Noorwegen met jonge kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 12:14

Hallo Bokkers,

We zijn aan het kijken om volgende zomer naar Noorwegen te gaan. Onze kinderen zijn tussen 2, 5 en 7 jaar. Nu ben ik aan het kijken wat een haalbare reisroute is. Kunnen jullie eens meedenken? Wat zijn do’s en don’t’s of hidden gems?

We hebben 18 dagen in Noorwegen en willen overnachten op campings. Of dit met de tent of in hutjes wordt zijn we nog niet over uit. Advies is welkom .

Ook twijfelen we of we de honden meenemen of niet. Wat ik lees is dat Noorwegen hondvriendelijk is maar is dat gereis in het belang van de hond? Heeft iemand daar ervaring mee?

Kristiansand lijkt ons een makkelijk startpunt. Het eindpunt ligt niet vast, in ons hoofd zit Bergen als eindpunt maar hier zijn we flexibel in.

We houden van natuur en water. Met de kids maken we graag een wandeling zoals leerpaden (kennen ze dit in Noorwegen?), krabbetjes vissen, en zwemmen. Echte hikes doen we niet en animatie of pretparken vinden ze zeker leuk maar ze amuseren zich prima zonder.

We houden van relaxed reizen, dus we blijven liever wat langer, bijv 3 nachten, op een plek. Iedere dag de tent op en af breken is voor ons geen vakantie wat minder hoogtepunten zien accepteren we.

De route so far:
Aankomst Kristiansand
Paar dagen Stavanger regio (strand)
Via hardangervidda naar Flam (via Voss of via geilo?)
Paar dagen flam regio (bergen)
Paar dagen sognefjord (fjord)
Paar dagen geiranger - jostedalsbreen (gletsjer) (ligt dit dicht genoeg bij elkaar om vanuit 1 standplaats te doen?)
Paar dagen bergen (stad)

Wat vinden jullie van deze route?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:58

Heb je 18 dagen in Noorwegen zelf, of is dat incl reizen om in Kristiansand te komen? Neem je de ferry vanuit Hirtshals of vanuit Emden? Wil je dan vanuit Bergen de ferry terug nemen of rijden jullie dan terug naar Kristiansand?

In 18 dagen kun je op zich een mooi rondje maken daar. Het rijden gaat niet zo heel vlot, aangezien er geen snelwegen zijn, maar de uitzichten zijn wel overal mooi dus dat is niet echt een straf.

Vorig jaar zijn wij met de camper en onze zoon van 7 geweest. Het was geregeld wel druk op de campings, waardoor we goed moesten rondbellen soms, we hadden niks vooraf geboekt. Dat soort leerpaden wat je noemt, kom je naar mijn beleving niet veel tegen in Noorwegen.

In 2008 ben ik met de tent in Noorwegen geweest, toen hebben we op een camping in Olden een aantal nachten gestaan en vanuit daar hebben we de gletsjer bezocht en ook Geiranger. Dat is 2 uur rijden, maar dat is wel te doen als daguitstapje. Je zou natuurlijk ook iets meer in het midden kunnen zoeken.

De tijden op google kloppen doorgaans wel aardig, dus dat is wel een goede inschatting. Ga uit van 50 km per uur gemiddeld en dan kun je wel een goede schatting maken.

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:05

Wij zaten in Skjak op de camping en hebben van daaruit de gletcher en Geiranger bezocht. Geiranger is 1.5 uur, de gletcher 3 uur enkele reis. Was een eind maar wel de moeite waard. Alleen hebben wij geen kinderen dus die inschatting kan ik niet maken.

De nachten in Noorwegen kunnen in de zomer erg koud zijn. Met kleine kinderen in een tent lijkt mij niet ideaal dan. Maar goed, jullie kennen jezelf en de kinderen vast goed genoeg om hier een beslissing over te nemen.
Mijn zus doet het al jaren met de kids en heeft het nooit een probleem gevonden. Ik zou het zelf niet willen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:18

Goed punt wel Marlies. Vorig jaar was t ook erg nat in Noorwegen, wij waren erg blij met de camper. Ook toen wel gezinnen gezien met tenten. Ach ja t is ook maar net wat je gewend bent, maar in de regen is dat wel echt minder.

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 20:27

Dank je wel al voor alle reacties!

De 18 dagen is echt in Noorwegen. We nemen de boot vanuit Eemshaven/Emden naar Kristiansand. Daar komen we dan in de ochtend aan en dit is ‘dag 1’ voor ons.

Op de terugweg is het plan om de slaapboot van Bergen naar Hirthals in Denemarken te nemen. De dag dat we aan boord gaan van de slaapboot zou dan dag 18 zijn.

Hoe druk hebben jullie het in het hoogseizoen ervaren? Is het een optie om met de tent te gaan en mocht het weer tegen zitten last minute een hutje te boeken? Of is in het hoogseizoen vooraf boeken aan te raden?

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:47

Mijn ervaring is niet van de laatste 5 jaar in Noorwegen, maar wij hadden het niet druk. Maar goed, jullie routes zijn wel redelijk 'toeristisch' natuurlijk.

Wil je dan in de avond, als het slecht weer is, op zoek moeten naar een slaapplek met 3 kids op de achterbank? Dat is de grote vraag.

Wij zaten bv op deze camping:
https://gjeilocamping.no/?lang=en
Hier hebben ze naast campingplaatsen ook hutjes, die waren toen in juli bijna niet bezet, maar goed, het was ook prima weer op nachtvorst na.
Deze camping is trouwens wel een pareltje vonden wij, fijne picknickbanken om bij je plek te zetten, zelf je plekje uitzoeken, totaal 0 commercie, toen zelfs gratis kano's om te gebruiken en heerlijk rustig.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:20

Vorig jaar was t overal best wel druk. Ook campings die vol waren etc. Ik zou er in t hoogseizoen niet op durven gokken dat je overal een hutje kunt huren voor 5 personen.

Wat ik wel heel handig vindt in Noorwegen is dat bijna alle campings een ruimte hebben waar je kunt koken.


Grappig die camping Gjeilo zijn we ook geweest vorig jaar.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:49

Als je hond mee wil nemen hou dan rekening met de verplichte ontworming door de dierenarts vooraf.

Qua huisjes hebben wij vorig jaar Denemarken, Zweden en Noorwegen gedaan via Scanbrit, in veel huisjes mag de hond daar ook mee (is wel op aanvraag, dus bijtijds regelen).

shaddy82

Berichten: 1850
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:34

Noorwegen is echt een fantastisch land, wij zijn net terug van onze vakantie en ondanks het slechte weer hebben we een fijne vakantie gehad.
Er zijn al veel goede tips gegeven, maar ik wil er nog aan toevoegen dat het ook erg belangrijk is om geschikte kleding mee te nemen naar Noorwegen, zeker ook voor (kleine) kinderen, wij hebben vorig jaar duidelijk verschil gezien tussen diverse gezinnen, de kinderen met goede wandelschoenen konden zich veel beter redden en hadden er ook veel meer zin op de wat serieuzere wandelingen, dan kinderen op gympen en sandalen en dergelijke, want dat eindigde vooral in janken en zeuren.
Ook zou ik zorgen voor voldoende reistabletten, als je de overtocht naar Kristiansand maakt, afgelopen februari zijn wij met een minicruise mee geweest toen de boot nog vanuit de Eemshaven vertrok en dat was echt een vreselijke overtocht, het kan enorm spoken op die route en het is niet de meest stabiele boot die daar voor gebruikt wordt.
Wij hebben net als WenK hierboven goede ervaringen met BuroScanbrit, die kunnen je vast nog verder helpen.
Mocht Noorwegen toch nog te vroeg komen voor jullie, zou ik als tip Denemarken aanraden, dit is uiteraard niet zo ruig als Noorwegen, maar ook wel een prachtig land en erg kind en hondvriendelijk

Norway_girl

Berichten: 2046
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:40

Hoi !

Zoals ik heb begrepen is de boot naar Kristiansand niet meer. Helaas want daar heb je een prachtige dierentuin.
Meest haalbare is dan de boot van Kiel/Hirtshals naar Oslo.
De meeste rijden dan van Oslo richting Bergen of het binnenland in. In Bergen ben ik niet zo bekend, maar daar heb je wel de zee natuurlijk.
Richting het binnenland is Gudbrandsdalen aan te bevelen, bij Øyer heb je ook een fantasypark Hunderfossen en bij Hafjell heb je best wel wat voor de kleinere kids zoals Lilleputthammer en Lekeland.

Eigenlijk is Noorwegen meer een land waar je veel buiten bent en wandeld inderdaad. Als je dan toch richting Gudbrandsdal zou gaan, Gålå heeft een leuk klimpark en Lom ook plus wat museums.
Op Venabygd in Ringebu kommune kan je leuke hutjes of hotels boeken waar je zo in wandel gebieden zit.
Andere kant op richting Gol is ook leuk, daar heb je in de buurt het beren park en een leuk zwembad.

Ik kan verder niet echt zeggen dat ze hier aangepaste wandelpaden voor de kleintjes hebben want er liggen overal stenen en ze hebben zich zo bezeerd. Zoals al genoemd is, goede schoenen en kleding is echt een must.

Zomers varieren hier erg, dit jaar begin zomer dik 30+ gehad maar daarna tot en met nu echt alleen maar bagger regen. Je moet dus niet heengaan voor het weer.

Laat maar weten als je meer vragen hebt.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Noorwegen met jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:43

Vanaf Hirtshals in Denemarken kun je nog wel naar Kristiansand, alleen niet meer vanaf Nederland (of net niet Nederland)

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:58

miccamaaike schreef:
Vanaf Hirtshals in Denemarken kun je nog wel naar Kristiansand, alleen niet meer vanaf Nederland (of net niet Nederland)


Op die route ben ik dus voor het eerst in mijn leven verschrikkelijk zeeziek geworden. En ik had al heel wat zeekilometers gemaakt.