[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4318
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 12:07

Zin om een klein vrouwtje te volgen op haar tweede fietsavontuur die zeven kleuren schijt, zichzelf uitlacht om de ideeën die ze bedenkt en schaart onder 'vakantie vieren en lekker ontspannen', maar er ook heel veel zin in heeft? Dan ben je in het juiste topic beland.

Vorige zomer fietste ik naar het noordelijkste puntje van Denemarken en terug naar mijn huis in Utrecht.
Zie [FOTO] Op mijn stalen ros door Denemarken voor een impressie.

En blijkbaar word ik heel blij van fietsen.
Afbeelding

Doordat ik waarschijnlijk over een jaar in Stockholm een master ga doen, wilde ik deze zomer graag Stockholm bezoeken. Zo ontstond het idee om vanaf Stockholm een fietstocht te maken. Ik heb voor 24 juli een enkeltje flixbus met fietsplek geboekt en dit is mijn plan:

Stockholm - Oslo - Bergen (+/- 1200 kilometer)
Trein van Bergen terug naar Oslo
Oslo - Kopenhagen (+/- 800 kilometer)

Vanaf Kopenhagen ga ik misschien verder fietsen naar Hamburg of ik pak een flixbus naar huis, dat is afhankelijk van mijn (gebrek aan) tijd en zin. Zolang ik 4 september, maar weer terug ben, dan beginnen de colleges. :')

Afbeelding

In dit topic wil ik de voorbereidingen en mijn reis delen en is iedereen welkom om mee te lezen en kletsen.

Waar ik het meest naar uit kijk:
- De eindeloze en indrukwekkende natuur van Zweden en Noorwegen
- De rust, niemand die iets van me wilt of hoeft
- De uitdagingen, lekker vloeken bij het zoveelste grindpad met keien en mezelf uitlachen
- Minimaal vooruit plannen en helemaal zelf bepalen wat ik doe
- Lekker boekjes luisteren en lezen
- Kamperen
- Medereizigers ontmoeten
- Vrijheid, alles wat ik nodig heb mij me hebben en kunnen gaan waar ik wil
- Vast nog wel meer, maar daar kom ik nu niet op en ik moet verder studeren

Waar ik het meest tegen op kijk:
- Wildkamperen, doodeng! Nog nooit gedaan, wil het wel gaan doen.
Ik voel me daar heel kwetsbaar bij, als vrouw alleen, ondanks dat ik weet dat de kans dat iets gebeurt minimaal is.
Ik ben vooral bang dat mijn systeem te alert en angstig blijft waardoor ik gewoon niet slaap.
Maar ik hoop dat ik er gaandeweg van kan leren genieten.
Wilde dieren ben ik niet zo bang voor, behalve zwijnen.
- De hoogteverschillen in Noorwegen. Ik heb nog niet eerder in bergen gefietst, dus dat wordt nog wat.
- Dingen die kapot kunnen gaan. Vorig avontuur heb ik niet eens een lekke band gehad, dus ik hoop dat het deze ook zo blijft.
- De 24 uur durende busrit van Amsterdam naar Stockholm.

Ben je benieuwd hoe dit me allemaal af gaat? Ik ook. :')


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:48

Ik volg :D

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:58

Toffe plannen! Ik volg je!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:31

Stoere tante! Ik volg.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:49

Ah als je behoefte hebt aan een pitstop tussen Oslo en Stockholm en wat paarden wilt aaien.

Je mag hier altijd op ons gras voor het huis staan als je wilt. (Wij wonen in Äppelbo)

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:01

Heel leuk, ik volg!

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 15:19

Ontzettend stoer wat je gaat doen.
Ik volg ook :))

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 15:40

Jeetje wat dapper!! Ik volg

Suliko

Berichten: 4318
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 16:02

Gezellig dat jullie komen volgen. :D

@Kimddddd, heel lief! Ik ben een stille meelezer van jullie verhuistopic. Heerlijk plekje hebben jullie. Ik ga het zeker onthouden, mijn route naar Oslo staat nog niet vast, die ben ik nog in elkaar aan het puzzelen.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:41

Stuur maar een PB als je in de buurt denkt te komen :) We hebben hier al een camper gehad van vrienden en die vonden het heerlijk om bij ons in de tuin te staan. Ik weet in ieder geval dat wij precies in het midden zitten van Oslo en Stockholm en dat het met de auto allebei de kanten op rond de 4 uur is. (Met de fiets uiteraard langer :) Wij zitten een stuk van de e16 af..kwartiertje fietsen maar wel op die route Stockholm-Oslo voor de auto.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:31

Wow wat avontuurlijk en ambitieus! Ik volg natuurlijk.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:40

Heel gaaf en super stoer! Kom zeker volgen!

Eigenlijk zou je via Håverud moeten gaan. :D

Waanzinnig mooi stukje Zweden (Dalsland). En ik heb ook wel een slaap plekje daar in de buurt. :))

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 18:23

Ik volg gezellig mee :D

Suliko

Berichten: 4318
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 22:13

Welkom allemaal!

@Kimddddd, mijn plan neigde nu via Örebro en Karlstad, dat is dus een wat zuidelijkere route dan via Borlänge en waar jullie wonen. Dus ik ga me er nog even in verdiepen welke route me het mooiste lijkt!

@Quir, dankjewel voor de tip, dat is zeker mogelijk als ik van Oslo richting Gotenburg ga. Vind het sowieso fijn om nog een stukje binnenland te pakken, langs de kust is toch vaak drukker vanwege toerisme en veel wind. En heel leuk als ik bij jullie een nachtje kan overnachten. :D

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 22:33

Wat tof! Ik volg mee!

BeFunny

Berichten: 10553
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:14

Hardstikke leuk, komt echt goed :j ik volg.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:25

Wat een ontzettend gaaf plan! Ik ga zeker volgen :j

Suliko

Berichten: 4318
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 20:48

Gezellig! :)

Ik dacht eerst, het gaat dit jaar goedkoop worden, want ik heb alles al, maar dat valt toch wel tegen. Van mijn eerste fietsavontuur heb ik natuurlijk ook geleerd wat ik een volgende keer anders zou doen en ook vanwege ander terrein moeten er wat upgrades gebeuren.

Ik heb zojuist een nieuw matje en slaapzak bij de Bever opgehaald (die gelukkig leuke kortingen hadden). Een Ayacucho slaapzak die voor koudere temperaturen bestemd is, in Denemarken had ik het 's nachts best fris, ook met thermo-ondergoed. En een matje met isolatie van Sea to Summit, die verrassend lekker ligt! De slaapzak verwacht ik niet meer uit te testen, veel te warm hier natuurlijk. :')

Vorige keer fietste ik met alle bagage achter en een kleine stuurtas, nu wil ik het gewicht meer verdelen, dus ik heb 2 tassen voor aan het stuur besteld, 2 vorktassen van 5.8 liter komen nog en ik heb twee bidonhouders voor aan de zijkanten van mijn stuur zodat ik drie bidons mee kan nemen.

Verder ga ik mijn fiets enkele upgrades geven (of eigenlijk mijn vriend en ik assisteer en leer :D ). Waaronder hydraulische remmen, die zijn een stuk veiliger bij flinke afdalingen en geven meer remkracht dan mechanische remmen. En nieuwe spatborden, want de huidige zijn oud en iets te smal voor de banden die er nu op zitten waardoor ze snel zooi verzamelen.

josewoos

Berichten: 4814
Geregistreerd: 30-01-08

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 20:51

Wat vind ik jou een stoere meid zeg!! Ik ga zeker volgen!
Je schrijft ook zo leuk wat makkelijk leest en waar je een glimlach van krijgt :)

Succes met alle voorbereidingen en alvast veel plezier toegewenst!

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 20:55

Waar ik met mijn fietstocht begin mei echt blij mee was, was mijn kruik met schapenvacht eromheen. Fijn voor rugpijn en voor koude voeten in de slaapzak. Echt veel plezier van gehad.

Vergeet je muts niet, scheelt ook veel met kou bij slapen.

Ik had een vrij grote tas aan mijn stuur hangen, ik vond het op zich fijn om vrij veel nog daarin kwijt te kunnen maar hij trok wel mijn fiets om als hij op de standaard stond, en mijn stuur vond het ook niet fijn, die ging los zitten. Een volgende keer zou ik eerder van die front tassen doen die bij het wiel zitten.

Oja en die spinnen achterop waren echt heel fijn, vooral in de trein, daarmee kon ik mijn fiets vast zetten aan de haken in de trein zodat hij niet om viel.

Afbeelding

Suliko

Berichten: 4318
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 21:13

josewoos, leuk dat je komt volgen! Dankjewel voor het compliment en de succeswensen. :D

Prairy, dat klinkt heerlijk, maar naast dat een kruik te veel ruimte inneemt en ik niet verwacht mijn gasflesje te gebruiken om drinkwater te koken voor in een kruik, heb ik het gebruik van kruiken afgezworen helaas. Op mijn 17e tweede- en derdegraads brandwonden opgelopen door een gescheurde kruik, op mijn 24e durfde ik het eindelijk weer aan als ik het mengde met koud water, maar toen die kruik opeens ging lekken is het een dikke nope geworden. :+

De slaapzak die ik nu heb, heeft een tochtslurf en nekkraag (zo heet dat blijkbaar) en kan ik als een capuchon helemaal dichtsnoeren. :D Heb ook een merinowollen band voor om mijn oren die mee gaat, die is lekker warm en kan ook onder mijn helm met kouder weer.

Voor mijn stuurtassen heb ik deze, is dus een set, niet heel groot. Ik vind het vooral prettig om een tas met schouderband te hebben die ik makkelijk eraf kan halen met mijn portomonnee, e-reader, powerbank, kaarten en dat soort dingen. De rol eronder wil ik kleine losse dingen in doen, ehbo-tasje, toilettas, energierepen, elektrolyten, enzovoorts.
Topeak Barloader
Topeak Frontloader

En aan mijn vork komen ortliebs van 5.8 liter. Voor kleding, handdoek, regenkleding, jas.

Achter gaat dan mijn tent, slaapspullen, gasstel, kookspul, eten.

Althans, dat is de indeling die ik nu in mijn hoofd heb, gaat vast nog wel veranderen.

Oh en super bedankt dat je je standaard noemt die het gewicht niet fijn vond! Helemaal vergeten, maar ik heb een waardeloze standaard, die ga ik ook op het lijstje zetten om te vervangen.

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:25

Heel gaaf, ik ga je ook volgen! Als doorgewinterd Scandinavië-ganger weet ik dat je er een pittig tochtje aan gaat krijgen, maar wel verschrikkelijk mooi! Heel veel plezier met de voorbereidingen!

Ik neem met hikes trouwens altijd mijn Nalgene waterflessen mee, en als het echt koud is gebruik ik die als kruik. Heerlijk <3 Zo neem je niks extra mee en die dingen kunnen kokend water hebben (niet doen natuurlijk) en lekken echt niet.

Suliko

Berichten: 4318
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 22:04

Prairy, ik zie nu je bijgevoegde foto! Dat is inderdaad een vrij grote tas aan het stuur, ik denk dat mijn combinatie kleiner zal zijn, al moet ik er dan alsnog opletten om er niet te zware spullen in te doen. Spinnen gaan ook zeker mee! Altijd handig als ik een grote waterfles mee wil nemen of mijn tent achterop zodat ik in mijn tassen meer ruimte heb voor boodschappen bijvoorbeeld.

black_kelpie, zeg dat nou niet _O- Ik vond Denemarken soms al afzien, en dat is echt een peulenschil vergeleken met Noorwegen. :') Maar ja, grindpaden met mul zand of mega keien zijn ook gewoon onmogelijk. En windkracht 7 is ook geen pretje. Het hoogteverschil viel daar wel mee (volgens mij één keer langs de kust moeten afstappen om te duwen). Ik zie het in Noorwegen nog wel gebeuren dat ik eerst mijn tassen naar boven moet brengen en dan mijn fiets.

Dat is nog best een goed idee, warm water in een fles doen als kruik. Ik heb wel alleen bidons, dat drinkt makkelijker, fles opendraaien heb je toch vaak twee handen voor nodig en zonder handen fietsen met bepakking is moeilijk. En bidons lekken wel wat makkelijker. Misschien dat ik van die handenwarmertjes meeneem, die je weer kan heractiveren in kokend water.

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 22:39

Oja, mocht je nog geen spiegel hebben op je fiets, die vond ik ook fijn om te hebben. Ik heb ook nog onderhoud laten doen en stevige banden erop laten leggen.

De standaard trok het op zich wel, het was meer dat mijn stuur draaide waardoor de fiets snel om wilde vallen.

Ik had onder mijn fietshelm een dun petje, fijn bij de zon en fijn bij regen.

Suliko

Berichten: 4318
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 22:50

Ik heb een spiegel! Nu even eraf, maar die ga ik er weer opzetten. Zo fijn op autowegen dat je niet achterom hoeft te kijken.

Petje is een goed idee, die moet ik nog wel ergens hebben liggen.

Mijn vriend heeft een R&D bedrijf in fietsen en elektrische voertuigen, ontzettend fijn, want hij (en zijn werknemers) zijn bijna allemaal fietsfanaten (geweest) en hebben heel veel kennis. Hij is dus ook mijn persoonlijke fietsenmaker (en sponsor O:) ). De banden die we er vorig jaar op hebben gezet zijn nog goed, die zijn ook geschikt voor grindpaden en wat breder.

Mijn vriend probeert me dus ook te overtuigen van clipless fietsschoenen. Verwarrende naam vind ik, want dat zijn dus schoenen die je juist vastklikt aan je pedaal. Ik ben er nog niet van overtuigd, ik zie mezelf vooral heel vaak op mijn bek gaan bij afstappen en onder een bepakte fiets terechtkomen. :')
In facebookgroepen van fietstourders en bikepackers zijn de meningen over clipless of niet ook ontzettend verdeeld.
Ik zie er wel de meerwaarde van, doordat je vastzit aan je pedaal lever je meer kracht terwijl het minder energie kost. Vooral fijn met klimmen. En je glijd niet van je pedaal af met modderige dagen. Maar voor nu neig ik meer naar een soort teenclips die je aan je pedaal zit, daardoor zit je ook vaster en trap je dus ook omhoog, in plaats van alleen omlaag.