Autovakantie Balkan met hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 13:30

Hallo allemaal!

Hebben jullie tips en aanraders voor de Balkan (na de zomer)? Het plan is met de auto die kant op te gaan en vooral heel belangrijk mét hond. Het staat nog compleet open welke landen we aandoen, dat gaat afhangen van de temperaturen en waar op het moment supreme een overnachting mogelijk is. Het plan is per dag te bekijken welke kant de reis op gaat en daarvoor zou ik het leuk vinden om te weten waar de leuke dingen zijn en wat ik vooral niet moet missen mocht ik er langs komen!

Wat zoek ik? Leuke culturele dingetjes, mooie of historisch waardevolle gebouwen, locaties en dorpjes, mooie natuur. Misschien zijn er zelfs wel kleinschalige evenementen die leuk zijn om aan te doen, bijvoorbeeld van een feestdag ofzo. Musea e.d. zullen (neem ik aan) afvallen met hond, maar als er oorlogsgerelateerde tips zijn, dan mogen die wel gegeven worden. Het zou kunnen dat er een liefhebber mee op reis gaat die daar prima alleen naar binnen kan.

Tips met betrekking tot die landen en honden, zijn ook welkom. Naar ik begreep zijn ze er heel open en vriendelijk voor honden en lijken er geen strenge regels te zijn, maar ik hoor het graag als daar andere ervaringen mee zijn.

Het gaat grofweg om het gebied tussen Duitsland en Griekenland/Turkije.

Alvast bedankt <3

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 17:56

Wat tot nu toe op het lijstje staat (nog niet gecontroleerd op toegankelijkheid met hond):

Bosnië & Herzegovina*
  • Sarajevo Abandoned Bobsled Track

Kroatië
  • Dubrovnik (decor GoT)
  • Mirabela Fortress @ Omis
  • Plitvice (kan met hond)

Oostenrijk
  • Danube Tower @ Wien
  • Dachstein @ Obertraun
  • Eisriesenwelt @ Werfen
  • Nationalpark Berchtesgaden & Kehlsteinhaus (The Eagle's Nest)

Slovenië
  • Bled castle
  • Kransjka Gora (meerdere natuurlocaties)
  • Grotten @ Skocjan

Tsjechië
  • Cesky Krumlov (stad)
  • Ceske Budejovice (stad)
  • Frydlant (dorp)

*ik heb advies gekregen dit land te mijden ivm corruptie en dat het geen EU is, hoe staan jullie daar in?

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 18:20

Wat ik ook nog interessant zou vinden, is een website zoals zoom.earth met temperatuurkaarten. En dan niet de prognoses, maar juist van de afgelopen 2-5 jaar.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:14

Geen zorgen om Bosnië, t is geen Rusland :+ wel even chekken welke entingen en papieren je voor de hond nodig hebt, Rabies sowieso
Mostar is een prachtige stad

Geen ambities om ook naar Servië te reizen?

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:18

Bled is echt gruwelijk overrated, ik raad het af. Zonde van je tijd en geld. Leuker is om met de auto de rivier de Soca te volgen en lekker te touren door de (ruige) Soca vallei.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 14:56

Vivat schreef:
Geen zorgen om Bosnië, t is geen Rusland :+ wel even chekken welke entingen en papieren je voor de hond nodig hebt, Rabies sowieso
Mostar is een prachtige stad

Geen ambities om ook naar Servië te reizen?
Als het goed is, dan zijn er geen extra entingen of bv gemonitorde ontworming (zoals voor, ik meen, Zweden) nodig. Rabiës en Europees paspoort heeft hij standaard en zijn nog geldig. Goede tip!

Servië ligt zeker in het genoemde gebied, dus als je daar tips voor hebt, dan hoor ik het graag! Wat Bosnië betreft, is mij dat ook maar verteld. Aangezien het nogal een groot land is om te vermijden, dacht ik hier ook eens te vragen naar (andere) meningen. Ik ben niet bekend met het land en persoonlijk is vooralsnog mijn enige twijfel, dat er geen EU data is (dat geldt overigens voor alle zone 2 landen, dus ook bv. Servië).


Goof schreef:
Bled is echt gruwelijk overrated, ik raad het af. Zonde van je tijd en geld. Leuker is om met de auto de rivier de Soca te volgen en lekker te touren door de (ruige) Soca vallei.
Dat is goed om te weten! We hoeven niet te verblijven in Bled, maar ik zou wel graag dat bekende eilandje willen bewonderen (vanaf de oever is prima voor mij). Mochten we via de A10/A11/E61 aanrijden, dan ligt het 'gewoon' op de route. Dat is denk ik ook de meest logische aanrijdroute om bij de Soca rivier te komen?

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:00


_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 15:22

mavantos schreef:
Ik weet niet wat voor soort hond je hebt? Maar niet in alle landen zijn alle soorten honden toegestaan (dit geldt ook voor doorreizen door landen). Ik zou dit wel even goed controleren.

Dankjewel! Ik heb "zo'n" hond en als het goed is, dan komen wij geen landen tegen waar hij niet welkom is (al dan niet gekorfd). Maar ik ga voor de zekerheid elk land nog apart doorpluizen (ook om de medische vereisten te controleren), net als de deelstaten van Duitsland. Via de officiële websites, ik vertrouw er meer op dat die actueel zijn dan licg of anwb. Net als voor de eisen wat er in de auto mee moet. Ik weet niet meer bij welk land dat was, maar bij een ongeluk moet je gevarendriehoek 5 meter er vanaf binnen de bebouwde kom en daarbuiten 500 meter volgens de anwb (bij andere omliggende landen 50 meter, dus dat lijkt me een foutje :')).

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:24

Oh ja, je kan een rondje om het meer van Bled rijden. Dat is wel leuk. Meer niet :')
Geniet ervan.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:38

Met eventuele hikes langs boerenerf zou ik wel oppassen.
Die kant op heb je toch meer loslopende waakhonden. Weet niet hoe betrouwbaar dat altijd is met vreemde honden.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:35

Nationaal park Tara/Mokra Gora in Servië kun je prachtig lopen met de hond, op verschillende reis websites is hier wel iets over te vinden dan kun je bekijken of dit een beetje is wat je zoekt?
Drvengrad (houten stad) vind ik erg leuk
Uvac kloof is prachtig <3
Petrovaradin is prachtig en interessant

Als ik nog even doorga en je alles wilt bezoeken moet je 3 maanden op reis :D
In Servië is mijn ervaring dat je op de meeste terrassen welkom bent met hond, soms ook binnen. De andere landen durf ik je niet te zeggen.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 10:32

Goof schreef:
Oh ja, je kan een rondje om het meer van Bled rijden. Dat is wel leuk. Meer niet :')
Geniet ervan.
Genieten is de planning, dankjewel!


daantjuhhh schreef:
Met eventuele hikes langs boerenerf zou ik wel oppassen.
Die kant op heb je toch meer loslopende waakhonden. Weet niet hoe betrouwbaar dat altijd is met vreemde honden.
Goed punt, ik weet niet in hoeverre dat die kant op erger zou zijn dan hier in Nederland. Liggen ze die kant op niet nog veelal vastgeketend op het erf?


Vivat schreef:
Nationaal park Tara/Mokra Gora in Servië kun je prachtig lopen met de hond, op verschillende reis websites is hier wel iets over te vinden dan kun je bekijken of dit een beetje is wat je zoekt?
Drvengrad (houten stad) vind ik erg leuk
Uvac kloof is prachtig <3
Petrovaradin is prachtig en interessant

Als ik nog even doorga en je alles wilt bezoeken moet je 3 maanden op reis :D
In Servië is mijn ervaring dat je op de meeste terrassen welkom bent met hond, soms ook binnen. De andere landen durf ik je niet te zeggen.
Dat ziet er zeker tof uit! Dankjewel! Ook goed om te weten dat je met hond soms zelfs binnen mag eten.

Ghostattack

Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:39

Ik ben vorig jaar met de auto naar o.a. Bosnië geweest en vond dat de meest bijzondere bestemming van mijn reis. Fantastisch mooi land met een heftige en vrij recente geschiedenis, niks van corruptie gemerkt. Dat het geen EU is maakt niet uit toch? Je hebt er alleen geen internet :+ Wel vrijwel overal gratis wifi. Ik ben in Mostar en Sarajevo geweest, beide prachtige steden. In Sarajevo kun je ook de tunnel uit de oorlog bezoeken (Tunel Spasa), zeker de moeite waard.

Bled is inderdaad extreem toeristisch (en duur!), maar toch wel mooie omgeving hoor.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6648
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:40

Wij hebben net onze 'planning' rond, wij gaan in september 3 weken naar Bosnië en Montenegro. We zijn een paar jaar terug ook al die kant op geweest en hebben toen ook Servië meegenomen. Slovenië zijn wij ook wel vaker geweest, ook een absolute aanrader :j

Ik vind de Balkan fantastisch in ieder geval <3 De natuur is prachtig, de mensen zijn ontzettend vriendelijk en wij hebben ons er geen moment onveilig gevoeld. Ik zal er later nog even voor gaan zitten om wat concretere tips met je te delen! :D

mizzpoez

Berichten: 290
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:03

Mag ik als tip naast Montenegro ook Albanië meegeven? Fantastisch land en echt prima wegen: je krijgt een heel ander beeld van Albanië als je er ook echt bent geweest, wat een mooi land en dan met name het plaatsje Theth: als je daar bent geweest heb je het dak van de Albanese Alpen gezien. Wij gingen via Slovenië naar beneden langs de kustlijn van Kroatië en Montenegro, stukje Albanië en toen het binnenland in naar Theth. Terug weer via Montenegro, Servië (ook zo'n mooi land: we eindigden in Paliç, net voor de grens van Hongarije: dat is ook een aanrader), Hongarije, Slowakije, Tjechië en via DL weer naar huis: 2,5 week over gedaan met de auto. Kosovo en Noord-Macedonië hebben we over moeten slaan vanwege tijdgebrek maar je kijkt je ogen wel uit hoor en overal zijn de wegen echt supergoed te rijden. Je ziet steeds meer westerse toeristen uit GB, NL, DUI, FR en BE daar rondrijden, ook veel gezinnen met kleine kinderen, dus pionieren daar moet je van de hoofdroutes af gaan wijken maar dat is helemaal niet nodig, er is zoveel te zien.

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:12

Slowakije is een hond-vriendelijk land. Op alle vrijwel campings zijn honden welkom.
Het is ook prachtig en niet zo toeristisch.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:02

Als je met de hond naar Bosnië gaat moet je deze voor vertrek laten titeren of de antistof tegen Rabiës in het bloed hoog genoeg is.

Deze titerbepaling zou ik ruim voor die tijd doen want de uitslag duurt al snel een week en als de uitslag te laag is, moet je opnieuw laten vaccineren en na minimaal drie weken opnieuw titeren.

Zonder titerbepaling kom je (als ze je bij de grens controleren) de EU niet meer in met hond.

Mulan000
Berichten: 43
Geregistreerd: 03-04-19

Re: Autovakantie Balkan met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:17

In juni hebben we rondgereisd in Bosnië en Kroatië.

Bosnie is prachtig.

Sarajevo en Mostar zijn prachtige plekken om te bezoeken. Let op dat je voor of na de toeristen gaat. Vergeet hierbij de omgeving niet naast de bekende Blagaj en Kravica watervallen. Blidinje is ook een prachtig nationaal park.

Una heeft prachtige natuur (simpel te combineren met Plivice Kroatië)

Jajce (en omgeving) is ook leuk voor een stop.

Bosnië is goedkoop. Wel betalen met andere munteenheid dus wisselkoers opslag.

Wij hebben ons geen seconde onveilig gevoeld.

Kroatië heb ik altijd een prachtig land gevonden en nog steeds, maar je merkt dat het toeristischer aan het worden is. En vooral met de euro duurder.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 17:51

Ghostattack
Geen EU maakt mij niet zoveel uit, geen data vind ik minder praktisch voor het op de bonnefooi bekijken welke kant de reis op gaat/er een slaapplek te boeken is. Maar als er veelal gratis wifi te vinden is, dan is dat ook prima. Goed om te weten en ook een leuke tip voor mijn reisgezelschap!

NadjaNadja
Wie weet komen we elkaar nog tegen := de kans is groot dat wij ook in september vertrekken, ik ben benieuwd naar je tips!

mizzpoez
Albanië mag ook zeker, ligt ook in het genoemde gebied. Ik moet geloof ik binnenkort even mijn OP lijstje aanvullen met alle tips. Fijn om te horen dat de wegen goed te rijden zijn, dat is wel prettig met mijn oude autootje :')

senna12
Goed om te horen, dankjewel!

Esplendido
Voor Bosnië ook ja? Ik wist het wel van Albanië en dat er voor de landen die kant op willekeurig wel/geen klinisch onderzoeksrapport verplicht/verstandig is. Die afspraken moet ik binnenkort maar alvast plannen.

Mulan000
Dat zijn veel tips, dankjewel! Ook goed om te horen dat je je niet onveilig hebt gevoeld! Voor zover we daar keuze in hebben, heeft mijn voorkeur ook voor of na drukke tijden dingen te bezoeken en ik heb er ook weinig moeite mee om gebouwen alleen van buiten (de openingstijden) te bekijken. Ik verwacht dat ik bij veel dingen toch niet naar binnen mag met hond.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:39

Ja wat je voor de hond moet regelen moet je echt even goed uitzoeken. Een hond van Servië meenemen naar Nederland is nogal gedoe in ieder geval :+ (maar gelukt, over twee weken de tweede ophalen :Y) )
Houd inderdaad rekening met erfhonden, soms zitten ze aan de ketting, soms los. Zwerfhonden zijn er in ieder geval in Servië wel, heb er zelf nooit last mee ervaren ofzo. Ook niet als je met de hond loopt maar dat kan natuurlijk per hond verschillen.
In Servië kun je trouwens ongeveer overal contactloos pinnen, behalve op de markt. Gratis WiFi is er zelfs in de Lidl :D

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:49

Geen ervaring met een hond die kant op meenemen, wel een trio van Slovenië, Kroatië, Bosnië en Montenegro gedaan. Montenegro was mijn favoriet <3 prachtig ruig en puur. Bosnië ook een aanrader en me ook (alleen als jonge meid) niet onveilig gevoeld. Ga vooral op walking tours mee voor extra info en verhalen over de geschiedenis, indrukwekkend.

Ik zie van alles voorbij komen hierboven over entingen etc voor de hond ivm Bosnië. Wees ervan bewust dat als je naar Dubrovnik gaat, je een heel klein stukje door Bosnië moet rijden (Bosnië wilde perse een stukje land aan de kust :+ ). Je zit dan dus met twee keer de grensovergang.

Ghostattack

Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:56

DieL_Zor schreef:
Geen ervaring met een hond die kant op meenemen, wel een trio van Slovenië, Kroatië, Bosnië en Montenegro gedaan. Montenegro was mijn favoriet <3 prachtig ruig en puur. Bosnië ook een aanrader en me ook (alleen als jonge meid) niet onveilig gevoeld. Ga vooral op walking tours mee voor extra info en verhalen over de geschiedenis, indrukwekkend.

Ik zie van alles voorbij komen hierboven over entingen etc voor de hond ivm Bosnië. Wees ervan bewust dat als je naar Dubrovnik gaat, je een heel klein stukje door Bosnië moet rijden (Bosnië wilde perse een stukje land aan de kust :+ ). Je zit dan dus met twee keer de grensovergang.


Sinds juli 2022 kun je dit vermijden :D Kroatië heeft een brug aangelegd waarbij je niet door Bosnië hoeft. Weliswaar een stukje omrijden geloof ik, maar scheelt dus wel grensovergangen :+

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:01

Ghostattack schreef:
DieL_Zor schreef:
Geen ervaring met een hond die kant op meenemen, wel een trip van Slovenië, Kroatië, Bosnië en Montenegro gedaan. Montenegro was mijn favoriet <3 prachtig ruig en puur. Bosnië ook een aanrader en me ook (alleen als jonge meid) niet onveilig gevoeld. Ga vooral op walking tours mee voor extra info en verhalen over de geschiedenis, indrukwekkend.

Ik zie van alles voorbij komen hierboven over entingen etc voor de hond ivm Bosnië. Wees ervan bewust dat als je naar Dubrovnik gaat, je een heel klein stukje door Bosnië moet rijden (Bosnië wilde perse een stukje land aan de kust :+ ). Je zit dan dus met twee keer de grensovergang.


Sinds juli 2022 kun je dit vermijden :D Kroatië heeft een brug aangelegd waarbij je niet door Bosnië hoeft. Weliswaar een stukje omrijden geloof ik, maar scheelt dus wel grensovergangen :+

Echt :oo wat een hilarische en goede stunt :') Dat scheelt inderdaad zeker wel gedoe, kon goed druk zijn bij de overgangen. Nou ts, dan Dubrovnik sowieso lekker meepakken via de brug :D

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 07:20

Esplendido
Voor Bosnië ook ja? Ik wist het wel van Albanië en dat er voor de landen die kant op willekeurig wel/geen klinisch onderzoeksrapport verplicht/verstandig is. Die afspraken moet ik binnenkort maar alvast plannen.


Ja, deze regel geldt zodra je de EU uitgaat met je hond. Om de EU weer binnen te komen vragen ze om een Rabiës titerbepaling.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 12:31

Vivat
Wat ik tot nu toe voor de hond heb gevonden is geldige rabiës enting (✔️), europees paspoort (✔️), rabiës titer (✖️) (ik had dat alleen voor Albanië gevonden, maar dat is dus blijkbaar gewoon een EU regel bij terugkeer uit niet EU (met dank aan Esplendido!)), gezondheidscertificaat/klinisch onderzoek <10 dagen voor Albanië, <14 voor Servië (overige landen niet? verplicht, wel aangeraden door EU) (✖️).
Het is dus ook maar de vraag of we wel binnen de termijn van het klinisch onderzoek in zo'n land geraken (en op de terugweg dan niet weer door een land komen met een termijn die dan al is verstreken en of dat dan een probleem is of alleen als we opnieuw vanuit een EU land komen) %)

Wow zo klinkt Servië haast moderner dan Nederland! Dat is prettig!

DieL_Zor
Kijk nog iemand die zich niet onveilig heeft gevoeld, zo zie je maar weer dat de kennis die mij waarschuwde het misschien fout had, ik moet hem eens vragen hoe hij daar eigenlijk bij komt. Als mijn reisgezelschap meegaat, maak ik mij sowieso niet zo'n zorgen daarom. Maar als die niet mee kan, is het wel prettig om te weten dat ik er solo ook heen kan (al weet ik niet of ik zo ver kom als ik alles alleen moet rijden).

Walking tours, klinkt als vooral iets in de (grotere) steden?
Qua grensovergangen maak ik mij niet zo druk, want ik wil alles goed geregeld hebben en als dat niet zo is voor een land, dan gaan we daar gewoon niet heen (bv Albanië valt af als de gestelde geldigheidstermijn van het gezondheidscertificaat is verstreken).

Ghostattack & DieL_Zor
Geniaal die brug! Al heb ik wel slecht nieuws... vooral voor mezelf want ik had mij op Kroatië het meest verheugd. Blijkbaar zijn niet alleen Frankrijk & Noorwegen anti HR-honden, maar Kroatië mag hij ook niet in zonder FCI registratie. Die heeft hij als asielhond niet -O-