Beginnend camperaar: tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 10:04

Komend weekend gaan we voor het eerst een paar daagjes weg met een buscamper. Trefwoorden: wandelen, fietsen, terrasjes en eventueel zwemmen. Misschien Overijssel, Drenthe of nog hoger. Heeft er iemand tips waar het leuk is voor een paar dagen? We hebben nog nooit gekampeerd dus hebben geen idee..

En is het verstandig om van tevoren te reserveren of is er voor een camper altijd wel plek?

Nog andere tips wat handig is om mee te nemen of te doen buiten de standaard inventarislijst?

Hoor graag jullie tips!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:07

Ommen!

Wel reserveren. :=

haffiefreak

Berichten: 1653
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:37

Misschien heb je iets aan de app campercontact.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:40

Hier ook een beginnend camperaar, dus lees even mee :D
Ben er nog niet mee weggeweest maar wel al bezig met inrichten en klaarmaken voor de eerste trip.
Idd de app campercontact en park4night zijn heel handig om een plekje te vinden.

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:02

Niet per se over de plek, maar over de spullen: wij hebben ons servies bestek en de pannetjes allemaal bij kringlopen gehaald. Nieuw kan het best duur zijn, maar tweedehands betaal je er amper wat voor. Denk aan bordjes, pannetjes die makkelijk in elkaar passen etc.

We hebben alles in een waterdichte ton die naar alle festivals mee gaat, maar ook tijdens bijvoorbeeld wildkamperen met de kano. Alles blijft daardoor ook bij elkaar en kunnen we makkelijk meenemen.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 09:21

Goeie tip Pharootz!

Campercontact hebben we inmiddels.

MarlindeRooz: reserveer je dan op de dag zelf of moet dat echt ruim van tevoren?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:22

Ommen is erg toeristisch maar als je wat verder buiten het centrum iets zoekt dan kan het misschien kort van tevoren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:46

Park4night kun je best veel fijne betaalbare/gratis plekken vinden. Soms is het even zoeken en gewoon neerzetten. :+ Campings en een camper zijn vaak een onnodig dure optie helaas. Ook veel camperplekken in nederland die inmiddels campingachtige tarieven rekenen -O- dat is best jammer.

In Drenthe heb je wel veel leuke staplekken. Eventueel kun je net over de grens in Duitsland gaan staan. Dan heb je veel meer keuze tegen veel lagere tarieven of zelfs gratis. Womostellplatz gebruik ik dan meestal. :j oa in Laar dld zit een fijne plek. Gramsbergen is een fijne plek om te staan. Ter apel heeft er twee, een aan de jachthaven betaald en wij hebben bij het sportpark gestaan gratis.

Deze is groter en betaald maar een heel fijne locatie voor wandelen en fietsen. Ook weer net over de grens.https://www.campingplatz-gronau.com/

Verder gewoon genieten, en na langer met de camper op pad wordt je steeds handiger in het vinden van fijne overnachtingsplekken. En met een buscamper ben je flexibeler dan met een "normale" camper omdat je minder opvalt

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 10:37

Bedankt Karuna! We hebben geen toilet in de camper dus de gratis plekken is denk niets voor ons?

Het is echt even uitproberen, deze camper is eigenlijk aangekocht voo de handel (VW California Ocean Edition 2022) maar mijn man vind m zo leuk dat we m misschien nog wel een poosje houden. Maar wil er dus nu nog niet teveel voor aanschaffen. We zijn allebei nogal druk dus ben bang dat de tijd ontbreekt om er regelmatig op uit te gaan…

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:52

Kwa toilet, hebben jullie ergens een plekje voor een kleine porta potti? Die zie je ook veel in buscampers weggewerkt onder een bankje of stoel. In mijn rolstoelbus die ook als soort van camper kan dienen alleen dan zonder verwarming heb ik een chemisch toilet staan, de kleine compacte versie. Neemt niet veel ruimte in maar doet uitstekend zijn werk. Waardoor ik er toch overal en nergens kan gaan staan.

Ik heb de voorloper van deze. Een fractie groter maar niet veel groter.
Citaat:
De Qube 335 is het kleinste Porta Potti toilet. Deze past bijvoorbeeld tussen de voorstoelen van een bus of camper. De hoogte is 30,8 cm en de inhoud van de afvalwatertank is 10 liter. Met de hold down kit kun je dit toilet vastmaken aan de ondergrond.


De normale camper heeft de grote ingebouwde versie, maar ook zonnepanelen en een mega gastank waardoor we daar lang zonder voorzieningen kunnen staan. Met handig gebruik van de wc redden we het een kleine week zonder leging zelfs.

Als jullie de camper aan huis hebben staan pak je hem echt snel meestal. Ivm erg weinig vrije dagen van mijn partner zitten langere vakanties er niet in. Wij schieten vaak bv maar een of twee nachten ergens heen maar eenmaal onderweg voelt het meteen als een vakantie, en vaak gebruiken we de camper nu als overnachting als we ergens heen moeten. :j Vorige week voor een bezoek aan de sauna, afgelopen weekend had ik een rijles, we zijn de dag ervoor erheen gestaan. Een nacht op een camperplaats bootjes kijken en het voelde meteen als heel lang weg

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:12

Hier bezitters van een kampeerbus zonder toiletvoorziening en die gaat er ook niet in komen.

Wij blijven met ons busje verre van die veredelde parkeerplaatsen die men Camperplaats noemt.
Als ik iets vreselijk vind, dan zijn het van die verharde betonnen vakken waar je luifel aan bus tegen elkaar aangeplakt staat.
Er zijn camperplaatsen die in camper contact en vergelijkbaren apps/websites 5 sterren krijgen, waar ik echt nog niet dood gevonden zou willen worden, zo dicht staan al die campers dan op elkaar. Wij leven dan ook niet graag ín onze bus, maar lekker buiten in de natuur, die bus is onze slaapplaats en tevens vervoermiddel, de rest van de tijd leven we buiten (ik kook ook zelden in mijn bus, meestal gewoon lekker buiten in het gras op het losse campingkookstel).
Wij noemen ons zelf geen camperaars maar tentkampeerders met een tent op wielen :+ (klopt ook nog wel, wii hebben een bus met een klapdak en slapen onder dat klapdak in het tentje).

Wij zoeken naar leuke kleine campings, dezelfde soort waar we ook met onze tent zouden willen kamperen. Die uit het Groene Boekje of van de SVR.
Alleen het inpakken en verkassen is tegenwoordig wat sneller voor elkaar dan de tent opbreken.

We hebben overigens dit jaar voor het eerst wel een Camperplaats aangedaan, die in Lollum, Friesland.
Maar die voldoet meer aan de omschrijving "camping voor Campers" dan aan Camperplaats: zeer royale plaatsen, heel kleinschalig (max 6 plekken op een terrein waar een gemiddelde CP minstens 15 campers wegzet) en een super de luxe verwarmd sanitairgebouw/afwasplek.
Was voor ons voor 1 nacht voor we met de boot over zouden varen naar Terschelling. Voor 1 nacht had ik evt nog wel op een veredelde parkeerplaats willen staan, mits er maar een toilet was, maar dit was voor ons veel prettiger.

Wij kamperen doorgaans nog net in het voorseizoen (tweede helft juni) en dan reserveer ik zelden.
Wanneer ik langere tijd op 1 plek wil staan (een week Terschelling bv) dan reserveer ik wel. Je loopt het risico dat de locatie van je voorkeur geen plek heeft, of bijvoorbeeld maar voor 1 nacht, maar dat maakt ons niet zoveel uit als we rondtrekken.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:24

Heb je stroom nodig? Zo niet: De natuurcamping in Vilsteren :) In het bos, het gevoel van wildkamperen, mooie wandelroutes en een zwemmeertje op loopafstand. Je kunt niet reserveren, maar er zijn veel plekjes, dus vrijwel altijd een plaatsje vrij. Wij gaan er donderdag ook heen :)

rien10
Berichten: 14684
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:38


gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:52

Ik heb ook een vw busje, en kampeer graag op natuur campings. Camper plek aan de rand van een dorpje vind ik trouwens voor de afwisseling ook wel leuk. Op camper contact en park4night kun je filteren op faciliteiten zoals toilet.

Het is nu hoogseizoen, dan is zeker op campings reserveren wel wenselijk.

Paar aanraders in Overijssel/ Drenthe / Achterhoek:

Natuurkampeerterrein Borger
Natuurkampeerterrein de klashorst
Camping Oetdoor als je een vuurtje stoken ook leuk vind.
Camperplaats aan de Vecht in Ommen heeft sanitair, en die bij het Eerder Achterbroek ook. Prachtige omgeving om te wandelen en fietsen.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:59

O ja, die in Borger is ook mooi ja!
Overigens heb je met natuurkampeerterreinen vaak het ‘groene boekje’ nodig. Die kan je bestellen en dan heb je gelijk een mooi overzicht van alle terreinen :)

Wij hebben een toilet in de bus, maar dat is een zakje voor de ontlasting en een trechtertje met flesje voor de urine. Was vooral handig toen we met -30 in Noorwegen waren en wildplassen dan wel erg koud is :') Verder kan je het zo luxe of zo beperkt mogelijk houden, het is precies wat je zelf fijn vindt

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:02

Ik heb ook een portapotti, maar die is inderdaad meer voor het rondtrekken in het buitenland.

marga1
Berichten: 902
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Beginnend camperaar: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:37

Bij mij moet een camperplaats een stortput voor de portapoti en grijswater hebben een waterkraan en vuilnisbak. Het liefst op een rustige plaats zonder verkeerslawaai. betaal daar graag een beetje voor dan die gratis plaatsen waar het juist druk en naast elkaar is. Is er sanitair dan is dat meegenomen en kunnen we eens douchen na een week of zo. We hebben een zelf ingebouwde buscamper waar je nog lekker op een gewone parkeerplaats kan parkeren in een dorp voor inkopen.
Camperplaatsen thuis al uitzoeken op campercontact kan je de reviews lezen hier heb je ook wat aan.