Tips voor vakantie Mexico gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Tips voor vakantie Mexico gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 17:34

Volgend voorjaar willen wij graag naar Mexico op vakantie.
Voorkeur heeft de Rivièra Maya.
Doel is echt een uitrust vakantie met mogelijkheid voor het maken van leuke dagexcursies en natuurlijk lekker zwemmen, snorkelen en evt duiken.
We zij met 2 volwassen en dochter van 9 en zoon van dan 14 jaar.

Wie is er geweest en heeft wat do’s en/of dont’s?

elinedeau95

Berichten: 1195
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Tips voor vakantie Mexico gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:59

Ik wil ook naar Mexico in die periode dus ik volg even

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Tips voor vakantie Mexico gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:44

Wil je naar een resort (all inclusive) of iets kleinschaligers?
Mijn ervaring is dat in ons voorjaar, zeg mei/juni, er volgens de klimaattabellen meer/veel neerslag valt, maar dat dat in de praktijk wel meevalt. In de zin dat het er wel regelmatig, flink (!), regent maar meestal korte, hevige buien.

Wil je wat van de cultuur proeven (Maya tempels bv)?

Ik vind het een prachtig land met geweldige cultuur en waanzinnig eten.

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 23:32

Op dit moment ben ik met mijn man nog 3 dagen in mexico en zijn we hier ongeveer 19 dagen verbleven. Wij deden 5 dagen Tulum, 4 dagen Valladolid, 5 dagen Holbox en nu 5 dagen Cancun.

Deze plekken liggen op ongeveer 2 á 3 uur met de bus van elkaar af.

Vanuit Tulum hebben we ook een dagje Playa del Carmen gedaan. Dat vonden we wel behoorlijk veel toeristischer! Maar de stranden hadden geen zeewier, wat in Tulum wel zo was.

In Tulum heb je ook maya ruïnes maar deze vonden we minder indrukwekkend dan chichen itza. Deze laatste is natuurlijk niet voor niets een wereldwonder. Maar zorg dat je er het liefst rond openingstijd bent. Anders wordt het super druk. Deze ligt op 40 min van Valladolid. Vandaar ook de 4 dagen daar waren én om vanuit daar cenotes te bezoeken. Daar liggen er overigens ook een paar van rondom Tulum.

Xux’ha was een geweldige cenote. We waren daar met max 7 mensen en zoveel mooier dan cenote Suytun en Chichikan! (Deze liggen dus allemaal rond Valladolid.)
4 Dagen Valladolid was wel echt voldoende.

Holbox vonden wij een uniek paradijs. Wij gingen heel goed op de eilandvibe daar. Heerlijk de zandweggetjes en alle palmbomen. Maar
De grootste tourtjes daar zijn een wandeling over een zandbank naar punta muquito, naar punta coco en een wandeling met asielhondjes maken. Of je moet op een bootje stappen voor allemaal tourtjes die overal worden aangeboden. Met 5 dagen hadden we ook daar wel alles gezien, ervaren en tot rust gekomen.

Nu als laatste in een all inclusive hotel welke veel te vinden is op tui.nl.
Op het all inclusieve gedeelte na eigenlijk het
minst fijne verblijf. De boel is best oud en de hygiëne van de kamer valt tegen. Ook hier zijn allerlei tourtjes te boeken, maar daar hebben wij niet zo’n behoefte aan omdat we op elk adres al van alles gezien en ondernomen hebben. Animatie en eten is prima, maar als we mochten kiezen hadden we liever nog even Holbox gehad.

Wij vonden deze route en dagen verdeling top! Al denk ik dat je in de voorjaarsvakantie maximaal een week hebt?
In dit geval zou ik kiezen voor Cancun, Playa del Carmen of Tulum en vanuit daar zijn alle bijzonderheden ook wel te doen! Maar houd dus rekening met 2 a 3 uur reistijd bij bepaalde dingen.

We hebben overigens alles zelf geboekt via booking/expedia etc. Scheelde een hoop in vergelijking met tui.

Pb even als je hotelnamen wilt weten of nog andere vragen hebt!

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tips voor vakantie Mexico gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:10

Ik ben in 2019 naar Mexico geweest om te backpacken. Andere soort reis, maar wel veel mooie plekken gezien.

Zoals ik het lees hebben jullie liever 1 basisplek. Dan zou je voor Tulum, Cancun of Playa del Carmen kunnen gaan. Vanuit daar kun je vrij gemakkelijk dagtours doen naar Valladolid, Chichen Itza, Bacalar (langere reistijd, maar Bacalar-meer is zo mooi). Isla Mujeres (vlak voor Cancun) is gemakkelijk te bereiken met de boot en qua temperatuur wat lekkerder (en mooier dan Cancun). Holbox is inderdaad ook erg leuk

@floemii zit je in Cancun? Als je de kans hebt ga dan nog even naar Isla Mujeres, heb je schildpadden, kun je snorkelen etc.

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Tips voor vakantie Mexico gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:52

Wij zijn begin dit jaar in Playa del Carmen geweest, RIU Palace Mexico. Rustig hotel, minder geschikt voor een gezin met jonge kinderen denk ik. In die wijk waren wel veel andere hotels, het was een mooie groene en bewaakte wijk en op loopafstand van Playa del Carmen.

Qua excursies was de topper voor ons een dagtrip naar Sian Ka'an, tochtje met een speedboot, we hebben dolfijnen en schildpadden gezien, stukje gesnorkeld bij een rif en in een mooie ondiepe baai gezwommen. Wat zeker een tip is, is om een cenote te bezoeken, grotten met water waar je in kunt zwemmen. Onwijs mooi en indrukwekkend. Wij hebben onder andere een cenote vlakbij Tulum gedaan en die was echt heel gaaf, heel veel te zien onderwater en boven water, voor kinderen heel spannend ook denk ik. Zoek verder eens op Xcaret, die hebben heel veel parken, onder andere waterparken. En ook hotels dacht ik.

Wat wij een dikke tegenvaller vonden, was een excursie om met schildpadden te zwemmen. Heel massaal en nauwelijks een schildpad te zien. Als je dat wil, kijk dan goed naar de recensies en de omschrijving van de excursie.

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 04:14

Winged schreef:
Ik ben in 2019 naar Mexico geweest om te backpacken. Andere soort reis, maar wel veel mooie plekken gezien.

Zoals ik het lees hebben jullie liever 1 basisplek. Dan zou je voor Tulum, Cancun of Playa del Carmen kunnen gaan. Vanuit daar kun je vrij gemakkelijk dagtours doen naar Valladolid, Chichen Itza, Bacalar (langere reistijd, maar Bacalar-meer is zo mooi). Isla Mujeres (vlak voor Cancun) is gemakkelijk te bereiken met de boot en qua temperatuur wat lekkerder (en mooier dan Cancun). Holbox is inderdaad ook erg leuk

@floemii zit je in Cancun? Als je de kans hebt ga dan nog even naar Isla Mujeres, heb je schildpadden, kun je snorkelen etc.


Thnx! Morgen laatste dagje dus wel heel leuk om nog even te ondernemen!

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Tips voor vakantie Mexico gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 12:03

Dank voor de vele tips. Ben vanaf vandaag een paar dagen vrij, dan kan ik ze allemaal doornemen.

Ons doel is inderdaad excursies maken vanaf een resort. Evt. beginnen met een korte rondreis en daarna nog een week op een resort.