Waar moet je heen in december?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 22:58

Wat is volgens jullie de ultieme vakantiebestemming in december?

Ik kom nog niet verder Lapland ( <3 ), maar er is vast meer moois in die tijd van het jaar. Kom maar op met suggesties!

Het mag alles zijn: van een weekendje weg in Europa tot een paar weken weg naar de andere kant van de wereld. Mag richting de zon, mag ook naar de sneeuw. Ik sta open voor alles. Budget is ook flexibel.

Goed om te weten: ik reis als vrouw alleen, bij een verre of voor mij heel onbekende bestemming zoek ik een groepsreis. Wat ik NIET zoek: een heel romantische kerstbestemming, zoals weekendje kerst vieren in Londen. Ik vier voor het eerst in 15 jaar kerst alleen en dat is al pijnlijk zat ;)

moonsparkle
Berichten: 21720
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:00

Heb je een bepaald budget, hoeveel dagen kun je weg? Wil je meer natuur of stad?

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:02

Ik ben vorig jaar in Europapark geweest voor het eerst, de dagen voor kerst en dat vond ik echt heel gaaf. Naast de trills van de attracties echt een heel mooi gedecoreerd park. Kwaliteit erg goed en je kijkt je ogen uit. De week voordat wij gingen lag er ook sneeuw. Bij ons helaas alleen nog hier en daar hopen sneeuw. Hotel was dikke prima (je hebt thema hotels en gewone hotels en die zijn de helft vd prijs) en op steenworp afstand. Wij konden zo op het park kijken. Nee zeker voor herhaling vatbaar. Wel n end van huis maar goed te rijden.

Roosch

Berichten: 36665
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:04

Fins Lapland was fantastisch! Zie m'n onderschrift.

Maar ik ga zelf ook wel graag een weekje all inclusive naar Egypte in december. Heerlijk de boel de boel laten hier. :))

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:13

Nieuw Zeeland!

Maar ik ben bevooroordeeld haha.
Zomer, wijn proeverijen, mooie baaien en alles makkelijk in het Engels.
Mooiste tijd om hier te zijn en zeer veilig als solo reiziger, maar ook genoeg mogelijkheden om je bij een tour aan te sluiten.

Anoniem

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:31

Georgië. <3 Ik ben er twee jaar geleden in december geweest, ook in m'n eentje, en het heeft echt m'n hart gestolen. Supervriendelijke mensen (er ging echt geen dag voorbij dat ik niet van iemand een Instagramaccount of telefoonnummer kreeg "mocht je hulp of advies nodig hebben" en als je bij een guest house logeert is het eerste wat je krijgt een glaasje huisgemaakte wijn), heel veilig, en gewoon een heel gave bestemming!

En wat voor jou misschien ook fijn is: omdat het een orthodox land is, valt hun kerst in januari, dus "onze" kerstdagen zijn daar gewoon dagen als alle andere. :) Op nieuwjaarsnacht was ik daarnaast in Tbilisi waar ik ergens een parkje op één van de heuvels had gevonden om vanaf daar het vuurwerk te zien. Het grootste deel van Tbilisi ligt in een dal, dus je hebt echt heel mooi een overzicht over de stad en al het vuurwerk dat er wordt afgestoken.

Kimberley_

Berichten: 4896
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 01:26

Gambia <3

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 10:52

Heel leuke suggesties, keep them coming :D Het inspireert me heel erg, zal later inhoudelijk op de tips reageren.

moonsparkle schreef:
Heb je een bepaald budget, hoeveel dagen kun je weg? Wil je meer natuur of stad?

Liefst ga ik een lang weekend tot 2 weken weg en is het budget max €2500.

Maar ik kan het oprekken naar 4 weken weg en een budget van €5000 ofzo als het echt de reis waard is.

Ik ben dol op natuur, maar vermaak me ook goed in steden.

Kimberley_ schreef:
Gambia <3

Ik heb iets meer info nodig :D Waarom raad je Gambia aan? Wat is er te zien en te doen?

Leo

Berichten: 50143
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:16

Fins of Zweeds lapland! Zoveel te doen en zo prachtig! Maar allicht kan noord Noorwegen ook mooi zijn (nog nooit zelf geweest overigens).

In januari ben ik naar Hawaii geweest, waanzinnig mooi (wel echt ver).

Nog iets wat bij me opkomt: de Alpen? Zwitserland of Oostenrijk lijkt me ook heel mooi in december.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:30

Curaçao als je de zon op wilt zoeken! Heerlijk tropisch en echt prachtige stranden, goed weer, altijd zon.er zijn mogelijkheden tot een strandvakantie, maar je kan er ook zeker de natuur in.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:43

Wij waren in januari in Nieuw Zeeland dat was echt fantastisch mooi <3 de Antillen zijn ook heel fijn.
Verder ga ik graag naar de Ardennen in de winter, lekker mezelf ingraven met lekker eten en drinken achter de open haard en helemaal niks hoeven :D

Emj_23
Berichten: 1188
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:50

Maleisië? Heel makkelijk te bereizen, ook als vrouw alleen. En genoeg te zien en te doen. Of Thailand, idem. Mooi land, lekker eten , prachtige stranden en je kan het zo actief maken als je zelf wilt.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:08

Mkango schreef:
Georgië. <3 Ik ben er twee jaar geleden in december geweest, ook in m'n eentje, en het heeft echt m'n hart gestolen. Supervriendelijke mensen (er ging echt geen dag voorbij dat ik niet van iemand een Instagramaccount of telefoonnummer kreeg "mocht je hulp of advies nodig hebben" en als je bij een guest house logeert is het eerste wat je krijgt een glaasje huisgemaakte wijn), heel veilig, en gewoon een heel gave bestemming!

En wat voor jou misschien ook fijn is: omdat het een orthodox land is, valt hun kerst in januari, dus "onze" kerstdagen zijn daar gewoon dagen als alle andere. :) Op nieuwjaarsnacht was ik daarnaast in Tbilisi waar ik ergens een parkje op één van de heuvels had gevonden om vanaf daar het vuurwerk te zien. Het grootste deel van Tbilisi ligt in een dal, dus je hebt echt heel mooi een overzicht over de stad en al het vuurwerk dat er wordt afgestoken.


Georgië zou ik als vrouw alleen overslaan.. mijn oude buren gingen als stel regelmatig fietsen in Georgië en waren er ook mega enthousiast over maar zijn toch ook meerdere keren overvallen. Ze vonden het ook echt een geweldig land maar als je voor het eerst in jaren alleen gaat zou ik persoonlijk zelf dat niet zo graag doen. Beetje hypocriet misschien maar ik heb wel heerlijk op een all in in Egypte gezeten. Moet ik wel bij vermelden dat ik alleen maar georganiseerde dingen heb gedaan vanuit een betrouwbaar iets.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:13

leeslampje schreef:
Wat is volgens jullie de ultieme vakantiebestemming in december?

Ik kom nog niet verder Lapland ( <3 ), maar er is vast meer moois in die tijd van het jaar. Kom maar op met suggesties!

Het mag alles zijn: van een weekendje weg in Europa tot een paar weken weg naar de andere kant van de wereld. Mag richting de zon, mag ook naar de sneeuw. Ik sta open voor alles. Budget is ook flexibel.

Goed om te weten: ik reis als vrouw alleen, bij een verre of voor mij heel onbekende bestemming zoek ik een groepsreis. Wat ik NIET zoek: een heel romantische kerstbestemming, zoals weekendje kerst vieren in Londen. Ik vier voor het eerst in 15 jaar kerst alleen en dat is al pijnlijk zat ;)

Ik stem ook voor Lapland :P Ik ga er deze winter ook heen als vrouw alleen, om precies te zijn naar de Nuorgam Lodge via Voigt. Ik ga 8 dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:17

tirzasarah10 schreef:
Mkango schreef:
Georgië. <3 Ik ben er twee jaar geleden in december geweest, ook in m'n eentje, en het heeft echt m'n hart gestolen. Supervriendelijke mensen (er ging echt geen dag voorbij dat ik niet van iemand een Instagramaccount of telefoonnummer kreeg "mocht je hulp of advies nodig hebben" en als je bij een guest house logeert is het eerste wat je krijgt een glaasje huisgemaakte wijn), heel veilig, en gewoon een heel gave bestemming!

En wat voor jou misschien ook fijn is: omdat het een orthodox land is, valt hun kerst in januari, dus "onze" kerstdagen zijn daar gewoon dagen als alle andere. :) Op nieuwjaarsnacht was ik daarnaast in Tbilisi waar ik ergens een parkje op één van de heuvels had gevonden om vanaf daar het vuurwerk te zien. Het grootste deel van Tbilisi ligt in een dal, dus je hebt echt heel mooi een overzicht over de stad en al het vuurwerk dat er wordt afgestoken.


Georgië zou ik als vrouw alleen overslaan.. mijn oude buren gingen als stel regelmatig fietsen in Georgië en waren er ook mega enthousiast over maar zijn toch ook meerdere keren overvallen. Ze vonden het ook echt een geweldig land maar als je voor het eerst in jaren alleen gaat zou ik persoonlijk zelf dat niet zo graag doen. Beetje hypocriet misschien maar ik heb wel heerlijk op een all in in Egypte gezeten. Moet ik wel bij vermelden dat ik alleen maar georganiseerde dingen heb gedaan vanuit een betrouwbaar iets.
Overal worden mensen overvallen, en met de fiets en duidelijk een hoop bagage in een (arm) land met veel dunbevolkte gebieden waar dat niet gebruikelijk is, trek je ook wel behoorlijk de aandacht. :+ Georgië staat juist bekend als een veilig land.

Kimberley_

Berichten: 4896
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:44

Kimberley_ schreef:
Gambia <3

Ik heb iets meer info nodig :D Waarom raad je Gambia aan? Wat is er te zien en te doen?[/quote]

Mooie mensen, mooie natuur, leuke marktjes, mooie stranden. Makkelijk met de boot een dagje naar Senegal voor wildlife.

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:47

Costa rica <3

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:13

Wij zijn vorig jaar, en waarschijnlijk ook dit jaar weer, naar Curacao geweest in december. Wij waren er rond sinterklaas en dat is zo super gezellig, maar ook alles is al in kerst sfeer wat toch wel bijzonder is als je met 30 graden met je tenen in het zand zit :+ Kan het iedereen aanraden om zo eind november/begin december daarheen te gaan! Voor dit jaar twijfelen we nog tussen Bonaire of Curacao maar heerlijk om even aan de winterdip te ontkomen! {:}

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:46

Ik zou met kerst niet naar Lapland gaan. Het is daar dan niet licht; ik raad je aan dat in een andere maand te doen. Veel mensen hebben namelijk afgrijselijk veel last van hele dagen donker, zeker als je de kerstdagen alleen lastig vind zou ik daar dan niet heen gaan.
Lapland vind ik wel een geweldige aanrader! Maar wij waren er de week voor kerst en ik zou graag nog eens terug gaan in maart of april.

Ik zou of naar een fijne zonbestemming gaan.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:39

Smurfie, grappig hoe dat verschild.
Ik ben er 2x geweest. 1 keer laatste week van maart, andere keer eerste week januari.
Ik kan alleen maar aanraden om in de donkere periode te gaan. De sfeer vond ik zo leuk toen! In het donker is er ook genoeg te doen. Zo ben ik om 9 uur savonds nog boswandelingen gaan doen, zo mooi met een hoofdlampje op.

Wel zou ik rond de kerst met een groepsreis gaan. Veel accomodaties hebben toch speciale avonden voor de feestdagen, weet niet of dat heel leuk ik alleen.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:50

Wij zijn afgelopen week in Byron Bay en Ballina aan de Australische oostkust geweest. Ik vond het super gaaf. Dus als je van het strand houd? Een auto is wel aan te raden. Vanaf Brisbane airport een goede 2 uur rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:18

Heel veel kan in december, van de Kilimanjaro beklimmen tot Bali tot Bonaire.
Lapland is in de poolnachten vaak heel duur. Ik zou er dan net daarna gaan.

Wil je overigens echt een poolnacht die gitzwart is, dan moet je naar Spitsbergen gaan. Maar je kunt in die periode weer niet naar Barentzburg, dan moet je tot maart-april wachten.

Een poolnacht of net daarna met een enorm lang blauw uur is wel mooi. Heb dat in Tromso in januari meegemaakt. Als stedentrip is Tromso ook erg leuk, maar de stad zelf stelt niets voor, je moet dan activiteiten boeken zoals een walvissafari. Tromso is wel heel duur, het was mijn duurste stedentrip ooit (en zeker de duurste vakantie ooit omgerekend per dag). We waren 1600 euro kwijt voor 5 dagen (3.5 dag in Tromso). Dit was wel met walvissafari, een hele dag op pad met een fotograaf voor landschap en poollicht in de avond en een dag met sledehonden op pad.
Dat van die honden heb ik nu 2 keer gedaan en in Finland was het gewoon zielig voor de dieren. Dat was echt massa=kassa en we zaten in groep 8 of 9 van de 10 van die dag en de dieren hadden echt geen zin meer. In Noorwegen liepen ze 1 of 2 groepen per dag en moest je ze zelf helpen inspannen, daar hadden de honden wel zin.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:26

Lapland is fantastisch. Ik ben daar in januari 2022 geweest en heb de reis met Lapland Travel gedaan. Vond ik erg fijn én goed geregeld.
Echter zou ik dan ook echt na de Kerst gaan, omdat het qua kosten dan iets leuker is.

IJsland staat hier nog op het wensenlijstje (twijfel of ik dat in de winter of in de zomer ga doen, beide heeft iets moois).

Voor Kerst alleen zou ik de zon opzoeken. Ik "vier" vaak Kerst alleen en ik heb wat moeite met de donkere dagen dan.

Ik ben benieuwd waar je heen gaat!

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 11:52

Zo leuk dat zoveel bokkers meedenken. En zoveel suggesties, dank _O_ Nu even overal op reageren :D

Een weekend naar een pretpark had ik nooit bedacht, zulke originele ideeën zoek ik ook :D Nu durf ik bijna niet in attracties dus is dat niet helemaal mijn ding denk ik. Maar je hebt me wel aan het denken gezet over leuke weekenden weg waar ik nooit aan gedacht zou hebben.

Ik zie veel mensen die ook enthousiast over Lapland zijn. Ook wat kanttekeningen bij het donker en de kou. Daar kan ik goed tegen, maar deze vakantie is voor mij best emotioneel beladen. De vraag is of het dan verstandig is om dit jaar het donker op te zoeken met de beladen kerstdagen...

De zon trekt me steeds meer. Ik heb een jaar of 8 geleden kerst op Curaçao gevierd en de jaarwisseling op Bonaire. Dat was echt heel gaaf. Misschien toch weer terug gaan? De ticketprijzen zijn wel over de kop gevlogen zie ik :Y)

En ik zag Costa Rica voorbij komen. Nooit aan gedacht, even wat research gedaan. Wat is het daar mooi!! En ik kom me toch een gave groepsreis tegen. Ruim 3 weken, 3000 euro, met aanmeldingen redelijk in mijn leeftijdscategorie. Costa Rica stond niet op mijn lijstje, maar ik zet het er toch bij.

Georgië lijkt me prachtig. Weet alleen niet of ik het durf als solo reiziger. Niet zozeer vanwege veiligheid, maar omdat ik nog nooit alleen weg ben geweest. En ik vind Georgië door cultuur- en taalverschil en de ongereptheid dan toch wat spannend als eerste solo bestemming. Heb wel gave groepsreizen ontdekt, helaas niet in december. Misschien later een keer? Gaat wel zeker op het lijstje...

Hawaii, Australië, Nieuw Zeeland, het klinkt prachtig. Ik twijfel even of zo'n lange vakantie zo ver weg in december voor mij wat te vroeg is. Meteen in mijn eentje een maand naar de andere kant van de wereld, tjonge... maar deze bestemmingen staan wel heel hoog op m'n wensenlijstje. En waarom niet? Nu heb ik de tijd, vrijheid en de financiën. Ik droom nog even door <3

Van Gambia word ik nog niet zo warm. Maar dat komt omdat ik maar een paar mensen ken die er eens waren - en die willen nooit meer terug :') De armoede buiten de resorts en de opdringerigheid van de lokale bevolking vonden ze erg heftig, confronterend en soms ook onplezierig.
@Kimberley_ hoe heb jij dat ervaren?

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar moet je heen in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:00

Wij gaan dit jaar met kerst/jaarwisseling naar Thailand voor 3 weken. Ik weet dus nog niet hoe het bevalt maar heb er mega veel zin in.