Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8253
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 09:52

Hoi allemaal,

Wij vertrekken bijna naar Frankrijk met onze 7 jarige dochter en 5 jarige zoon. Het is voor het eerst dat we een lange reis met de auto gaan maken en dat is op zijn zachtst gezegd best spannend omdat die van ons niet zo goed zijn in auto rijden :=
We hebben al een tussenstop geboekt op weg naar de daadwerkelijke camping. De tussenstop is 6uur rijden van ons huis (640km).

Nu zoek ik eigenlijk naar kindvriendelijke tussenstops waar zij even kunnen uitrazen en waar wij even de benen kunnen strekken, even wat eten/drinken, naar het toilet etc voordat we weer verder gaan. Ideale zou zijn als we elke 2 uur even kunnen stoppen.

Is er een site die die aangeeft op de route? Of ben ik dan heel hoopvol :D en moet ik gewoon alles zelf uitzoeken?

Wie of wie heeft er tips?

Groetjes Karin

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:58

Ik ben een slechte planner. Ik geef mijn man de opdracht onderweg een willekeurige afrit te kiezen waar volgens google map iets van een park of bosje is en een tankstation in de buurt. Als we zien dat er file is dan nemen we de afrit voor de file.
Dat heeft eigenlijk altijd prima uitgepakt.
In de koudere seizoenen voldoen ook de snelweg grote tankstations met macDonalds prima aangezien daar dan eigenlijk altijd wel een speeltuin bij is.

Edit: mijn man krijgt die opdracht aangezien hij niet rijdt :D
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-07-23 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21720
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:58

Ik heb zo even geen specifieke tip maar wij gaan wel regelmatig op roadtrip en onderweg kom je veel tankstations tegen waar vaak speeltuintjes bij zitten.

Ik hou wel altijd rekening met best wat extra rij tijd terwijl wij enkel stoppen om te plassen snel en broodje en weer door. Het duurt eigenlijk buitenom de stops ook altijd wel langer dan Google maps aan het begin aangeeft
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 01-07-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:59

Als je via de tolweg rijd zijn er groye tankstations waar je kan stoppen. Deze hebben net sanitair en meestal wel iets van een speeltuin. Ze staan ver van te voren aangegeven ook hoeveel km de volgende nog duurt.

De air plaatsen in het tolbtraject kan je ook prima stoppen daar zijn vaak alleen wc's en gewoon gras en picknick tafels. Kunnen ze lekker rennen

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:59

moonsparkle schreef:
Ik heb zo even geen specifieke tip maar wij gaan wel regelmatig op roadtrip en onderweg kom je veel tankstations tegen waar vaak speeltuintjes bij zitten.


Dit is ook mijn ervaring inderdaad.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:06

Er zijn tig van die stops en staan allemaal aangegeven op de borden.
Sowieso rons Lille stoppen is altijd handig en dan na Parijs.

Maarre, Donald Duck of Penny vakantieboeken deden het bij ons altijd erg goed, walkmen :+ kleuren, spelletjes spelen met degene sie niet rijdt (ik zie ik zie, kentekenplaten of kleuren auto's tellen)
Ik vind zelf topografie erg leuk, dus gewoon lekker quizzen.

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:13

Mijn oudere stopten vroeger gewoon op de grote tankstations. Plek zat om even uit te razen. Verder kregen we in de auto altijd een verrassingstasje met kleine kadootjes erin.

Karin_deB

Berichten: 8253
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 10:14

We gaan niet via Parijs maar via Reims.
Thanks voor de tips so far. Ik begrijp dat er dus eigenlijk genoeg keuze is en we er vooral wat relaxter in moeten staan :D

Voor nu heb ik iig via internet al 2 tussenstops gevonden die echt als kindvriendelijk staan aangegeven dus dan hebben we enig houvast.

We gaan inderdaad uit van een langere reis dan aangegeven staat. We vertrekken 's ochtends vroeg en als bij aankomst op de tussencamping de kinderen iig even het zwembad in kunnen duiken en we daarna pizza kunnen eten voordat we naar bed gaan zijn we al tevreden :D

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:19

Ik weet niet wat precies jullie route is, komen jullie door Luxemburg? Wij zijn daar vorig jaar gestopt langs de snelweg bij Capellen en daar hadden ze echt een flinke speeltuin waar onze kinderen van toen bijna 10 en 7,5 zich een hele poos vermaakt hebben.

Ghostattack

Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:20

Ik vond als kind de reis juist altijd onwijs leuk :') We kregen altijd iets van speelgoed, puzzelboekjes, kleurboekjes etc in de auto. En een busje pringles

Stoppen deden wij bij grote tankstations, waar mijn vader dan een volledig picknickpakket tevoorschijn toverde uit de auto :+ Daar zit ook vaak wel een speeltuin oid bij, in ieder geval ruimte zat om uit te razen! Halverwege de reis deden we altijd een overnachting in een F1 hotel en dat vond ik helemaal de oliebol.

Ik was een raar kind denk ik :)) Wij gingen altijd naar Zuid-Frankrijk trouwens

Veel plezier trouwens, komt vast goed :D

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:20

Afgezien van stoppen: DVD speler vind ik heel praktisch.
Thuis beperken we schermtijd maar in de auto niet, dan geven we expliciet aan dat ze zelf verantwoordelijk is en dat neemt ze als eer en heel serieus :D
Ik vind lange afstanden zo‘n typisch ding waarbij ik geen nut zie in „principes“.
Moet er misschien bij zeggen dat ik soms ook 8 uur alleen met een destijds peuter (inmiddels bijna tiener) onderweg zat (zonder partner) en dsn moet je gewoon zorgen dat de achterbank „zelfvoorzienend“ is.
Bij wagenziekte gaat een scherm niet goed maar daar heeft onze dochter gelukkig geen last van.

Toen mijn dochter nog een baby was ben ik ook wel eens alleen heen en weer gereden (wij wonen in het buitenland) en dan vond ik de grote snelweg tankstations geen fijne plek, dat voelde te kwetsbaar.
Dan nam ik ook gewoon zonder plan een afrit naar een dorpje en zicht daar dan gewoon een willekeurige horeca op of een parkje.

Kinderen vermaken zich al snel. Een suf „geheim“ paadje achter de benzinepomp is al een hele belevenis.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:27

Vroegâh pakten wij altijd de trimbanen langs de snelwegen mee. Ik was geen druk kind, maar kreeg pijn van het lange zitten. Ik heb geprobeerd om soortgelijke dingen op te zoeken voor lange autoritten, alleen lijken ze niet meer te bestaan? [BEU] Trimbanen bij tankstations, bestaan ze nog? Zo jammer, want juist zo'n parcours zorgt ervoor dat je even op een totaal andere manier beweegt en weer een paar uur vooruit kunt. Alleen even uit de auto werkt minder goed.

Als alternatief zou ik dan ook echt op zoek gaan naar speeltuinen. Iets waar je je meer kunt uitleven dan de paar meter lopen naar het toilet of winkeltje.

Verder werkt omkoping en afleiding inderdaad ook goed. Je kunt zo'n organizer aan de autostoelen hangen met daarin wat kleine speelgoedjes, boekjes/donald duck/puzzel en wat te snacken. Of zelfs dvd-spelers voor in de auto en een film aanzetten... Daarvan heb ik wel gezien dat het vrij snel stuk gaat en dat levert soms meer ellende op dan dat je er voordeel van hebt gehad.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:32

Onze DVD speler leeft al 8 jaar.
Het enige stomme is dat we er 2 hebben omdat winkels vinden dat je 2 kinderen moet hebben 8)7
De losse waren duurder en slechter dan de 2-verpakte.
We hebben dus nog een onuitgepakte reserve -O-

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:33

Dvd speler deed het bij onze kinderen toen ze klein waren altijd goed. Dan moet je idd wel kinderen hebben die niet wagenziek worden.
Voor onderweg deed ik ook wel ieder uur een klein kadootje.
En verder idd even laten bewegen bij een stop. Niet overal heb je speeltuintjes maar een zelf bedacht spring- of hinkelspel oid vinden ze ook leuk.

Celebi
Berichten: 3666
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:39

Wij hadden vroeger ook een scherm in de auto. Ideaal! Er stond bij ons alleen geen simpele dvd speler op maar de oude PlayStation. DVDs en games dus succes gegarandeerd. :')

Gewoon lekker gaan rijden ts, vooral de grote wegen hebben hele goede tankstations met veel groen en ruimte. Wat je soms het beste kunt doen is iets verder doorrijden op het parkeerterrein. Sommige zijn heel groot en dan zijn de plekken verder weg van het tankstation meer tussen de bomen en het groen. Soms is er een speeltuintje. Maar wellicht kun je ook gewoon een bal in de auto leggen en even 5 minuutjes samen een balletje trappen?

Echt uitrazen heb ik in ieder geval als kind nooit nodig gehad, maar ik was en ben ook gewoon heel rustig van mezelf. Zou het gewoon even aankijken wat nodig is. :j

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:41

Ik weet niet welke route je rijdt en waar je heen gaat? Maar net voor Lyon heb je aire de jugy. Dat is een grote speelplaats.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:57

Hier staat handige tips: https://kidseropuit.nl/kindvriendelijke ... e-snelweg/
En Aire de Jugy is inderdaad een hele leuke plek om te stoppen met kids.

Mijn ervaring is dat er genoeg aires zijn met ruimte en iets van een speelvoorziening. Wij hebben de stops nooit vooraf gepland en reden een aantal jaar met 5 kids in de auto naar Zuid-Frankrijk (samengesteld gezin en 12 jaar leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste) dat was soms echt wel pittig maar het kwam altijd goed met de stops.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:43

Ik neem vaak wat cadeautjes mee voor een lange reis, zodat er wat nieuws is om mee te spelen. En eerlijk is eerlijk, de ipad en switch draaien dan ook overuren, daar ben ik op reis nooit zo moeilijk mee.

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:26

Ik vind het altijd onwijs speuren maar op de site van de anwb staat dit sowieso. Daar staan kaartjes op van de populaire routes met de faciliteiten van de stops aangegeven. Ik kan het (ook nu weer) niet gelijk vinden op de site anders had ik er gelijk een linkje van bij gedaan.

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:53

Wij zijn toevallig net een paar dagen terug en expres via Luxemburg gereden Ipv via Reims. Scheelde qua tijd (voor ons) maar 15 minuten en Luxemburg heeft een prachtige speeltuin bij het tankstation. Verder zijn we op de terug weg bij de Ikea arlon gestopt waar op de kinderafdeling en het restaurant speelgelegenheid was en er fijne toiletten waren.
Op de peage zijn veel fijne stops met speeltuinen.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Tussenstops naar Frankrijk om kinderen uit te laten razen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:18

Ik ben vorig jaar voor het eerst met de auto op vakantie geweest naar frankrijk met 2 kinderen van 4 en 6. Ik had kleine cadeautjes ingepakt die ze om de 2 uur ofzo kregen en ze hadden hun tablet mee voor onderweg. Daar wat filmpjes op gedownload en spelletjes waar geen wifi voor nodig is.
Ook tekenspul mee en een autotafeltje.

Qua tussenstops had ik niks gepland. We zijn gewoon gestopt wanneer we er aan toe waren en dat ging eigenlijk prima. Genoeg tankstations onderweg waar je eventueel ook wat kon eten en een paar speeltuinen tegengekomen.

Gaat wel goedkomen denk ik hoor zonder dat helemaal uit te stippelen.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:47

wyoming schreef:
Ik weet niet welke route je rijdt en waar je heen gaat? Maar net voor Lyon heb je aire de jugy. Dat is een grote speelplaats.

De kabouterparkeerplaats <3 bedankt, ik had geen idee hoe die heette en waar die ook alweer zat, maar was het eerste waar ik aan dacht bij dit topic. Heb ik me vroeger uitstekend vermaakt en de paddestoelen tellen langs de snelweg in aanloop van de parkeerplaats zijn al goed entertainment :))

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:49

Mijn tip komt te laat.

Boek een camping in Nederland met kleine kinderen.

En als het dan ECHT per se moet, zo'n lange afstand met zulke kleintjes: ga wat puzzelen en neem de trein.
Hoef je niet op het verkeer te letten, en kun je onderweg rennen, spelen, eten, slapen en wat al niet terwijl je kilometers maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:00

Janneke2 schreef:
Mijn tip komt te laat.

Boek een camping in Nederland met kleine kinderen.

En als het dan ECHT per se moet, zo'n lange afstand met zulke kleintjes: ga wat puzzelen en neem de trein.
Hoef je niet op het verkeer te letten, en kun je onderweg rennen, spelen, eten, slapen en wat al niet terwijl je kilometers maakt.
Zo vreselijk klein zijn ze nou ook weer niet; met 5 en 7 jaar kunnen ze best al leren zichzelf of elkaar te vermaken in de auto, zeker tegenwoordig. Rode auto's tellen, Ik zie ik zie wat jij niet ziet spelen, kleurplaten of een kleurboek, spelletjesboek voor kinderen, leesboek voor de oudste, film kijken of spelletjes doen op de iPad. 5 en 7 lijkt me een mooie leeftijd om ze te leren langer in een auto te zitten dan een half uurtje, en 640km in etappes is nou ook weer niet zo wereldschokkend ver.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:16

Waarom zo moeilijk doen? Wij vertrokken vroeger gewoon s avonds en ik sliep in de auto. Meestal zo n 900 tot 1200 km zonder kado tjes speelplaatsen oid. En vaak minder file omdat je s nachts rijd.