Canarische eilanden in de winter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 18:23

Het zou mij wel fijn lijken om eens de winterzon op te zoeken. Nog nooit gedaan, dus tijd om eens wat te proberen. Vanwege mijn ziekte heb ik wel wat beperkingen. Vliegen kan al een dingetje zijn. Op locatie misschien ook wel. Ik heb wat beperkingen met inzicht (zo kan ik wel traplopen, maar zo’n eng trapje in het zwembad lukt niet). Ik ben mobiel, maar wel enigszins beperkt. Kan geen kilometers lopen, zeg maar.

Mijn oog is gevallen op de Canarische eilanden. De vliegtuig (ca. 5 uur) is te doen. In principe zouden alle eilanden kunnen, maar ik moet me nog even verdiepen in wat er bij ons past en ook hoe het zit met de temperatuur in de winter.
Ik vind zwemmen heel erg leuk. Alleen in een zwembad, niet in zee. Is dat überhaupt mogelijk in de winter? Of alleen in verwarmde zwembaden?

Wat zoek ik?
- Liefst een appartement, indien mogelijk op de begane grond.
- Liefst een klein complex, of in elk geval iets wat niet massaal aan doet.
- Mooi (verwarmd?) zwembad wat geschikt is voor mensen die wat beperkter zijn.
- Geen hoogbouw. Ik gruwel van Benidorm-achtige toestanden.
- Beetje vertier op loopafstand zou fijn zijn. Hoeft niet super druk te zijn, maar wel een beetje reuring.
- Plaats waar we onze huurauto kwijt kunnen.
- Strand vind ik niet belangrijk, daar ga ik toch niet heen.

Zouden jullie je ervaringen met me willen delen? Welke eiland zou leuk voor ons zijn? Ik las dat sommige eilanden in de winter wat minder geschikt zijn, met name de noordkant(en). Iemand die daar iets over wil vertellen? :)

Tango1979

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:27

Ik kreeg laatst van een vriendin de tip van Vista Sur op Tenerife.

Schijnt een heel leuk appartementencomplex te zijn. Niet te massaal en heel leuk gelegen. Heel dicht bij eetgelegenheden en strand. Klein zwembad erbij

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:29

He Mo, ik zou Gran canaria aanraden. :j Ik ben daar een aantal december geleden geweest toen de coronaperiode nog was en Egypte geen optie. :))

Tenerife en de zuidkant van Gran Canaria was goed te doen in de winter, kwam volgens mij uit m'n research. Ik heb toen heerlijk weer gehad. :j

Mijn hotel was denk ik niet geschikt voor minder validen maar dat kun je vaak aangeven bij de zoektermen of in de omschrijving. Ik boek zelf vaak bij sunweb of lavidatravel.

Heerlijk vooruitzicht!

Edit: deze maar doen? :))

https://www.sunweb.be/nl/vakantie/spanj ... ype=Flight deze ligt niet zo fijn zie ik nu.

https://www.sunweb.be/nl/vakantie/spanj ... ype=Flight
Laatst bijgewerkt door Roosch op 14-10-23 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:36

Ik zou als je wil zwemmen wel kijken voor een verwarmd zwembad, ik ben op verschillende canarische eilanden geweest in de winter en het water van het zwembad was ijskoud :') je moet ook wel geluk hebben met het weer, ik heb ook een keer 5 van de 7 dagen bewolking en regen gehad

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:00

Je kunt eens kijken op Elizawashere. Daar staan eigenlijk geen grote complexen op.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 19:07

Bedankt voor jullie tips!

Eliza is here is inderdaad wel wat bij ons past, daar ga ik zeker kijken.

Roosch :wave:
Misschien moeten we jou maar meenemen om ons rond te leiden? :))
Ik ga zeker even naar je tips kijken!

Ook goed om te weten dat zwemmen in principe wel kan, maar dat een verwarmd zwembad wel handig is. Bedankt daarvoor.

Ik had het trouwens over een appartement, maar het kan ook een huisje, bungaluw, finca of whatever zijn. Als het maar geen massaal complex is waar je een polsbandje moet dragen want dan ga ik huilen :D

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:17

Waar kan ik tekenen? :)) m'n volgende zonvakantie moet nog gepland worden. :D

Je kunt ook kijken om alles los te boeken.

Voorbeeld: Eindhoven- las palmas 262 euro pp. (Vertrekdatum 13 tot 22 januari)
Autohuur via sunnycars 250 totaal.
Zoek je hier een leuke locatie uit:
https://www.booking.com/searchresults.n ... veTab=main. Voor duizend euro met z'n twee zit je zo te zien goed luxe.

Zeg voor een eurootje of 800/900 pp tien dagen weg.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:11

Ik heb verleden jaar een appartement gehuurd op Tenerife aan de zuidkant in El Medano via Airbnb. Was in een gewone woonwijk. Huurauto in de straat, een heel groot terras en een zwembad erbij.
Leuk dorpje met veel locals en genoeg restaurantjes.

Maar wat ik ook een aanrader vind is op Gran Canaria, Meloneras. Hele mooie boulevard met genoeg restaurantjes. Wij zaten daar toen wat verder vandaan in een adults only kleinschalig resort. FBC Fortuny te boeken via TUI.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 21:18

Oeh, adults only lijkt me ook wel wat. We gaan buiten de vakantieperiode, maar het kleinste gespuis heeft daar natuurlijk geen boodschap aan. Ga ik ook even overwegen!

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:44

De wijk Meloneras op Gran Canaria is heerlijk inderdaad. Maar een bungalowpark zou waarschijnlijk fijn voor je zijn (want alles gelijkvloers en laagbouw. En die heb je wat minder in Meloneras. Vaak zijn het daar duplex woningen met een trap.

Er zijn wel heel veel bungalows in Maspalomas en Playa del Ingles. In de laatste wijk zit je ook lekker in de buurt van de reuring. Op Airbnb kun je veel bungalows vinden, maar ook via touroperators (even via Google op bungalow Gran Canaria zoeken. Barbacan is bijv. een geliefd park). Een aantal hebben ook verwarmde zwembaden: https://www.vergeetjezwembroekniet.nl/gran-canaria

Huurauto het beste vooraf huren. Dit topic op Tripadvisor beschrijft de verhuurmaatschappijen waar wij goede ervaringen mee hebben, (die betaalbaar zijn en geen toeslagen rekenen):
https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g ... lands.html

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:26

Ik vond Playa des Ingles toen ik er 2 jaar geleden was wel heel erg vergane glorie. En dat was al in het hoogseizoen. Er was veel dicht. Waarschijnlijk het gevolg van de coronacrisis waardoor de toeristen weg bleven.
Er zijn in Maspalomas wel een paar RUI hotels die mogelijk aan je wensen voldoen.

Als ik terug zou gaan naar Gran Canaria dan zou ik naar Puerto de Mogan gaan.
https://www.mooistedorpjes.nl/spanje/gr ... -de-mogan/

En blijf ver weg van Puerto Rico, dat is echt verschrikkelijk (toeristisch) met de berghelling aan beide zijden volledig volgebouwd met hotels en appartementen.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:43

Ik ben het met je eens dat het wat vergane glorie is, met name in Playa del Ingles. Maar er zijn wel bungalowparken die in de coronaperiode gerenoveerd zijn en waar de huisjes beschikken over een eigen tuin met ligbedden ed. Zo'n park is vaak een stuk minder massaal dan een Riu hotel.

Je ziet op airbnb ook wel bungalows van privé-eigenaren die prachtig ingericht zijn.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:06

Bij de Canarische eilanden is het vrij simpel: daar waar het groen is regent het meer :)

Ik vind zelf Tenerife afwisselender en avontuurlijker minder 'platgewalst' door toeristen dan Gran Canaria. Dat gezegd hebbende; ze zijn allebei prachtig en uniek met mooie en rustige plekken.
La Palma zou ik niet perse aanraden als ver(der) wandelen niet op je wensenlijst staat.

De zee is in de winter, zeker aan die kant, echt te koud.
De meeste zwembaden gaan hier (oostkust Spanje) ook wel dicht in sept/oktober, ondanks dat het nu bijvoorbeeld nog ruim boven de 25 graden is. Maar dat is ook een beetje Spaans hoor; zwemmen 'is', tenminste hier, tot september, daarna vooral nog voor toeristen.

Je zou ook vasteland Spanje kunnen overwegen, langs de kust van Valencia / Castellon / Tarragona. Ook echt prachtig, over het algemeen heerlijk weer in december en een stukje korter vliegen.
Let er wel op dat op het vasteland het in jan/febr wel echt kouder kan gaan worden, wanneer hangt er een beetje vanaf. December is nog lekker.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 11:18

Bedankt weer voor alle tips!

Vrienden van ons die ongeveer dezelfde smaak hebben en alle eilanden al bezocht hebben, gaven aan dat La Palma inderdaad niets voor mij is. Maar ook dat Gran Canaria qua sfeer waarschijnlijk niet zo bevalt. Ze zouden daar zelf ook niet meer heen gaan vanwege het vergane glorie-idee. En ook omdat het daar vaak/veel waait. Dat hou ik zeker even in de gaten.

Ze hadden het ook nog over een eiland met voornamelijk laagbouw. Maar ik ben even kwijt of dat Tenerife, Fuerteventura of Lanzarote was.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:49

Op Lanzarote is met uitzondering van Arecife geen hoogbouw toegestaan. Dat wil niet zeggen dat alle hotels maar 1 laag hebben, maar dus geen enorm hoge complexen.

Ik ben in 2015 met een vriend met de rolstoel naar Puerto del Carmen geweest en van daar uit hebben we met een huur auto het eiland verkend. Wij hebben bij het boeken gewoon gevraagd om een rustig gelegen kamer op de begane grond. Niet een speciaal aangepaste kamer, want die heb ik niet nodig.

Nou bleek bij ons hotel het zwembad in de winter niet verwarmd te zijn en het was wel een polsbandje hotel, maar er zijn vast ook wel plekken te vinden die wat kleinschaliger zijn en goed toegankelijk.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 12:38

Thanks voor de info :)

Ik kwam nog een paar accomodaties tegen met daarbij swim up. Dat lijkt me wel wat. Zo uit je mandje het water in plonzen :))

Beetje jammer dat het een hoog kakgehalte heeft. Dit soort faciliteiten zie je voornamelijk bij de betere accomodaties en daar hoort blijkbaar ook een bepaald publiek bij.

Deze is wel heel gaaf:
https://www.tui.nl/bahiazul-villas-en-club-509503467/
Eigen zwembad dat verwarmd kan worden. Wow! Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:46

Ik zou zonder garantie op verwarmt zwembad niet gaan.
Een alternatief is kwa zwemmen en mooie omgeving Thermen Bad Bentheim daar is ook een kliniek bij. Naast binnen baden en sauna een groot buitenbad met zout bronwater. Temperatuur binnenwater 32 en buiten 31 graden. Het buitenbad was tijdelijk 28 graden maar vorige week weer 31 graden. Google maar eens.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:52

Ja, dan mis je alleen een 'klein' detail.. de winterzon.. :')

Bij die bovenstaande heb je wel een assistent nodig, Mo. Laat me de datum weten en dan zorg ik ervoor dat ik tot je beschikking sta. :))

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:10

Roosch schreef:
Ja, dan mis je alleen een 'klein' detail.. de winterzon.. :')

Bij die bovenstaande heb je wel een assistent nodig, Mo. Laat me de datum weten en dan zorg ik ervoor dat ik tot je beschikking sta. :))


Die Winterzon is een ding.
Maar als je wat beperkter bent kun je extra nemen Therapie Bad ook soms begeleiding. En 2 baden hebben ook een lift en minder diep. En fijne 2 delige Bistro. Bij de kliniek ben ik nooit geweest dus dat weet ik niet.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:13

Ik snap je hoor, ik vind thermaalbaden en sauna's ook echt heerlijk maar als ik me niet vergis gaat het Oscar om het stukje "winterzon opzoeken, warmte, leuke en andere omgeving, af en toe poedelen in het zwembad, vakantiegevoel" en niet zozeer een dagje relaxen in een thermaalbadomgeving. :)

Correct me if I'm wrong.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 15:22

Fijne tip, Nico!
Niet zozeer voor de winterzon, maar wel voor een dagje weg, of een keer een weekendje. Bad Bentheim is prima aan te rijden binnen een paar uurtjes. Goed idee, ik ga het op m'n lijstje zetten.

Roos, als we gaan dan nemen we jou mee om alle kakschijters (oh sorry, zo mag ik ze niet meer noemen :D ) te verjagen :))

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:01

Oscar schreef:
Thanks voor de info :)

Ik kwam nog een paar accomodaties tegen met daarbij swim up. Dat lijkt me wel wat. Zo uit je mandje het water in plonzen :))

Beetje jammer dat het een hoog kakgehalte heeft. Dit soort faciliteiten zie je voornamelijk bij de betere accomodaties en daar hoort blijkbaar ook een bepaald publiek bij.

Deze is wel heel gaaf:
https://www.tui.nl/bahiazul-villas-en-club-509503467/
Eigen zwembad dat verwarmd kan worden. Wow! Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.


Als je het over waaien hebt, dan geldt dat zeker voor Fuerteventura, waarvan de náám al hevige wind betekent. Daar moet je wel rekening mee houden. Plus dat het binnenland en noorden van zowel Tenerife als Gran Canaria veel mooier zijn dan die van Fuerteventura. Als je met de auto het eiland wilt gaan bekijken, dan ga je daar meer plezier aan beleven.

In feite waait het overal waar veel gesurfd wordt. Ook in Medano op Tenerife bijvoorbeeld. Wel een heel leuk plaatsje trouwens.

En een swim up room is inderdaad heel gaaf.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:08

Ik zou echt goed nagaan welke zwembaden verwarmd zijn. Die uit je link van TUI volgens mij niet.
Fuerteventura vind ik echt het grote ‘niets’. Niets te zien en weinig aan.

Als je naar huisjes of villa’s - al dan niet met privé zwembad - wilt kijken, kun je ook zeker goed terecht op vrbo en airbnb.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Canarische eilanden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 20:26

Volgens mij wel :j

Citaat:
Het privézwembad kan voor een toeslag van circa € 31 per nacht verwarmd worden (ca. 24°C), ter plaatse te betalen; geef dit ten minste vier dagen voor vertrek door.


Maar goed om te weten dat er verder weinig aan is.

Na nog eens goed gelezen/gekeken te hebben, denk ik dat Lanzarote of Tenerife beter bij ons past.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:05