Cyprus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Cyprus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 15:45

Ik zag nog geen topic over Cyprus, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! :))

Zijn er tips? Wat moet je echt gezien of gedaan hebben? Lekkere restaurantjes?

Wij hebben een hotel geboekt in Paphos voor een week.
Vriend wil sowieso een dag naar Nicosia en nog een stad waarvan de naam me even ontschoten is. Ikzelf zou graag wat van de natuur zien door middel van een boottocht en een tocht met een jeepexcursie ofzo. Zelf rijden hoeft niet zo van ons. :))

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 15:55


leonie1988

Berichten: 1344
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:49

Cyprus is zo mooi, althans het kleine gedeelte wat wij hebben gezien. Wij zat ook in Paphos, het was onze huwelijksreis begin juni 2022. Paphos zelf is al heel leuk om gewoon rond te lopen, het kasteel is ook heel mooi. Daar kun je ook in om foto’s te maken, kostte een paar euro entree volgens mij. Paphos en dan vooral bij de haven en het kasteel is heel mooi als het donker is, met alle lichtjes. En veel mooie muurschilderingen te zien. Het archeologische park in Paphos is ook echt de moeite. Wel heel warm en veel zon, dus goed insmeren en drinken mee. :) Tombs of the king ook indrukwekkend.

Larnaca en Limassol vonden wij niet zo indrukwekkend. Maar wel prima om rond te lopen. Paphos heeft wat mij betreft meer cultuur en sfeer.

We hebben een klein stukje Avakas Gorge gelopen, hele mooie kloof. Maar je moet vrij snel echt over serieuze stenen klimmen en dat laat mijn gezondheid helaas niet toe. Maar het eerste stukje is echt al mooi. Wel met goede schoenen, want de stenen zijn soms spekglad.

We hebben heerlijke vis gegeten bij Oceans basket in Paphos. Bij Michael’s house en The windmill kun je ook echt goed eten. Als je van Indisch eten houd is Naamaste Paphos een echte aanrader. Ficardo hebben we ook echt goed gegeten. En bij Pallia Ilektriki restaurant hebben we ook echt geweldig gegeten. Ligt in het nieuwe gedeelte van Paphos. Wij houden van goed eten, en dit zijn niet perse hele toeristische restaurants.

Cyprus vond ik echt top. Daar gaan jullie zeker genieten :D ik wil mee! :):) veel plezier alvast. En laat maar weten als je nog vragen hebt ;)

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:48

Wij zijn ook in Paphos geweest!
Ik vond dat archeologische park echt super tof! Ook gewoon leuk dat zodra je wat zijstraatjes in loopt je allemaal oude bouwwerken, kerkjes etc tegen komt.
Verder hebben we ook nog een jeep safari gedaan en een dagje waterpark.

Gewoon over de boulevard lopen was ook al leuk :)

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Cyprus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:50

Ik vond qua eten de metzes ideaal. Dat is dus tapas hapjes op z'n Grieks. Hebben we geloof ik wel 5 van de 7 dagen gedaan!

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Cyprus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:59

Wij zaten Protaras, super chil dorpje. Wij vinden Paphos niet zo bijzonder... Jeepsafari gedaan, die was erg mooi!

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 19:12

Dank voor de tips allemaal!

Klinkt goed :)

Bedrijven voor jeepsafari's/boottochten zijn ook zeer welkom.

Iemand ervaring of tips wat betreft ov? We zijn niet van plan een auto te huren en hebben ook nog niet de transfer naar hotel geregeld. Van vliegveld naar Paphos waar ons hotel lag was 70 euro en dat leek me aan de dure kant. :+

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:29

Wij hebben de jeepsafari bij de reis leiding geboekt, dus geen idee :=

En we hadden een huur auto, mocht je dat toch beslissen, ze rijden links op Cyprus.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Cyprus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 21:49

Ja, we hebben allebei ons rijbewijs maar willen toch graag met ov aan de gang. Dat linksrijden heb ik niet zoveel trek in. :')

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:48

Wat leuk, Cyprus! Ik heb er 7 maanden gewoond en gewerkt als reisleiding en vond het echt super! (Wel alweer 6 jaar geleden)

Rondom Paphos kan je alles prima met de bus of lopend doen (weet niet hoe ver je van het centrum zit?)
Ga ook zeker een ochtend of middag naar Pano Paphos, dit is het oude centrum en ligt wat hoger. Hier kan je ook prima met de bus heen.
Verder heb je bij de haven nog wat opgravingen liggen die wel de moeite waard zijn. Je kan ook heel mooi langs de kust wandelen!

Voor de boot kan ik echt Wave Dancer aanraden! Het is wel een grote boot, maar wel een hele mooie boot. Gewoon normale toiletten, heerlijk eten en lekkere drankjes.
Tip: ga zelf naar de boot toe (vertrekt vanuit de haven van Paphos) en zorg dat je er bent voordat de busjes aankomen, dan weet je zeker dat je een ligbedje hebt! ze bieden ook fireworks cruises aan met diner aan, deze zijn ook erg leuk! Hierbij stop je helaas niet om te zwemmen.
https://www.wavedancercyprus.com/sunshine-day-cruise/



De jeep safari door het Akamas gebied was mijn favoriete excursie! Ik durf niet meer te zeggen welke operator wij aanboden, maar het was echt de moeite waard! Wij boden hem ook aan met uitbreiding naar The Blue Lagoon, ook zeker leuk om het daarmee te combineren!
Je zou ook een quad of buggy safari kunnen doen door het Akamas gebied, deze zijn ook erg leuk, maar met de jeep safari ga je er verder in!

Omodos & Lefkara vond ik hele leuke dorpjes! Deze dorpen liggen in het binnenland, dus zou je of met een excursie moeten doen of een auto. OV Bussen gaan hier bijna niet heen, althans, 6 jaar geleden niet.

Troodos gebergte is ook ontzettend mooi. Moet wel zeggen dat je tijdens een gemiddelde excursie hierbij helaas wel echt veel in de bus zit.
Je zou ook een wandel tour kunnen doen naar de Kaledonische watervallen. Tijdens deze tour zetten ze je bovenaan af en wandeling je zelf rustig naar beneden tot je bij de forellen kwekerij aankomt. Verwacht van de watervallen zelf niet te veel in de zomer, de wandeling zelf is wel echt mooi!


Nicosia is leuk om gezien te hebben, maar ook interessant om meer te leren over de bezetting van het eiland. Vergeet ook je paspoort/ ID kaart niet, zonder mag je de grens niet over.

Famagusta/Varosha liggen helemaal aan de andere kant van het eiland. Varosha is de verlaten stad, het is verboden om erin te gaan maar zeker indrukwekkend om te zien en ook weer meer te leren over de bezetting. In Famagusta heb je ook het idee dat je in Turkije wandeld. (Paspoort/ID moeten mee)
Houd alleen rekening met een reistijd van ca. 4h enkele rit.

Verder vond ik Larnaca, Ayia Napa en Limasol niet heel boeiend, mits je tijd over hebt.

Ik zal vast nog wel veel vergeten zijn, dus laat maar weten als je nog vragen hebt. Ik vond Cyprus iig erg leuk!

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 08:21

Hoi, dank!!

Famagusta is waar mijn vriend naartoe wilde. Is dat te combineren met een dagje Nicosia denk je? (Even er vanuit gaande dat we geen auto huren)

Je tips zijn super nuttig, ik weet je te vinden als we nog vragen hebben. :)) je genoemde jeepsafari en boottocht staan op m'n lijstje, kanshebber!

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Cyprus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:28

Ben ooit in Paphos en AyaNappa (?) schrijf je dat zo haha, geweest.
Wij hebben toen ook een boottocht gemaakt richting Israël, dat was zo gaaf, Jerusalem en Bethlehem
bezocht, en flink staan klagen aan de klaagmuur :+

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 18:52


Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:25

Sunweb is toch een onderdeel van Tui?

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Cyprus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 20:23

Oh, dat zou ik niet weten. Maar gefeliciteerd met je verjaardag! :D

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:43

Haha dank je wel :D