Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 23:51

Hoi!

Ik hoop dat dit topic hier goed staat! Ik ga in december op stedentrip in mijn eentje. 3 dagen Berlijn en 3 dagen Praag. *\o/* 19-12 vertrek ik en 30-12 kom ik terug. Dus lekker met de kerst in Praag in mijn eentje. Financieel gezien wil ik het houden bij hostels. (Twijfelgevalletje met kerst)

Maar wat zijn nu echte aanraders? Ik vind schoon belangrijk, niet te remoerig, netjes en aardige mensen. Verder hoef ik niet gezien de feestjes ed midden in het centrum te zitten. Maar ik wil wel graag makkelijk naar alle bezienswaardigheden kunnen.

Daarbij wat moet ik echt zien in Berlijn/Praag? Ik ben niet heeeel cultureel ingesteld. Ik hou wel van natuur, kerst(markten), parken, concerten(?), lekker eten en drinken, wat actiefs.

Ik hoorde al dat ik absoluut een fiets moest huren. Hier nog suggesties om dat zo makkelijk mogelijk te doen?

Thanks!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:38

Ik verplaats je topic naar BEU, daar past het beter

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:59

Oh Berlijn is een fantastische stad! Je houdt niet van cultuur zeg je, wel van geschiedenis? Dat is er namelijk meer dan genoeg te vinden in Berlijn.
Reichstag is wel tof. Vanaf daar kan je de hele stad overzien. Wij hebben dat toen op de eerste dag gedaan en wisten ons in de dagen erna goed te oriënteren. Het is wel aan te raden om van tevoren te reserveren.
Wat misschien ook wel wat voor je is, is het oude vliegveld. Hier kan je overheen lopen/fietsen/skaten.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:17

Berlijn is zo groot.. en elke wijk heeft weer zijn eigen charme. Neukoln vindt ik zelf erg leuk en boek ik eigenlijk altijd iets, omdat alles goed bereikbaar is en de buurt iets rustiger is.
In Berlijn zijn altijd overal feestjes, dus je hebt niet echt 1 centrumkern waar al het leven is. (Mitte, Friedrichshein en Kreuzberg zijn erg populair en levendig, ik zou daar alleen omwille van de prijs al niet willen zitten).
Als je echt niet van feestende lui houdt zou ik persoonlijk geen hostel boeken. Berlijn is extreem populair om het uitgaan. Zelfs de verhuurder (50+) van mijn airbnb was te brak om de sleutels op de komen halen :')
Eten kun je overal heel goed, ik raad je echt aan om eens die simpele goedkope eettentjes in te lopen (bv Ramententjes of Turks) die zijn kneiter goed en goedkoop. Soms zit je naast een vreemde maar zo gaat het daar.
Parken zijn er genoeg, gewoon eens op de Maps plattegrond kijken.
Mijn tip, koop een 7 dagen OV kaart (die is goedkoper dan elke dag een losse), dan kan je gewoon overal heen. Het netwerk is zo goed. De fietspaden in Berlijn worden beter maar op veel stukken fiets je gewoon tussen de auto's.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 08:57

Macs schreef:
Berlijn is zo groot.. en elke wijk heeft weer zijn eigen charme. Neukoln vindt ik zelf erg leuk en boek ik eigenlijk altijd iets, omdat alles goed bereikbaar is en de buurt iets rustiger is.
In Berlijn zijn altijd overal feestjes, dus je hebt niet echt 1 centrumkern waar al het leven is. (Mitte, Friedrichshein en Kreuzberg zijn erg populair en levendig, ik zou daar alleen omwille van de prijs al niet willen zitten).
Als je echt niet van feestende lui houdt zou ik persoonlijk geen hostel boeken. Berlijn is extreem populair om het uitgaan. Zelfs de verhuurder (50+) van mijn airbnb was te brak om de sleutels op de komen halen :')
Eten kun je overal heel goed, ik raad je echt aan om eens die simpele goedkope eettentjes in te lopen (bv Ramententjes of Turks) die zijn kneiter goed en goedkoop. Soms zit je naast een vreemde maar zo gaat het daar.
Parken zijn er genoeg, gewoon eens op de Maps plattegrond kijken.
Mijn tip, koop een 7 dagen OV kaart (die is goedkoper dan elke dag een losse), dan kan je gewoon overal heen. Het netwerk is zo goed. De fietspaden in Berlijn worden beter maar op veel stukken fiets je gewoon tussen de auto's.



Dankjewel voor je bericht! Het is niet dat ik helemaal niet van cultuur hou. Ik vind het best leuk om een mooi kasteel te bezoeken of iets van de oorlog te lezen. Maar ik wordt niet warm van elk beeldsteen en lees ook niet al die informatie borden.

Ik denk wel dat ik het bij hostels hou, want het is niet te doen als alleenstaand persoon om twee keer een hotel te boeken. Ik heb opzich wel een leuk hostel gezien. Selina Berlin Mitte en dan wou ik voor de vrouwen afdeling kiezen met 4 bedden. Is iets duurder dan de standaard slaapzalen.

In Praag schrik ik wel van de prijzen zeg! Heeft natuurlijk wel met kerst te maken.

Ik wil graag wel een soort planning maken wat te doen elke dag, juist omdat ik alleen ben. Ik dacht erover om dan 3 dagen een fiets te huren en deze bij het hostel neer te zetten. Maar als je OV ook goed is, is dat ook geen probleem.

Weten jullie nog wat leuke tours zijn om te doen? Welke Kerstmarkt is echt de moeite waard?

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:10

Ik ben net terug uit Berlijn en wij kochten voor 9,50 een ov kaart waarmee je 24 uur na activatie kunt reizen. OV is fantastisch geregeld daar. Je kunt hiermee ook gebruik maken van buslijnen 100, 200 en 300 waarmee je je door de stad kunt laten rijden langs alle highlights.
Ik denk niet dat je voor dat geld een fiets kan huren. Wat wij hebben gedaan is ons aangemeld bij Tier via hun app en af en toe een elektrische step gepakt. Dat is echt heel erg leuk. Steps staan overal en je kan ze overal weer achterlaten. Op de app kan je zien waar ze staan.

Berlijn is zo leuk, ik zou er 6 dagen van maken en Praag voor een andere keer bewaren.
Maar je vertrekt de 19e en komt de 30e terug en wilt 3 dagen Berlijn en 3 dagen Praag doen.
Dat zijn 12 dagen. Neem aan dat je een paar reisdagen hebt, maar wat doe je de rest van de tijd dan?
Laatst bijgewerkt door thequeensmum op 18-10-23 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:19


kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:46

Ik ben een tijd terug in Praag geweest.
Vond toen de brug met al die standbeelden mooi en het kasteel waar je heen loopt vanaf die brug.

De oude bibliotheek zou ik overslaan. Daar mag je alleen in met een rondleiding, die wij heel saai vonden. Heb 100x het woord luchtvochtigheid gehoord en verder bijna niks wat leuk is om te horen.

Vond het een erg leuke stad om gewoon wat rond te lopen

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:40

Praag ben ik ooit in mijn studententijd geweest en om één of andere reden geen actieve herinneringen aan..

Maar Berlijn is tof. Wij vonden een rondje door Berlijn zoo leuk. Mooi ruim opgezette zoo. Daar in de buurt heb je een groot warenhuis, Kadewe. Vonden we ook leuk voor een rondje. Vooral de foodmarket. Ik meen mij te herinneren dat in de straat daarvoor een kerstmarkt was. Maarrr ik was in 2014 voor het laatst in Berlijn dus geen idee of mijn tips nog steeds leuk/kloppend zijn.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:02

Praag is een heerlijke stad, vooral tijdens kerst. Qua prijzen wel vergelijkbaar met Amsterdam. Op het grote plein is een kerstmarkt en een aantal overdekte winkelcentrums. Je kunt er ook naar een bier-spa.
Černý Most (buiten het centrum) is een inmens winkelcentrum welke vanuit het centrum makkelijk te bereiken met de metro (ik meen €1,60 enkele reis).
Mocht je nog iets willen bezoeken buiten praag: de Kladruber fokkerij.

Berlijn helaas nog nooit geweest, daar crossen wij alleen langs richting Tsjechië :o

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 12:06

Ik heb een aantal dingen gevonden die mij wel interessant lijken! Ik ben niet z'n kerken/musea typ. Tijdens mijn reis in Spanje (Camino Santiago) al genoeg kerken gezien.

Markthallen IX.
Botanischer Garten.
Boulevard unter den Linden + brandenburg.
Bikini Berlin
Potsdamer Platz a
Alexander Platz
Slot Charlottenburg +kerstmarkt

Rit bus 100

Kerstmarkten:
Spandu
Gendermenmarkt
Potsdamer Platz
Charlotteburg

Kurfurstendamm (winkelstraat) +kerstmarkt
Gropius passagen (winkelcentrum)

Daarnaast kan ik ook heerlijk genieten van leuke bijzondere thee huisjes, restaurants ed. Bijzondere koffies. Ik hoop dat ik hier een leuke planning van kan maken.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:17

Ik ben net terug van Berlijn. Fantastische stad is het <3

Zeker een kijkje nemen bij het DDR Museum, ontzettend indrukwekkend hoe ze daar neer hebben gezet hoe het leven in Oost-Berlijn was. Het is geen groot museum, met 2 uur heb je alles zeker wel goed gezien.
Daarnaast zou ik ook de Topographie des Terrors willen aanraden, dit is gratis en ze hebben daar in een tijdlijn uitgelegd hoe de NSDAP aan de macht is gekomen.
In het park achter de Brandenburger Tor staat een monument van de Roma & Sinti wat ook echt een diepe indruk heeft achtergelaten en wel weer een "wtf hebben wij mensen elkaar aangedaan" besef was.
De East Side Gallery is een must om gezien te hebben, ook als je niet van kunst houdt.

Ik kan ook de hop-on/hop-off tour aanraden. Wij hadden de gele bus van City tours en dat was echt supergoed! Je komt langs alle hoogtepunten waarbij er ook duidelijke uitleg (in het Nederlands) is van wat er precies te zien is.

Wij hebben van te voren een Berlin Welcome Card aangeschaft zodat we gratis met het OV konden, daarmee kregen we dan ook nog korting bij verschillende musea en de hop-on/hop-off tour.

KaDeWe kan ik alleen aanraden als je een gevulde portomonnee hebt want dat is een warenhuis waar alle luxe merken staan. Wij zijn er vrij rap weer uitgegaan omdat het allemaal te prijzig was.
Als je van boeken houdt dan is Dussmann das KulturKaufhaus een echte aanrader.

Wij hebben geslapen bij MEININGER Hotel Berlin East Side Gallery. Dit is een hostel dat ook privé kamers heeft. Zit op steenworp afstand van het Ostbanhof, en vanaf daar ben je zo in het centrum van Berlijn. De hop-on/hop-off stopt daar ook dus dat is helemaal ideaal.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:28

Marjo schreef:
Ik ben net terug van Berlijn. Fantastische stad is het <3


Waren jullie er ook tijdens het Festival of Lights?
Wij zijn er een paar dagen geweest. Vond het (weer) fantastisch.

Waar ik in het begin veel tips vandaan heb gehaald is de site berlijn-blog.nl
Jonge vrouw die er helaas in 2019 of 2020 mee gestopt is omdat ze ging reizen. Ze woonde destijds in Berlijn.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:32

Praag heb ik geen idee van, Berlijn wel. Vind het een hele leuke stad, zeker door de combinatie tussen oud en modern. Metro kaartje voor een weekend en gaan. Het leuke vond ik dat je daar best een goede ronde kunt wandelen ook zonder van punt naar punt met de metro te gaan. Zo zijn wij vanaf ons hotel bij Checkpoint Charlie 1 dag alleen maar gaan wandelen langs alle punten. Was heel leuk. Als je van natuur houdt zou ik zeker 1 dagje dierentuin doen en de andere dagen cultuursnuiven afwisselend met een rondje winkels en misschien een museum. Er zitten daar echt hele leuke musea namelijk!

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:34

Fietstocht met Baja bikes in beide steden is ook ontzettend leuk!

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:38

Afgelopen mei naar Praag geweest en daar in het Golden Prague Room gelogeerd. Klinkt chiquer dan het is hoor. https://golden-prague-rooms.com

Persoonlijk vond ik Praag weinig bijzonder omdat het er stervens druk was. Niet te doen gewoon. Overal rijen voor bezienswaardigheden. Verschrikkelijk.

Ik lees hierboven dat het net zo duur zou zijn als Amsterdam, dat heb ik dan weer niet ervaren. Het is echt een stuk goedkoper dan Nederland, maar niet meer zo goedkoop als een paar jaar terug.
Voor de overnachtingen zal het vast niet goedkoop zijn met kerst
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 18-10-23 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:44

Herfstblad schreef:
.
In Praag schrik ik wel van de prijzen zeg! Heeft natuurlijk wel met kerst te maken.

Ik wil graag wel een soort planning maken wat te doen elke dag, juist omdat ik alleen ben. Ik dacht erover om dan 3 dagen een fiets te huren en deze bij het hostel neer te zetten. Maar als je OV ook goed is, is dat ook geen probleem.

Weten jullie nog wat leuke tours zijn om te doen? Welke Kerstmarkt is echt de moeite waard?


Het is ondertussen al bijna 12 jaar geleden dat ik in Praag ben geweest (/heb gewoond en gewerkt), dus heel concrete tips kan ik niet meer geven vrees ik.

Algemeen: het metronetwerk in Praag is echt goed en eenvoudig. Ik zou er qua verblijf zelfs voor kiezen om zeker niet in het centrum te gaan zoeken (want duur, druk, te toeristisch), maar ergens iets te zoeken dat een paar metrohaltes buiten het centrum ligt en gewoon kort bij een metrolijn ligt. Google maps met de kaartlaag van het openbaar vervoer is daar een goeie voor.

Verder zou ik in Praag altijd de free tours aanraden (prijs = vrije bijdrage). De stad heeft zo een ongelooflijk interessante geschiedenis, dat je die echt wilt mee krijgen.

Qua kerstmarkten durf ik ook zeggen: ga ze zoeken buiten het centrum, want die zijn er quasi alleen voor toeristen. Pakweg in Namesti Miru is er zeker ook een kerstmarkt, hetgeen maar nét buiten het toeristisch centrum is, maar sowieso een stuk fijner gaat zijn.

Ik vond het sowieso een heerlijke stad, maar je moet soms gewoon wel een beetje weg blijven van de grote toeristische trekpleisters. Ik gebruikte toen vaak de site expats.cz om de ietswat alternatieve scene te vinden.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:57

thequeensmum schreef:
Marjo schreef:
Ik ben net terug van Berlijn. Fantastische stad is het <3


Waren jullie er ook tijdens het Festival of Lights?
Wij zijn er een paar dagen geweest. Vond het (weer) fantastisch.

Waar ik in het begin veel tips vandaan heb gehaald is de site berlijn-blog.nl
Jonge vrouw die er helaas in 2019 of 2020 mee gestopt is omdat ze ging reizen. Ze woonde destijds in Berlijn.


Nee dat hebben wij niet gezien, wij waren er van 29 september t/m 2 oktober.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:12


Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:18

Het is trouwens in Berlijn ook maar net wat je interessant vindt. Naar het Olympisch stadium, de tv toren in, naar een bierbrouwerij, de muur bekijken, shoppen, een dierentuin bezoeken, rondrijden in trabantjes of de culturele trekpleisters afgaan. Het kan daar allemaal en het is super goed te combineren in een paar dagen.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:23


topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:29

Wij zijn afgelopen zomer met het Deutschlandticket naar (onder andere) Berlijn geweest. Ideaal als je meerdere plekken wil bezoeken, maar ook om in de stad mee rond te reizen. Je kunt zonder nadenken in iedere tram of metro stappen die je tegenkomt.
Wij hebben in Pension Zum Lichtenberger gezeten. Het is iets uit de richting, maar een hele rustige, vriendelijke wijk met een supermarkt waar je goedkoop ontbijt kunt halen op loopafstand. De metro is op 5 minuten lopen en rijdt elke paar minuten.
Goedkoop avondeten moet je echt een keer gedaan hebben bij Burgermeister onder Schlesisches Tor! Heerlijke friet en burgers uit een toiletgebouw waar het altijd stampvol staat met gezellige jeugd.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 14:52

Celebi schreef:
Het is trouwens in Berlijn ook maar net wat je interessant vindt. Naar het Olympisch stadium, de tv toren in, naar een bierbrouwerij, de muur bekijken, shoppen, een dierentuin bezoeken, rondrijden in trabantjes of de culturele trekpleisters afgaan. Het kan daar allemaal en het is super goed te combineren in een paar dagen.


Ik ben toch meer van de kerstmarkten bezoeken, lekkere warme chocolademelk drinken en mensen kijken. Over mooie markten lopen (geen vlooien markten, maar wel met eten ed, streetfood..) door het stadsdeel lopen en dan de prachtige versierde stad bekijken. Leuke knusse koffie tentjes opzoeken. Ik zag bijvoorbeeld op de site van berlijn-blog Winterfeldt Schokoladen.

De streetart trekt mij ook steeds wel meer aan, ach dan even langs de Brandenburg. De botanische tuin vind ik ook leuk denk ik. Een klein beetje (kerst) shoppen.

De oorlog vind ik ook wel interessant, maar wel zwaar.

Dus ik denk dat ik sowieso een hop on hop tour ga doen. Meerdere kerstmarkten ga bezoeken, de botanische tuin bekijken, chocolade eten, lekker kerstshoppen. De XL markt bezoeken. :D

Oja, de dierentuin opzich staat ook nog wel op het lijstje en de Berlijnse muur.

Wat is in de avonden leuk om te doen?

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:23

Pantykous schreef:
Ik vond dit een plezante verrassing: https://www.berliner-unterwelten.de/en/ ... orlds.html


Daar sluit ik me helemaal bij aan. Vond ik echt geweldig en er zijn meerdere rondleidingen. Dus zoek uit wat je het meest aanspreekt of ga gewoon nog een keer 9 en nog een keer ).

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:59

Herfstblad schreef:
Celebi schreef:
Het is trouwens in Berlijn ook maar net wat je interessant vindt. Naar het Olympisch stadium, de tv toren in, naar een bierbrouwerij, de muur bekijken, shoppen, een dierentuin bezoeken, rondrijden in trabantjes of de culturele trekpleisters afgaan. Het kan daar allemaal en het is super goed te combineren in een paar dagen.


Ik ben toch meer van de kerstmarkten bezoeken, lekkere warme chocolademelk drinken en mensen kijken. Over mooie markten lopen (geen vlooien markten, maar wel met eten ed, streetfood..) door het stadsdeel lopen en dan de prachtige versierde stad bekijken. Leuke knusse koffie tentjes opzoeken. Ik zag bijvoorbeeld op de site van berlijn-blog Winterfeldt Schokoladen.

De streetart trekt mij ook steeds wel meer aan, ach dan even langs de Brandenburg. De botanische tuin vind ik ook leuk denk ik. Een klein beetje (kerst) shoppen.

De oorlog vind ik ook wel interessant, maar wel zwaar.

Dus ik denk dat ik sowieso een hop on hop tour ga doen. Meerdere kerstmarkten ga bezoeken, de botanische tuin bekijken, chocolade eten, lekker kerstshoppen. De XL markt bezoeken. :D

Oja, de dierentuin opzich staat ook nog wel op het lijstje en de Berlijnse muur.

Wat is in de avonden leuk om te doen?

In Berlijn heb je fantastische kerstmarktjes <3
Hop on tour vind ik persoonlijk echt vreselijk. Wij hebben toen een alternative tour gedaan, je krijgt dan dingen mee die niet op wikipedia staan maar wel van grote waarde zijn voor de cultuur/bewoners. Meestal zijn het studenten die je rondleiden en je mag zelf bepalen wat je er voor betaald.
We liepen bijv een klein stukje langs de muur, maak doken ergens een steegje in om een bijzonder verhaal te horen bij een muurschildering op een gebouw. Het is veel persoonlijker en geen irritante toeristen die alleen maar met hun camera bezig zijn :o