museumkaart leuk met kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21720
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:31

Elisa2 schreef:
Ow dankjewel, dat klinkt echt super leuk!


In Utrecht zit ook museum speelklok, de omschrijving:Collectie zelfspelende muziekinstrumenten, variërend van speeldozen en klokken tot pianola's en draaiorgels. Als ik het goed herinner is het niet heel groot maar vond ik deze als kind wel ook erg leuk, al die geluiden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:47

Het Mediamuseum in Beeld en Geluid in Hilversum (waar rond kerst het Top 2000-café in de hal staat) is sinds een aantal maanden weer open nadat er een grootscheepse renovatie heeft plaatsgevonden. De voormalige Experience is compleet vervangen en die vond ik al heel leuk voor kinderen. Daar ben ik ooit geweest met mijn neefjes die toen rond de 10 jaar waren.

https://www.beeldengeluid.nl/

Sowieso ben ik vaker in de Experience geweest. De nieuwe opzet heb ik nog niet gezien, maar ik heb er al wel goede dingen over gehoord.

Een van mijn andere favoriete musea is het Nationaal Militair Museum op de voormalige Vliegbasis Soesterberg. Je kunt er overigens ook geweldig wandelen, want de omgeving is nu een nationaal park.

https://www.nmm.nl/nl/zien-en-doen/buit ... esterberg/

Meestal zijn er in de schoolvakanties extra activiteiten, ook voor kinderen.

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:50

@Elisa het was meer een spookhuis, met deuren die op je af komen en een soort vrije val erbij :D

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:40

Musea waar wij het afgelopen jaar heen zijn geweest:
- Museumfabriek in Enschede
- techniekmuseum Oyfo in Hengelo. Heel interactief museum met hele grote machines. Hier komen we vaker.
- Aviodrome
- Rijksmuseum van Oudheden in Leiden
- Corpus in Leiden, een reis door het menselijk lichaam
- Openluchtmuseum in Arnhem, komen we ook regelmatig
- Speelgoedmuseum in Deventer
- Bakkerijmuseum in Hattem
- Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen
- Rijksmuseum Amsterdam. Als we in Amsterdam zijn, lopen we vaak even naar binnen.
- Huis van Hilde in Castricum

Binnenkort doen we een weekendje Leiden, dan pikken we Naturalis mee. Dat is er tot nu toe niet van gekomen.

Onze zoon van 7 is gek op musea en gaat graag mee. Soms is hij met een uurtje wel klaar, soms dwalen we uren rond en is hij heel fanatiek met speurtochten. Allebei goed. Alle kennis die hij op doet neemt hij weer mee voor later. Over een paar jaar neem ik hem graag mee naar het Anne Frankhuis en de Space expo in Noordwijk.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:52

Museum klinkt heel saai, maar tegenwoordig zijn er echt gave musea waar veel te doen is, in plaats van alleen kijken!

Wij hebben toen ik jonger was ook altijd museumjaarkaarten gehad, geen moment spijt van gehad!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:02

Corpus in Leiden idd :j Daar ben ik met diezelfde neefjes geweest en ook dat vonden ze geweldig.

In Haarlem is het Museum van de Geest. Daarover kan ik nog weinig zeggen omdat ik er nog niet ben geweest. Ik weet wel dat het in 2022 het European Museum of the Year was en dat ze er kinderroutes hebben: https://museumvandegeest.nl/rondleidingen/kinderroute/

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:11

Corpus is leuk maar daar is je museumkaart niet geldig.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:19


FrNo
Berichten: 3662
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:15

Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder lijkt me ook leuk voor kinderen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:31


prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:56

Corpus in Leiden valt inderdaad niet onder de museumkaart, maar de Hortus Leiden weer wel en die hebben ook speciale dingen voor kinderen, zoals een speurtocht, of ontdekkingstocht vleesetende planten.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 18:01

bedankt voor alle tips! heel leuk dit.
de eerstvolgende op onze lijst is het spoorwegmuseum, en dan natuurlijk met de trein daarheen.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:11

Het Watermuseum en het Openluchtmuseum in Arnhem zijn beiden ook erg leuk met kinderen.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:40

Ik volg je topic even, wij hebben sinds 2 weken een museum jaarkaart. Onze kinderen zijn 7,5 en 4,5 jaar. Juist omdat mijn zoontje van 7 heel graag naar Naturalis wilde en ik die echt te duur vond.
Nu zijn we in het Naturalis geweest en bij het Archeon.
Archeon gaan we deze week weer naar toe want die hebben leuke extra demonstraties in de zomervakantie.

Spoorwegmuseum zijn wij al vaker geweest, zeker een aanrader. Dat treintje vonden mijn kinderen dan weer niet zo spannend, maar goed die van mij zijn pretparken gewend.

We hebben nog genoeg op de planning staan, maar aanraders zijn altijd welkom.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:54

Boerhave is ook leuk. Mooi vormgegeven, een gedeelte met spelletjes/ puzzels (ook leuk voor volwassenen) en een waterspeelgedeelte in de binnentuin.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:09

prompter schreef:
@Elisa het was meer een spookhuis, met deuren die op je af komen en een soort vrije val erbij :D


Gaaf! :D dat moet ik een keer gezien hebben natuurlijk.

Leuk al die tips hier!

Oude ambachten speelgoed museum is inderdaad ook leuk voor kinderen.

En de Canon in het openluchtmuseum, niet zo bekend..maar heel interactief.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:21

In het Kunstmuseum in Den Haag hebben ze in de kelder speciaal voor kinderen/jongeren allerlei interactieve wonderkamers waar je met een tablet rond kan, ik heb geen kinderen meer in de doelgroepleeftijd maar was echt heel leuk.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:26

Was het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum in Den Haag al genoemd? Ook erg leuk! :j

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:43

Ook hier al jaren een museumkaart (niet vreemd met een echtgenoot in de branche). We komen wel vooral in kunstmusea, maar ik blijf ook liefhebber van science musea.

Tips voor kinderen:
Zuiderzeemuseum in Enkhuizen (weet niet zeker of dat ook museumkaart is)
Museon, direct naast het kunstmuseum in Den Haag

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:15

Karin schreef:
Was het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum in Den Haag al genoemd? Ook erg leuk! :j


Zijn wij van de week geweest, was erg leuk. Hebben er ruim 2u rond gelopen en dat is voor mijn kids echt lang!

Leandra

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:35

Karin schreef:
Het Mediamuseum in Beeld en Geluid in Hilversum (waar rond kerst het Top 2000-café in de hal staat) is sinds een aantal maanden weer open nadat er een grootscheepse renovatie heeft plaatsgevonden. De voormalige Experience is compleet vervangen en die vond ik al heel leuk voor kinderen. Daar ben ik ooit geweest met mijn neefjes die toen rond de 10 jaar waren.

https://www.beeldengeluid.nl/

Sowieso ben ik vaker in de Experience geweest. De nieuwe opzet heb ik nog niet gezien, maar ik heb er al wel goede dingen over gehoord.

Een van mijn andere favoriete musea is het Nationaal Militair Museum op de voormalige Vliegbasis Soesterberg. Je kunt er overigens ook geweldig wandelen, want de omgeving is nu een nationaal park.

https://www.nmm.nl/nl/zien-en-doen/buit ... esterberg/

Meestal zijn er in de schoolvakanties extra activiteiten, ook voor kinderen.



Beeld en geluid ben ik van de week met mijn dochters van 8 en bijna 6 geweest. Voor de verbouwing vonden ze het heel leuk maar nu is het echt meer voor oudere kinderen, vanaf ongeveer 10 jaar. Je moet ook met een app en je telefoon rondlopen. Mijn dochters vonden het veel minder leuk dan eerst.

Maar wij zijn ook al jaren heel blij met de museumkaart.
- Nationaal Militair Museum
- Naturalis
- Spoorwegmuseum
- Beelden aan Zee in Scheveningen) daar mogen kinderen hun eigen kunst maken in het atelier.
- Openluchtmuseum
- Rijksmuseum

Bij ons staan nog op het lijstje
- Scheepvaartmuseum
- Museum van Volkenkunde
- Museum van de Oudheid

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Re: museumkaart leuk met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:41

Maritiem museum Rotterdam heeft ook een heel buitenmuseum, met boten, kranen en werkplaatsen die ook echt in gebruik zijn.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:17

Hier me ook samen met mijn dochter van toen 8 ontzettend vermaakt in museums.

Mijn favo---
* Scheepvaartmuseum
* Archeon
* Naturalis
* Openlucht museum Enkhuizen plus stoomtrein en bakkersmuseum
* Museum van de 20ste eeuw
* Den Helder Marine museum
* Den Helder Reddingsmuseum
* Kinderboekenmuseum Den Haag
* Tropenmuseum Amsterdam
* Nemo
* Spoorwegmuseum Utrecht
* Museum Beeld en Geluid Hilversum
* Micropoia (Naast Artis)

Wat ook leuk is is een nachtje hotel en dan alle hotels in Den Haag bijvoorbeeld bezoeken of in Leiden

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:39

Karin schreef:
Was het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum in Den Haag al genoemd? Ook erg leuk! :j


Dat komt over een tijdje trouwens naar Utrecht, in het gebouw van de oude bieb, dan hebben we er nog een leuk museum bij. *\o/*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:48

Shadow0 schreef:
Karin schreef:
Was het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum in Den Haag al genoemd? Ook erg leuk! :j


Dat komt over een tijdje trouwens naar Utrecht, in het gebouw van de oude bieb, dan hebben we er nog een leuk museum bij. *\o/*

Ja! Gaat dat door? Ik heb de laatste berichten niet meer gevolgd, maar dit klinkt als goed nieuws! *\o/*