad is mal de barquement (MDD) syndroom. Zeg maar een soort zeeziekte wanneer je weer aan land komt. Ze was niet misselijk, maar had wel het gevoel alsof ze nog steeds door het schip op en neer bewoog. Dit is vrij zeldzaam en moeilijk te voorspellen van wat ik er van begrijp. Gelukkig was is het nu, zo'n 24uur later, weer bijna helemaal weg.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:08

Dat laatste heb ik wel een keer gehad in Engeland na de boottocht vanuit Nederland. Hele rare gewaarwording en duurde een aantal uur.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:39

Guinevere schreef:
Waar mijn vrouw wel heel licht last van heeft gehad is mal de barquement (MDD) syndroom. Zeg maar een soort zeeziekte wanneer je weer aan land komt. Ze was niet misselijk, maar had wel het gevoel alsof ze nog steeds door het schip op en neer bewoog. Dit is vrij zeldzaam en moeilijk te voorspellen van wat ik er van begrijp. Gelukkig was is het nu, zo'n 24uur later, weer bijna helemaal weg.


Is dit serieus zeldzaam?
Ik heb dat als ik bv in een lift heb gestaan, en na een nachtje in de nachttrein heb nog een hele tijd het gevoel gehad in de trein te zitten.
Na een boottochtje vast ook, maar die sla ik als het even kan over.
Ik dacht dat iedereen daar wel last van had.

Edit: Ik lees dat het maanden tot jaren aan kan houden. :wow:
Ik heb geen last van MDD maar ik heb gewoon last van zeebenen, die zijn idd niet zeldzaam.
Het lift gevoel is bij mij na een paar minuten wel weer weg, en de nachttrein heeft een dagje aangehouden ongeveer.

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:46

_Bonte_ schreef:
Je hebt zo een hele brede haarband ( scrunchie ) met een plastiek bolletje die je dan aan aan de arm aan doet met het bolletje die je aan de ‘onderkant’ draagt . Die duwt op een zenuw en daardoor verdwijnt een groot stuk zeeziekte
Dat is iets dat ik wel graag draag bij lang op boten zitten. Pilletjes kunnen wel wat bijwerkingen geven is mijn ervaring

Ook boven / ter hoogte van de motor zijn de miste deiningen van de zee. Hoe groter het schip hoe centraler de motor gelegen wel

Die bandjes werken echt top! Ik heb nergens last van als ik die om heb, dus wellicht slim om die sowieso mee te nemen.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 22:18

Een hoop verschillende ervaringen met cruisen en zeeziekte, leuk om te lezen. Ik ga er nog even goed over nadenken. Een 7 daagse cruise op een echt groot schip zou ik nog wel aandurven. Ik denk dat dat wel moet lukken qua beweging en zo niet dan duurt de ellende in ieder geval niet zo lang. :D

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:28

Ik wilde nog zeggen dat je in het ergste geval op een aanleg plek altijd nog een vliegticket terug kunt scoren maar toen las ik dat het vliegtuig ook bewegingsziekte geeft dus dat helpt dan niet. :o

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:45

Hoe ik als verstekeling op een cruiseschip kwam? Ik had een excursie, zeek van de regen, en de begeleider van het cruiseschip, een beer van een csnadees, helemaal leuk, brak de tour af (dat mogen zij beslissen) enfin, eerst het zooitje naar de lokale bar en daarna terug naar het schip. Afsvheid genomen van de gasten, en toen vroeg hij of n9g wat wou drinken aan boord. Enfin, ineens ging dat ding varen, mijn rugzak stond nog in de haven, en ik inderweg, zwaar underdressed, naar La Gomera :')

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 15:36

Palmera schreef:
Hoe ik als verstekeling op een cruiseschip kwam? Ik had een excursie, zeek van de regen, en de begeleider van het cruiseschip, een beer van een csnadees, helemaal leuk, brak de tour af (dat mogen zij beslissen) enfin, eerst het zooitje naar de lokale bar en daarna terug naar het schip. Afsvheid genomen van de gasten, en toen vroeg hij of n9g wat wou drinken aan boord. Enfin, ineens ging dat ding varen, mijn rugzak stond nog in de haven, en ik inderweg, zwaar underdressed, naar La Gomera :')

Haha lekker dan :')

Celebi, nee dat is sowieso geen optie omdat we in een aantal dagen met de auto naar de opstap rijden. Ook op de terugweg maken we nog een roadtripje naar huis. Anders is het wel een hele korte vakantie. ;)

Sabbientje

Berichten: 4701
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:36

asjemenou schreef:
Guinevere schreef:
Waar mijn vrouw wel heel licht last van heeft gehad is mal de barquement (MDD) syndroom. Zeg maar een soort zeeziekte wanneer je weer aan land komt. Ze was niet misselijk, maar had wel het gevoel alsof ze nog steeds door het schip op en neer bewoog. Dit is vrij zeldzaam en moeilijk te voorspellen van wat ik er van begrijp. Gelukkig was is het nu, zo'n 24uur later, weer bijna helemaal weg.


Is dit serieus zeldzaam?
Ik heb dat als ik bv in een lift heb gestaan, en na een nachtje in de nachttrein heb nog een hele tijd het gevoel gehad in de trein te zitten.
Na een boottochtje vast ook, maar die sla ik als het even kan over.
Ik dacht dat iedereen daar wel last van had.

Edit: Ik lees dat het maanden tot jaren aan kan houden. :wow:
Ik heb geen last van MDD maar ik heb gewoon last van zeebenen, die zijn idd niet zeldzaam.
Het lift gevoel is bij mij na een paar minuten wel weer weg, en de nachttrein heeft een dagje aangehouden ongeveer.

Ik vraag mij af hoe zeldzaam dit is, want ook ik heb er altijd kast van. Nog zeker een aantal dagen na aankomst aan land.
En na een storm met windkracht 11 op zee, heb ik nog zeker 3 weken het gevoel gehad dat de grond op en neer bewoog.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:23

Eve_16 schreef:
_Bonte_ schreef:
Je hebt zo een hele brede haarband ( scrunchie ) met een plastiek bolletje die je dan aan aan de arm aan doet met het bolletje die je aan de ‘onderkant’ draagt . Die duwt op een zenuw en daardoor verdwijnt een groot stuk zeeziekte
Dat is iets dat ik wel graag draag bij lang op boten zitten. Pilletjes kunnen wel wat bijwerkingen geven is mijn ervaring

Ook boven / ter hoogte van de motor zijn de miste deiningen van de zee. Hoe groter het schip hoe centraler de motor gelegen wel

Die bandjes werken echt top! Ik heb nergens last van als ik die om heb, dus wellicht slim om die sowieso mee te nemen.



Haha, die bandjes doen hier bij wagenziekte dan weer helemaal niets. Weggegooid geld :)

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:26

Dat gevoel van bewegen had ik na de vlucht naar de andere kant van de wereld.
Ik vloog business class, kon dus fatsoenlijk en goed slapen in het vliegtuig.
Pas na bijna een week lag ik stil in bed. Ik voelde steeds de vibratie van het vliegtuig.
4x op een boot geweest tijdens die vakantie.
Van console boot, kleine en grote catamaran en een kleine dagcruise boot. En oversteek op grote veerboot.
Vooral op de grote catemaran zeeziek geweest.
Maar daar werd voor gewaarschuwd, tocht werd ook steeds uitgesteld, maar ze raadden gemberbsnoepjes aan en ze hadden lollies tegen zeeziekte.
80% van de passagiers kotste, ging bij mij net goed. Stil zitten en vooral proberen te fixeren op de horizon. Maar zee was ruig en harde klappen op het water. We gingen met 70 k/u.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:49

asjemenou schreef:
Guinevere schreef:
Waar mijn vrouw wel heel licht last van heeft gehad is mal de barquement (MDB) syndroom. Zeg maar een soort zeeziekte wanneer je weer aan land komt. Ze was niet misselijk, maar had wel het gevoel alsof ze nog steeds door het schip op en neer bewoog. Dit is vrij zeldzaam en moeilijk te voorspellen van wat ik er van begrijp. Gelukkig was is het nu, zo'n 24uur later, weer bijna helemaal weg.


Is dit serieus zeldzaam?
Ik heb dat als ik bv in een lift heb gestaan, en na een nachtje in de nachttrein heb nog een hele tijd het gevoel gehad in de trein te zitten.
Na een boottochtje vast ook, maar die sla ik als het even kan over.
Ik dacht dat iedereen daar wel last van had.

Edit: Ik lees dat het maanden tot jaren aan kan houden. :wow:
Ik heb geen last van MDB maar ik heb gewoon last van zeebenen, die zijn idd niet zeldzaam.
Het lift gevoel is bij mij na een paar minuten wel weer weg, en de nachttrein heeft een dagje aangehouden ongeveer.

Verhip, je hebt helemaal gelijk. Iemand zei tegen ons dat het zo heet, maar nu ik het opgezocht heb is het inderdaad pas na 3 dagen MDB (ik zie ook dat ik de afkorting verkeerd had, dus ik heb ik in de quote gecorrrigeerd). Weer wat geleerd. -:)

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:27

Wat echt helpt, is een zgn. reliefband. Ik heb van kinds af aan reisziekte en dit werkt! Ontdekt in de VS toen ze werden uitgedeeld bij een boottocht op ruwe zee. En daarna er snel zelf een gekocht toen ik terug was in Nederland.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:43

Ik heb ook veel last van zeeziekte. Een cruiseschip is echt heel erg gestabiliseerd, dus dat zou ik nog wel aandurven. Verder heb ik van de dokter een keer van die stickers gehad die je op je lijf moest plakken, die hielpen goed. Alleen toen we rond de Noordkaap vaarden heb ik er even last van gehad. (en de rest van de mensen ook) Alleen mijn vriend had nergens last van, maar ja, marine man.
Als ik tegenwoordig de oversteek maak met de boot naar Noorwegen dan neem ik een uur van te voren een reisziekte tablet in. Dat helpt ook erg goed.

Vaak helpt het ook om even buiten te gaan staan, of juist even te gaan liggen.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:05

henshem schreef:
Wat echt helpt, is een zgn. reliefband. Ik heb van kinds af aan reisziekte en dit werkt! Ontdekt in de VS toen ze werden uitgedeeld bij een boottocht op ruwe zee. En daarna er snel zelf een gekocht toen ik terug was in Nederland.

Punt is dat iedereen anders reageert.
Een vriend van me kan niks hebben in deze context maar hij slaapt heel gemakkelijk en dan heeft hij nergens last van. Met windkract 8 op de catamaran vanuit Oostende was hij flink ziek, op de terugweg met P&O Dover - Calais bij windkracht 9 had hij nergens last van want hij kon in een hoekje gaan liggen slapen. Die boot ging zo te keer dat in de winkel de boeken en ik bleven en het schip zeker 20cm onder ons verdween (en de boeken en ik er achteraan :D )

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:00

Heb je de reliefband wel eens geprobeerd? Hij is ontwikkeld door NASA voor astronauten. Ik heb mijn hele leven al reisziekte en sinds deze oplossing ben ik zoveel minder beperkt met reizen.