Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 19:43

Het is zover. Voor het eerst in mijn leven ga ik een rondreis maken in Marokko en voor het eerst in mijn leven ga ik naar Marokko.
Nu wil ik natuurlijk wel goed beschermd op reis en mijn zorgverzekering vergoed de vaccinaties.
Maar ik vraag me af hoelang ik van te voren deze vaccinaties moet halen zodat ik goed beschermd ben.
Dus hoelang van te voren is het aanbevolen om de vaccinaties te gaan halen? Ik vertrek 6 oktober.

Alvast bedankt!

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:55

Je hebt DTP en Hepatitis nodig zie ik via de site van de GGD.
Ga je dit jaar nog? De meeste prik locaties zitten erg vol dus het beste is om gewoon morgen te bellen en in te plannen.
Ze geven lang bescherming dus het is niet dat als je pas over 3 maanden gaat, je niet optimaal beschermd bent.

Het is ook afhankelijk van wat je als kind al hebt gehad, of je 1 of 2 prikken nodig hebt. Het beste kun je dus even bellen met de GGD. Zij kunnen passend bij jou advies geven.

butengeweun

Berichten: 3658
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:44

Hier heb ik mijn huisarts gebeld. Die heeft het uitgezocht wat nodig is en besteld bij de apotheek. Daarheen opgehaald en thuis in de koelkast.

Toen afspraak bij de huisarts en die heeft ze gezet.

Dit was wel voor naar cuba maar de huisarts wist ook wat ik al had. Nooit aan gedacht de ggd te bellen

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:04

Nyaleti schreef:
Je hebt DTP en Hepatitis nodig zie ik via de site van de GGD.
Ga je dit jaar nog? De meeste prik locaties zitten erg vol dus het beste is om gewoon morgen te bellen en in te plannen.
Ze geven lang bescherming dus het is niet dat als je pas over 3 maanden gaat, je niet optimaal beschermd bent.

Het is ook afhankelijk van wat je als kind al hebt gehad, of je 1 of 2 prikken nodig hebt. Het beste kun je dus even bellen met de GGD. Zij kunnen passend bij jou advies geven.

Dank je wel, ik heb een link gevonden waarbij de geldigheid van de vaccinaties staat beschreven.
Zoals ik het nu zie heb ik alleen DTP nodig. Hepatitis had ik in de opleiding verpleegkundige al gehad en die is levenslang.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:40

Heb je toen ook de hepatitis A gekregen? Normaal gesproken krijg je alleen de B, omdat je daar in je beroep meer kans op hebt (overgegeven door oa bloed).

Ik ben vanochtend geweest, maar dan voor een wereldreis. Heb vorige week een afspraak gemaakt. Kon dus erg snel terecht. Ik zou gewoon de eerst vrije mogelijkheid doen.

Kijk wel even waar je verzekerd bent en de voorwaarden. Bij Zilveren kruis heb je maar een paar aanbieders die volledig vergoed worden. Andere krijg je maximaal 75 euro

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:57

Volgens mij B idd.. en 3 prikken. Ik krijg 100% vergoed.

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:58

Rotterdam bij het het tropen ziekenhuis. Die kunnen zo nakijken welke vaccinaties je nodig hebt. Daarnaast ggd of thuisvaccinatie.nl

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:00

purny schreef:
Volgens mij B idd.. en 3 prikken. Ik krijg 100% vergoed.


Dan heb je B gehad.
Voor Marokko heb je A nodig.
1 prik geeft 1 jaar bescherming en de 2e voor 30 jaar.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:00

Ik zou dan nog wel hepatitis A halen, maar de GGD of je huisarts kan daarin je het beste advies geven.

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:33

Afhankelijk van je reisplannen, zou ik je adviseren om naast de DTP en Hepatitis A ook na te denken over de rabies vaccinaties. Marokko is een zgn. R1 land, wat inhoudt dat zowel huisdieren als wilde dieren het virus bij zich kunnen dragen.

Afhankelijk van welk vaccin de GGD gebruikt voor de hepatitis A moet deze na 6 maanden geboosterd worden voor levenslange immuniteit.

Voor een volledig reisadvies, zou ik als ik jou was een reizigersconsult aanvragen bij de GGD. Dan weet je zeker dat je goed geïnformeerd bent :)

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:51

purny schreef:
Volgens mij B idd.. en 3 prikken. Ik krijg 100% vergoed.


Dan inderdaad nog zeker A ook halen. Rabies geven ze vaak alleen bij langere reizen of werken met dieren.
Qua aanbieders, je hebt veel verschillende. Maakt allemaal niet zo heel veel uit. Gewoon kijken wat het handigste is voor jou. En qua 100% weet je zeker dat het voor alle aanbieders is? Ik las dat bij die van mij ook, maar toen ik ergens doorklikte was het alleen bij 3 partijen.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:59

Ik vind zelf thuisvaccinatie super fijn. Komen dus gewoon aan huis dus je hoeft de deur niet uit. www.thuisvaccinatie.nl
Je krijgt ook nog wat tips mee.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 14:17

Fitzroy schreef:
Ik vind zelf thuisvaccinatie super fijn. Komen dus gewoon aan huis dus je hoeft de deur niet uit. https://www.thuisvaccinatie.nl
Je krijgt ook nog wat tips mee.

Daar heb ik volgende week een afspraak bij. En ik ga naar Schiedam, scheelt me weer kosten aan huis :D

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:37


Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:16

Tegen mij zeiden ze inderdaad ook dat er moeilijker aan te komen is en dat ze het daarom alleen in specifieke gevallen geven.
Heb al eerder paar maanden door Azië gereisd, toen kreeg ik hem ook niet. Nu omdat ik onbepaalde tijd ga en ook afgelegen plekken alleen wel.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:17

DTP is ook een tekort aan. Maar je hebt het al geregeld zie ik. Prima! En goede reis toegewenst!

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 15:26

komone schreef:
DTP is ook een tekort aan. Maar je hebt het al geregeld zie ik. Prima! En goede reis toegewenst!

Dank je wel :D Ik ga er ook gewoon van uit dat ik alle vaccinaties krijg die ik nodig heb.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:21

Rabies is gewoon te krijgen. Mijn reisgenoot voor Cuba heeft beiden al gehad, hier is nr 1 gezet en staat de afspraak voor nr2. Was geen enkel probleem.

Mijn reisgenoot voor een andere reis heeft buiktyfus, dtp en hepatitus A voor de eerste keer gehad gisteren. Allemaal gewoon leverbaar. Die hep. A moet binnen een jaar herhaald worden voor 30 jaar bescherming.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 21:41

Rabies is alleen geadviseerd bij een langer verblijf en ik ga maar 2 weken.

Het advies is in ieder geval klaar met de prikken die ik krijg.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Vaccinaties Marokko, hoe lang van te voren halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:06

Wat gaaf!

Even off topic maak je ook een reis verslag?

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:49

purny schreef:
Rabies is alleen geadviseerd bij een langer verblijf en ik ga maar 2 weken.

Het advies is in ieder geval klaar met de prikken die ik krijg.

Dat is best apart, ik ga 1 week rondtrekken en krijg hem al, de andere week zitten we in een all inclusive resort, lijkt me niet dat daar honden rondlopen.

Maar je gaat vast een leuke reis maken Purny.