Waar alleen naartoe op vakantie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leandra

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-01-03

Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 13:49

Ik zit te denken om volgend jaar een weekje alleen weg te gaan, zonder man en kinderen. Maar waarheen, ik heb werkelijk nog geen idee.

Ik hou absoluut niet van strandvakanties, de hele dag liggen bakken of aan het zwembad is niets voor mij.

Wel hou ik van steden bekijken, natuurwandelingen, musea, historische dingen bekijken.

Mag met de trein of vliegtuig. In Nederland kan ik ook nog met de fiets.

Hebben jullie ideeën waar je, ook veilig als vrouw alleen, een mooie vakantie kan houden?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:49

Ik denk alle steden binnen Europa? Parijs, Berlijn?

Ik zou zeggen, Berlijn. Historisch, gezellig, niet duur.

Exitium

Berichten: 7147
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:19

Ik heb een paar jaar terug een road trip door Ierland gedaan. Eerst een paar dagen Dublin, daarna via o.a. Hill of Tara en Clonmacnoise overgestoken naar Galway, toen via Cliffs of Moher, Limerick, Dingle Peninsula, Ring of Kerry en Mizen Head naar Cork gereden, en vanaf Cork door Ierland (Rock of Cashel, Kilkenny, Glendalough) uiteindelijk overgestoken naar Dublin om het vliegtuig naar huis te pakken. Was een heerlijke vakantie, heel veel groen en mooie natuur, aardige mensen en ik had heel veel geluk met de B&B's die ik uitgekozen had :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leandra

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 14:27

Urbanus schreef:
Ik denk alle steden binnen Europa? Parijs, Berlijn?

Ik zou zeggen, Berlijn. Historisch, gezellig, niet duur.


Dank je wel. Berlijn ben ik nog nooit geweest dus gaat op het lijstje! Dank je wel.


Exitium schreef:
Ik heb een paar jaar terug een road trip door Ierland gedaan. Eerst een paar dagen Dublin, daarna via o.a. Hill of Tara en Clonmacnoise overgestoken naar Galway, toen via Cliffs of Moher, Limerick, Dingle Peninsula, Ring of Kerry en Mizen Head naar Cork gereden, en vanaf Cork door Ierland (Rock of Cashel, Kilkenny, Glendalough) uiteindelijk overgestoken naar Dublin om het vliegtuig naar huis te pakken. Was een heerlijke vakantie, heel veel groen en mooie natuur, aardige mensen en ik had heel veel geluk met de B&B's die ik uitgekozen had :)

[ [url=m/k5Qz5P.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/efPET6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ymd5db.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rrO0Wc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SI1myS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ierland staat al een hele tijd op mijn bucketlist maar dan met het gezin. Het ziet er wel echt prachtig uit!

Winged

Berichten: 33040
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:32

Europa is - op Oekraïne na - over het algemeen heel veilig.

In welke historische periode ben je het meest geïnteresseerd?

Sarajevo en Mostar (Bosnië) nog vrij recente geschiedenis, maar ook oude. (In Sarajevo heb je bijvoorbeeld de oude bobsleebaan van de spelen, maar ook de bombardementen en het tunnelmuseum). Maar ook het oude (islamitische) centrum, de brug waar Franz Ferdinand van Oostenrijk is doodgeschoten (start woI, maar is een klein plakkaat aan de muur) En Bosnie heeft hele mooie watervallen...

Lissabon is ook prachtig... Scandinavie... Of Athene en Rome als je echt de oudheid in wil...

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:34

Leandra schreef:
Exitium schreef:
Ik heb een paar jaar terug een road trip door Ierland gedaan. Eerst een paar dagen Dublin, daarna via o.a. Hill of Tara en Clonmacnoise overgestoken naar Galway, toen via Cliffs of Moher, Limerick, Dingle Peninsula, Ring of Kerry en Mizen Head naar Cork gereden, en vanaf Cork door Ierland (Rock of Cashel, Kilkenny, Glendalough) uiteindelijk overgestoken naar Dublin om het vliegtuig naar huis te pakken. Was een heerlijke vakantie, heel veel groen en mooie natuur, aardige mensen en ik had heel veel geluk met de B&B's die ik uitgekozen had :)

[ [url=m/k5Qz5P.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/efPET6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ymd5db.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rrO0Wc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SI1myS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ierland staat al een hele tijd op mijn bucketlist maar dan met het gezin. Het ziet er wel echt prachtig uit!

Om alvast in de stemming te komen: York!
York is een kleine, compacte stad met heel veel historie en als je iets meer wil; het ligt tussen de North York Moors en the Dales, dus natuur is geen enkel probleem; meer dan je in een week kunt bekijken.

Zoek een B&B net buiten York en neem de park&ride bus naar het centrum.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:37

Berlijn is een aanrader als je niet te ver wilt (prima treinverbinding!) en ook relatief goedkoop.
Iets meer out of the box: Brighton! Hele leuke hippe stad, aan de kust en met het OV zit je zo in prachtige wandelgebieden.
Wil je iets heel anders en is budget minder belangrijk dan is IJsland echt een aanrader!

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:40

Lijsken schreef:
Berlijn is een aanrader als je niet te ver wilt (prima treinverbinding!) en ook relatief goedkoop.
Iets meer out of the box: Brighton! Hele leuke hippe stad, aan de kust en met het OV zit je zo in prachtige wandelgebieden.
Wil je iets heel anders en is budget minder belangrijk dan is IJsland echt een aanrader!

Brighton is heeft wel iets wat redelijk uniek in de wereld is, dus als je daar heen gaat, mik 'm dan in het juiste timeframe :j
https://www.veterancarrun.com/

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:43

Vlak voor de coronapandemie losbrak ben ik een midweek naar Lissabon en Sintra geweest. Goed te bereizen, volop cultuur, maar ook natuur en heerlijk eten. Zelfs nog bij toeval in een piepklein restaurantje terecht gekomen waar iedereen ontzettend openhartig en vrijgevig was. Uiteindelijk zelfs nog met de volledige groep op de foto geweest. Zou even moeten terugzoeken waar dat was, maar de sfeer was echt fantastisch.

_irene_
Berichten: 58
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:48

Edinburgh is een leuke, gemoedelijke stad met veel bezienswaardigheden.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:48

Chanen schreef:
Vlak voor de coronapandemie losbrak ben ik een midweek naar Lissabon en Sintra geweest. Goed te bereizen, volop cultuur, maar ook natuur en heerlijk eten. Zelfs nog bij toeval in een piepklein restaurantje terecht gekomen waar iedereen ontzettend openhartig en vrijgevig was. Uiteindelijk zelfs nog met de volledige groep op de foto geweest. Zou even moeten terugzoeken waar dat was, maar de sfeer was echt fantastisch.

Oh ja, wij waren in Schotland toen NL op slot ging. Ga je weg, niks aan de hand, kom je terug, NL op slot :oo

TS: soms heeft DFDS hele leuke aanbiedingen voor noord Engeland en Schotland. Wij zaten een week in Peebles voor een prijs waarvoor je normaal net oversteekt.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:04

Wat ook heel leuk is. Een surprise me city trip boeken!!

_AB_
Berichten: 3958
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:12

Berlijn inderdaad, of Valencia, mooie staf, lekker aan zee makkelijk om dingen met de fietste doen. Die verhuren ze daar overal :)

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:18

Luxemburg, vooral het müllerthal is prachtig.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:12

Grappig dat Berlijn regelmatig genoemd word, ik vind Berlijn echt niets aan. :D

Maar wat TS omschrijft heeft zo'n beetje elke grote stad in Europa wel. Persoonlijk vind ik een week in 1 stad verblijven echt te lang, dus eigenlijk zou je iets moeten zoeken wat relatief makkelijk naar elkaar toe te reizen is. :j

Colaaa

Berichten: 4121
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:19

Wenen! <3

Dit jaar ook voor het eerst in mijn eentje op citytrip geweest, naar Wenen!
Wát een prachtige stad, veilig, super aardige mensen, geweldig openbaar vervoer.
Genoeg te beleven! Qua 'nachtleven' is het niet heel bruisend, maar gewoon gezellig.
Het prater is een grote aanrader, mijn ogen uitgekeken daar!
Absolute aanrader! Zelf was ik er 4 dagen, maar had prima nog 1 of 2 dagen erbij kunnen hebben, zoveel was er nog te zien!

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:22

Ik ga (bijna) ieder jaar naar Texel. En dan roep ik: "Wie er mee wil, mag mee, maar ik ga in ieder geval." Soms gaat een van de kinderen een dag of 2 mee, soms een vriendin. Soms ben ik een hele week alleen. Heerlijk. Veel wandelen, eten wat, waar en wanneer ik dat wil. Veel lezen, beetje TV kijken.
De hond neem ik altijd wel mee.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:45

Ik lees mee! Ik heb vanaf aankomende zaterdag nog een week over van mijn vakantie en wil wellicht nog een paar dagen (alleen) weg. Ik wil absoluut niet wandelen, dit de afgelopen dagen al heel wat gedaan. Maar ook geen drukte, maar bijvoorbeeld strand, zon en natuur is prima.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:51

Luxemburg! Ik was er tot vorig jaar nooit geweest (mijn moeder wist overigens zeker van wel, maar toen was ik vast nog heel klein) en vervolgens twee keer binnen een halfjaar omdat ik me er zo thuis voelde.

Luxemburg stad vind ik erg mooi en ook overzichtelijk. Tijdens mijn eerste bezoek heb ik een wandeling van zo'n 15 km in, door en rond de stad gemaakt. Daarbij kwam ik ook bij het Musée d'Art Moderne, waar je vanaf het fort een mooi uitzicht hebt over de stad. De tweede keer ben ik gaan wandelen in het Müllerthal. Ook een aanrader! Oh ja en Schengen, altijd leuk zo'n drielandenpunt. Ik was er aan het einde van de dag en het museum was toen helaas al dicht.

Met de trein ben je vanaf Utrecht in zo'n 5 uur in Luxemburg stad. In heel Luxemburg is het OV trouwens gratis. Als je een hele week hebt, dan kun je ook nog mooi even de grens over naar bijvoorbeeld Trier, of via België terug (Brussel/Antwerpen, anders dan de kortste weg via Luik).

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:07

Mijn lievelingssteden in Europa zijn Edinburgh en Krakow!

Niqui

Berichten: 2175
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:27


Denise_Storm

Berichten: 2371
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Waar alleen naartoe op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:41

Rome! Is echt schitterend en als je van Italiaanse eten houdt… :9 Valencia en Boedapest staan hier nog op de wishlijst om eens heen te gaan.

Leandra

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 17:54

Dank jullie wel voor de ideeën. Genoeg om over na te denken maar meer is altijd welkom, ik heb nog even :j

Colaaa schreef:
Wenen! <3

Dit jaar ook voor het eerst in mijn eentje op citytrip geweest, naar Wenen!
Wát een prachtige stad, veilig, super aardige mensen, geweldig openbaar vervoer.
Genoeg te beleven! Qua 'nachtleven' is het niet heel bruisend, maar gewoon gezellig.
Het prater is een grote aanrader, mijn ogen uitgekeken daar!
Absolute aanrader! Zelf was ik er 4 dagen, maar had prima nog 1 of 2 dagen erbij kunnen hebben, zoveel was er nog te zien!


Wenen zijn wij in de zomervakantie geweest, echt een geweldige stad. Ik ben er wel vaker geweest en nu voor het eerst met de kinderen.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:59

Heb je een auto en wat losse centen beschikbaar?
Ik weet wel iets wat op weinig plekken kan, maar daar hangt wel een prijslapje aan en het is niet voor de faint hearted zogezegd...

Exitium

Berichten: 7147
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:05

Denise_Storm schreef:
Rome! Is echt schitterend en als je van Italiaanse eten houdt… :9 Valencia en Boedapest staan hier nog op de wishlijst om eens heen te gaan.

Rome en Budapest zijn ook erg mooi ja. In Rome ben ik een midweek geweest, erg mooi met de Engelenburcht, Colosseum, Forum Romanum en Villa Borghese, en in Budapest heb ik destijds een paar weken bij vrienden doorgebracht. Ook een mooie stad, zeker het park, het vissersbastion en het uitzicht vanaf Buda Castle :)