Kroatië 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:00

Inderdaad vanaf split genoeg te zien en doen. Je kunt gemakkelijk met een veerboot naar de eilanden in de buurt. Trogir en omis zijn ook vlakbij.

Wij zitten zelf 5 dagen in split omdat we daar ook bij familie langs gaan. Split is de plek waar we altijd wel langs gaan als we naar kroatie gaan omdat daar nog familie van m'n man woont.

Enzo_Ollie

Berichten: 785
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:11

Ben ook zeker niet bang dat we ons gaan vervelen! Dan ga ik ook naar eilanden kijken, heb normaal niet echt iets met varen/boten maar vind het nu toch wel jammer dat we er geen hebben en geen vaarbewijs :Y)

@Lizz dat klinkt goed die stoofpot!

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:57

Voor de mensen die kamperen....
Klop even je schoenen uit voor je ze aandoet :))


Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:19

Kan je in de buurt van Split ook goed snorkelen vanaf get strand?
Dat je ook wat kan zien natuurlijk

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:29

Silly1972 schreef:
Kan je in de buurt van Split ook goed snorkelen vanaf get strand?
Dat je ook wat kan zien natuurlijk


Er is sowieso weinig te zien in Kroatië..op wat krabbetje en visjes na.
Geen prachtige koralen helaas.

Zoek de strandjes op bij split, overal kan je wel snorkelen.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:10

Maureen95 schreef:
Dat ziet er inderdaad goed uit!

Is jouw reactie voor mij Lizz? We gaan van 7 tot 20 september. We willen denk ik minimaal 7 dagen in Split blijven maar het kan ook Zadar worden. We staan hier nog totaal open in en zijn nogal van de last minuten ideeën :+ Vliegtickets zijn nu wel geboekt.

We willen minimaal 1 tot 2 dagen in Brac blijven. Heerlijk genieten van de rust. het restaurant heb ik opgeslagen :D

We vliegen waarschijnlijk vanuit Split. Maar we vinden het ook geen probleem om een aantal dagen in Zadar te blijven.

De agenda is dus 2 tot max 3 in Dubrovnik, daarna auto ophalen en naar Brac 1 tot 2 dagen en daarna richting Zadar of Split. We willen sowieso heel graag raften en verder lijkt een quad rit mij ook leuk. We zijn allebei wel een beetje dat we alles op zijn beloop laten maar tips zijn altijd welkom. Ik ga het topic nog even doorlezen en een lijstje maken.


Ik ben zowel in Zadar als in Split geweest en zou echt kiezen voor Zadar. Wat een fantastische stad, met een dorps gevoel. Split vond ik echt veel minder fijn qua vibe, al is het een leuke stad om gezien te hebben.

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:26

Jolliegirl schreef:
Silly1972 schreef:
Kan je in de buurt van Split ook goed snorkelen vanaf get strand?
Dat je ook wat kan zien natuurlijk


Er is sowieso weinig te zien in Kroatië..op wat krabbetje en visjes na.
Geen prachtige koralen helaas.

Zoek de strandjes op bij split, overal kan je wel snorkelen.


Nee oke, geen koraal dat snap ik nog wel, maar inderdaad, wat krabbetjes en verschillende soorten vissen is al genoeg.
Het feit dat het er helder genoeg voor is, is al heel wat ;)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:43

Leuk om te lezen wat er rondom Split te doen is. Zo zuidelijk zijn we nog niet geweest, maar dat gaat vast een keer gebeuren.

Jolliegirl; :oo die zijn toch ook gevaarlijk?


Snorkelen in Kroatie is leuk, inderdaad erg helder water en misschien geen koraal, maar je ziet toch wat meer van het waterleven.
En vooral rots-kiezelstrand, geweldig, geen plakkend zand :D

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:39

Deze is niet dodelijk voor mensen, de steek is wel pijnlijk.

Het heldere water is geweldig!

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:47

Wij verblijven in Vodice en hebben ook het plan om naar Split te gaan, is niet zo heel lang rijden (1 uur en 15 min). Ben er heel benieuwd naar, zeker na het horen/lezen van de verhalen.
Is er iemand wel eens in Vodice geweest?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 00:15

Rienn schreef:
Wij verblijven in Vodice en hebben ook het plan om naar Split te gaan, is niet zo heel lang rijden (1 uur en 15 min). Ben er heel benieuwd naar, zeker na het horen/lezen van de verhalen.
Is er iemand wel eens in Vodice geweest?


Ja, ik ben er geweest! Had 4 overnachtingen in hotel Olympia in Vodice, waaronder een vrije dag daar!

Je kan daar supermooi wandelen aan de kust en zo naar andere dorpjes toe wandelen. Een poging daartoe heb ik ook gedaan op mijn vrije dag :j alleen het is evengoed met die hitte een beste wandeling. Dus het andere dorpje niet bezocht, Tribunj genaamd vanwege dat het zo warm was.

Maar er is dus een heel mooi wandel en fietspad aan de kust aangelegd. Zitten op sommige stukken ook veel hotels aan. Het hotel waar ik zat ook! Vodice zelf is klein, maar gezellig! Vanuit daar hebben we ook Zadar, Šibenik, Krka watervallen een boottocht vanuit Trogir en zijn we naar Split gegaan. Erg centraal gelegen!

Hier een foto van mij aan de kust van Vodice. Op mijn vrije dag!
Afbeelding

Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het!

lovedevil
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:41

Pula is ook erg mooi. Het colosseum is nog helemaal intact en de pizza's bij pizza Jupiter zijn heerlijk.

Je kan daar ook duiken (introductie/experience duik waarbij ie meteen een flinke toch maakt over de zeebodem)

Verder is Split ideaal omdat je vanuit daar met de veerboten dagtripjes naar de eilanden maken.

Ook zijn de parken Krka en Plitvice erg leuk. Bij Plitvice weet ik eventueel nog een leuke lavendel boerderij op het platteland.

Ze hebben daar zelfs een klein restaurantje bij waar je dan de enige gast ben (de eigenaren koken dan lamsvlees op het vuur/spit)

Als je interesse hebt dan kan ik het even opzoeken en naar je toe sturen. Stuur dan maar ff een pb.

Oh ja op YouTube hebben Samuel en Audrey een reiskanaal en die hebben ook mooie Kroatië video's :)
Als je zoekt op samuel audrey pula dan vind je het wel :)

_Lorette_

Berichten: 12094
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:29

Lizz schreef:
Leuke ideeën!
Je kan boven op de berg bij Dubrovnik met buggies een tour doen. Zelf niet gedaan, maar zag er leuk uit.


Die hebben wij gedaan. Was niet énorm speciaal, maar ik vond het leuk voor de afwisseling. Je rijdt naar wat mooie uitkijkpunten en scheurt verder een beetje door de stofwolken. :P

_Lorette_ @ [BEU] [FOTO+VIDEO] Dubrovnik, Lokrum, Mljet, Trebinje en Kotor

Skessa_
Berichten: 10642
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:41

_Lorette_ schreef:
Lizz schreef:
Leuke ideeën!
Je kan boven op de berg bij Dubrovnik met buggies een tour doen. Zelf niet gedaan, maar zag er leuk uit.


Die hebben wij gedaan. Was niet énorm speciaal, maar ik vond het leuk voor de afwisseling. Je rijdt naar wat mooie uitkijkpunten en scheurt verder een beetje door de stofwolken. :P

_Lorette_ @ [BEU] [FOTO+VIDEO] Dubrovnik, Lokrum, Mljet, Trebinje en Kotor


Wat een gave fotos <3

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:00

Heeft iemand tips/aanraders voor snorkelen in Istrie? Wij zijn er in juli. Wij weten (uit inlezen) dat je dan liever wat zuidelijker in Kroatië zit maar nog verder met de auto was geen optie met onze dochter. Mijn man is heel ervaren met snorkelen in Azië en de Caraïben. Dit wordt zijn eerste poging in Europa

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8334
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:42

Jolliegirl schreef:
Voor de mensen die kamperen....
Klop even je schoenen uit voor je ze aandoet :))


[ [url=m/28wBl2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ah nee rennen! :')
Ik heb afgelopen vakantie 4 dagen kroatie gedaan maar ik heb meer slangen gezien in 4 dagen dan in mijn hele leven. De schorpioenen zijn mij gelukkig bespaard gebleven, anders was ik helemaal snel weer weg geweest denk ik :')

Viel mij trouwens op dat de verkeersregels/snelheid een totale roulette is? Is dat alleen in het binnenland zo of ook langs de kust?

Kroatië was denk ik niet echt mijn land maar ik zou het nog wel een keer willen bezoeken dus ik lees mee voor tips. Heb wel nog een hele gave cave tour tip!

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:07

Als je de caraïben al gezien hebt met snorkelen zal europa wel tegen vallen denk ik.

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:11

Kroatië gaat qua snorkelen wel tegenvallen denk ik.
Al is het maar waar je blij van word..ik heb krabben gezien, hele grote schelpen, jagende visjes, schollen vis met jagende tonijn om me heen.

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:27

Dat vind ik juist al leuk.
Gewoon heerlijk gewichtloos dobberen en rondkijken.
Sommige visjes zijn heel nieuwsgierig

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:09

MaiNat schreef:
Rienn schreef:
Wij verblijven in Vodice en hebben ook het plan om naar Split te gaan, is niet zo heel lang rijden (1 uur en 15 min). Ben er heel benieuwd naar, zeker na het horen/lezen van de verhalen.
Is er iemand wel eens in Vodice geweest?


Ja, ik ben er geweest! Had 4 overnachtingen in hotel Olympia in Vodice, waaronder een vrije dag daar!

Je kan daar supermooi wandelen aan de kust en zo naar andere dorpjes toe wandelen. Een poging daartoe heb ik ook gedaan op mijn vrije dag :j alleen het is evengoed met die hitte een beste wandeling. Dus het andere dorpje niet bezocht, Tribunj genaamd vanwege dat het zo warm was.

Maar er is dus een heel mooi wandel en fietspad aan de kust aangelegd. Zitten op sommige stukken ook veel hotels aan. Het hotel waar ik zat ook! Vodice zelf is klein, maar gezellig! Vanuit daar hebben we ook Zadar, Šibenik, Krka watervallen een boottocht vanuit Trogir en zijn we naar Split gegaan. Erg centraal gelegen!

Hier een foto van mij aan de kust van Vodice. Op mijn vrije dag!
[ [url=m/uxXmBb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het!


Klinkt heel erg goed! Leuk om al wandelend de omgeving te verkennen en naar de dorpjes in de omgeving te wandelen.

De watervallen staan ook op ons lijstje :)

Hoe is het hotel je bevallen? Toevallig hebben we dat hotel geboekt.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:51

Olympia of Olympia Sky? Wij zaten in Olympia :j Olympia Sky is helemaal luxe. Het hotel beviel erg goed! Ruime kamer en goede bedden en ook qua eten was het goed verzorgd. Het ontbijt en het avondeten hadden wij daar ook!

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:17

Maar niet perse aanraders qua plaatsen in Istrie om te snorkelen? Hij is zich er inderdaad bewust van dat snorkelen heel anders gaat zijn haha. Ik neem mijn spullen niet eens mee. Geef mij maar een tropische bestemming, zo verwend als ik ben. Maar mijn man vind het ronddobberen en om zich heen speuren heerlijk

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:04

MaiNat schreef:
Olympia of Olympia Sky? Wij zaten in Olympia :j Olympia Sky is helemaal luxe. Het hotel beviel erg goed! Ruime kamer en goede bedden en ook qua eten was het goed verzorgd. Het ontbijt en het avondeten hadden wij daar ook!


Niet in Sky, ook gewoon Olympia. Wij hebben enkel ontbijt, we eten graag buiten de deur, zeker op vakantie. Ben erg benieuwd naar Kroatië, het schiet al goed op :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 16:14

Ik kom hier weer even een update plaatsen :D

De vliegtickets zijn geboekt. Van 7 tot 20 september gaan we Kroatië verkennen. We vliegen op Dubrovnik en blijven daar twee dagen. Daarna huren we een auto voor de rest van de vakantie. We rijden door naar Split en blijven daar 5 dagen. Vanuit Split kunnen we dan naar Brac en andere plaatsjes eromheen. De rest van de dagen hebben we niet geboekt want gaan gaan dan kijken wat er beschikbaar is.

We hebben een heel lijstje die we af willen gaan en die zal ik hier binnenkort delen. We zijn nu alleen opzoek naar een speciale 1 nacht overnachting. Ik wil graag een plekje met het mooiste uitzicht :D Mochten jullie een mooi appartementje, hotel of B&B weten omgeving de plitvice meren, of misschien een andere plek die kant op, dan hoor ik het graag :D

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:34

Klinkt als een mooie vakantie!
Ik ben benieuwd naar de foto's