Costa Rica, waar moeten we heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 15:16

Volgend jaar wordt het voor ons Costa Rica! Ik ben al een beetje aan het oriënteren wat we wel of niet willen.
We hebben afgelopen jaar een rondreis gedaan in Duitsland en we hebben gemerkt dat we niet teveel verschillende locaties willen bezoeken. We willen tussen de 14 en 18 dagen weg en max 4 locaties. Maar het liefst 3.
Sowieso lijkt Puerto Viejo ons wel wat. We willen daar een paar dagen verblijven. Hoe lang weten we nog niet. Ik wil ook graag naar Uvita om bultruggen te spotten.

Wat we graag willen:

- Mooie stranden (maar dat vinden we waarschijnlijk al rond Puerto Viejo)
- Veel natuur, parken waar we rondleidingen kunnen doen.
- Snorkelen!

Wat we niet zo boeiend vinden:
- Drukke grootschalige hotels
- Grote steden

We willen sowieso een auto huren. Door de grote afstanden willen we dus niet teveel plekken aan doen.
Nu ik zou kijk lijken Puerto viejo, Uvita en vulkaan Arenal omgeving bezoeken. Maar misschien hebben jullie nog meer tips en adviezen :D Alleen Uvita is niet helemaal zeker omdat het zo ver weg van de rest is, dus als het niet uit komt dan laat ik die liever schieten. Dan in plaats daar van bijv naar Tortuego.

Brand los :D

Ik word overigens altijd geïnspireerd door Saltinourhair. Zij hebben altijd leuke reisblogs met veel adviezen.

Afbeelding

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:29

Alles in Costa Rica is mooi

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:18

Jaloers!! Costa Rica is echt zo mooi _/-\o_ *\o/*

Wij zijn in 2015-2016 geweest, we zouden graag nog een keer terug willen.
Dit was onze rondreis (rood en groen is iedere keer een andere reisdag)

Afbeelding

1. San José (1 nacht) volgende ochtend met de bus naar
2. Tortuguero (2 nachten), vervolgens met de huurauto naar
3. La Fortuna (2 nachten, 1 nacht bijgeboekt = 3 nachten. Achteraf weer zonde aangezien het de 3de dag alleen maar regende)
4. Monteverde (2 nachten)
5. Ricon de la vieja (1 nacht)
6. Samara (2 nachten, was meer dan zat :o )
7. Montezuma (2 nachten, relaxte sfeer)
8. Dominical (1 nacht, konden nergens anders terecht. Achteraf gezien leuke omgeving, zeer hoge golven!)
9. Dominical (1 nacht in de tipi tent van Tipijungla, aanrader!!)
10. Ojochal (2 nachten, niet veel te doen maar alles zat vol)
11. Drake Bay - Corcovado (3 nachten, hoogtepunt van onze reis!)
12. Uvita (1 nacht)
13. San José (1 nacht)

Tijdens plaats 8 t/m 11 was het zeer druk overal in verband met kerst en oud&nieuw. Daarom moesten we soms ergens 1 nacht verblijven omdat we persé wilden overnachten in een Tipitent en omdat we graag naar DrakeBay wilden. Drake Bay hadden we ook heel laat geregeld, als je hier heen wilt gaan dan zou ik adviseren om dit ver vantevoren te plannen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 21:30

Oh jullie zijn echt flink aan het rondreizen geweest. Wat zijn plekken die je echt aan raad?
Vond je het niet zonde om overal zo kort te blijven? Wij hebben dat dus in zuid-Duitsland gedaan maar dat vonden we echt zonde van de tijd haha.

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:41

In het donker schilpadden spotten op de stranden van tortuguero, heel veel dieren spotten bij Manuel Antonio en de canopy bij de nevelwouden van Monteverde. We hebben de groepsreis via Kras gedaan, highlights van Costa Rica. Onze eerste 'grote reis'. Fantastisch goed naar ons zin gehad!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:56

Earth schreef:
Oh jullie zijn echt flink aan het rondreizen geweest. Wat zijn plekken die je echt aan raad?
Vond je het niet zonde om overal zo kort te blijven? Wij hebben dat dus in zuid-Duitsland gedaan maar dat vonden we echt zonde van de tijd haha.

We wilden heel veel zien van het land, veel reizen vinden we niet erg en zijn we wel gewend :D

Corcovado kan ik je echt aanraden, daar hebben we zoveel dieren gezien die op onze bucketlist stonden (poema, spinner dolphins, toekan).
Tortuguero is ook een aanrader, je kan daar nacht en ochtendsafari’s boeken en veel dieren spotten.
En natuurlijk op het strand liggen terwijl de ara’s over je heen vliegen <3

Zebraatje
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:37

Wij zijn vorig jaar naar Costa Rica geweest.
Ik blijf bij voorkeur ook minstens 2/3 nachten op 1 plek, omdat je anders inderdaad alleen maar aan het reizen bent voor je gevoel.

Dit was onze reis, hotels en activiteiten:
Dag Data Lokatie Hotels Excursies
Vrijdag 18 nov San José Radisson
Zaterdag 19 nov Tortuguero Pachira Lodge
Zondag 20 nov Tortuguero Boottocht
Maandag 21 nov Arenal Observatory Lodge
Dinsdag 22 nov Arenal Junglevulkaan wandeling
Woensdag 23 nov Rio Celeste Catarata Rio Celeste
Donderdag 24 nov Rio Celeste Tubing
Vrijdag 25 nov Samara Samara Beach
Zaterdag 26 nov Samara
Zondag 27 nov Samara
Maandag 28 nov Monteverde Jaguarundi Lodge Avondwandeling
Dinsdag 29 nov Monteverde Zipline & Hangbruggen
Woensdag 30 nov Uvita/Dominial Manoas
Donderdag 1 dec Uvita/Dominial
Vrijdag 2 dec Uvita/Dominial
Zaterdag 3 dec Corcovado Pirate Cove
Zondag 4 dec Corcovado Het corcovado pakket
Maandag 5 dec Corcovado
Dinsdag 6 dec M. Antonio Karahe Hotel
Woensdag 7 dec M. Antonio
Donderdag 8 dec Vertrek

Hotel Manoas in Uvita was echt heel leuk. Een luxe tent/lodge en heerlijk diner daar.
Hotel Arenal was duur, maar wel een geweldig uitzicht op de vulkaan en het terrein van het hotel is eigenlijk een park opzich. Daar kan je al allerlei dieren zien.

Mooie stranden heb je eigenlijk overal wel aan de west kust waar wij waren.

Ik zou niet een plek noemen waar je perse heen moet. Wat ik het leukste vond is dat er eigenlijk overal beesten zijn, ook gewoon bij je hotel.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:44

Wat mij vooral van costa rica is bijgebleven is de super grote verschillen op korte afstanden van elkaar. Dus dat reizen (onderweg zijn) is wel echt een heel andere beleving dan reizen in Duitsland. Het onderweg zijn is ook gewoon leuk. Steeds nieuw, en fris en anders.

Wij hebben dus ook een rondreis gemaakt van 3 weken. En inderdaad: blijf niet ergens 1 nacht maar liever 2 tot 4. Maar dan is het toch echt wel de moeite om weer een ander stuk te gaan verkennen naar mijn mening.

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:51

Wij zijn toevallig net twee weken terug , wij zijn iets meer dan twee weken in Costa Rica geweest , wat hier al gezegd word alles is mooi qua natuur en zo divers. Dus rondreizen is alleen maar leuk en al een beleving.
Het enige wat ik niet leuk vond was San Jose, maar daar zijn we gelukkig maar een halve middag en nacht voor vertrek geweest.

Veel te druk en ik voelde me er niet echt veilig in het donker/ avonds.

Tortugeoro is zeker een aanrader , maar wij vonden 2 nachten wel genoeg. daarna zijn we naar la Fortuna gereden,daar 2 nachten geweest , hier naar de Arenal vulkaan geweest en nog naar de hangbruggen ( ook een aanrader ) en toen door naar Monteverde. Die route was qua afstand kort maar de weg er naar toe was het laatste stuk wel echt een uitdaging qua wegen.
Monteverde heb we geziplined over het nevelwoud ! zeker een aanrader ( als je geen hoogtevrees hebt)

Daarvandaan naar Santa Teresa waar we hebben paard gereden , ook een aanrader ! over het strand, en door de jungle en door de bergen echt super gaaf .

Daarvan daan door naar Uvita gereden en walvissen gespot en dolfijnen , door het natuur reservaat gewandeld etc. Was ook super gaaf.

Al met al was het echt een fantastische vakantie , super mooi , zo veel dieren gezien , vriendelijke mensen , ik vond het er alleen wel echt duur ! entree voor de vulkaan 28,- pp , paardrijden 85,- pp walvissen spotten 55,- pp en ga zo maar door. Moet wel zeggen wij hebben bijna iedere dag iets gedaan en dan gaat het hard. Eten en drinken is er ook duur.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:18

Wij zijn vorig jaar geweest, ik vond la fortuna te toeristisch. Monteverde vond ik dan wel weer heel mooi.
Verder had ik met name Corcovado niet willen missen, hadden een hele fijne private guide daar (pb maar als je zijn gegevens wil). Tijdens de bootrit naar het reservaat hebben we ook walvissen gezien!
Montezuma vond ik ook echt heel fijn in de sfeer, daar ook een hele leuke dame met paarden die een relaxte tocht er van maakte met alleen ons naar een waterval. Ze is dierenarts en echt leuk om mee te kletsen. Maar misschien wat ver voor je om helemaal heen te gaan na porto Viejo. Verder uvita was wel mooi maar hadden we wel snel weer gezien.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 16:07

Bedankt voor de tips zo ver. Als ik het hoor moeten we toch maar nadenken over meerdere locaties _O-
Ik had idd al bedacht dat het rondreizen zelf al erg gaaf kan zijn inderdaad.

@STroller wat hebben jullie voor vliegtickets betaald?

Ik lees dat je naar Tortuego met de boot gaat? Maar van waar naar waar ga je dan?
En hoe zit dat bij Corcovado?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 16:46

Is Tortuguero ook gaaf om te bezoeken buiten de schildpadtijden om? Dus zeg maar mei-juni?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:14

De reden dat we 1 nacht ergens verbleven was trouwens omdat we eind december daar waren en alles volgeboekt was door Amerikanen die op vakantie waren :D Dat is een nadeel als je op de dag zelf alles gaat regelen.

Je gaat idd met de boot naar Tortuguero en ook met de boot naar Corcovado. Ik moet even opzoeken vanuit welke plaatsen je dan vertrekt.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 19:24

Oh haha ja dan is dat niet handig nee :P Ik boek graag alles vooraf, dat vind ik leuk om te doen. Door mijn vermoeidheid wil ik ook wel wat comfort hebben dus ik kijk graag van tevoren waar ik me goed bij voel.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 22:45

Ik heb een pareltje van een locatie gevonden rondom Monteverde. Wat een prachtige locatie zeg <3

Afbeelding

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:31

Earth schreef:
Ik heb een pareltje van een locatie gevonden rondom Monteverde. Wat een prachtige locatie zeg <3

[ [url=m/cEMH02.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omg wat een paradijs <3
Ik ben nooit buiten europa geweest. Ben echt een schijterd vooral wat betreft de zuid amerikaanse landen :') iets teveel Pablo escobar gekeken denk ik

Zira1994

Berichten: 1248
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 04:53

Wij zijn vorig jaar naar Costa Rica geweest en ook ik zeg Corcovado !! Verder is er nog zoveel moois maar zul je keuzes moeten maken zeker als je niet teveel plekken wil. Misschien heb je wat aan deze site. Staat erg veel info en tips op. https://bestemmingpuravida.nl/

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 06:37

Ik zou ook graag eens naar Costa Rica willen, maar ik hoor zo vaak mensen die erheen gaan dat ik me wel afvraag of het niet erg toeristisch en druk is?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 13:52

Hieperdi schreef:
Omg wat een paradijs <3
Ik ben nooit buiten europa geweest. Ben echt een schijterd vooral wat betreft de zuid amerikaanse landen :') iets teveel Pablo escobar gekeken denk ik


Haha nou Costa rica staat bekend als een van de veiligste landen in midden en zuid Amerika, dus ik vertrouw dat wel. Maar als je zoiets wilt van de foto dan heb je dat in Azië ook wel :P

@moonsparkle, voor zover ik weet is dat het wel een beetje seizoen afhankelijk is. Een oud-collega van mij is net geweest in juli/aug en toen was het op sommige plekken echt file wandelen :') In deze periode zijn overnachtingen ook ruim 1,5 keer zo duur. Mei/juni is echt een stuk goedkoper. Liefst ga ik ook in mei maar ik zit met een voorstelling waar ik aan meedoe in juni dus dat is gewoon niet heel handig :=

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:11

Wij zijn bewust in september geweest, vanwege de prijzen en de drukte. Uiteindelijk hebben we, ondanks dat het regenseizoen was, maar een paar keer regen gehad.

Wij zijn niet naar Corcovado geweest maar wel naar Tortuguero. Verder nog naar Manuel Antonio, Uvita, Monteverde, Rincon de la Viejo, La Fortuna en we sloten af aan de Caribische kust bij Puerto Viejo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat het minste vond van de hele vakantie. Ik voelde me er niet veilig en prettig.

In La Fortuna hadden wij ook een prachtig hotel met eigen hotspring bij je kamer.

Afbeelding

Afbeelding

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 14:16

Wauw dat is ook een mooi plekje. Welk resort is dat?

Wat jammer dat Puerto Viejo zo tegenviel zeg. Hebben meer mensen daar ervaring mee?

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:36

Ik moest even zoeken maar het is de Volcano Lodge. https://www.volcanolodge.com/ Ik zie alleen dat de prijzen ongeveer verdrievoudigd zijn tov 6 jaar geleden. Ik betaal toen voor 3 nachten 275,-. Nu is het dit per nacht :o

Zira1994

Berichten: 1248
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:04

Ik vond puerto viejo ook niet heel bijzonder eigenlijk. We hebben daar een paar dagen gesurfd en verder niet. Niet perse onveilig gevoeld, maar heel gezellig vond ik het ook inderdaad niet. Nationaal park Cahuita daarentegen was wel prachtig en de moeite waard. Toen sliepen we ook in cahuita

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Costa Rica, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 18:01

Oh goed om te weten dus. Ik wil daar eigenlijk zitten vanwege de uitstapjes naar Cahuita NP en het Jaguar rescue center. En omdat ik begreep dat de stranden daar heel mooi zijn.

Ik zie toch veel mensen die bijna alleen maar de westkust bezoeken, uitgezonderd van Turtuguero.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:06

Mijn reis was beperkt door openbaar vervoer mogelijkheden, dus veel waar ik heen had willen gaan was niet makkelijk genoeg om te komen en weer weg te gaan. Ik reisde ook enorm budget en probeerde wat meer alternatieve overnachtingen en hostels.

Costa Rica was natuurlijk prachtig, maar eigenlijk was ik veel meer weg van Panama. Wát een gezelligheid, cultuur en ongereptheid in vergelijking met een land wat om toerisme heen gebouwd is.
Puerto Viejo, leuk, lekker fietsje huren voor het (niet zo bijzondere) Jaguar rescue centre. Ze halen hun inkomsten uit giften en rondleiding dus wat dat betreft steun je ze natuurlijk met je bezoek. De stranden daar zijn wel ok, vooral Punta Uva was mooi.
Cahuita was een boardwalk, niet super bijzonder, ik ben nog helemaal doorgelopen langs de punt, wat ivm hoogwater nog net kon, anders kom je vast te zitten.

Tortuguero was ik graag heen geweest maar met OV erg lastig en ik kon er last minute geen betaaldbare accomodaties vinden. De Caribbean kant is trouwens een stuk groener en vochtiger dan de pacific kant. Wat dat betreft vind ik het ook de ‘mooiere’ kant.

Van mensen die ik tegen kwam hoorde ik hele goede verhalen over Nationaal park Braulio Carrillo. Zij hadden daar al veel wild gezien zoals tapirs.

Daarna ben ik naar Monteverde en La Fortuna geweest. Zo’n canopy tour is voor een florafiel als ik echt geweldig. Zo’n ecosysteem alleen al in de kroon van 1 boom. Als je naar de details kijkt dan sta je zo een half uur stil op 1 punt.

Bij La Fortuna heb ik een ‘illegale doch gedoogde’ wandeling naar een kratermeer gedaan. Cherro Chato. Dat was samen met de gratis hotsprings echt het hoogtepunt. Alle locals die daar na hun werk kwamen ontspannen. Cherro Chato krater meer was best een pittige hike, ik heb ook mensen huilend terug zien komen die niet tot het einde waren gegaan. Het had veel geregend en de grond (pad is het niet te noemen) was extreem glibberig en steil.

Monteverde was meteen een stuk kouder en droger, hier de canopy tour gedaan met een botanist als guide. Verder ook niet lang blijven hangen omdat er echt alleen dure dingen te doen waren.

Vanuit Monteverde ben ik in 1 ruk naar Palmar Sud gegaan als tussenstop voor Corcovado. Er was in Uvita een festival dus daar kon ik niet op de bonnefooi heen. In Palmar Sud had ik de meest geweldige 2 overnachtingen bij een boer die twee hutjes heeft gebouwd op zijn grond. Deze gastvrije man en zijn vrouw waren echt een van mijn hoogtepunten van het hele land.
https://maps.app.goo.gl/ixenXxnA5JAr75SH9?g_st=ic

Ik heb hem de hele dag geholpen met het maken van een hekwerk voor zijn koetjes die bleven ontsnappen <3

Hierna ben ik naar een nudisten hostel gegaan aan de rand van Corcovado. Corcovado zelf in gaan was te duur en niet bonnefooi geschikt (zoals veel van Costa Rica als je met het OV gaat en afhankelijk bent van overnachtingen bij hotels of hostels). Dit hostel had prachtige wandelpaden waar ik mij 3 dagen heel prima mee vermaakt heb. Toucans, rode ara’s, schuwe (en dus geen gevoerde en brutale apen), kolibries en dat allemaal een half uur de jungle in. Het hostel was ook off grid, je kon nog net je telefoon opladen. Mocht je de hike van een half uur willen maken dan is het Bolita rainforest hostel zeker een aanrader.

Na Corcovado ben ik na een nacht in Puerto Jimenez met een water taxi en bus weer richting de grens van Panama gegaan:)

Met eigen vervoer kun je zo veel meer, vooral kunnen kamperen was echt handig geweest want accomodaties zitten snel vol.