museumkaart leuk met kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 18:25

Ik ben aan het rondkijken voor wat uitjes in de zomervakantie. Ik heb 2 kinderen van 8 en bijna 10. Zou een museumkaart leuk zijn? Of zouden ze dat snel saai gaan vinden? ik ben zelf al heel lang niet meer in een museum geweest, maar het lijkt me wel weer leuk om naar toe te gaan. Heeft iemand hier ervaring?

Ik ben verder ook aan het kijken voor een abonnement op bijvoorbeeld Beekse Bergen, dat lijkt me ook wel leuk en is redelijk dichtbij.
Pretpark zie ik niet zo zitten, maar daar willen de kinderen uiteraard wel graag heen.

iemand tips voor leuke (betaalbare) dagjes uit met kinderen.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:27

Juist fantastisch met kinderen op die leeftijd! Er zijn zoveel leuke musea.

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:30

Er is tegenwoordig echt heel veel voor kinderen te doen in musea :j. Naturalis, in september gaat het nieuwe universiteitsmuseum Utrecht open, Teylers museum haarlem bijvoorbeeld, ze hebben allemaal speciale activiteiten voor kinderen :)

PenP
Berichten: 172
Geregistreerd: 03-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:35

Zeker doen! We hebben twee jaar een museumkaart gehad (met een jaar er tussen door corona) en we hebben zoveel musea bekeken. Kinderen vonden het erg leuk. Vaak zijn er speurtochten of speciale dingen voor kinderen.

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:40

Ik heb ook een museumkaart met de kinderen (5 en (bijna) 9 jaar) Er zijn heel veel leuke musea voor kinderen.
Nemo (favoriet bij mijn kinderen) Aviodrome, openluchtmuseum, spoorwegmuseum, nationaal militair museum. (Om de hoek, gaan we vaak even spelen, die hebben zowel binnen als buiten leuke speelgelegeheid) Om er maar even een paar te noemen. Als je op museumkids zoekt krijg je alle musea die leuk zijn voor kinderen te zien.

lizard
Berichten: 5281
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:42


juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 19:03

bedankt, ik had de site inderdaad ook al gevonden. Het lijkt mij superleuk. De kinderen zijn nog niet heel enthousiast, maar dat verandert hopelijk nog :)
we gaan het gewoon een jaartje proberen.

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:14

Oh ja, spoorwegmuseum, ook een aanrader! Misschien hebben ze een beeld van een stoffig gebouw in gedachten, maar tegenwoordig is er echt wat te doen ipv alleen maar te zien :)

Kaplaars

Berichten: 1549
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:22

Onze kaarten lopen binnenkort af, maar we hebben er erg veel plezier van gehad!
In (nagenoeg) elk museum zijn tegenwoordig speciale routes of ruimtes voor kinderen. Allemaal interactief en leuk.
Het fijne vond ik ook, dat je ook eventjes bij het museum kunt kijken (korte spanningsboog) en daarna nog iets anders kan doen, zonder dat het zonde van je entree geld is.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:03

Ja doen. Er zijn hele leuke museums. Wij zijn hier geweest. In sommige al meerdere keren:

- spoorwegmuseum
- naturalis
- nemo science museum
- openluchtmuseum Arnhem
- nationaal militair museum
- anne frank huis
- archeon
- geofort
- museon - omniversum
- kasteel de haar
- madurodam
- gevangenis museum
- space expo

MaritB

Berichten: 8631
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:04

Wij hebben ook een kaart, kids zijn 6 en bijna 4. Ze vragen er regelmatig om wanneer we weer naar een museum gaan.

Archeon al 2x geweest
Marituem museum 2x
Batavialand
Aviodrome
Scheepsvaart museum

We hebben nu afgesproken deze zomervakantie sowieso elke week een museum te bezoeken. Maar met een kaart kun je ook makkelijk vaker gaan, soms gaan we alleen maar uurtje ergens spelen.

MaritB

Berichten: 8631
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:05

Tieme schreef:
Ja doen. Er zijn hele leuke museums. Wij zijn hier geweest. In sommige al meerdere keren:

- spoorwegmuseum
- naturalis
- nemo science museum
- openluchtmuseum Arnhem
- nationaal militair museum
- anne frank huis
- archeon
- geofort
- museon - omniversum
- kasteel de haar
- madurodam
- gevangenis museum
- space expo



madurodam is alleen geen museum ;)

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:14

Ik vond het vreselijk! 2 zondagen per maand verplicht in saaie musea terwijl ik liever op de kinderboerderij was

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:25

Maar de musea zijn nu niet saai meer :)

Ik ben met mijn ouders ook veel in musea geweest, ik vond het eigenlijk wel interessant. Mijn vader wist er ook altijd veel over te vertellen.

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:31

Palmera schreef:
Ik vond het vreselijk! 2 zondagen per maand verplicht in saaie musea terwijl ik liever op de kinderboerderij was

Dat was vroeger, dat is echt niet meer te vergelijken met de musea van nu. Zeker niet de kidsproof musea.

Biebz

Berichten: 5513
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:32

Palmera schreef:
Ik vond het vreselijk! 2 zondagen per maand verplicht in saaie musea terwijl ik liever op de kinderboerderij was


Saai, zeg dat tegen mijn moeder die mee ging naar het Spoorwegmuseum _O-
Ze durft niet in attracties en dacht dat het gewoon een saai rondje in een karretje was.. ik heb haar nog nooit zo horen gillen _O-

Nee, mijn mening over een dagje museum is echt veranderd.
Tegenwoordig bijna overal een audiotour die het allemaal net wat interessanter maakt. Veel interactie en zelf dingen doen is mijn ervaring.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:35

Vroeger waren er trouwens ook al leuke musea (Museon/Omniversum, Scheepvaartmuseum, Arsenaal en Openluchtmuseum gaan al een tijdje mee.)

Maar ik denk dat het vooral ook het laagdrempelige is dat helpt, de prijzen zijn toch vaak best hoog waardoor je eigenlijk net teveel verwacht. Terwijl het met museumkaart dan ook eenvoudig is om gewoon voor een uurtje of misschien minder een klein museum in te gaan (ik vind ambachtsmusea leuk.)

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:47

Haha ja dat karretje in het Spoorwegmuseum, daar hebben wij het hier thuis ook nog wel eens over :)) :')

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:52

Ik zit juist de jaren af te strepen tor m'n neefje en nichtje die leeftijd hebben :D er zijn tegenwoordig idd zoveel leuke interactieve musea. Daar kunnen ze spelenderwijs dingen leren.

Als kind vond ik het openluchtmuseum geweldig. En ik ben laatst naar muZIEum geweest. Daar kun je ervaren hoe blinde mensen met stok door het dagelijkse leven bewegen.

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:10

Absoluut een aanrader. Wij hebben ze nu 2 jaar en gaan ongeveer 8 keer per jaar. We halen het er dik uit. Schrik elke keer weer hoe duur het is. Naturalis, openluchtmuseum, kasteel de haar, Muiderslot, Aviodrome, spoorwegmuseum. Militair museum, nemo, scheeptsvaartmuseum… maar ook de kleintje in de stad bezoeken we. Wippen we in de vakantie even een uurtje naar binnen. Net leuk om iets geinigs, moois of raars te zien en dan lekker een ijsje eten ofzo. Wat wij ook heel relaxt vinden is dat we dan niet alles perse willen zien op 1 dag. Bij Nemo zijn we bijvoorbeeld na 1 verdieping wel weer overprikkeld van de drukte en gaan we weer wat anders doen en de volgende keer doen we dan weer een andere verdieping. Of bij paleis het Loo hebben we de ene keer de tuinen bezocht en de andere keer zijn we naar binnen gegaan.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 11:21

nou, de kaarten zijn binnen en we hebben gister het eerste museum gedaan.. lekker dichtbij naar het glasmuseum in Leerdam. Voor de kinderen was er een leuke bingokaart waar ze op zoek moesten naar een aantal objecten in de collectie. Heel leuk. Ze kregen ook een mooi bewerkt stukje glas mee. Daarna nog even bij de glasblazers gaan kijken, dat vonden we ook heel interessant. Mooie eerste ervaring dus.

Elisa2

Berichten: 37283
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:12

prompter schreef:
Haha ja dat karretje in het Spoorwegmuseum, daar hebben wij het hier thuis ook nog wel eens over :)) :')


Wat is het dan? een achtbaan?

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:13

Leuk dat het zo goed is bevallen!

Hier ook goed ervaringen met musea met kinderen, het is echt zoveel leuker geworden dan vroeger.

Afgelopen jaar gedaan: spoorwegmuseum, kasteel de haar, botanische tuinen Utrecht, Nemo, naturalis, militair museum, spoorwegmuseum, glasmuseum, omniversum, geofort en pluimveemuseum (klein maar leuk als je in de buurt bent). Met museumkaart is het echt relaxt, je hoeft dan niet alles in 1x te zien.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:26

Elisa2 schreef:
prompter schreef:
Haha ja dat karretje in het Spoorwegmuseum, daar hebben wij het hier thuis ook nog wel eens over :)) :')


Wat is het dan? een achtbaan?


Spoiler in wat ik nog weet

Spoiler:
je ziet verschillende dingen maar ook dat je in het donker rijd en een trein(de lichten) op je af ziet komen, ik heb de rest ook niet gekeken...


Maar het is ook best spannend om in die donkere machine gedeeltes van de treinen te kijken. Ik kwam er als kind graag zo'n 15 jaar terug toen het spannende treintje nog niet was maar wel buiten en heel leuk treintje waarin je een rondje kon rijden

Elisa2

Berichten: 37283
Geregistreerd: 31-08-04

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:27

Ow dankjewel, dat klinkt echt super leuk!