Autovakantie Balkan met hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:28

Ik durf je niet precies te zeggen hoe de regels zijn. Wij haalden een hond uit Servië naar Nederland. Daarvoor moesten we de entingen op orde hebben (logisch), titertest, plus nog drie maanden wachten. Dan een gezondheidsverklaring van de dierenarts, met die gezondheidsverklaring naar de veterinaire inspectie (een soort NVWA). Hoe lang dat geldig is weet ik niet, ik wilde zo snel mogelijk mijn hond meenemen na zo lang wachten :+
Afbeelding

Ik begreep dat vanuit de EU naar buiten de EU en weer terug de regels anders zijn. Toen wij thuis waren las ik dat er in Kroatië eigenlijk een muilkorf verplichting is voor onze hond :+ nu zijn we daar ook niet gaan wandelen ofzo, maar blijkbaar hadden we het bij ons moeten hebben :')

In Servië, Bosnië of Kroatië heb ik mij nooit onveilig gevoeld. Maar mijn moeder komt daar vandaan en ik ken de taal een beetje dus dat is toch anders.

Houd er rekening mee dat je wel dierenwinkels hebt tegenwoordig maar dat niet alle zelfde merken te koop zijn. Dit is ook ivm binnen/buiten de EU. Royal Canin hondenvoer kun je er bijvoorbeeld wel vinden al denk ik dat het duurder is dan hier door de invoerkosten.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 13:34

Even het lijstje bijgewerkt
_Christina schreef:
Albanië
  • Theth (dak van de Albanese Alpen)

Bosnië & Herzegovina
  • Sarajevo (stad, Abandoned Bobsled Track, Tunel Spasa)
  • Mostar
  • Blagaj (waterval)
  • Kravica (waterval)
  • Una (nationaal park, hondvriendelijk)

Kroatië (hond niet welkom zonder FCI registratie)
  • Dubrovnik (decor GoT)
  • Mirabela Fortress @ Omis
  • Plitvice (kan met hond)

Oostenrijk
  • Danube Tower @ Wien
  • Dachstein @ Obertraun
  • Eisriesenwelt @ Werfen
  • Nationalpark Berchtesgaden & Kehlsteinhaus (The Eagle's Nest)

Servië
  • Tara/Mokra Gora (nationaal park)
  • Drevengrad (houten stad)
  • Uvac (kloof)
  • Petrovaradin (fort)
  • Palic

Slovenië
  • Lake Bled (& castle)
  • Kransjka Gora (meerdere natuurlocaties)
  • Grotten @ Skocjan
  • Soca rivier & vallei

Tsjechië
  • Cesky Krumlov (stad)
  • Ceske Budejovice (stad)
  • Frydlant (dorp)

Hond
  • Op terras veelal welkom (Servië)
  • Hondvriendelijk(e campings) (Slowakije)
  • rabiës enting ✔️
  • europees paspoort ✔️
  • rabiës titer ✖️
  • gezondheidscertificaat/klinisch onderzoek ✖️ <10 dagen voor Albanië, <14 voor Servië (overige landen niet? verplicht, wel aangeraden door EU)
  • Muilkorf ✔️

Auto
  • Veiligheidshesje pp voorin de auto ✔️ (soms ook verplicht buiten de bebouwde kom te dragen als wandelaar in het donker!)
  • Gevarendriehoek ✔️
  • Brandblusser ✔️ (niet in kofferbak ✖️)
  • Verbanddoos ✔️ (THT checken! ✖️)
  • Reservelampen ✔️
  • Reservewiel ✔️
  • Sleepkabel ✔️

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 14:05

Vivat
Poe daar gaat dan inderdaad wel flink wat tijd overheen, fijn dat het wel gelukt is! Import is voor zover ik weet inderdaad ietsje anders, omdat de hond dan nog niet bekend is in de EU. Muilkorf gaat sowieso mee, die is o.a. in Duitsland ook veelal verplicht (waar je dan vervolgens onwijs scheef wordt aangekeken omdat ze die regels niet kennen en mijn hond niet schuimbekkend en uitvallend in de lijn hangt dus dan is het geen HR-hond :')).
De taal een beetje spreken is zeker een voordeel! Ik probeer ook altijd een paar woordjes te leren, zodat ik op z'n minst gedag kan zeggen en bedankt/alsjeblieft. Waar ik nu al ben geweest leken ze dat wel te waarderen en ik vind dat ook wel netjes, ik ben niet zo'n toerist die verwacht dat ze overal maar Engels moeten spreken. Tot nu toe is het altijd gelukt met handen en voeten, behalve een keer een croissantje in Polen of Tsjechië. We hadden nog speciaal opgezocht hoe dat heet en dat was ook gewoon croissant, maar ze begrepen ons niet. Uiteindelijk met super traag internet een plaatje weten te laden van een croissant, dat laten zien en de reactie was "ooohhh croissant!!!" dat zeiden we al de hele tijd? :o? Wat ik daar ook zo mooi vond, was dat wij de mensen achter ons in de rij voor wilden laten gaan (omdat ik al wist dat het lang ging duren met een plaatje laden) en dus aan de kant gingen staan, maar iedereen bleef heel geduldig wachten en geen gemopper zoals in Nederland mensen met maar een paar producten gaan staan zuchten dat ze niet worden voorgelaten door mensen met volle karen (maar het ook gewoon niet vragen of zich er juist gewoon voor wurmen). Echt een verademing!
Goed ik dwaal af... :=

Bedankt voor de tip! Hondenvoer was ik niet van plan elders te kopen, in Duitsland en misschien ook Oostenrijk kan ik zijn voer wel krijgen, maar ik ga ruim meer dan nodig meenemen. Hij gaat niks tekort komen, voor hem gaat alles mee, voor mezelf ga ik het lokaal uitzoeken. Voor mij geen bammetjes pindakaas op vakantie :D

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:09

Wij zijn in heel de Balkan geweest, alleen Servië niet gehad. Prachtige landen, zeker Bosnië niet mijden, het is er prachtig :) en qua internet: wij hadden een simkaartje gekocht met 1000gb internet (geen typfout) voor €5, dus als je niet zonder internet kunt is dat nog een optie :)

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:20

Nog even wat tips voor Slovenië:
Meer van Bohinj. Je kunt met een kabelbaan omhoog en dan heb je een prachtig uitzicht over dit meer.
Je kunt op de top van de berg ook best een stuk wandelen om vervolgens lekker te zwemmen in het heldere water van het meer.

Wij vonden Bled ook een leuke plaats.
Prachtig meer, mooi om een rondje omheen te lopen.
Alleen jammer dat het zo toeristisch is, toen wij er waren kwamen er serieus hele touringcars met Aziatische toeristen die kant op. Dan overspoelde het plaatsje.

Ljubljana vonden wij ook prachtig!
Heel mooi om langs het water te lopen, langs alle mooie terrassen en gebouwen.
Echt een rustige stad om te wandelen en te bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:34

Ja er zit verschil als je een EU paspoort voor je dier hebt of (nog) niet. Maar met de juiste voorbereiding moet het allemaal lukken.
Je zal zien dat de mensen het zeker waarderen als je wat van de taal probeert te spreken. Al zijn er ook best wat mensen die goed Engels spreken of wat Duits of zelfs Nederlands. In de wat grotere plaatsen tref je dat meer dan in kleinere dorpen.
Haha voor wat betreft de pindakaas, afgelopen mei kwam in die gewoon tegen in de Maxi supermarkt :D Al vind ik de volgepropte mini winkeltjes veel leuker dan grote Maxi of Lidl winkels.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 13:41

Ballard_L
Ohja een simkaartje aldaar halen kan natuurlijk ook nog, zeker voor die prijs. Dankjewel!

SdpahneS
Prachtige foto's! En grappig dat bord :=
Wat leuk dat je op die berg ook kunt zwemmen! Eens kijken of ik kan vinden of dat met hond ook mag of in ieder geval mee naar boven.

Ik ben benieuwd of het alweer zo druk is sinds corona, ik heb nog een beetje de hoop/illusie dat het toerisme nog niet helemaal weer op het oude niveau is op populaire plekken zoals Bled. En anders rijden we er echt alleen maar langs, genoeg moois om te zien!

Lubljana komt ook op de lijst!

Vivat
Klinkt qua talenkennis denk ik wel aardig vergelijkbaar met Polen/Tsjechië. In de grote steden wel maar daarbuiten moest je geluk hebben om een jonger iemand te pakken te krijgen. Vooral eten doe ik graag buiten de toeristische plekken om, juist omdat je dan een beetje lukraak vertalend moet gokken wat je besteld.
Pindakaas daar in de supermarkt! Nooooo :') ik wil juist lokaal eten := het enige 'van thuis' wat ik leuk vind om te kijken is wat ze daar bij de Lidl voor andere verse afbak hebben liggen (in plaats van saucijzenbroodjes en frikandelbroodjes) en bij de Mac (zoals ze in Duitsland bv de Mc Rib hebben en weleens burgers met rösti of een andere smaak Mc Flurry) :')

Ghostattack

Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:47

In Sarajevo kan ik trouwens restaurant Dveri aanraden! Wel ruim op tijd reserveren, het is heel klein en mega druk. Nog nooit zo lekker gegeten <3

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:05

Wat het aanbod bij de Mac is kan ik je niet zeggen. De Ikea in Belgrado heeft wel Zweedse balletjes _O-
De Lidl heeft inderdaad andere afbak dan hier. Sowieso wel wat andere producten die ze hier niet hebben natuurlijk.
Wist je trouwens dat je in Duitsland bij het tankstation je vignet voor Oostenrijk goedkoper kunt halen dan bij de anwb? Ook kun je daar gelijk vignet voor Slovenië kopen.
Wij wisten dat niet, jarenlang de anwb gesponsord :=

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:13

Oeh dankjewel Ghostattack!

Vivat
Zweedse balletjes bij de Ikea verwacht ik ook wel overal :=
Goede tip, maar dat wist ik toevallig al en jullie gelukkig intussen ook! Milieustickers kun je ook beter lokaal kopen (voor Duitsland bv bij A.T.U.). Ik wist alleen nog niet dat Slovenië ook een vignet heeft, dat is een goed puntje om ook voor de andere landen nog te bekijken. Net als milieuzones, ook nog niet aan gedacht.