Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 11:53

Wij zijn op trektocht door Kyrgystan geweest. Georganiseerde reis via In the Saddle/Ruitervakanties te paard.

Kyrgystan ligt in Centraal Azie en is erg bergachtig. De bevolking kent een Nomadische cultuur en leeft voor een groot gedeelte in een yurt. Kyrgystan is onderdeel geweest van de Soviet Unie en is eigenlijk nog niet zo bekend bij Westerse toeristen.

Dag 1

Hoewel de reis volledig alles inbegrepen was (inclusief transfer van het vliegveld) besloten wij om een dag eerder te komen zodat we al wat konden acclimatiseren. In Kyrgystan is het 4 uur later dan bij ons.

De eerste dag hebben we rond gelopen in Bishkek, de hoofdstad. Bishkek ligt op ruim 800 meter hoogte. Het was daar rond de 28 graden. Als je naar het zuiden keek dan zag je de bergen al liggen (en ja, daar gingen wij naar toe).

1.
Afbeelding

Ook rondgelopen op de bazaar :-) . Zo uitgebreid dat we daar op de laatste dag ook weer naar toe gegaan zijn.

2.
Afbeelding

Dag 2

Na een goede nacht in het hotel werden we opgehaald voor de start van onze trektocht. Deze dag stond in het teken van het ophalen van andere deelnemers van het vliegveld, verzamelen van alle benodigde spullen (tentjes) en verplaatsen van alles en iedereen naar het daadwerkelijke startpunt van de trektocht.

Onze groep bestond uit 8 personen. Naast ons ook nog 3 Britten, 1 Nederlander en 2 Fransen. Qua leeftijd was de hele groep ook 'iets ouder': 3 mensen boven de 60, 3 boven de 50 en 2 in de 30.

Deze nacht sliepen we in een yurt.

Dag 3

Daar gingen we dan van start :-) . De eerste dag was door een vallei. De lunch was elke dag een picknick bestaande uit pasta of rijst en daarnaast een tomaat of komkommer salade. Verder cocacola of sap, gedroogde abrikozen en dadels, noten en tenslotte nog chocolade of snoep.

Tijdens de lunch werden de paarden gekluisterd zodat ze (theoretisch gezien) niet te ver weg liepen.

3.
Afbeelding

Zo zag over het algemeen het kamp er uit. Naast 10 ruiters en 13 paarden (het pakpaard, het reservepaard en een nieuw paard) bestond het team ook nog uit de chauffeur die het vrachtwagentje reed en uit de kok. Elke dag aan het einde van de rit werd per walkie talkie contact gezocht met de chauffeur en kok om te kijken waar zij het kamp hadden opgezet. De vrachtwagen vervoerde alle bagage, zodat wij dat niet te paard hoefden mee te nemen. Ter plekke hoefden we dan alleen nog ons tentje op te zetten. Op de foto ook de diner/ontbijt tent. Daarnaast, links op de foto, ook de 'horseline'. Daar bonden we de paarden aan vast tijdens op- en afzadelen. De rest van de tijd liepen de paarden los rond (wel gekluisterd) met twee of drie paarden wel aan een touw zodat in elk geval die drie bij het kamp bleven.
4.
Afbeelding

Dag 4.
Deze dag hadden we onze eerste bergpas, 3600m. Van te voren hadden we van de reisorganisatie ook informatie gehad over hoogteziekte. De reis was wat dat betreft ook goed opgezet. Langzaam maar zeker gingen we steeds hoger, het kamp in de nacht was telkens lager.

5.
Afbeelding

Bovenop de pas lag ook sneeuw. Bovenop de berg was het best koud en ook in de nacht ergens tussen de 0-6 graden. In de vallei daarentegen was de temperatuur ruim 20 graden.

Dag 5

Na een warme dag in de vallei hadden we ditmaal overnachting in een Guesthouse. Meubels bestaan niet in Kyrgystan, behalve soms in een yurt of guesthouse een lage tafel. Zo na een dag of 8 hadden we met z'n allen vooral behoefte aan 'een stoel' (vergeet alle andere benodigdheden zoals een douche, toilet binnenshuis, electriciteit: nee 'een stoel').

Dit Guesthouse had ook een sauna.

Op de tafel zie je een soort 'donuts', salades, fruit (vers en gedroogd) en dan vervolgens als iedereen zat werd er ook nog een warm gerecht uitgeserveerd. Vaak pasta, noedels, ravioli, rijst of soep. Altijd thee erbij.
6.
Afbeelding

Dag 6

Deze dag kwamen we te paard langs de Chong Touz zout mijnen. Het witte op de foto is zout, geen sneeuw. Deze mijnen worden nu gebruikt als kuuroord voor mensen met astmatische klachten. In de mijn zijn allerlei kamers uitgehakt waar dan geslapen kan worden. Na in de mijn rondgelopen te hebben nam iedereen ook een blokje zout mee uit de mijn voor de paarden.
7.
Afbeelding

Na de zoutmijn gingen we gelijk weer de hoogte in.

Dit was mijn trouwe ros Ash.

Ash heeft hier zijn halster en hoofdstel om (one site fits all). Zijn teugel en halstertouw zijn vastgebonden aan het zadel zodat hij er niet in staat. Hij heeft onder zijn zadel een dikke deken, daarop twee vilten onderleggers, dan het (russische) cavaleriezadel en daar bovenop een dekentje zodat de ruiter (ik dus :') ) geen zere kont zou krijgen. Ash heeft twee singels. Hij heeft soms last van singelwondjes achter zijn elleboog. De achtersingel en de voorsingel zijn verbonden met een touwtje zodat de voorsingel niet te ver naar voor schuift.
Verder hadden alle paarden een borsttuig (zodat met klimmen het zadel niet te ver naar achter schoof) en een staartriem (zodat met dalen het zadel niet naar voor dook).

Tenslotte nog de zadeltassen. Daar zat al een Soviet Regencape in (handig voor op de berg) en daarnaast kon je daar je water, eigen regenjasje, zonnebrand indoen. Wat je nodig had gedurende de dag zogezegd :-) .

8
Afbeelding

Uiteindelijk kwamen we aan bij ons hoogste kamp. 3200 meter.
9
Afbeelding

Dag 7

Dit was de dag dat we de hoogste bergpas over gingen. 3800 meter.
10
Afbeelding

Naar boven liepen we vaak het laatste stuk naast de paarden. Gezien de ijle lucht was dat ook voor ons een uitdaging, maar de handige tip was om gewoon de staart vast te houden van het paard voor je. Zo kreeg je een lift :') . Naar beneden liepen we ook vaak een stuk naast de paarden zodat er op de hele steile stukken niet te veel druk kwam op de voorbenen. Overigens ook wel fijn om af en toe een stukje te wandelen :')

11
Afbeelding

12
Afbeelding

Dag 8

Na een dag rijden kwamen we aan bij het winterverblijf van de paarden. In deze vallei verblijven de paarden tijdens de winter. Wij hadden onze overnachting in een Yurt kamp (om precies te zijn, de tweede van links). Dit was een kamp dat door meer toeristen werd gebruikt. Er was nog een groep van 2 met begeleider te paard en een groep van een man of 4 wandelend. Helemaal rechts op de foto zie je de WC. Golfplaten en een dak, de deur kon op slot en er was toiletpapier. Helemaal prima dus in vergelijking met 'in de open lucht' ergens gaan zitten.
13
Afbeelding

Dag 9
Deze dag reden we naar het meer van Son Kul. Dit meer is het hoogste meer van Kyrgystan op 3000 meter. Hier zie je ons kamp.
14
Afbeelding

Dag 10
Langs het meer reden we naar onze onze laatste stop.
15
Afbeelding

Aan de oever van het Son Kul meer kwamen we uit bij een Yurt kamp. Hier hadden we lunch en ontmoeten we de nieuwe groep toeristen die met de paarden weer terug richting begin zouden gaan volgens een andere route.
Na de lunch volgde er een demonstratie van de nationale sport in Kyrgystan, een kruising tussen rugby en polo. Te paard wordt er in twee teams geprobeerd om de onthoofde geit (!) van elkaar af te pakken. Voor de toeschouwer erg verwarrend. Er werd enthousiast rond gegaloppeerd, van paard gewisseld, van team gewisseld en zelfs van schoeisel gewisseld :') .

In de avond werden we naar een Guesthouse in Koshkor gebracht (met douche!).

Dag 11
We werden terug gebracht naar Bishkek. Daar hebben we de hele middag nog de toerist uit gehangen (weer de bazar bezocht).

Dag 12
Het zat er weer op. We werden weer naar het vliegveld gebracht :-)

Echt een hele mooie reis en echt de moeite waard :-)

__Leonie

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Wijchen

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:00

Ah wat leuk om dezelfde omgeving en paarden terug te zien. Ik heb de reis een aantal jaar terug gemaakt maar dan de gehele route.

Mooie foto's!

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:01

Gaaf verslag :j Ik ben eerder in Kyrgystan geweest en ook gereden, vond het een erg gave ervaring. Wellicht nog een keer een specifieke ruitervakantie inderdaad, het is er prachtig <3

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:06

Die landschappen zijn adembenemend. Kirgizië staat ook nog op mijn lijst en stijgt flink na jouw verslag. Klinkt als een geweldige trektocht, prachtige foto's!

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:14

Wat gaaf zeg! Het ziet er echt prachtig uit!
Was het allemaal goed geregeld enzo?

Goof

Berichten: 28825
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:19

Prachtig! Wat een reis zeg!

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 12:55

@_Leonie, wat leuk dat je ook dezelfde trektocht hebt gemaakt :-) Uit onze groep was er 1 deelnemer die inderdaad de hele route deed, de rest deed de helft :-)

@LoveBodin, het was allemaal heel goed geregeld. Het team werkte al jaren met elkaar samen en was goed op elkaar ingespeeld. Ook de transfer van en naar de locatie was allemaal heel goed geregeld :-)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:52

Mooi mooi mooi! Het is al weer bijna 15 jaar geleden dat ik daar ben geweest, najaar 2008.
Wat voor temperaturen hebben jullie in de bergen gehad? Toen wij er kwamen (door etnische perikelen onze reisroute aan moeten passen en pas 2 weken later in Kyrgystan kwamen) waren we eigenlijk te laat voor de bergen, ze waren eigenlijk al weer het dal ingetrokken. Het was stervens koud in de yurt 's nachts.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:55

Wat een mooi en indrukwekkend overzicht!

Mirjam79

Berichten: 1726
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:46

Wat een mooie reis! Heel erg indrukwekkend. Mooi beschreven wat jullie gezien en gedaan hebben.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26387
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:03

Dat lijkt me echt een heel bijzondere, maar ook enerverende belevenis!

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:20

Ahh leuk! Want deze staat nog op mijn lijstje. Ik ga je even een pb sturen

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 15:21

@Neon, wij waren de allereerste groep dit seizoen. Veel van de toeristische yurtkampen stonden ook nog niet en de gids vertelde dat er nog meer sneeuw lag in de bergen dan gebruikelijk :=

Op onze hoge kampen (3200 meter en 3100 meter) was het 's nachts dan ook rond het vriespunt. Gelukkig waren we daar op voorbereid met muts, handschoenen en ook speciale isolatiezak voor rond de slaapzak.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:49

Wat gaaf! Kirgizië staat ook nog op onze lijst. Hoe groot zijn die paarden? Pas je daar als Nederlander een beetje fatsoenlijk op?

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 15:50

Paarden zijn redelijk normaal formaat. Ergens tussen de 1.50 en 1.65 in. Echt hele grote paarden zie je daar niet. Als gewichtseis werd maximaal 90 kg aangehouden.

Ik had niet het idee dat ik op een heel klein paardje zat :-) (hoewel ik wel op het allerkleinste paardje terecht kwam :') )

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:33

Apple schreef:
Paarden zijn redelijk normaal formaat. Ergens tussen de 1.50 en 1.65 in. Echt hele grote paarden zie je daar niet. Als gewichtseis werd maximaal 90 kg aangehouden.

Ik had niet het idee dat ik op een heel klein paardje zat :-) (hoewel ik wel op het allerkleinste paardje terecht kwam :') )


Die hele stapel dekens en vilt zal ook wel helpen, in dat opzicht. Goed te weten, dank je!

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:38

Leuk dit zo te zien, volgens mij zijn we in dezelfde periode geweest!! Ik vond Kirgizië ook echt fantastisch <3 <3 <3 <3

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:52

Wauw, wat een ervaring! Lijkt me heel bijzonder, een hele andere wereld.

Het paardje op foto 9 ziet er wel erg schraal uit, ook in vergelijking met onze doorvoerde dieren :) Is dat een paardje dat de hele tocht mee rijdt?

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:08

Berdien schreef:
Wauw, wat een ervaring! Lijkt me heel bijzonder, een hele andere wereld.

Het paardje op foto 9 ziet er wel erg schraal uit, ook in vergelijking met onze doorvoerde dieren :) Is dat een paardje dat de hele tocht mee rijdt?

De gemiddelde mens heeft hier ook maat”je” 40. Dat is eigenlijk niet normaal als gemiddelde, dat is gemiddeld te dik. En dat is met paarden net zo. De meeste van onze paarden zijn te dik

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 17:51

De paarden waren zeker niet schraal, ook Ash was niet schraal. De enige die wat schraal was, dat was de bonte op foto 5.
Dat was dan ook een nieuw paard dat tot die tijd elke dag had gewerkt met een herder. Hij werd niet bereden.

Alle paarden hadden tot deze rit niet gewerkt aangezien dit de eerste rit van het seizoen was. Elke avond en ochtend kregen ze allemaal een emmer slobber.

Alle paarden deden ook het tweede deel van de tocht, maar aangezien er maar zes ruiters het tweede deel waren ipv 10 betekende dit dat er 6 rijpaarden waren en 7 losse paarden.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:15

Erg gave reis! Ik denk voor mij net te ruig, qua wandelen dan :+ ik heb er wel over getwijfeld haha

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:53

Wat een gaaf verslag van jullie reis! Heel leuk om de foto's te zien!

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:49

Wow, wat een bijzondere reis! Mooi afwisselend landschap ook. Lijkt me een ervaring om nooit te vergeten!

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:51

Mooi Apple!! Indrukwekkend landschap, wat gaaf om dat te paard te verkennen.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Ruitervakantie in Kirgizie (Kyrgystan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:57

Prachtig! Bedankt voor je mooie verslag, bijzonder om eens wat over te lezen en te zien.