[FOTO] Normandië: invasiestranden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

[FOTO] Normandië: invasiestranden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 16:27

:wave:

Afgelopen weken mocht ik Normandië, Frankrijk ontdekken.
Hier heb ik de invasiestranden bezocht waarmee operatie overlord begon in de Tweede Wereldoorlog, 6 juni 1944.
(meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Overlord)
Een erg indrukwekkende reis met enorm veel mooie momenten.
Het bezoeken van de stranden stond al lang op mijn reislijstje, maar door corona was dit al meerdere keren uitgesteld helaas.

In dit topic een kleine greep uit deze reis.
Ik heb nummers bij de stops gezet die we hebben bezocht, per dag deden we vaak meerdere stops.
Wij reden vanuit Drenthe en zijn via deze stops naar uiteindelijk Le-Mont-Saint-Michel gereden.
Een reis van 2180km, aldus Polarsteps. :)
De route en reis heb ik zelf samengesteld, we verbleven in een aantal hotels en airbnb's.

1. Rouen
We begonnen de reis in de hoofdstad van Normandië, Rouen.
Een erg gemoedelijke stad met mooie oude vakwerkhuizen, waarvan de oudsten al in de dertiende eeuw gebouwd zijn. Rouen is ook de stad van Jeanne d'Arc. Hier werd ze berecht en op de brandstapel kwam zij aan haar einde. Er is een museum die je kunt bezoeken over Jeanne.
Verder is het een leuke plaats om doorheen te lopen en te bekijken.

Afbeelding

2. Etretat
Vanuit Rouen zijn we naar de kust gereden om hier de krijtrotsen bij Etretat te bezoeken.
Je kunt de kliffen oplopen en vanuit daar heb je een prachtig uitzicht.
Het is wel een enorm toeristisch plaatsje, waardoor je de auto ver buiten het centrum moet parkeren om vervolgens ongeveer 15 minuten te lopen naar het centrum.
Vanuit Etretat zijn we naar Le Havre gereden. Hier is een erg mooi strandgebied met allerlei restaurants en kermis, reuzenrad etc. Vanuit Le Havre moet je de gigantische Pont de Normandië brug over.
Echt een gigantisch brug over het water van de Seine.
(Meer informatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pont_de_Normandie)

Afbeelding

Afbeelding


3. Honfleur
Na de overtocht komen we aan in de plaats Honfleur.
Hier bezoeken we het kustdorpje, waarin een mooie verscholen tuin ligt.
Verder rijden we naar Deauville, een luxe kustplaats, en zwemmen daar in de zee.

4. Arromanches
We verblijven in een Airbnb in Arromanches en kijken naar de kunstmatige haven die ze hier aangelegd hebben.
Grote delen hiervan liggen nu nog in de zee.
Het ziet er erg bijzonder uit.
Er zijn twee musea in Arromanches. Een 360 graden bioscoop (geen aanrader) en een museum over d-day. De laatste hebben wij niet bezocht.

Afbeelding

Afbeelding


5. Longues-sur-Mer
Hier bezoeken we de bunkers die nog aanwezig zijn met de kanonnen nog aanwezig. De Duitse geschutsbatterij bij Longues-sur-Mer was opgesteld om de landingen van 6 juni 1944 te weerstaan. De kanonnen waren gericht op Omaha en Gold Beach. Vanaf hier heb je een mooie uitzicht over de zee.

Afbeelding


6. Omaha beach
We bezoeken het zeer uitgebreide Overlord Museum in Colleville-sur-Mer.
Hier kwamen de Amerikanen aan land en tegenwoordig staat dit gebied bekend als Omaha beach.
Tevens bezoeken we hier de Amerikaanse en Duitse begraafplaatsen.
Erg bijzonder om te zien dat de Amerikaanse begraafplaats ontzettend druk is, er is een enorme begraafplaats en enorm veel toeristen. De Duitse begraafplaats is veel kleiner, rustiger en beduidend minder parkeerplekken. Het blijft ontzettend triest wanneer je alle sterfdata ziet en uitrekent dat veel van deze jongens niet ouder waren dan 20 jaar en omkwamen op de slagvelden.
Vooral de enorme aantallen graven geven je als bezoeker de omvang van het verlies weer. Indrukwekkend.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de begraafplaatsen rijden wij verder naar Point du Hoc.
Hier is een wandelroute langs allerlei bunkers. Je loopt door een soort maankrater landschap. Overal zitten enorme gaten in de grond van waar de grond is weggeslagen door bommen/mortieren. Het is ook moeilijk voor te stellen dat soldaten met uitrusting de enorm steile rotswanden moesten beklimmen om de Duitsers te verslaan.

Afbeelding

7. Caen
We bezoeken ook de stad Caen, maar omdat het erg warm is bezoeken we alleen het museum in de stad, Mémorial de Caen.
Een enorm museum met een collectie die ingaat op het leven voor 1945 en na 1945.
Het was veel groter dan wij dachten en na 4,5 uur hadden we een groot gedeelte gezien, maar nog niet alles. Er is ook nog een heel gebied over de Koude Oorlog.
In het museum is ook een bunker, van generaal Richter.

8. Ranville - Pegasus brug
Ranville was het eerste dorp die bevrijd werd in de nacht van 6 juni 1945.
Hier ligt de beroemde Pegasusbrug, waar zweefvliegtuigen naast de brug wisten te landen en zo een belangrijk doel wisten te veroveren tijdens d-day.
Het museum bij de Pegasusbrug is een echte aanrader! Het gaat echt over de parachutisten die daar geland zijn en daardoor krijg je een goed beeld van de d-day nacht.

In het dorp Ranville is ook een begraafplaats van omgekomen soldaten van de Commonwealth.
Hier was helemaal niemand en konden we rustig alles bekijken.
Er lag ook een graf van een parachutist die samen met zijn hond omgekomen was tijdens d-day.
De hond en soldaat liggen samen begraven en op het graf liggen allemaal hondenkluifjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


9. Utah beach

We bezoeken ook Utah beach. Hier staan op een klein oppervlak veel monumenten voor de verschillende brigades die hier geland zijn. Er zijn ook nog enkele bunkers te bekijken.

Afbeelding

10. Sainte-Mère-Église
We bezoeken in dit dorp de beroemde parachutist aan de kerktoren en het museum.
Dit museum was echt super mooi en kan ik echt aanraden.
Erg interactief en mooi gedaan, veel informatie en goed neergezet.

Afbeelding

We hebben veel gezien van de invasiestranden en over operatie Overlord geleerd.
Het was een mooie reis en het was moeilijk om 15 foto's te kiezen, maar het is gelukt. :D

lizard
Berichten: 5273
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [FOTO] Normandië: invasiestranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:42

Mooi verslag!
Lijkt me een mooie en bijzondere trip.

Bootsiebob

Berichten: 5547
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [FOTO] Normandië: invasiestranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:47

Ontzettend interessante reis!

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: [FOTO] Normandië: invasiestranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:15

Ik vond de bioscoop in Arromanches echt geweldig.
We hebben ongeveer dezelfde reis gemaakt. Heel indrukwekkend allemaal.

Pluttersput

Berichten: 15019
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [FOTO] Normandië: invasiestranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:59

Oh super leuk! Hebben wij ook gedaan toen. Wij hadden. Een appartement in Caen, en hebben vanuit daar in 5 dagen tijd praktisch alle kust musea gedaan. Mijn man wil graag alles zien en alles weten van WW2, en dit moesten we natuurlijk dan ook doen :)
Leuk om de plekken terug te zien!

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [FOTO] Normandië: invasiestranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:03

Mooie foto’s van bekende plaatsen. Ik vond het contrast tussen de Amerikaanse en Duitse begraafplaats ook echt immens. Ben nu twee keer op de Duitse begraafplaats geweest en elke keer overvalt me hetzelfde gevoel van wanhoop en verdriet. Het is echt een hele bijzondere plek.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:25

Ben denk ik zo’n 20 jaar geleden in st Mère Eglise geweest. Toen was het museum echt niets. Mooi dat dat uitgebreid is.

De Duitse begraafplaats wordt vaak minder bezocht omdat veel mensen deze jongens als daders zien. Sommigen willen nog wel eens vergeten dat het gros net als de Amerikanen, Canadezen en Engels gewoon werden gestuurd.

Faringo
Berichten: 8229
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: [FOTO] Normandië: invasiestranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:16

Mooi verslag! Het museum ben ik ook geweest (en uiteraard de parachutistgezien). Vond het ook boeiend en goed museum.

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: [FOTO] Normandië: invasiestranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:07

Mooie verslag van een (wat mij lijkt) indrukwekkende reis.
Mijn man wil ook nog een keer dat gebied bezoeken.

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:30

Mooi verslag. Wij willen volgend voorjaar ongeveer dezelfde route doen, bedankt voor de inspiratie :)

ZwarteHeks

Berichten: 605
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:38

Wat een goed verslag! Ben zelf ooit in Caen geweest, vond het heel indrukwekkend. Prachtige plaatjes van de kust ook. Zoveel te zien, zo weinig tijd. :7

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:49

Ik krijg er rillingen van. Ze vochten niet voor hun eigen vrijheid, maar voor die van ons Europeanen. Wat als ze dat niet hadden gedaan?

Ik zie de stranden en denk aan die mannen die uit de boten het strand op renden. Het was maar de vraag of ze de oversteek zouden overleven. Of de gevechten daarna. Wat hebben zij gevoeld?

En nadat ik die gedachten kreeg, zie ik je foto's van precies die boot, de beelden van de rennende mannen. Al die graven. De terreinen waar het allemaal plaatsvond. De bunker van de nazi's.

Hier even verderop staat ook nog een nazi bunker. We delen in Europa een gezamenlijke geschiedenis. We zijn vrij dankzij overzeese helden.

Indrukkende reis, ts. En indrukwekkende foto's :)

Algemeen: goed nadenken naar welke politiek leider je stem gaat in november. Vrede en samenwerking, democratie en rechtsstraat, stabiliteit en overheidsgezag zijn heel belangrijk. Maar nooit vanzelfsprekend. Zeker vandaag de dag niet.