Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 20:40

Hallo,

Wij willen graag een caravan aanschaffen. Wij zijn beginnende kampeerders en dit zal onze eerste caravan worden. We hebben 2 jonge kinderen. Oudste wordt in oktober 3 en de jongste is 1,5 jaar.

Vandaag hebben we een paar caravans bekeken. Maar we zitten een beetje met de indeling. We willen sowieso een dwarsbed. Maar dan is het de vraag of we een groot extra zit willen die we kunnen ombouwen naar 2 persoonsbed of een stapelbed. Stapelbed vind ik nog wel spannend met de oudste.
Is het ook mogelijk om van de extra zit 2 één persoonsbedden te maken in zo'n caravan? Of kunnen we toch beter voor een stapelbed gaan?
We gaan er vanuit dat we volgend jaar meivakantie de caravan voor het eerst zullen gebruiken. Dan zijn de kinderen 3,5 en 2.

Iemand ervaring?

Aranel
Berichten: 20201
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:46

Wij hebben een caravan met stapelbed en dat kan ik je echt ten zeerste aanraden. Je hebt én je vaste zitgedeelte, een vast bed voorin en stapelbed achterin waardoor je nooit hoeft om te bouwen.

Mijn jongste is jonger dan die van jouw en die slaapt prima in het onderste bed met een hekje ervoor.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:54

Wij hadden vroeger een knaus met stapelbed. Met daarnaast nog een zitje die je tot extra bed kon ombouwen. Dus eigenlijk een 5 persoonscaravan. Dan kun je beide kinderen onder laten slapen. Maar wij hadden altijd ruzie wie er boven mocht. Dus grote kans dat je oudste dat mss ook wel wil.

Voorin was dan een groot zitgedeelte wat omgebouwd werd tot het bed van m'n ouders. We hadden sowieso een tent aan de caravan dus we aten daar altijd. Dan hoefde je niet steeds om te bouwen.

Ben je al eens met caravan weg geweest? Anders kun je ook overwegen eerst een jaar te huren om te testen wat je fijn vindt

Anoniem

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:42

Ik zou persoonlijk voor een stapelbed gaan. Mijn kinderen slapen nu samen in 1 bed in de caravan, vinden ze heel gezellig. Maar het zou hen meer rust geven en ook makkelijker inslapen als ze ieder hun eigen bedje zouden hebben :)

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:54

Bedankt! We zijn al druk op internet rond aan het speuren. Caravan met stapelbed is wel een speld in een hooiberg zeg :+

Joy_Mennings

Berichten: 2291
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:24

Wij gingen vroeger ook altijd camperen met z'n alle, al van heel jong af aan. Wij hadden ook een stapelbed in de caravan. Aan het bovenste bed zat een hoge rand waardoor het wel veilig was (voor mijn gevoel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:21

Lindor92 schreef:
Bedankt! We zijn al druk op internet rond aan het speuren. Caravan met stapelbed is wel een speld in een hooiberg zeg :+

Wij hebben er toevallig 1 te koop alleen dan met een Frans bed ipv dwars bed en een treinzit in de midden.

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 00:49

Superleuk! Als jullie nog geen ervaring hebben, dan zou ik ook aanraden om eerst een caravan te huren. Wij waren daarna wel gelijk om! Leeftijd van de kinderen lijkt mij geen probleem, onze jongste was 1 toen we voor het eerst met de caravan weg gingen.
Wat wel belangrijk is, is dat je voor jezelf afweegt wat belangrijk is. Wij zijn begonnen met een 5/6-persoons caravan met stapelbed, dit is ons erg goed bevallen! Wat ons niet goed beviel was het franse bed (te klein) en ik moest steeds over mn man heen klimmen (wat ook is met een dwarsbed). Mede daarom hebben we nu een andere caravan. Ook hebben we nu bewust gekozen voor een andere plaats van de koelkast, zodat deze niet uitkomt in de voortent (oververhitting). Kijk ook goed naar de kastruimte en opbergruimte. Is de caravan logisch ingedeeld voor jullie? Hoe groot/zwaar mag de caravan zijn, met oog op de auto die ervoor staat en de grote staplaats die je inneemt op de camping? Wil je 230 breed of 250? Wat ook goed is om te weten, is dat caravans erg waardevast zijn. Wij hebben onze vorige caravan na 6 jaar voor bijna hetzelfde bedrag aan de caravandealer kunnen verkopen als waar wij m voor gekocht hadden van een particulier.

CarolienV
Berichten: 128
Geregistreerd: 24-02-14

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:55

Ik lees mee.
Wij hebben kinderen van 2,5 jaar en 10 maand, iets jonger dus. Ons plan is om er volgend jaar eentje te huren en dan het jaar daarop eentje te kopen.

Ik ben ook heel benieuwd wat handig is qua indeling, waar we op moeten letten. En welke merken zijn bijvoorbeeld goed?

wilson

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:06

Wij zijn deze zomer op vakantie geweest met onze caravan en met onze zoontjes van 3 en 1,5. Wij hebben een dwarsbed met daarvoor een schuifwand. Daar achter sliepen de jongens in een slaaptentje (ipv campingbedje zo'n gooiexemplaar) naast elkaar. Paste perfect twee van die tentje naast elkaar. Ging echt super goed!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:10

Hier ook team stapelbed :j . Eerst een Caravelair gehad, maar die vonden we qua indeling en kwaliteit van afwerking niet zo. En een dwarsbed is niet handig als degene die achter ligt eruit wil. Hebben nu een TEC, merk bestaat niet meer (heet nu LMC) met een Frans bed voorin en stapelbed achterin. Frans bed is echt wel fijner dan dwars vinden wij. Maar ook nog niet ideaal, onze volgende caravan willen we met een Queens bed zodat je er aan beide kanten in en uit kan. Die komen alleen niet met stapelbed, dus even wachten tot dochter niet meer in de caravan slaapt.

Mellow

Berichten: 6475
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:00

Wij hebben een caravan gekocht met ingebouwd babybedje (ledikant formaat). Hij staat nu niet bij huis maar mocht je willen weten hoe dat er uit ziet wil ik best foto's maken. Het babybedje zit boven en daaronder een zitje waar je ook een bed van kan maken.

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 09:25

CarolienV schreef:
Ik lees mee.
Wij hebben kinderen van 2,5 jaar en 10 maand, iets jonger dus. Ons plan is om er volgend jaar eentje te huren en dan het jaar daarop eentje te kopen.

Ik ben ook heel benieuwd wat handig is qua indeling, waar we op moeten letten. En welke merken zijn bijvoorbeeld goed?



Allemaal bedankt voor de reacties!

Qua merken kijken wij naar Dethleffs, Fendt, Burnster en Knaus. We hebben nu een Tec op het oog.

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:02

Zeker een stapelbed doen.
Wij hebben in de kont van de caravan een stapelbed (1,90mx 80cm) in het midden een treinzit (kan omgebouwd worden naar een 2 persoons bed) en een lengte bed voorin (1,60m x 2m)
Bevalt hartstikke goed.
Wij hebben ook gekozen voor een extra brede caravan (2,50m) waardoor je net wat meer leefruimte hebt.
Maar eerlijk is eerlijk je moet wel een auto hebben die m kan/mag trekken.
Met een paar weken komt die van ons ook te koop overigens. Vorig jaar een nieuwe voortent voor gekomen met luifel.

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 10:13

2,5 m breed gaat ons niet lukken. Onze autoag 1300 kilo trekken, dus veel caravans vallen al af.

Urona447
Berichten: 2810
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:33

Heel eerlijk zou ik dan eerst uitzoeken wat bijvoorbeeld de anwb zegt over jullie auto in combinatie met een caravan. 1300 kilo trekgewicht is niet veel en als er wat gebeurd kan je beter een sterke auto ervoor hebben.

Ik ga mee met mijn voorgangers om eerst een caravan te huren zodat je een goede keuze kan maken en ook kan ervaren of het voor jullie als gezin werkt en welke opties je bijvoorbeeld mist of juist erg handig vind.
Laatst bijgewerkt door Urona447 op 16-08-23 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:37

Urona447 schreef:
Heel eerlijk zou ik dan een andere auto kopen of een ander verblijfsmiddel zoeken.

Eens.
1300 is niet zoveel...
Wij hebben wel een andere auto gekocht, deze mag 3500 trekken dus wel fijn dat we geen rekening hoeven te houden met het gewicht van de caravan.

Is een vouwwagen niets?

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:46

1300 is inderdaad niet veel, hou er ook rekening mee dat er nog extra gewicht bijkomt in de caravan (voortent + tentstokken, tafel + stoelen, enz). Wij hebben ooit noodgedwongen een Opel Astra voor onze caravan gehad, die aan zn max trekvermogen zat en dat was geen pretje. De caravan reed de auto ipv omgekeerd.

Mama3
Berichten: 1808
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:52

Ik zou zeker gaan voor een stapelbed, maar ben het ook met anderen eens. Als je een onervaren kampeerder bent is het wellicht verstandig om er eerst eentje te huren. Dan merk je ook vanzelf wat je handig of juist anders zou willen bij je eigen caravan.

Je kunt caravans huren en ermee op reis, maar er zij ook campings waar je een tourcaravan op de camping kunt huren. Dan hoef je de reis enkel met de auto te maken.

Wij hebben overigens geen caravan, maar als we kamperen gaan we met een 6 persoons tunneltent en de jongste ging met 3 maanden al mee in de tent.

Ik vind het trekgewicht van 1300 kg ook wel een spannende, al heb je een lichtgewicht caravan dan zit je zo aan je max incl voortent, kleding, stoelen etc. Ik zou dat zelf niet aandurven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:53

TEC is een goed merk. Daar ga je echt plezier van hebben, als de indeling je past.

Mellow

Berichten: 6475
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:53

Ligt er toch ook een beetje aan wat voor caravan je hebt lijkt mij.
Wij hebben ook een auto die 1300 mag trekken maar wij hebben een kleine caravan van 669 kilo. Wij hebben een grote voortent gekocht diepte 3 meter. Zo heb je dan weer wat ruimte erbij.

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 10:54

Rodevlinder schreef:
Urona447 schreef:
Heel eerlijk zou ik dan een andere auto kopen of een ander verblijfsmiddel zoeken.

Eens.
1300 is niet zoveel...
Wij hebben wel een andere auto gekocht, deze mag 3500 trekken dus wel fijn dat we geen rekening hoeven te houden met het gewicht van de caravan.

Is een vouwwagen niets?



Dat weten we dat het niet zo veel is. We zoeken daarom ook een caravan van 1000 of minder kilo.

Vouwwagen zijn we al eens mee op pad geweest, was niet ons ding.

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:10

In dat gewicht is het ook een speld in een hooiberg. Wel een goede om nu te gaan zoeken.
Leg je vraag ook eens bij handelaren van 2e hands caravans neer zo zijn wij aan onze caravan gekomen. Hij was al gereserveerd door ons voordat hij binnenkwam.
In de tijd dat hij op het terrein stond en dat we kwamen kijken zat 2,5 uur. En hij had al 3x verkocht kunnen worden. Maar wij hadden eerste optie

Anoniem

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:25


BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Kamperen met jonge kinderen (caravan) ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:29

Ik zou gaan voor een caravan met stapelbed. Ik heb zelf de ervaring zonder stapelbed en ik heb er spijt van dat we niet met hebben.. We hebben namelijk daardoor geen plek om te kunnen zitten als het slecht weer of koud is (uiteraard wel in de voortent). Je zal er geen spijt van krijgen, voor het bovenste bed kan je een extra bedrek ervoor doen om wat extra safe te zijn. En mocht de jongste beneden nog veel bewegen in bed kan daar uiteraard ook een bedrek voor. Succes met het vinden van een fijne caravan (ik zou net na de zomer kijken, er zijn dan veel mensen die hun caravan kwijt willen zodat ze geen stallingskosten hebben)