Wat moet je écht gezien hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:44

Hoewel ik het helemaal eens ben met Musiqolog, soms is het wel leuk om tips te krijgen van mensen die ergens helemaal van onder de indruk zijn.
'Moeten' kun je verschillend opvatten.

Toen wij een paar dagen op Skye waren hebben we een local gevraagd wat we echt niet moesten overslaan. Blij toe, hij noemde een aantal prachtige, lang niet zulke touristische plekken die we anders niet gevonden zouden hebben en waar we van genoten hebben.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:46

Je 'moet' niks, maar ik vond Mont St. Michel heel indrukwekkend en zou het zeker nog eens willen zien :)

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:47

Walvisspotten als je dat nog nooit gedaan hebt! Liefst op een kleinere ribboot. Geweldig! *\o/*

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:56

Jordanie, en dan zeker naar Petra en Wadi Rum <3

Afbeelding
Afbeelding

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:56

Persepolis - Iran
Boiling Lake - Dominica
Angels Landing (Zion NP) - USA
De Alde Feannen - Friesland
Hunza Valley - Pakistan
Baalbek - Libanon
Petra - Jordanie
Sossusvlei - Namibie
Kalahari Dessert - Botswana
Wadi Rum - Jordanie
Masai Mara - Kenia
La Digue - Seychellen
Etosha (west, Olifantsrus) - Namibie
Buenos Aires - Argentinie
Andes - Zuid Amerika
Machu Picchu - Peru
New York…

Ik vind het altijd heel leuk om te lezen en er inspiratie aan op te doen. Zelf kan ik erg genieten als ik op pad ben.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 20:20

Jij hebt echt al veel gezien, sakura :j

@musiqolog, ik moet idd niets. Ik moet dus ook niet in Europa blijven ;) Misschien kun je je beter in een klimaattopic melden?

Jordanië, daar wil ik inderdaad nog naartoe. Maar op dit moment niet zo handig voor mijn gevoel.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:46

Fitzroy schreef:
Jij hebt echt al veel gezien, sakura :j

@musiqolog, ik moet idd niets. Ik moet dus ook niet in Europa blijven ;) Misschien kun je je beter in een klimaattopic melden?

Jordanië, daar wil ik inderdaad nog naartoe. Maar op dit moment niet zo handig voor mijn gevoel.


Ik ben gelukkig een week voordat de ellende ernaast begon terug gekomen maar ze zeggen dat het veilig is maar je weet natuurlijk nooit wat die landen allemaal doen.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:55

Sakura "de alde Feannen" past mooi in t rijtje


Verder.... ja, idd. Ik sta er ook dubbel in, prachtige plekken op de wereld te vinden en zeker mooi om vanalles te ontdekken, maar ook bv de Alde Feannen, de Dartmoor, Scandinavië boven de poolcirkel... er is redelijk dichtbij ook veel prachtigs!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 01:08

Fitzroy schreef:
Jij hebt echt al veel gezien, sakura :j

@musiqolog, ik moet idd niets. Ik moet dus ook niet in Europa blijven ;) Misschien kun je je beter in een klimaattopic melden?

Jordanië, daar wil ik inderdaad nog naartoe. Maar op dit moment niet zo handig voor mijn gevoel.



Ik vertrek vrijdag naar Jordanië :Y) Maar ik ga ervan uit dat als het onveilig is, de reisorganisatie het wel aangeeft. Moet dus goed komen!

On topic:
- Argentinië is fantastisch. Allerlei verschillende klimaten en landschappen in één land. Heel indrukwekkend.

- Tanzania: beklimmen van de Kilimanjaro was echt een hele belevenis en een unieke ervaring!

- Nepal. Prachtig land, en relatief weinig toeristen vergeleken met andere (aziatische) landen. Het is nog heel puur.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 05:00

xxxmh schreef:
Jordanie, en dan zeker naar Petra en Wadi Rum <3

[ [url=m/UPnUhR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aMq4br.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kom er net vandaan maar ik vond Petra vreselijk met al die toeristen en met name de agressieve locals. Toerisme verpest de lokale bevolking echt onwijs. Dat is trouwens overal ter wereld zo. Ondanks dat Petra zelf heel mooi is, was het het dieptepunt van mijn vakantie.
Jordanië is wel echt prachtig, echt een aanrader. Heb een groot deel van het land per kameel gedaan en dat vind ik ook wel echt een aanrader.

Afbeelding


Wadi rum is prachtig maar ook weer heel toeristisch... Het feit dat op elke vierkante centimeter zand wel een voetafdruk of bandenspoor zit, haalt voor mij wel een beetje de magie weg

Afbeelding

Afbeelding


Ik moet zeggen dat ik onderweg ook door stukken ben gereden die er echt precies als wadi rum eruit zagen, maar waar het helemaal 0,0 toeristisch was.
En als je dan toch in Jordanië bent: de dode zee is echt een unieke ervaring. Dat je gewoon zomaar vanzelf blijft drijven

Afbeelding

Afbeelding


Ik vond ook Blyde River Canyon in Zuid Afrika heel indrukwekkend (naast natuurlijk de safari, maar dat spreekt voor zich en dat kun je op heel veel plekken doen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder denk ik dat een echt tropische plek niet mag ontbreken. Dit is in de Dominicaanse republiek

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En ik vond het gletsjermeer Jokulsarlon in IJsland ook heel indrukwekkend

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En uiteraard het noorderlicht moet je wel gezien hebben.


Als je een land gaat bezoeken, moet je eigenlijk zoeken naar mooie dingen die niet toeristisch zijn. Dit bereik je oa vaak makkelijk door te paard te gaan (of per ezel/kameel) en vaak ook door lokaal vervoer te gebruiken als dat in het betreffende land enigszins veilig is.

Voor de toeristische hoogtepunten moet je het vaak gewoon handig aanpakken. Je kunt:

- buiten het seizoen gaan (ik heb altijd mijn ritten privé, hoef nergens in een rij te staan, geen andere toeristen om me heen, nergens mensen in mijn beeld, alle aandacht voor mezelf, vaak upgrades qua overnachting en dat voor dezelfde prijs, enz)

- heel erg vroeg in de ochtend gaan

Half 7
Afbeelding

10 uur
Afbeelding


- de activiteit radicaal anders aanpakken dan andere toeristen (routes andersom nemen, op andere momenten gaan eten dan andere mensen, een moeilijkere route nemen, zelf blijven nadenken enz)

Ik had voor de verandering een keer een bustour gedaan, wat natuurlijk best wel toeristisch is, maar terwijl iedereen tijdens een lunchstop van 45 minuten fish and chips zat te eten voor veel te veel geld, was ik gelijk de weg over gevlogen en kwam ik in een groot lupineveld terecht en daarna zomaar aan de voet van een gletsjer. Oké ik geef toe, ik heb een stuk gerend ook, maargoed, das alleen maar goed voor je conditie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- uitzoeken of je hetzelfde ook ergens anders in het land kunt zien. Op IJsland bijvoorbeeld gaat iedereen bij dezelfde geiser staan en in dezelfde hot spring liggen, terwijl het hele land vol zit met geisers en hot springs waar niemand is. In Jordanië staat iedereen op dezelfde rode zandduin, terwijl het hele land vol zit met rode zandduinen. En in tropische oorden ligt iedereen op hetzelfde strand, en dat zijn meestal helemaal niet de mooiste stranden van het land. Is gewoon zonde


Ik heb nog zoveel op mijn lijst staan... maar eerlijk.. ik denk dat ieder land wel iets fantastisch te bieden heeft. Zelfs Nederland... ik bedoel.. hier kun je zomers prachtig zeevonk kijken ‘s nachts in de zee

Afbeelding

@emita wat leuk dat je naar Jordanië gaat! Veel plezier en ik denk idd dat je geen last zult hebben van de oorlog. Er is altijd hommeles rondom Jordanië maar ze slagen er altijd wel in om zelf rustig te blijven.
Ik ga je even een vriendschapsverzoek sturen op fb want op de kizomba feestjes zijn we veel te druk met dansen :D

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 06:59

De Blyde canyon is zeker prachtig, de Lofoten ook inderdaad.
Bij Andenes, Noorwegen, de zee op om potvissen te spotten.

Met walvishaaien snorkelen in Tofo, Mozambique was een van mijn meest fantastische ervaringen ooit.

Bultruggen bekijken bij Durban in Zuid-Afrika.

Overnachten in de hoogste kroeg van Afrika in Lesotho nadat je de Sani Pass op bent gereden was ook geweldig.

En als je wat duurzamer wilt zijn, dichterbij zijn ook mooie plekken.
De Hoge Venen met zijn kilometers aan vlonderpaden door de natuur, geweldig. Wij gaan er eind van de week voor de derde keer heen.
Het Mullerthal en de Mullerthaltrail in Luxemburg, prachtige rotsformaties op die wandelroute.
De Posbank als de heide bloeit bij zonsopkomst, ook prachtig.
Ierland, prachtige natuur en keltische cultuur.
Berlijn, mooie stadsparken, veel geschiedenis, vliegveld Tempelhof.
Madeira en La Palma. Schitterende eilanden en niet al te ver vliegen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:14

Fitzroy schreef:
Jij hebt echt al veel gezien, sakura :j

@musiqolog, ik moet idd niets. Ik moet dus ook niet in Europa blijven ;) Misschien kun je je beter in een klimaattopic melden?

Jordanië, daar wil ik inderdaad nog naartoe. Maar op dit moment niet zo handig voor mijn gevoel.


Vliegen is ook mijn enige 'probleem'. We doen echt ons best om goed met de planeet om te gaan. We eten amper vlees, zuinig met spullen, geen kinderen, het vliegen is het enige wat mij af en toe een beetje dwars zit. Los van die reizen, doen we ook fietsvakanties waar ik net zo van geniet. De omgeving in de buurt is ook fantastisch als je de tijd ervoor neemt.

Gelukkig heb ik nog veel op mijn lijstje staan!

Wij waren in Jordanie toen IS huis aan het houden was in Syrie. Ook was ik in Iran toen Israel eens eerder de Gazastrook in viel. Als je er bent, heb je er meestal niet zoveel 'last' van. Het 'voordeel' in Jordanie was dan ook dat er bijna geen toeristen waren en ook de lokale bevolking dus wat meer op de achtergrond was. Wij waren helemaal alleen in Wadi Rum, dus ik herken bovenstaande ook niet helemaal.

Over vier weken gaan we weer op pad, ik heb er waanzinnig veel zin in.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:35

IJsland <3

Spitsbergen lijkt me ook heel gaaf!


En het noorderlicht! Op beide mogelijk.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:50

IJsland. Dat land heeft alles (behalve hitte en palmbomen :+ )

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:04

Noorderlicht!
Afbeelding
Afbeelding
Nu prijs ik mijzelf gelukkig dat ik in een fantastisch land woon en weinig hoef te reizen met het vliegtuig.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:15

Er zijn zoveel hele mooie plekjes. En ook hele indrukwekkende plekken. Europa heeft al onwijs veel te bieden. En hangt ook af van wat je interesses zijn.

Durmitor national Park in Montenegro is echt prachtig. Heel anders dan de hele bekende Alpen, maar net zo massief.

Sarajevo en Mostar: niet alleen om de steden, maar ook om heel veel (recente) geschiedenis te ontdekken.

Albanie is helaas inmiddels behoorlijk ontdekt door het grotere toerisme. Maar ook daar, zeker met hun geschiedenis: boeiend om te bezoeken.

(eigenlijk kan ik de hele balkan wel noteren... En het voordeel is: eigenlijk kun je de hele balkan vrij gemakkelijk met OV bereizen. Behalve Servie/Kosovo-grens heb je geen grote issues).

Ijsland staat hier nog steeds op de bucketlist :j

Buiten Europa:
- Jordanië inderdaad
- Mexico en dan met name Palenque, Sumidero, El Chiflón...
- Sri Lanka: olifanten, leeuwpaarden.. Lions Rock...

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:19

musiqolog schreef:
Niets. Echt helemaal niets.

Er zijn zat mooie plekken op de wereld, maar laat je niet aanpraten dat je die gezien moet hebben. Door die mentaliteit steken mensen elkaar de ogen uit met de verste, duurste en origineelste vakanties. Door die mentaliteit worden er verre reizen gemaakt met klimaatveranderingsmachines die we vliegtuigen noemen. Al die mooie natuur die hier voorbij komt helpen we met ons gereis voor de lol naar de kl*ten. Erg ironisch. Ik zeg: laat het vliegtuig gewoon helemaal staan zolang er niet zoiets als elektrisch vliegen is.

Bovendien: als je zelf in een toeristisch gebied woont weet je hoe irritant massatoerisme is. Tegenwoordig "moet" iedereen Amsterdam gezien hebben, met als gevolg dat je er over de koppen kunt lopen en dat er in een straal van een kilometer rond Amsterdam CS geen gewone winkel of horecagelegenheid meer over is. Allemaal souvenirwinkels en vreetkraampjes, waar vaak niemand werkt die je in het Nederlands kan aanspreken.

Moet je dan maar thuisblijven? Helemaal niet. Maar je moet gewoon je hart volgen. En je geweten laten spreken. Dus gewoon iets doen dat bij je past en ook de leefwereld niet te veel belast. Europa heeft zoveel mooie plekjes - natuur, maar vooral cultuur - die keurig netjes met de trein (of een bescheiden auto) te doen zijn. Alleen al onze naaste buur Duitsland heeft honderden prachtige steden en stadjes, die allemaal keurig aan te treinen zijn. Met vaak mooie natuur om de hoek. Steden dus die je gezien moet hebben? Nee, maar die beslist geen straf zijn om te zien. En als je ooit uitgekeken raakt op Duitsland ga je toch gewoon door naar Polen, Tsjechië, Oostenrijk... Alleen al voor die hoek van de wereld is een mensenleven te kort.

Wat zeg je, je wilt niet naar een land met hetzelfde rotklimaat als Nederland? De TGV brengt je in één dag naar het zuiden. Even overstappen in Parijs, maar als je dat te veel moeite vindt ben je niet voor het concept "reizen" gemaakt. Trouwens, je kunt er ook langer over doen hè. Zie je onderweg ook wat van Frankrijk, wel zo prettig.

Ik kan nog wel een paar uur zo doorgaan, maar hopelijk is mijn boodschap duidelijk: er is te veel moois op de wereld te zien om te zeggen dat je bepaalde dingen gezien "moet" hebben, en bovendien leidt die instelling tot onherstelbare schade.


Soms denk ik dat stiekem ook wel eens. Ik kom zoveel van dit soort berichten tegen op socials. Ik snap best dat mensen dromen van een bepaalde plek en die moet je ook gewoon gaan bezoeken, vind ik. Maar het zijn gewoon zo véél mensen die naar x en y en z willen en dan weer bij het begin van de reeks beginnen. Toevallig een vriend die ook vaak en soms ver gaat, hij schreef dit weekend in zijn blog opeens dat hij zich aan het beraden is en daar waarschijnlijk wat terughoudend in gaat worden. Had ik niet verwacht maar vond het mooi om te lezen.

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:48

Blyde Canyon vond ik dan weer enorm tegenvallen (en hyper toeristisch). ZA is prachtig en hoewel ik er zelf een slechte ervaring heb qua veiligheid zou ik zeker zo weer teruggaan. 4 weken daar gezeten in een reserve met bijna geen voorzieningen (2 weken in een tent zonder elektra etc). tussen de wilde dieren. Beter wordt het niet en daar heb je ook geen weinig last van criminaliteit.

Hoewel ik absoluut niet van kou hou vond ik Lapland overigens ook geweldig.

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:53

Toen wij bij Blyde canyon waren was het er heel rustig.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:07

Mongolië is mijn once in a lifetime droomreis. Al vrees ik dat ik te groot ben om daar paard te gaan rijden. Die paardjes zijn nog kleiner dan ijslanders. En dat vond ik al op het randje. Maar die eindeloze steppe met bergen op de achtergrond, en net zo'n eindeloze lucht erboven. Schitterend!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:18

Popstra schreef:
Nielojram schreef:
New York.


Jaaa mee eens!
Heel indrukwekkend al die hoge wolkenkrabbers de drukte, het lawaai...
En de mensen zijn heel vriendelijk.
Daarna door naar Las Vegas. Ook een wereld op zich. Je kunt vandaar uit de Grand Canyon enz mooi gaan bekijken

Grappig, dat is voor mij één van de meest onaantrekkelijke bestemmingen die ik me kan voorstellen...
(Afgezien van de Grand Canyon)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:36

Toch had ik het niet willen missen. Een wereld op zich, met ook enorme problemen.

Ik snap er dus helemaal niets van dat mensen Los Angeles leuk vinden. Dat vond ik echt helemaal niets aan. Over het algemeen hou ik zowel van grote bruisende (aparte) steden als van compleet middle of knowhere.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:40

Winged schreef:
Durmitor national Park in Montenegro is echt prachtig. Heel anders dan de hele bekende Alpen, maar net zo massief.

Thanks voor de tip! Dit is leuk voor een kort reisje.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:45

manzano schreef:
Blyde Canyon vond ik dan weer enorm tegenvallen (en hyper toeristisch).

Ik was er in februari, dikke kans dat dat het verschil heeft gemaakt.. ik ben letterlijk niemand tegen gekomen en kon op de hele Panoramaroute veel dingen gratis bekijken terwijl op internet stond dat je moest betalen

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:48

Dorine92 schreef:
manzano schreef:
Blyde Canyon vond ik dan weer enorm tegenvallen (en hyper toeristisch).

Ik was er in februari, dikke kans dat dat het verschil heeft gemaakt.. ik ben letterlijk niemand tegen gekomen en kon op de hele Panoramaroute veel dingen gratis bekijken terwijl op internet stond dat je moest betalen

Dat betalen klopt volgens mij sowieso niet. Ik ben er 2x geweest en nooit hoeven betalen. Wel voor dingen als boottocht uiteraard, maar niet voor de uitkijkpunten. Hadden wij ook wel ergens gelezen op internet.