Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 16:57

Onze vakantieplannen voor volgende zomer kunnen nog een hoop kanten op. Toch lijkt een cruise mij leuk om een keer te doen. Ik ben daar nu eea voor aan het uitzoeken. Er is alleen één maar… zowel mijn dochter (dan 9) als ik zijn allebei snel wagenziek/zeeziek. Nu ken ik alle hulpmiddeltjes daartegen, dat geloof ik allemaal wel.

Ik ben echt op zoek naar ervaringen met zeeziekte van mensen die een cruise op de Middenlandse Zee hebben gemaakt. Ik lees dat het op zo’n groot schip wel meevalt. Toch begreep ik van kennisen die een cruise naar Noorwegen maakten dat de boot ‘s nachts enorm schommelde en ze daar niet tegen konden. Dit wil ik dus niet. Nu is Noorwegen een ander gebied en was het ook een andere reisperiode, dus ik hoor graag ervaringen van anderen…

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:09

Ik weet niet goed hoe de zeestromen in de Middelandse zee zijn, ik weet wel dat ze in de buurt van Noorwegen (en dan zeker Zuid Noorwegen bij het Kattegat ed) heel heftig kunnen zijn. Wat dat betreft dezelfde ervaring gehad als je kenissen. Als het spookt daar gaat ook zo'n heel groot schip op en neer. Toch zou ik denken dat dat op de Middelandse zee zelf een stuk minder is, bij Noorwegen wordt de zee echt opgestuwd vanuit de oceaan, dat heb je in de Middellandse zee natuurlijk niet.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:15

Als tip geef ik dan om een hut met raam te nemen en zo laag mogelijk. Hoe lager je in het schip bent hoe minder last je hebt van de schommeling en daarmee zeeziekte.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:24

Eerst en vooral: hoe gevoelig ben je op beweging?

Welke ervaringen heb je met varen en hoe reageer je daarop?
Dat geeft enige referentie want iedereen heeft andere grenzen.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:31

Ik ben heel snel zeeziek (veerboot naar Texel :D) en ik heb 2 cruises op de middellandse zee gemaakt.
Tas vol pillen meegenomen, niks nodig gehad.
Misschien hadden we mazzel met het weer, maar die boot gleed gewoon door de golven.
Ik vond het fantastisch op zo'n cruise schip. Normaal heb ik heimwee, maar ook daar had ik geen last van.

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:38

Je hebt zo een hele brede haarband ( scrunchie ) met een plastiek bolletje die je dan aan aan de arm aan doet met het bolletje die je aan de ‘onderkant’ draagt . Die duwt op een zenuw en daardoor verdwijnt een groot stuk zeeziekte
Dat is iets dat ik wel graag draag bij lang op boten zitten. Pilletjes kunnen wel wat bijwerkingen geven is mijn ervaring

Ook boven / ter hoogte van de motor zijn de miste deiningen van de zee. Hoe groter het schip hoe centraler de motor gelegen wel
Laatst bijgewerkt door _Bonte_ op 19-10-23 17:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:38

Ineke2 schreef:
Als tip geef ik dan om een hut met raam te nemen en zo laag mogelijk. Hoe lager je in het schip bent hoe minder last je hebt van de schommeling en daarmee zeeziekte.


Dit en in het midden van het schip lees ik. Een ander schrijft in het midden van het schip en op het middendek.

Verder lees ik dat de deining op de Middellandse Zee in de zomer het minst is.

Maar net wat Ikke zegt, het is heel persoonlijk en niemand kan jullie garanties geven.

Als kind had ik erg veel last van wagenziekte. Mijn dochter heeft het nu ook. No way dat ik met haar zo'n risico ga nemen, een vakantie is tenslotte bedoeld om leuk te zijn.

Je kunt zo ontzettend beroerd zijn zoals je waarschijnlijk zelf wel weet. Zit je daar vast op een schip.

De bekende middeltjes helpen hier niet.
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-10-23 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:39

Ik heb alleen ervaring met een cruise vanuit Miami naar de Bahama’s. Merkte heel weinig van de schommelingen, maar toen ik een avond 3 cocktails op had merkte ik het weldegelijk. Mijn tip zou zijn (mocht je alcohol drinken) hiermee op te letten.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:15

Ik heb nu 4 cruises gemaakt en was er na 3 van overtuigd dat je op zo'n groot schip geen last hebt van zeeziekte....tot de 4e cruise op de middellandse zee. Het weer zat ook niet mee en de deining was enorm. Die ervaring was echt minder prettig. Nu had ik ook het idee dat dat schip wat ouder was, misschien had het ook daar mee te maken. Volgend jaar weer op cruise, want ik vind het fenomeen echt top. Dit keer er wel op gelet dat we met een nieuw schip gaan. Wie weet helpt het.

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:22

Het kan op de Middenlandse Zee vreselijk spoken. Soms vele dagen achtereen en het water wordt er ook niet snel weer rustig.
Als je last hebt van zeeziekte raad ik een cruise af. Ik heb meer dan eens kotsend over de reling gehangen terwijl andere mensen nog rond konden lopen. Dat was op overtochten van een paar uur maar dat wil je niet een vakantie lang lijkt me.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:26

Hier een ervaring van met een cruise schip naar Noorwegen.

Het schip was 'enorm' en voorzien van stabilisatoren.
Maar het is en blijft een schip en ik had er last van....

Ik ben van het type dat als ik echt voel dat ik op een schip ben, er niets aan de hand is. Maar 'net niet stabiel', want het ding wiegt wel maar dat wordt geremd - nee.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:41

Ik heb afgelopen voorjaar een cruise gemaakt door het Caribisch gebied. De eerste dagen waaide het echt enorm en ik had een balkonhut vooraan het schip. Ik ben ook gevoelig voor wagenziekte, luchtziekte én zeeziekte dus ik heb wel pilletjes geslikt want ik voelde me niet echt lekker.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 23:00

ikke schreef:
Eerst en vooral: hoe gevoelig ben je op beweging?

Welke ervaringen heb je met varen en hoe reageer je daarop?
Dat geeft enige referentie want iedereen heeft andere grenzen.

Bij mij gaat het de laatste jaren goed in de auto, zonder hulpmiddelen. Als kind had ik veel last van wagenziekte en ook de boot Calais - Londen was too much. Wat een jaar of 10 een leuke boottocht op Tenerife moest worden was alleen maar spugen. Boot naar Ameland gaat overigens wel goed.

Mijn dochter heeft het vooral in de auto en nu ook in het vliegtuig, boot naar Ameland ging prima. Jullie berichten stemmen mij niet erg hoopvol… :+

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:12

Ik werd al naar op de boot naar Terschelling toen het een keer wat harder waaide. -O- Ik zou dit echt overslaan als je al gevoelig bent hiervoor. Lijkt me een vreselijke vakantie als je dagenlang vast zit op zo'n boot als je je zo ellendig voelt. Met mooi weer zal het prima zijn, maar met storm lijkt het me toch wat minder leuk. Zeker ook omdat je dan toch meer op binnen zijn aangewezen bent en het vaak helpt om buiten de horizon te zien.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:58

Ik weet niet hoe groot de cruise is die je in gedachten hebt, want hoe groter hoe stabieler volgens mij... Maar ik zou het denk ik niet doen. Ik ben helemaal niet gevoelig voor wagenziekte, vroeger een heel klein beetje. Bij een overtocht van Frankrijk naar Ierland met wat ruiger weer was ik echt niet blij. Was een hele stille oudejaarsavond kan ik je wel vertellen, want bij mijn vriend was het nog erger dan bij mij en dat is toch een vrij normale grootte boot, vergelijkbaar met die naar Scandinavië varen.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 00:24

Als ik klandizie oppik van een lokale ferry, een catamaran, komt het gros groen aangeslagem van boord.

Met gasten van cruiseschepen zie ik dat nooit. Zelfs ik werd niet ziek toem ik per ongeluk als verstekeling aan boord van een cruiseschip zat :')

scooby09

Berichten: 2211
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 05:47

Nou ik ben snel wagen ziek als kind helemaal erg nu alleen nog met moeizame omstandigheden.
Jaren geleden een cruise gemaakt in de buurt van Aruba .
Ja ik voelde hem bewegen mijn man zei je bent gek.
Maar ben geen moment zee ziek geweest terwijl we pittig weer hebben gehad dat ik wel naar het zwembad keek op de boot van laat ik er maar even niet in gaan.

Zo`n cruise schip is echt niet te vergelijken met een ferry boot naar Texel.
De overtocht vanuit Engeland kwam ik ook niet helemaal ongeschonden vanaf maar zo`n grote cruiseboot vaart echt totaal anders.
Super mooie manier van reizen
Wij vaarden snachts en overdag in de haven met 1 x een echt vaardag en dat was ook echt geen punt.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 06:22

Mijn dochter en zoon hebben werkelijk nooit last van bewegingsziekte, als kleinere kinderen zaten ze achterstevoren in onze oude Volvo station(in speciale stoeltjes die er in hoorden, niet dat we die kinderen gewoon in de achterbak gooiden of zo) over smalle bergweggetjes in Frankrijk en geen centje pijn.
Maar afgelopen zomer zijn we met de veerboot van IJmuiden naar Newcastle gevaren en op de terugweg was de zee iets woeliger, stelde volgens man niks voor en dat klopte ook wel, maar we hadden alledrie behoorlijk last, man uiteraard niet. Ik was gelukkig voorzien van pilletjes en seabands maar het was alsnog onprettig.

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Cruise en zeeziekte, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:05

Ook in de middenlandse zee kan het te keer gaan.

Afgelopen maand naar Corsica geweest heenweg niks aan de hand terug enorm deinen.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:15

Ferry’s enzovoorts zijn écht niet te vergelijken met een cruiseschip. Die zijn veel groter en vooral veel stabieler.

In 2004 heb ik met mijn vader een cruise gemaakt naar de middellandse zee. Wij vertrokken vanuit Rotterdam in de kerstperiode. Op de golf van Biskaje storm meegemaakt, golven van 8 -10 meter. Nergens last van, behalve dat het erg uitdagend was om rond te lopen en niet omdat we misselijk waren :D
Uiteraard was bijvoorbeeld het zwembad ook niet toegankelijk,

Eenmaal op de middellandse zee rustig water gehad. Maar ik raad wel aan om niet in het stormseizoen te gaan cruisen als jullie zo gevoelig zijn voor zeeziekte.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:15

Als je er echt gevoelig voor bent zou ik het niet boeken als vakantie nu. Ik heb behoorlijke zeebenen, maar ben in een overtoch naar Edingburgh wel aardig wiebelig geweest door de golven. Gelukkig wordt ik dan niet misselijk, maar er waren echt mensen die moesten overgeven toen.

Ik zou anders als test bv eerst zo'n korte cruise doen om het te ervaren:
https://www.cruisereizen.nl/cruise/4-da ... 27-04-2025

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:19

Ineke2 schreef:
Ferry’s enzovoorts zijn écht niet te vergelijken met een cruiseschip. Die zijn veel groter en vooral veel stabieler.

In 2004 heb ik met mijn vader een cruise gemaakt naar de middellandse zee. Wij vertrokken vanuit Rotterdam in de kerstperiode. Op de golf van Biskaje storm meegemaakt, golven van 8 -10 meter. Nergens last van, behalve dat het erg uitdagend was om rond te lopen en niet omdat we misselijk waren :D
Uiteraard was bijvoorbeeld het zwembad ook niet toegankelijk,

Eenmaal op de middellandse zee rustig water gehad. Maar ik raad wel aan om niet in het stormseizoen te gaan cruisen als jullie zo gevoelig zijn voor zeeziekte.

Ja en jij noemt lopen uitdagend. Fijn voor je jij dan niet misselijk bent. Maar ik zou kotsend in bed liggen. Juist dat schommelen dat je moeilijk kan lopen is bij reisziekte hét grote probleem.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:23

Ehm jij leest / interpreteert mijn bericht verkeerd hoor, Spenk.
Ik schreef dat, omdat ik dus aanraad om niet in de komende periode op cruise te gaan, zeker niet vanaf Nederland omdat het stormseizoen is.

Overigens moeilijk lopen doe ik al zonder schommelingen dus het was voor mij ook niet zo leuk al was ik dan niet misselijk.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 20-10-23 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:24

En de ene cruise is niet te vergelijken met de andere. Oversteken recht over zee zijn vaak beter te doen dan bijvoorbeeld de cruise naar Noorwegen: dat schip blijft de hele tijd parallel aan de kustlijn varen en ligt dus ook de gehele tijd parallel aan de golven. Dat is wel vrij berucht.
Ook berucht zijn de oversteken waarbij het tij op een gegeven moment van achteren komt en golven dus onder de boot van achteren naar voren trekken. Daar reageren ook heel veel mensen op.

Dus het is ook een beetje kijken naar welke route je gaat varen. Ze zijn er dus, zoals Noorwegen, die bekend staan om ellende hiermee, maar ze zullen er dan vast ook zijn die er ook bekend staan er weinig of geen last van te hebben.

Desondanks vraag ik me af of je het moet willen. Als het wel eenmaal mis is, is het vaak lastig er doorheen te komen. En even tussendoor uitstappen is er niet bij..... Niet mijn idee van een leuke vakantie.

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:33

Palmera schreef:
Als ik klandizie oppik van een lokale ferry, een catamaran, komt het gros groen aangeslagem van boord.

Met gasten van cruiseschepen zie ik dat nooit. Zelfs ik werd niet ziek toem ik per ongeluk als verstekeling aan boord van een cruiseschip zat :')


Na zo'n cliffhanger mag je niet stoppen hoor. Hoe kom je per ongeluk als verstekeling op een cruiseschip terecht? Dit kan toch alleen maar een goed verhaal zijn? Mag en wil je het vertellen :o :D ?

Ontopic: Ik lees met interesse mee. Mijn vriend, die balans- en oogproblemen heeft, zou graag een cruise naar Noorwegen maken, maar is ook ongerust over evenwicht en misselijkheid. Een lange autorit is al zwaar voor hem wat dat betreft.

Overigens zou ik een cruiseschip niet vergelijken met de ferry's naar de Waddeneilanden, dat komt niet bij elkaar in de buurt.