Wat moet je écht gezien hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 16:56

Ik zat een beetje te brainstormen over reizen die ik nog wil maken.
Maar eigenlijk heb ik voor mijn gevoel al alles gezien wat ik wilde zien. :+

Dus ik ben benieuwd of er nog plekken zijn waar ik enthousiast voor te maken ben.
Brand maar los wat voor jou de mooiste plek was waar je geweest bent en waarom dat een aanrader is.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:09

Namibië: de sossusvlei, kalahari, de duizenden zeehonden aan de kust, het etosha wildpark met enorme zoutpan. Het Waterberg plateau. Ik had nooit verwacht dat de woestijn zo afwisselend kon zijn. En de rust.. zo'n dunbevolkt land.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:10

De outback in Australië.
Waarom? Omdat het schitterend is; ruig, puur, gekleurd, vol wild, vogels, maar ook doodse stilte en wijdsheid. Dagen rijden en maar een enkeling tegenkomen.
Optimaal genieten, het is uniek.

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:29

Om het kort en krachtig te houden: wilde olifanten. En dan het liefst 's avonds in een tent in slaap vallen met brullende leeuwen. Geloof me, er is weinig wat meer indrukt maakt :))

Eens met Supervixen ook! Heb het een en ander van Afrika gezien maar de Sossusvlei in Namibië heeft een hele diepe indruk achter gelaten <3

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:12

Met jou ben ik het ook eens, plus het 'whoop' van de hyena's 's nachts!
Volgend jaar voor de vijfde (of was het nou zesde) keer naar Zuid-Afrika, ik kijk er zo naar uit om alle dieren weer te zien en van de natuur te genieten!
Enige is dat het zo jammer is dat het best onveilig is soms.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:39

New York.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:49

Yellowstone National Park! Dat was voor mij de mooiste plek op aarde <3 .

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 20:58

Daar ben ik al geweest :j Wel het mooiste NP van de USA maar de mooiste plek was voor mij toch wel Muley point.

De onveiligheid van Zuid-Afrika houdt mij ook tegen.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:59

IJsland evt in combinatie met de faroer eilanden

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:16

Pico Ruivio, Madeira

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:18

MissCharlie schreef:
Yellowstone National Park! Dat was voor mij de mooiste plek op aarde <3 .

Helemaal mee eens :j <3

Een goede tweede is voor mij Japser National Park in Canada. Oh, en de Iguazu watervallen <3

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:41

Heel wat anders, maar Dubai is ook wel echt een beleving

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:47

Ik zit op dit moment in Marokko. We hebben de atlas al gezien en gaan morgen naar Marrakech.
Marokko heeft veel gezichten. Letterlijk en figuurlijk.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:50

Lofoten en Komodo eilanden. Allebei echt adembenemend <3
Afbeelding
Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 01:25

Als het er ooit weer wat rustiger is… Jeruzalem!
Afbeelding

PotjeMayo

Berichten: 569
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 02:24

Ik volg mee om inspiratie op te doen :D

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 02:59

Niet een specifieke plek, maar ik gun iedereen een keer het Noorderlicht in het echt.... Wat een beleving was DAT! In -30°C alles bevriezen, starend naar de lucht. En achteraf eigenlijk pas merken hoe koud dat echt was, omdat je veel te veel onder de indruk was van dit prachtige tafereel.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:11

Lijkt me een rijkdom als je het idee hebt alles al gezien te hebben, ik wil nog te veel zien maar geld en vrije dagen maken het lastig.

Voor mij gaat het ook om ervaringen dus wat ik bijvoorbeeld heb gedaan klettersteigen in Noord Spanje, caving op Kefalonia, snorkelen met manta rays op Hawaï, baby schildpadden uit zien komen op Bonaire, de Milky way zien op een heldere nacht op La Palma.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:04

Fitzroy schreef:
Daar ben ik al geweest :j Wel het mooiste NP van de USA maar de mooiste plek was voor mij toch wel Muley point.

De onveiligheid van Zuid-Afrika houdt mij ook tegen.

Je kunt prima naar zuid afrika hoor... als je de veiligheid een ding vindt moet je gewoon op bepaalde plekken niet komen en je aan een paar regels houden en dan komt het helemaal goed. Ik heb me daar niet 1 keer onveilig gevoeld

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:22

Zuid Afrika is groot en niet alles is onveilig. Mijn moeder gaat elk jaar naar de West Coast. Vliegt op Kaapstad en dan uurtje rijden. Is erg mooi daar.

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Wat moet je écht gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:10

Nieuw Zeeland of dichterbij Zweden

Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:44

De pampa's!

Afbeelding

Afbeelding

Nee, dit is de kwelder van Schiermonnikoog in de herfst.

Maar zeker een aanrader!

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:51

Niets. Echt helemaal niets.

Er zijn zat mooie plekken op de wereld, maar laat je niet aanpraten dat je die gezien moet hebben. Door die mentaliteit steken mensen elkaar de ogen uit met de verste, duurste en origineelste vakanties. Door die mentaliteit worden er verre reizen gemaakt met klimaatveranderingsmachines die we vliegtuigen noemen. Al die mooie natuur die hier voorbij komt helpen we met ons gereis voor de lol naar de kl*ten. Erg ironisch. Ik zeg: laat het vliegtuig gewoon helemaal staan zolang er niet zoiets als elektrisch vliegen is.

Bovendien: als je zelf in een toeristisch gebied woont weet je hoe irritant massatoerisme is. Tegenwoordig "moet" iedereen Amsterdam gezien hebben, met als gevolg dat je er over de koppen kunt lopen en dat er in een straal van een kilometer rond Amsterdam CS geen gewone winkel of horecagelegenheid meer over is. Allemaal souvenirwinkels en vreetkraampjes, waar vaak niemand werkt die je in het Nederlands kan aanspreken.

Moet je dan maar thuisblijven? Helemaal niet. Maar je moet gewoon je hart volgen. En je geweten laten spreken. Dus gewoon iets doen dat bij je past en ook de leefwereld niet te veel belast. Europa heeft zoveel mooie plekjes - natuur, maar vooral cultuur - die keurig netjes met de trein (of een bescheiden auto) te doen zijn. Alleen al onze naaste buur Duitsland heeft honderden prachtige steden en stadjes, die allemaal keurig aan te treinen zijn. Met vaak mooie natuur om de hoek. Steden dus die je gezien moet hebben? Nee, maar die beslist geen straf zijn om te zien. En als je ooit uitgekeken raakt op Duitsland ga je toch gewoon door naar Polen, Tsjechië, Oostenrijk... Alleen al voor die hoek van de wereld is een mensenleven te kort.

Wat zeg je, je wilt niet naar een land met hetzelfde rotklimaat als Nederland? De TGV brengt je in één dag naar het zuiden. Even overstappen in Parijs, maar als je dat te veel moeite vindt ben je niet voor het concept "reizen" gemaakt. Trouwens, je kunt er ook langer over doen hè. Zie je onderweg ook wat van Frankrijk, wel zo prettig.

Ik kan nog wel een paar uur zo doorgaan, maar hopelijk is mijn boodschap duidelijk: er is te veel moois op de wereld te zien om te zeggen dat je bepaalde dingen gezien "moet" hebben, en bovendien leidt die instelling tot onherstelbare schade.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:43

Nielojram schreef:
New York.


Jaaa mee eens!
Heel indrukwekkend al die hoge wolkenkrabbers de drukte, het lawaai...
En de mensen zijn heel vriendelijk.
Daarna door naar Las Vegas. Ook een wereld op zich. Je kunt vandaar uit de Grand Canyon enz mooi gaan bekijken

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:41

musiqolog schreef:
Niets. Echt helemaal niets.

Er zijn zat mooie plekken op de wereld, maar laat je niet aanpraten dat je die gezien moet hebben. Door die mentaliteit steken mensen elkaar de ogen uit met de verste, duurste en origineelste vakanties. Door die mentaliteit worden er verre reizen gemaakt met klimaatveranderingsmachines die we vliegtuigen noemen. Al die mooie natuur die hier voorbij komt helpen we met ons gereis voor de lol naar de kl*ten. Erg ironisch. Ik zeg: laat het vliegtuig gewoon helemaal staan zolang er niet zoiets als elektrisch vliegen is.

Bovendien: als je zelf in een toeristisch gebied woont weet je hoe irritant massatoerisme is. Tegenwoordig "moet" iedereen Amsterdam gezien hebben, met als gevolg dat je er over de koppen kunt lopen en dat er in een straal van een kilometer rond Amsterdam CS geen gewone winkel of horecagelegenheid meer over is. Allemaal souvenirwinkels en vreetkraampjes, waar vaak niemand werkt die je in het Nederlands kan aanspreken.

Moet je dan maar thuisblijven? Helemaal niet. Maar je moet gewoon je hart volgen. En je geweten laten spreken. Dus gewoon iets doen dat bij je past en ook de leefwereld niet te veel belast. Europa heeft zoveel mooie plekjes - natuur, maar vooral cultuur - die keurig netjes met de trein (of een bescheiden auto) te doen zijn. Alleen al onze naaste buur Duitsland heeft honderden prachtige steden en stadjes, die allemaal keurig aan te treinen zijn. Met vaak mooie natuur om de hoek. Steden dus die je gezien moet hebben? Nee, maar die beslist geen straf zijn om te zien. En als je ooit uitgekeken raakt op Duitsland ga je toch gewoon door naar Polen, Tsjechië, Oostenrijk... Alleen al voor die hoek van de wereld is een mensenleven te kort.

Wat zeg je, je wilt niet naar een land met hetzelfde rotklimaat als Nederland? De TGV brengt je in één dag naar het zuiden. Even overstappen in Parijs, maar als je dat te veel moeite vindt ben je niet voor het concept "reizen" gemaakt. Trouwens, je kunt er ook langer over doen hè. Zie je onderweg ook wat van Frankrijk, wel zo prettig.

Ik kan nog wel een paar uur zo doorgaan, maar hopelijk is mijn boodschap duidelijk: er is te veel moois op de wereld te zien om te zeggen dat je bepaalde dingen gezien "moet" hebben, en bovendien leidt die instelling tot onherstelbare schade.

Chapeau!! Meer kan ik er niet van zeggen.