Emigreren maar waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Futurefox

Berichten: 918
Geregistreerd: 07-06-06

Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 16:41

Beste allemaal,
Wij hebben nu een boerderij in bedrijf maar willen met een paar jaar stoppen en misschien de stap wagen om elders te wonen. Maar waar?
Niet te warm niet te koud, leuke mensen, paarden gaan mee, mooie buiten kunnen rijden. En bij de zee. Beetje grond erbij. Mijn zoontje nu 10 moet nog naar school.
Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Graag hoor ik van jullie en eventuele succesverhalen.
Thanks, Danielle

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:55

Noorwegen?

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:56

Denemarken, Zweden.

Yavanna

Berichten: 2642
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:56

Is het niet handig om eerst eens zelf een lijst te maken met waar je absoluut niet wil wonen en welk land je wel watlijkt. En dan eens naar je favo landen op vakantie te gaan om te kijken of het je wat lijkt?
Zo hebben wij gekeken voor USA, Florida, Curacao en Spanje. Maar ik kan de Nld zomers niet missen en nu vertrekken wij iedere winter naar Spanje voor een paar maanden, wat ook mijn favo land is.
Je zal zelf toch moeten ervaren hoe de mensen, cultuur en klimaat is.. Of wil je net als optv het roer om zonder enige voorkennis :)

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:59

Portugal of Slovenië twee landen met een aangenaam (vestigings)klimaat

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:05

Als je nog een paar jaar hebt dan zou ik gewoon eens wat meer om je heen gaan kijken en realistische budgetten maken in combinatie met een wensen en eissen lijst.
Je kunt vanuit Nederland niet weten welke culturen wel of niet bij je passen en met een schoolgaand kind wil je waarschijnlijk niet een beetje op de bonnefooi gaan proberen.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:07

Eerst ook kijken wat je aan financiële mogelijkheden hebt, wordt jullie boerderij uitgekocht bvb of zo verkocht?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:10

Hou er ook rekening mee dat als over een paar jaar betekend dat je zoon dan al 14-16 is, hij wellicht helemaal niet mee wil.

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:12

Bij de zee en niet te warm of te koud dan zeg in zuid Zweden of Denemarken of bijv Estland het eiland Sareema is erg mooi.

Ierland?

Noorwegen en Finland zijn prachtig maar ja swinters koud/donker en moet je dus tegen kunnen.

Kennissen zijn twee jaar geleden naar Zweden verhuisd die huurde eerst in zuid Zweden en hebben een huis gekocht in Noord Zweden en wonen daar nu als god in Frankrijk. Prachtig huis. Veel grond letterlijk aan een groot meer. En zij vinden de kou ook niet erg. Maar als je daar niet van houd valt noord zweden (Lapland) af.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:39

Idd, elk land heeft voor- en nadelen, je moet zelf toch voorkeuren hebben of landen die je totaal niet liggen.
Ook qua onderwijs, financiën,…

En wat iemand ook al zei, binnen een paar jaar is je zoon een echte puber en staat die totaal niet meer te springen om vrienden, school,…. Zomaar achter te laten.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:56

Misschien interessant voor jullie om volgend voorjaar naar de emigratiebeurs te gaan in houten?

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:59

Aan Zee, Land, niet te warm of koud??????

Sint annaland, Baarland, sint Phillipsland, Sirjansland, Dirksland, Zouteland(e)

:+ :+ :+

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:00

BeFunny schreef:
Bij de zee en niet te warm of te koud dan zeg in zuid Zweden of Denemarken of bijv Estland het eiland Sareema is erg mooi.

Ierland?

Noorwegen en Finland zijn prachtig maar ja swinters koud/donker en moet je dus tegen kunnen.

Kennissen zijn twee jaar geleden naar Zweden verhuisd die huurde eerst in zuid Zweden en hebben een huis gekocht in Noord Zweden en wonen daar nu als god in Frankrijk. Prachtig huis. Veel grond letterlijk aan een groot meer. En zij vinden de kou ook niet erg. Maar als je daar niet van houd valt noord zweden (Lapland) af.


Ohhhh dat zouden wij veel te koud vinden. :D :D
Wij denken er ook over nl. Maar overal is wel wat inmiddels aan weer extremen. Met veel dieren lijkt me dat ook lastig.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Emigreren maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:10

Waarom wil je emigreren? Dat helpt met het meedenken..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:23

Qua zee zit je en vaak met toeristen (drukte en hogere huizenprijzen) en met de al stijgende zeespiegel zijn er al gemeenschappen die verder landinwaarts moeten verhuizen.

JMJ schreef:
Portugal of Slovenië twee landen met een aangenaam (vestigings)klimaat

Portugal gaat richting woestijn en loopt al aardig tegen bosbranden en watertekorten aan, idem voor Spanje, Italie en zuid-Frankrijk. En geen water is ronduit problematisch met grote/veel dieren als paarden, want daar gaat nogal wat liters in juist met hitte en droogte. Komt lastiger hooi te krijgen ook bij. En van wat ik zie aan ytbers die bv in centraal portugal of spanje zitten (die weliswaar redelijk bij de kust) is het 2-3 maanden/jaar stomweg te heet om wat te doen en is het in een goed gebouwd huis met dikke stenen muren nog 25-27 graden binnen. (en 40+ buiten)
NW spanje is beter, anders niet verder zuidelijk dan noordfrankrijk zou mijn grens zijn als je dieren mee neemt of daar wil houden. En in bosbrand gebied zal je kritisch moeten kijken naar evacuatie plan en transportcapaciteit in eigen handen voor alles in 1x. Je kan er met een vergrijzend europa en aanverwante personeelsbeperkingen niet zomaar vanuit gaan dat er genoeg capaciteit is om ook jouw te helpen met je dieren (die vaak geheel jouw verantwoordelijkheid zijn in zo'n situatie trouwens). Idem voor overstromingen en ander extreem weer. Kijk dus heel goed naar wat voor klimaat en hoe het weer geweest is zeker de afgelopen 5-15 jaar en wat de topografie is van wat je kopen wil en de aangrenzende percelen. Het zou mij nl ook niet verbazen als er hier net als in sommige delen van de VS al gebeurt geen verzekering af te sluiten is voor bepaalde schade (waterschade door overstroming bv) op kwetsbare lokaties. Maakt vaak wel voor goedkope huizen. Dus doe echt goed je huiswerk.

Wil ook weg eigenlijk, ivm weer dieren willen, maar wel aan huis en dat is in NL gewoon niet betaalbaar meer (en het is mij hier eigenlijk nu ook te druk aan het worden).

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:45

ik lees mee, ook wij denken er al lang over na, maar ja, hier leuke baan en goed inkomen, wat ik niet kan uitvoeren in het buitenland. wat ga je dan doen.... en waarheen.... voorlopig blijft het bij dromen denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:57

Futurefox schreef:
Beste allemaal,
Wij hebben nu een boerderij in bedrijf maar willen met een paar jaar stoppen en misschien de stap wagen om elders te wonen. Maar waar?
Niet te warm niet te koud, leuke mensen, paarden gaan mee, mooie buiten kunnen rijden. En bij de zee. Beetje grond erbij. Mijn zoontje nu 10 moet nog naar school.
Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Graag hoor ik van jullie en eventuele succesverhalen.
Thanks, Danielle


Misschien out of the box: Ameland of één van de andere Waddeneilanden?

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:59

tamary schreef:
Portugal gaat richting woestijn en loopt al aardig tegen bosbranden en watertekorten aan, idem voor Spanje, Italie en zuid-Frankrijk. .......


Portugal is meer dan alleen de Algarve. Gebied rond Porto heeft een gematigd klimaat, 's zomers niet te warm en in de winter niet heel koud

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:32

Hier woonachtig in Midden Zweden sinds 1 jaar. Het bevalt goed! Wel is dat hooiprobleem hier ook wel eens omdat het gras soms niet goed groeit in de lente als het te lang koud blijft...maar als je zelf kan hooien is het volgens mij beter te doen. Wel hebben de paarden het hier ontzettend naar de zin, maar name in de sneeuw zijn ze helemaal happy (behalve als het dooit en gaat opvriezen :() Wellicht is het zuiden beter te doen maar daar wordt het weer snel blub. Qua mensen beginnen we wel wat contacten hier te krijgen al is het nog steeds wel lastig om hoogte te krijgen van Zweden. Mijn 15 jarige dochter heeft wel een leuke vriendengroep inmiddels maar in haar klas botert het niet altijd en zijn er wel openlijke en ook soms achterbakse pesterijtjes waar de leraren niet bij ingrijpen....dit doet wel wat met het zelfvertrouwen van het kind. Toch al met al zijn we wel tevreden de stap genomen te hebben.

Slovenie hebben we ook nog serieus aan gedacht omdat het een geweldig fijn land is met gemoedelijke mensen, maar we kregen slecht contact met huizenverkopers daar en makelaars. Inmiddels zie ik dat de prijzen daar ver3dubbeld zijn in die 2 jaar. Ook viel ons op dat als je mooi woont met land eromheen dat het dan weer mega afgelegen is en er geen school te bekennen is in de buurt.

Hongarije is ook nog een optie, maar de taal is moeilijk en er is een wat aparte cultuur ontstaan de laatste jaren.