Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:49

Mijn ouders zijn 's nachts toch wel eens wat enge situaties tegengekomen waardoor ze juist met jonge kinderen in de nacht niet meer wilden rijden.

Vakantie in Nederland haalt het wat mij betreft niet t.o.v. vakanatie in het buitenland trouwens.

Bloemetje75
Berichten: 1989
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:59

Ik gaf de kinderen op die leeftijd ook een geprinte route met op bepaalde punten een nummertje geschreven. Zo kon ik aangeven waar we ongeveer waren (visueel werkte beter dan “nog 200 km/3uur”.

Verder inderdaad dvd speler/tablet met filmpjes/ cd’s met liedjes (spotify nu…). Boekjes, kadootjes, van die raamstickers, woordspelletjes, wie het eerst 10 rode auto’s heeft gezien….
Woordspelletjes als dieren op alfabet of volgende woord moet beginnen met laatste letter van vorige woord (of klank als ze nog niet schrijven).

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:05

Wij rijden al 12 jaar heen en weer naar Spanje. De belangrijkste tip die ik je mee wil geven is de zwarte zaterdagen vermijden. Ga een dag eerder of later en je rijdt zoveel vlotter.

Geen overvolle parkeerplaatsen, geen rijen om te tanken of te plassen.


Via Reims? Naar waar? Misschien heb ik wat concretere tips als ik de route weet.

Voor wie binnendoor rijdt is de App Hoge Nood een aanrader! Alle openbare toiletten worden daarop aangegeven. ToiletFinder is er ook een trouwens.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:54

Ik ben van baby tot puber jaarlijks
5x (dus 10x want we gingen ook terug) naar Zuid-Frankrijk geweest. Er ging altijd een krat mee aan boekjes, spelletjes en snoep. Mijn vader had als motto om de reis zo kort mogelijk te laten duren, dus ik mocht alleen snel even plassen bij een tankstation. Ik kwam de reis prima door.

De ANWB had geloof ik van die speciale spelletjes voor in de auto, auto bingo enzo. Dvd spelers enzo waren er toen nog niet.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:06

Ik ben ook niet van de lange stops hoor. Plasje, even benen strekken, indien nodig tanken en gaan met die banaan.

Vermaak mee in de auto. En muziek, samen zingen is gezellig ;-)

paddington

Berichten: 2471
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:09

mystery1980 schreef:
Waarom zo moeilijk doen? Wij vertrokken vroeger gewoon s avonds en ik sliep in de auto. Meestal zo n 900 tot 1200 km zonder kado tjes speelplaatsen oid. En vaak minder file omdat je s nachts rijd.


Zo deden mijn ouders het ook altijd.
Voordeel was dat wij een Land rover haddden waar een matras achterin in lag en wij daar op sliepen.

Ik stopte zelf gewoon wanneer het tijd er voor was en plan eigelijk niets voor onderweg.
Dat geeft mij meer stress en wij zijn eigelijk nog nooit gestrand omdat we geen slaapplek vonden.

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:10

Ik dacht even dat je het over honden had :=

Maar 640km is nog niet zo bizar lang met wat vermaak voor onderweg eventueel. Gewoon een tankstation ergens lijkt mij, even de benen strekken, rondkijken in de winkel en gaan.

Eleeke

Berichten: 2040
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:32

Toen de kinderne nog klein waren reden we altijd snachts ( nog steeds vaak, want het scheelt ook een hoop file).
9 uur savonds vertrekken en wij wisselen elke twee uur. Dus twee uur slapen twee uur rijden.
We gingen wel wat verder (toscane bijvoorbeeld)
En dat ze dan wakker worden in het buitenland als we gaan otnbijten , die koppies als ze dan de bergen zien... onbetaalbaar.

Verder namen we wat kadootjes mee. Vakantieboek, knutselwerkje, reisspelletje.

Vooral zelf relaxt zijn. uiteraard makkelijker als je kinderen hebt die makkelijk reizen. Maar stoppen kan op zo veel plaatsen langs de snelweg, er is altijd wel iets in de buurt

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:44

Snachts werkte voor ons niet. Door de onhandige slaaphouding hadden we halverwege een totaal overstuur kind dat overal pijn voelde.

Ik stop trouwens meestal maar 1x tussendoor op 7 uur, enkel om te tanken en te plassen. Ik vraag het wel iedere 2 uur maar meestal wil mijn kind niet eens dat we stoppen en dan hoeft het van mij ook niet zo nodig. Met een kleuter ontkom je echter waarschijnlijk niet aan kortere stukken ivm plassen.

Cadeautjes is nog nooit in me opgekomen trouwens. Autorijden (of ander vervoer) is voor gewoon iets wat nodig is om ergens te komen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:58

Ooh er gaat geloof ik een wereld voor me open :D
Wij zaten redelijk gepropt met zijn allen in de auto en de bagage opgestapeld. Samen zingen, puzzelboekje, maar kadootjes en speeltuinen? Dat was echt niet nodig hoor. En films en Spotify was allemaal nog niet.
De reis op zich was toch het avontuur al?
Heel veel eten en snoepen deden we ook niet, wordt je alleen maar misselijk van :D

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 23:17

@Janneke, Nederland heeft prachtige plekken en daar zijn we ook vaak te vinden maar de wereld heeft meer moois te bieden :)

@mystery, 's nachts rijden is voor ons geen optie.
Die van ons vallen niet in slaap in de auto en tegen de tijd dat we aankomen is er dan niemand gezellig meer :Y)
Wij houden ook gewoon van onze slaap nl :Y)


Eindbestemming is in de Ardeche. Tussenstop camping is in Chamboeuf

Onze zoon van 5 kan super goed en lang zonder toilet.
Onze dochter van 7 is precies het tegenovergestelde. Zij vindt dingen gauw spannend en als iets niet kan (zoals plassen) moet ze prompt elk half uur.

Wij als ouders willen graag ook een relaxte vakantie dus we willen de reis ook relaxt maken. Even benen strekken, koffietje, noem het maar op :D
Daarom bewust ook een tussenstop op zowel heen als terugweg.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:20

Janneke2 schreef:
Mijn tip komt te laat.

Boek een camping in Nederland met kleine kinderen.

En als het dan ECHT per se moet, zo'n lange afstand met zulke kleintjes: ga wat puzzelen en neem de trein.
Hoef je niet op het verkeer te letten, en kun je onderweg rennen, spelen, eten, slapen en wat al niet terwijl je kilometers maakt.

Rennen en spelen in de trein? Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus bedoelt :o

Eleeke

Berichten: 2040
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:28

Karin schreef:
Janneke2 schreef:
Mijn tip komt te laat.

Boek een camping in Nederland met kleine kinderen.

En als het dan ECHT per se moet, zo'n lange afstand met zulke kleintjes: ga wat puzzelen en neem de trein.
Hoef je niet op het verkeer te letten, en kun je onderweg rennen, spelen, eten, slapen en wat al niet terwijl je kilometers maakt.

Rennen en spelen in de trein? Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus bedoelt :o

Als ik met de trein ging hadden we vaak een hele coupe voor onszelf ( nachttrein met eigen coupe ) dan is er uiteraard veel mogelijk.

Maar met kleintjes kun je echt veel rijden hoor. Onze kleuter wel eens 6000 kilometer in drie weken gedaan (roadtrip). Waarbij ik abslouut niet wil zeggen dat dat met elk kind kan. ieder kind is anders natuurlijk.
Maar een opmerking dat je met kinderen niet naar het buitenland moet gaan is een generalisatie waar je ook niets aan hebt.
650 kilometer is ook niet heel ver, dus daar kun je altijd wel wat op vinden. ( uiterzonderingen daargelaten uiteraard)

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 02:36


Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:22

Wij rijden geregeld minimaal 5u met een zesjarige. Hier gaat standaard de tablet mee met gedownloade filmpjes, koptelefoon, mand met eten, doosje met autospelletjes, oogmasker en nekkussen, knuffel en deken,....wij rijden naar normandie, 9 a10u,maar ik denk dat we een tussenstop maken in Belgie bij familie.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:11

De tas met kadootjes was in mijn jeugd wel echt hét begin van de vakantie. Onderweg naar Zuid Frankrijk elke 2u een klein pakje. Meestal een spelletje of een tijdschrift, om je de volgende 2u mee te vermaken. Speeltuinen herinner ik mij niet, denk dat mijn ouders geen zin hadden in lange extra stops.

Maar in deze tijd, nemen wij toch echt schermpjes mee voor de kinderen...

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:40

Wij zijn in 1 x naar de ardeche gereden vorig jaar met een toen 1 jarige en 3.5 jarige. Rond een uurtje of 2 weg met de hoop dat ze nog even zouden verder slapen in de auto tot t ontbijt. Dat viel natuurlijk tegen maar zolang ze gezellig blijven doe je er toch niet zo veel aan. De anwb heeft een mooi overzicht van geschikte Aires op de route du soleil. Op een rit van 6 uur zou ik maar 1 x stoppen. We hebben er uiteindelijk vanuit noord Nederland 13 uur over gedaan en we lagen om 16 uur in t zwembad van de camping!

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:46

Overigens is 6 uur wel optimistisch hoor.
Alleen in Belgie kom je zelden door zonder oponthoud. Ik zou eerder 7 als realistisch nemen.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:10

De route van Charleroi tot Dijon is eigenlijk altijd heel erg rustig, Antwerpen en Brussel daarentegen zijn echt van die filesteden. Wij rijden nog weleens om via Namen als we zien dat de zuidkant van Brussel dicht zit en Charleroi ook druk is.

Let op, als je via Charleroi rijdt, heb je tot Troyes weinig voorzieningen voor koffie. Wel zit er een MacDonalds ten zuiden van Charleroi. Eigenlijk is dat onze vaste koffiestop, plasje en weer gaan. ( https://maps.app.goo.gl/6eYexc7tMQgHfesXA?g_st=ic ) Je moet daar even voor de weg af, maar het is lekker na de drukte van de steden en vanaf daar wordt het een beetje rijden in niemandsland. Wij rijden vanaf Made, jullie uit dezelfde regio, zie ik.

Ik zou ook gewoon maar 1 tussenstop doen op een rit van drie uur, als dat lukt hoor. Als het eenmaal loopt, dan loopt het.

Mocht je een stop (lunch?) willen plannen in de regio van Troyes, dan is Holly´s Diner erg leuk met kinderen. Een echt fifties American diner restaurant met veel vermaak voor de kleintjes, heerlijk eten en niet duur. Wij overnachten vaak daar in de buurt en het is echt onze favoriet. Vlak aan de ringweg van Troyes als je rechts om de stad heen gaat.

https://troyes.hollysdiner.fr/
Locatie: https://maps.app.goo.gl/aMbwur2N22wRCdyU8?g_st=ic

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:18

paddington schreef:
mystery1980 schreef:
Waarom zo moeilijk doen? Wij vertrokken vroeger gewoon s avonds en ik sliep in de auto. Meestal zo n 900 tot 1200 km zonder kado tjes speelplaatsen oid. En vaak minder file omdat je s nachts rijd.


Zo deden mijn ouders het ook altijd.
Voordeel was dat wij een Land rover haddden waar een matras achterin in lag en wij daar op sliepen.

Ik stopte zelf gewoon wanneer het tijd er voor was en plan eigelijk niets voor onderweg.
Dat geeft mij meer stress en wij zijn eigelijk nog nooit gestrand omdat we geen slaapplek vonden.


Hier ook, tijdens de nacht lagen mn broer en ik verstrengeld in elkaar lekker verder te slapen.
De spelletjes, vakantieboeken etc kwamen altijd als we wakker waren.

Van jongs af aan zo gereisd en ik weet niet beter :+

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:08

Luisterboeken zijn hier een hit onderweg. En een step mee om even rond te steppen op de parkeerplaats tijdens het laden (wij rijden elektrisch).

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 23:43

Goede tips van de anwb:
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... egstations


‘s Nachts rijden werkt hier niet, lijkt me zelf ook verschrikkelijk overigens. Cadeautjes waren altijd wel handig op lange reizen. Zoon is nu 7 dus nu gaat t zonder uiteraard ook prima. Paar prullen vd action inpakken en kind is blij.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 02:03

OH Ik krijg zo veel flashbacks naar uuuuuren samen op de achterbank met m'n zus. :')
Onze ouders pakte heel stilletjes de laatste dingen in, zetten ons voor dag en dauw slapend op de achterbank en vertrokken toen nog uit Capelle a/d IJssel richting Frankrijk.
I sh-t you not, voor de Van Brienenoordbrug... :Z :Z ... :O :O ... :wow: :wow: ZIJN WE ER AL!? En daarna ieder kwartier dezelfde vraag afgewisseld met... *\%/* :# ... _-:(. ... :r

Het is een wonder dat ze ons niet uit de auto hebben gezet. _O-

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 02:32

Wij hebben gisteren 8 uur gereden met de kinderen. Ze zijn 3 en 9 en zijn wel wat gewend want het is een uur rijden naar de supermarkt. Ik heb ze een tas met speelgoed laten pakken, we hadden een tas met snackjes. Zowel fruit als snoep/chips. Wij stoppen ook ongeveer iedere 2 uur. Met lunch hebben ze een goed half uur gespeeld.

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 10:29

axel_1997 schreef:
OH Ik krijg zo veel flashbacks naar uuuuuren samen op de achterbank met m'n zus. :')
Onze ouders pakte heel stilletjes de laatste dingen in, zetten ons voor dag en dauw slapend op de achterbank en vertrokken toen nog uit Capelle a/d IJssel richting Frankrijk.
I sh-t you not, voor de Van Brienenoordbrug... :Z :Z ... :O :O ... :wow: :wow: ZIJN WE ER AL!? En daarna ieder kwartier dezelfde vraag afgewisseld met... *\%/* :# ... _-:(. ... :r

Het is een wonder dat ze ons niet uit de auto hebben gezet. _O-


Jullie zijn net mijn kinderen alleen die vragen het elke 5min :D _-:(
(Hebben ze serieus eens gedaan bij een autorit van 3 uur, letterlijk elke 5min. Gekmakend).