Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 11:58

De titel klinkt heel overdreven, maar ik heb echt geen idee :').
Als kind altijd met de caravan weg geweest, daarna op een weekendje/nachtje weg niet echt op vakantie geweest (en altijd Nederland, in de buurt). Vorig jaar voor het eerst naar het buitenland (Zakynthos) geweest maar dit was geregeld via mijn zus die iemand kende die in de reisorganisatie zat.
Dus hoe je een leuke vakantie plant: Geen idee _O-

Vriend en ik willen in Augustus naar Duitsland met de auto. Een mini road trip als je het al zo kan noemen. Planning om in week 32 weg te gaan en sowieso 19 Augustus weer terug.
Een paar dagen op plek x om na 2/3 dagen door te rijden naar plek y.

Maar waar ga je precies heen? Welke plekken zijn mooi, wat is de moeite waard of niet? En waar kun je goed overnachten?
We zijn heel gemakkelijk. We willen bijvoorbeeld een dag de stad in, een dag lekker chillen bij het hotel(?), de natuur in om te wandelen etc. En als er in de buurt wat te doen/zien is, is dat ook helemaal leuk! Gewoon van alles wat dus.

Zelf zat ik te denken om naar beneden te gaan. We wonen in de buurt van Coevorden, dus we hebben dan wel een rit te gaan, haha. Maar we komen dan vast ook langs veel mooie plekken :j

Ik heb al gehoord dat de omgeving van Bayern heel mooi is. Zugspitze (mooi stuk rijden wel), maar ook Winterberg en Harz. Stuttgart kwam ook voorbij.
Dus ja, alles gaat alle kanten op _O-

Hoe plan je dit? Wat zijn echt mooie plekken om heen te gaan?

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:04

Hey, toevallig heb ik zelf net een roadtrip door Zuid-Duitsland gepland :D En ik ben overigens dol op vakanties plannen. Ik heb zelfs van vrienden de bijnaam reisbureau gekregen :')

Ik zou een niet al te grote reis plannen in Dtl, want er is op een kleine omgeving al zoveel te zien. Wij gaan bijv van Straatsburg via het zwarte woud naar de Bodensee en dan naar omgeving Fussen. Dat laatste is wat van de route maar doen we specifiek vanwege het kasteel daar :D

Ik kan jullie wel helpen, laat maar weten.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:10

Ik zou eerst bepalen naar welke regio je wilt. Zwarte woud, eventueel in combinatie met Stutgart en Zugspitz is zeker leuk. Ik kijk dan op facebook / google naar bezienswaardigheden die ik wil zien. Die sla ik op op google maps. Dan kijk ik wat een reisroute / overnachtingen zijn die daar bij passen. Boeken via booking of (doe ik steeds vaker) via de plaatselijke vvv.

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:13

Leuke plekken zul je zelf op moeten zoeken. Googlen, 'van horen zeggen', verwacht dat er hier ook nog wel de nodige suggesties komen. Als je weet wat je wil bezoeken kun je er een logische route voor maken, die onderverdelen in stukjes (rekening houdend met waar je meer of minder tijd door wil brengen, bij m'n road trip door Ierland heb ik bijvoorbeeld dagen van 100-150 km gehad maar ook dagen van 350-400 km). Op basis daarvan weet je waar je ongeveer uit gaat komen om te overnachten. Ik heb vervolgens B&B's gezocht rond die punten en B&B's met goede reviews geboekt. Had er één hotel bij zitten en dat was met afstand de slechtste overnachtingsplek.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:14

Ik vond Oberstdorf leuk, inclusief de Allgau coaster (soort rodelbaan). Slot Neuschwanstein en de naastgelegen Tegelberg waren ook leuk voor een bezoek. Waar je ook op kunt zoeken zijn hotels met een infinity pool, voor het mooie uitzicht en een chilldag bij het hotel. Vlakbij Oberstdorf heb je Travelcharme Ifen Hotel (Oostenrijk), ook met een dagentree kun je de Spa en infinity pool bezoeken. Als je zwemmen leuk vindt, heb je in Allgau Center Parcs zitten, hier zijn een aantal leuke glijbanen en het is een mooi zwembad.

Ik zoek vaak op zoekwoorden en dan de omgeving, zoals kasteel, subtropisch zwembad of infinity pool + regio.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 13-07-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

shaddy82

Berichten: 1857
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:15

Het Zwarte Woud, de Eiffel en de Harz zijn sowieso aanraders en die zou je ook prima kunnen combineren

Een of meerdere dagen Europark is ook erg leuk

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:15

Wij hebben afgelopen jaar een 'roadtrip' gedaan door België Luxemburg en Duitsland.

We hebben eerst gekeken naar wat we graag wilde zien in een bepaalde regio via google.
Aan de hand daarvan hebben we gekeken naar hotelletjes daar in de buurt.

We sliepen overal eigenlijk 2 of 3 nachten. Zodat we één of 2 volle dagen hadden in die omgeving, zonder een 'reisdag' te hebben.
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 13-07-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:16

aanrader voor een fijn hotel met infinity pool en welness (en erg goed eten) Fritz Lauterbad in het Zwarte woud :j

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 12:25

Wauw, wat een reactie's al! Bedankt!

@Earth ik ga je straks even een pb doen. Thanks :D

Ik ga alle plekken op het lijstje er bij zetten. Zwarte woud stond er nog niet op namelijk.
Hotel met infinity pool nog niet aan gedacht. Goede!
Hier kan ik zeker wat mee *\o/*

@Cchanny
Dat is ook mijn idee. Mochten we naar verschillende plekken gaan dan wel zorgen dat je 1 of 2 dagen rustig op die plek rond kan kijken en doen zonder dat het gehaast moet

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:27

Dat is precies wat wij ook hebben gedaan :)
We vonden het erg leuk om te doen en zijn van plan om dat vaker te doen.

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:53

Oh Zuid Duitsland is heel erg leuk. :D
München is prachtig, Stuttgart is leuk, wat kleiner maar wel heel leuk is Augsburg. Schloss Neuschwanstein moet je echt bezoeken als je in de buurt bent, het kasteel van Disney is daarop gebaseerd en een hele mooie brug met uitzicht bovenin.

De Ammersee of Stamberger See zijn prachtig. Genoeg mooie steden op prima rij afstand en veel natuur.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:03

Fussen kan ik ook aanraden. Bodensee, en de tegelberg is ook erg mooi. Met de kabelbaan ben je zo boven.

Neuschwanstein is inderdaad halverwege een hang brug met geweldig uitzicht.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:11

Earth schreef:
Hey, toevallig heb ik zelf net een roadtrip door Zuid-Duitsland gepland :D En ik ben overigens dol op vakanties plannen. Ik heb zelfs van vrienden de bijnaam reisbureau gekregen :')

Ik zou een niet al te grote reis plannen in Dtl, want er is op een kleine omgeving al zoveel te zien. Wij gaan bijv van Straatsburg via het zwarte woud naar de Bodensee en dan naar omgeving Fussen. Dat laatste is wat van de route maar doen we specifiek vanwege het kasteel daar :D

Ik kan jullie wel helpen, laat maar weten.


Ik neem aan dat ook jij Neuschwanstein bedoelt? Als je er toch bent, sla kasteel Hohenschwangau niet over. Is ook echt de moeite waard en ligt op een paar honderd meter afstand. En als je er toch bent: Schloss Linderhof en de Wieskirche mag je dan ook echt niet vergeten. Zo mooi! Enig nadeel: het is vreselijk toeristisch, vroeger was Schwangau een leuk en rustig boerendorpje, nu wordt het overspoeld door toeristen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:11

Wij gaan in augustus naar Zuid-Duitsland om de Romantischer Strasse te rijden. Die loop van Wurzburg naar Fussen (Oostenrijkse grens). Dat is wel te combineren denk ik met de Zugspitse. T is een route met veel leuke dorpjes en stadjes eraan en hopelijk een prachtig uitzicht op de Alpen naarmate de route vordert. Deze route komt uit bij bovengenoemd kasteel.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 13:19

Vriendin stuurt ook net de romantischer strasse door. Toevallig!

Wauw, Neuschwanstein is zeker mooi. Die gaat op het lijstje!

Ik heb hier al zoveel aan! Heel erg bedankt iedereen! Zoveel leuke plekken merk ik al, haha!

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:23

Mocht je richting Stüttgard gaan, Burg Waldenstein is een aanrader! Wij zijn in 2020 net voor corona daar geweest omdat we naar het Mercedesmuseum zijn gegaan. Is echt een hele mooie plek op een berg met een prachtig uitzicht. Hotel zelf is eenvoudig maar wel netjes. Wij hebben er 2 nachten geslapen, was voor ons ook zo’n 7 uur rijden namelijk. Prima bevallen en mooie omgeving ook. Stüttgard stad vonden wij niet veel bijzonders maar de omgeving is prachtig om in rond te rijden

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:23

Ja die omgeving is erg mooi, zal je straks even delen wat wij gaan doen. Houd wel rekening met je budget, omdat je wat laat bent is 99% van alle hotels etc al volgeboekt. Dus daar moet je even naar kijken. Wij zijn voor 9 dagen €1000.- kwijt voor hotels/b&b etc. Je kunt ook wel kamers bij mensen thuis boeken, dat maakt het goedkoop maar wij wilde toch wel een vakantiebeleving en dat heb je op zulke plekken een stuk minder dan een hotel of B&B.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:34

Er is zoveel te zien en te doen in Duitsland. Toen ik klein was gingen mijn ouders vaak naar Rothenburg o.d. Tauber met ons (dan hadden we onze tent bij camping Tauber Romantik staan in Detwang of we huurden een huisje van een collega van mijn vader in de buurt van Niederstetten). Erg mooie omgeving. Ook ooit bij de Bodensee geweest, maar dat trok mij totaal niet. Is natuurlijk persoonlijk! We zijn ook met onze zoon - toen hij nog klein was - naar Biggensee geweest, was voor een keer wel aardig, maar heeft niet mijn voorkeur om nog eens naar toe te gaan. Bastei brücke in Zuidoost-Duitsland was ook erg mooi. Er zijn ook diverse grotten in Duitsland die het bezoeken zeker waard zijn, als je er van houdt natuurlijk.

Bepaal eerst: noord, zuid, oost of west. Dan: wil je drukte of rust? Wil je alleen maar snelwegen of juist binnendoor? Wil je kamperen of in een hotel of B&B?
Vervolgens: wil je activiteiten, steden bezoeken of alleen maar bij je tentje zitten lezen?

Ik ben opgegroeid met gewoon gaan en onderweg eens kijken of er een camping in de buurt is. Bij de eerste camping in de avond of 's morgens bij het ontbijt bepalen welke richting je op wilt of als er iets te doen is in de omgeving, dan een nachtje extra blijven staan. Je kunt ook iets ondernemen tijdens de rit naar de volgende bestemming. Vooral het onverwachte vonden wij erg leuk. Noord-Duitsland zou ik ook ooit wel eens willen ontdekken. Schijnt ook erg mooi te zijn.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:39

Earth schreef:
Ja die omgeving is erg mooi, zal je straks even delen wat wij gaan doen. Houd wel rekening met je budget, omdat je wat laat bent is 99% van alle hotels etc al volgeboekt. Dus daar moet je even naar kijken. Wij zijn voor 9 dagen €1000.- kwijt voor hotels/b&b etc. Je kunt ook wel kamers bij mensen thuis boeken, dat maakt het goedkoop maar wij wilde toch wel een vakantiebeleving en dat heb je op zulke plekken een stuk minder dan een hotel of B&B.


Uhhhh, kamers bij mensen thuis is toch juist B&B? ( bed and breakfast oftewel zimmer mit frühstück? )
Toen wij nog hondloos met vakantie gingen logeerden wij altijd bij dergelijke adressen. Beviel prima. Maar ik snap dat dat persoonlijk is

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 13:43

Shenavallie schreef:
Er is zoveel te zien en te doen in Duitsland. Toen ik klein was gingen mijn ouders vaak naar Rothenburg o.d. Tauber met ons (dan hadden we onze tent bij camping Tauber Romantik staan in Detwang of we huurden een huisje van een collega van mijn vader in de buurt van Niederstetten). Erg mooie omgeving. Ook ooit bij de Bodensee geweest, maar dat trok mij totaal niet. Is natuurlijk persoonlijk! We zijn ook met onze zoon - toen hij nog klein was - naar Biggensee geweest, was voor een keer wel aardig, maar heeft niet mijn voorkeur om nog eens naar toe te gaan. Bastei brücke in Zuidoost-Duitsland was ook erg mooi. Er zijn ook diverse grotten in Duitsland die het bezoeken zeker waard zijn, als je er van houdt natuurlijk.

Bepaal eerst: noord, zuid, oost of west. Dan: wil je drukte of rust? Wil je alleen maar snelwegen of juist binnendoor? Wil je kamperen of in een hotel of B&B?
Vervolgens: wil je activiteiten, steden bezoeken of alleen maar bij je tentje zitten lezen?

Ik ben opgegroeid met gewoon gaan en onderweg eens kijken of er een camping in de buurt is. Bij de eerste camping in de avond of 's morgens bij het ontbijt bepalen welke richting je op wilt of als er iets te doen is in de omgeving, dan een nachtje extra blijven staan. Je kunt ook iets ondernemen tijdens de rit naar de volgende bestemming. Vooral het onverwachte vonden wij erg leuk. Noord-Duitsland zou ik ook ooit wel eens willen ontdekken. Schijnt ook erg mooi te zijn.

Dankje!

We willen sowieso richting het zuiden. Drukte en rust is beide fijn. Als wij naar een kasteel gaan of de stad in is drukte prima. Maar een wandeling in een mooie omgeving is fijn met rust. Dat moet lukken denk ik?
Snelweg en binnendoor kan beide. Graag een B&B/hotel. Aangezien we niet met de tent gaan. Qua activiteiten willen we vanalles. Een dag niks doen; graag. Maar een dag de stad in om te winkelen en de dag er na naar kastelen of een dag de natuur in. We willen van alles in die zin haha.

Het idee om gewoon te gaan met bijv 3 plekken overnachting alvast geboekt vind vriend helemaal leuk. Gewoon gaan en kijken waar je eindigd. Ik ben wat meer van het plannen hahah.



Alle plekken zet ik op een lijstje en moet ik met de laptop er bij even goed gaan bekijken van het weekend. Maar Neuschwanstein staat sowieso nu op het lijstje waar ik heen wil! Dus we gaan sowieso richting München is nu wel duidelijk hahah

maessie

Berichten: 5756
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:53

Bekijk ook eens de fb parels van Duitsland en mooi Duitsland. :j Daar staan ook al veel mooie plekken op. Die in Maps pinnen, en dan via booking even rond de plekken zoeken waar je zou willen overnachten, heb je gelijk een prijsindicatie erbij. (En dan kun je altijd betreffende hotels zelf benaderen voor t boeken eventueel) :j

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 13:58

Earth schreef:
Ja die omgeving is erg mooi, zal je straks even delen wat wij gaan doen. Houd wel rekening met je budget, omdat je wat laat bent is 99% van alle hotels etc al volgeboekt. Dus daar moet je even naar kijken. Wij zijn voor 9 dagen €1000.- kwijt voor hotels/b&b etc. Je kunt ook wel kamers bij mensen thuis boeken, dat maakt het goedkoop maar wij wilde toch wel een vakantiebeleving en dat heb je op zulke plekken een stuk minder dan een hotel of B&B.

We zijn wel laat inderdaad. Daar heb je gelijk in..
In principe is München wel in 1x aan te rijden (ruim 8u als we in 1x door gaan). Dus misschien dat maar doen en daar een tijd verblijven en dan op de terugweg nog ergens een paar dagen overnachten. Of op de heenweg op de helft slapen, daar 2 dagen blijven, doorrijden richting München, daar een paar dagen blijven en op de terugweg zelfde verhaal om ergens 2 dagen te blijven.

Het kan allemaal hahaha. Maar wel een goede om even te kijken waar nog plek is en qua kosten.


Dankje maessie! Ik ga die pagina's even opzoeken

Wendy15

Berichten: 11101
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:18

Ik heb niet alle reacties gelezen maar Google eens op motor routes voor het zwarte woud, eifel, sauerland en dergelijke. Dan vind je mooie binnendoor routes in prachtige omgeving. En dan via airbnb, booking of gewoon Google maps een overnachtingsplek zoeken. Je kunt ook in maps satelliet aanzetten, dan kun je zien of het bosrijke omgeving of een mooi meer ofzo. Dan bijvoorbeeld hotels aanvinken en dan zie je de hotels in je geselecteerde omgeving. Je kunt ook op de bonnefooi gaan, als je een tent meeneemt kun je altijd wel ergens terecht en heb je alle vrijheid om onderweg leuke plekjes te zoeken.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:46

vergeet ook niet het Thüringerwald, Is wat goedkoper dan een paar andere opties hierboven.

Veel hangt af van wat je leuk vind?
Kastelen/slot? ongeveer 20.000 om uit te kiezen. (letterlijk) bij mij in een omstreek van 16 km zijn er al 12 stuk, bijv.
Bos? Heuvels? Schwarzwald, Eifel, Siegerland, Harz, Thüringerwald, Röhn ook nog wel.
Echte bergen? moet je echt naar de zuidgrens
grappige landschappen? Rijnland, Moesel, enz
Heide? Lünenburgerheide.

schattige stadjes? Heel veel van de grotere binnensteden zijn natuurlijk in de oorlog platgebrand, maar een aantal zijn er nog, vooral de kleine. Maar ook een paar weer opgebouwd, zoals Dresden.

heel veel leuke dorpjes.

Musea? erg afhankelijk van wat je interesseerd, maar er is best wel veel.

Paardrijvakantie? ik weet nog wel een adresje in Thüringen

in het Oosten kan je wat goedkoper uit zijn, restaurants, onderkomens, parkeergeld, campings, boodschappen, alles goedkoper in de voormalige DDR. (spreken wel ineens geen Engels meer)

wil je een beetje doorrijden? da's heel leuk... zijn een paar goeie routes waar je met veel overzicht je paardenkrachten een los kan laten. (richting Koblenz enz)
of juist gemoedelijk landweggetjes rijden? ook heel veel keus.

Je kunt ook een rivierdal volgen, bijvoorbeeld de Rijn of de Werra, (ikzelf ben erg fan van de Werra), Duitschers doen dat graag op fietsen, bijvoorbeeld, en dan met de halve snelheid van een Nederlandse fietser :D

paar dingetjes: in duitsland is nog heel veel met alleen cash betalen.
verkeersregels zijn soms verbazend anders, dus ff checken

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:00

Leuk TS! Mooie regio ook :j Als wij naar een gebied gaan waar we niet zo bekend zijn, vraag ik meestal mensen om mij heen of die er zijn geweest en ik leg tripadvisor ernaast om te kijken wat die aanraadt. Verder zoek ik nog op wandelroutes, omdat we daar heel erg van houden. En dan zien we het wel :j