Venetië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Venetië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 03:22

Hoi! We gaan volgende maand op vakantie naar Venetië, maar ik hoor helaas steeds meer verhalen dat het best tegenvalt. -O-

Vlucht en hotel zijn al geboekt, dus we gaan sowieso. We hebben maar 2,5 dag, dus behalve misschien een uitstapje naar Burano of Murano, hebben we niet zo'n zin om ergens anders naartoe te gaan. Hebben jullie aanraders voor minder bekende bezienswaardigheden? Of dingen die erg tegenvielen? Alle tips zijn welkom!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 05:26

Ik ben er vorig jaar 2 dagen geweest en ik vond het helemaal geweldig! De sfeer, het eten, kunst <3.
Ja het is druk en ja het water kan stinken maar echt ik kan geen minpunt noemen aan ons verblijf.

Wij hebben heerlijk rondgedwaald en verschillende kerkjes/gebouwen bezocht. Een must-see en minder populair dan andere gebouwen: Scuola Grandi di San Rocco. Je kan daar echt uren naar het plafond staren (maar door de tijd niet gedaan).

Afbeelding

We hebben 1 avond daar gehad en gegeten bij Ristorante Centrale Pizzaria in een mooie binnentuin, super lekker, aardige bediening én voor normale prijzen.

Hou er rekening mee dat de terrasjes aan het San Marco plein heel duur zijn. Niet gaan zitten voor je de prijzen hebt gezien :')

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:30

Ik vond het ook meevallen, je stelt je in op de drukte... Wij hebben alles gelopen, en dan kom je ook al snel in kleine steegjes waar echt geen toeristen te vinden zijn...

Ik denk dat Murano en/of Burano zeker wel leuk zijn, ook al je 2,5 dag hebt.. Wij hadden maar 1 dag..

Wij vonden Dorsoduro een leuke wijk, zeker het puntje bij de basilica di santa maria della salute, waarvanaf je mooi uitzicht hebt.

Als je de San Marco Basiliek in wilt: koop van te voren een kaartje, dan sta je niet in de rij. Wij vonden het wel tof, en zeker het uitzicht vanaf de paarden was mooi.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:12

Gewoon genieten en lekker rondstruinen door de straatjes. Zeker naar Burano/Murano gaan, echt de moeite waard.

En doe een free walking tour (waar je uiteraard aan het eind wel betaalt). Leuk en leerzaam.

Ik vond Venetië ook tegenvallen. Maar ik ben wél blij dat ik er een keer geweest ben en heb me toen prima vermaakt.

Heb je een hotel in Venetië zelf of op het vasteland?

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:17

Ik heb best wat gezien, maar Venetië is en blijft voor mij de allermooiste stad ter wereld <3 <3 Snap niet dat mensen dat tegen kunnen vinden vallen :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110697
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Venetië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:23

Wanneer je buiten het hoogseizoen naar Venetië gaat is het echt prima te doen!
Dan is het echt stukken rustiger en heb je niet overal files met mensen die ergens naar staan te kijken.
Het water kan idd flink ruiken maar dat is niet altijd het geval. Het Murano glas is echt prachtig <3

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Venetië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:01

Murano en Burano zijn zeker de moeite waard, als je 2.5 dag gaat zou ik daar een (halve)dag voor uittrekken, wij hebben toen beide in 1 tocht gedaan.

Venetie is toeristisch en druk, maar goed, je zit niet hoog/hoog seizoen dus dat scheelt zeker. Je moet het een keer gezien hebben vind ik.

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Venetië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:42

Mijn grootste tip is om lekker te gaan verdwalen. Ga gewoon lekker rondlopen, en kijk waar je uitkomt. Zeker de straten iets verder verwijderd van de toeristische trekpleisters zijn vaak rustig. En koop inderdaad vooraf tickets online, dat scheelt een hoop wachten.
De B&B waar wij verbleven had een hoop tips voor privé vaartochten, en dat hebben wij toen gedaan. Dat vond ik echt de moeite waard. Venetië vanaf het water is zo leuk om te ontdekken!
Via AirBnB heb ik ook een "verborgen Venetië" tour geboekt, en dat was ook super leuk, dus dat is wat mij betreft ook een aanrader :D

Ik weet niet of je echt in Venetië zelf verblijft, maar mocht dit niet het geval zijn, dan is het goed om te weten dat Venetië heel goed met het OV te bereiken is. Dus de auto kun je zoveel mogelijk laten staan.

Padoertje
Berichten: 1541
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Venetië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:10

Genoeg te zien en neem vooral een kijkje bij de glasblazers op één van de eilandjes. Tip: neem goede deet mee! Je wordt helemaal lek gestoken als je in de avond op een terrasje zit. En zorg dat je van tevoren een beetje weet hoe het systeem werkt met de watertaxi. Scheelt geld en frustratie. Sowieso scheelt het veel geld als je vooraf online tickets koopt voor de watertaxi en de bezienswaardigheden. Veel plezier!

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:50

Ik ben er 2x geweest en zou er zo weer heen gaan :D Het is echt mega toeristisch en er zijn bizar veel souvenir winkels maar daar hou ik wel van op z'n tijd :+ Basilica di San Marco is echt prachtig van binnen, Palazzo Ducale is ook de moeite waard en zo zijn er nog veel meer bezienswaardigheden. Gewoon rondlopen is ook al leuk. Als je het gewoon ziet als een soort pretpark ipv een stad valt het allemaal reuze mee

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:53

Het is niet mijn favoriete stad, maar het is best leuk om eens te zijn.

Tipje: er zijn veel trappetjes. Dus als je in Venetie slaapt, zorg dan in ieder geval dat je jouw bagage bij voorkeur mee hebt als backpack. Ook ivm de vele 'helpende koffertillende handjes' die je daarna met alle liefde laten betalen ;)

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:55

Heel lang geleden dat ik ooit in Venetië was, maar het mooiste wat ik er gezien heb in mijn beleving was het Murano glas, de glasblazers aan het werk te zien.

Inderdaad, goeie muggenspray, en geen terrasje doen aan het San Marco plein, dat is echt duur.

Verder zijn er zo veel mooie dingen te zien daar, wij zijn enkele jaren geleden op aanraden van kennissen die een huis in Italie hebben niet meer gegaan, omdat het er zo overlopen is van toeristen.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Venetië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:37

Ik ben vorig jaar naar Venetië geweest. Normaliter zou ik dit vermijden maar ik dacht: doe eens gek. Het viel me enorm mee! Ik was wel buiten het hoogseizoen om gegaan. Je kunt heerlijk dwalen en er is veel moois te zien. Een van de hoogtepunten voor mij waren; goedkope spritz en wijn (ha :') ) maar ook het feit dat er een aantal mensen zijn die echt mooie stukken verkopen. Ik ben in meerdere winkels geweest waar maskers verkocht werden, of andere dingen. Ik vind het altijd erg knap als mensen zoiets kunnen. De geschiedenis van Venetië is ook erg interessant. Genoeg te doen en te zien. Je kunt duidelijk terugzien dat dit echt een enorm welvarende stad was ooit. Veel plezier!

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:58

Venetië is (of was althans) echt heel mooi. Ben er heel wat jaren geleden een keer met mijn vader geweest en we waren best onder de indruk. Ik begreep onlangs dat er heel wat is veranderd qua toegang, dus kan niet zeggen hoe het nu is. Toen was de stad vrij toegankelijk, geen poortjes.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:02

Hier een leuke impressie van Greg Wallace


Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:03

Ik ben er in september 2020 geweest, toen was het suuuuuper rustig zo net na een mega Corona piek. Vond het zeker heel leuk om lekker rond te dwalen! Absoluut mooie gebouwen/architectuur, vond het toch wel een hele toffe vibe om mijn auto te parkeren en op een watertaxi te stappen. :)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 15:44

Dankje! Jullie zijn geweldig! <3 Dit is precies waar ik naar op zoek was. Leuk om te zien dat jullie heel eensgezind zijn over de glasblazers (wel) en de dure terrasjes (niet). :)) Dat maakt het makkelijk! Het zou wel erg lang worden als ik op iedereen individueel reageer, dus ik pik even een paar reacties er uit, maar ik heb alles gelezen en ik waardeer het ontzettend!

November108 schreef:
Een must-see en minder populair dan andere gebouwen: Scuola Grandi di San Rocco.
Wat een foto! :wow: Die schrijf ik gelijk even op mijn lijstje erbij, en die pizzaria klinkt ook goed!

@Margoooo, San Marco willen we inderdaad niet missen. We gaan Venezia Unica stadspassen kopen zodat we niet overal losse kaartjes voor hoeven te kopen.

leeslampje schreef:
Heb je een hotel in Venetië zelf of op het vasteland?

In Venetië zelf, in Castello. Dichtbij de grote bezienswaardigheden, zonder helemaal in de drukte te zitten (als ik de reviews mag geloven haha).

@Lau07, weet je nog welke hidden Venice tour je toen gedaan hebt? Ik zag er een aantal online, maar het lijkt alsof ze vaak toch naar de bekendere sites gaan.

Padoertje schreef:
Tip: neem goede deet mee!

Oei, dat is heel goed om te weten, want ik word altijd helemaal lek gestoken.

Winged schreef:
Tipje: er zijn veel trappetjes. Dus als je in Venetie slaapt, zorg dan in ieder geval dat je jouw bagage bij voorkeur mee hebt als backpack. Ook ivm de vele 'helpende koffertillende handjes' die je daarna met alle liefde laten betalen ;)

Helaas, Venetië is het eindpunt van een 2-wekenlange vakantie en ik ben al niet zo'n ster in pakken dus een backpack gaat niet lukken. Gelukkig nog 1,5 maand om spierballen te kweken! :))

@Echwel, bedankt voor het delen van de video. Die kijk ik later even als mijn vrouw ook wakker is.

@Annash, wat leuk dat je toen geweest bent. Ik heb gelijk even op je FB gespiekt. Waar heb je die foto's gemaakt waarbij je het Grand Canal (denk ik) van iets hogerop ziet?

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Venetië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:16

Stuur me eens een bericht op FB met de foto? Dan ga ik kijken of ik het nog weet. :')

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:36

Annash schreef:
Ik ben er in september 2020 geweest, toen was het suuuuuper rustig zo net na een mega Corona piek. Vond het zeker heel leuk om lekker rond te dwalen! Absoluut mooie gebouwen/architectuur, vond het toch wel een hele toffe vibe om mijn auto te parkeren en op een watertaxi te stappen. :)

Je kunt inderdaad gewoon op de ov-boot stappen. Veel goedkoper dan een gondola.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:51

Oh heel tof dat je op het eiland zelf zit zeg maar. Dan zie je de stad ‘s avonds (laat) helemaal leeg stromen. Absoluut leuker dan een hotel op het vasteland :j

Deet of lange kleding is zeker aan te raden ja! Met dat vele water wemelt het er van de muggen.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:03

Ik zou er zelf nooooit heen zijn gegaan maar ben voor werk een aantal keer in de omgeving geweest en uiteindelijk dus ook een dagje Venetië zelf meegepikt, en ik vond het echt heel leuk! Zeker als je niet zo heel lang gaat en buiten het hoogseizoen. Verder niet echt tips want we hebben eigenlijk alleen overdag een beetje rondgestruind en niet in Venetië zelf gegeten oid, maar ik vond het echt veel leuker en mooier dan ik had verwacht!
Die watertaxi vanaf het vliegveld vond ik vooral heel leuk (en goedkoop!) :D

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 20:04

We komen met de trein, dus helaas geen watertaxi vanaf het vliegveld, maar de gewone vaporetto lijkt me ook erg leuk.

We hebben inmiddels kaartjes voor de basilica van St. Mark (met museum enzo), een kerkertour bij Doge's Palace, plus een opera in een stadspaleisje aan het Grand Canal, en natuurlijk een 3-dagenpas voor de vaporetto. De rest bekijken we ter plaatse zodat we wat meer vrijheid houden.

PS. Gregg Wallace was erg leuk!