Kroatië 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:32

Hallo! Ik praat graag mee met jullie. Wij zijn vorig jaar in Kroatië geweest en ik ben helemaal om! :D
Pula was ons startpunt en echt fantastisch mooi. Daar zouden wij ook graag nogeens naar teruggaan. <3 Leuk om al die nieuwe tips te lezen!

Mooiste wat wij hebben gedaan, en dit moet je echt eens doen, is 's nachts met doorzichtige led-bootjes varen in Pula. Het was die nacht helder weer en zó mooi!
https://www.viator.com/nl-NL/tours/Pula ... 0-299354P1 Ook super enthousiaste begeleiding. Voor ons was dat echt een highlight. :D

De tweede helft van de week zijn we meer het land in gereden richting de Plitvicemeren. Groot verschil aan omgeving gezien en echt verbaasd soms. Tip welke camping je vooral níét moet doen: Camp Kozica. Tenzij je van naakt rondrennende kinderen, hippies en wietlucht houdt.. :=
Vanaf daar ging het heel snel heel bizar op vakantie. Maar wel de mooiste verhalen aan overgehouden. :')

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:51

Maureen95 schreef:
Hoe is de hitte? De aankomende dagen wordt het niet kouder daar _O-

Hebben jullie nog leuke tips voor restaurantjes in Dubrovnik en Split? We eten vlees en vis maar vegetarisch vinden we ook niet erg.


Niet in Split maar in Omis restaurant Zvivdan. Het eten is prima en de plek is echt prachtig. Dit kleine restaurantje zit op het strand.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:14

Wij zijn gisteren aangekomen in Zaton! Vandaag helaas wel regen, hopelijk is het de rest vd week wat beter :=

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:45

Hoi allemaal, ik ga volgende week naar Kroatië en vroeg me af hoe het naar jullie ervaringen zit met de tipping culture? Is het gebruikelijk om fooi te geven? En hoe veel? En ook als de service niet goed is of niet zegmaar? Ik ga met een groep overwegend Amerikaanse mensen en de tipping culture in Amerika is echt fiets up dus ik wil niet van hun judgement uitgaan...

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:25

IMAY1990 schreef:
Hoi allemaal, ik ga volgende week naar Kroatië en vroeg me af hoe het naar jullie ervaringen zit met de tipping culture? Is het gebruikelijk om fooi te geven? En hoe veel? En ook als de service niet goed is of niet zegmaar? Ik ga met een groep overwegend Amerikaanse mensen en de tipping culture in Amerika is echt fiets up dus ik wil niet van hun judgement uitgaan...


De Kroaten die in de horeca werken, verdienen over het algemeen niet geweldig goed. Een deel van het mindere loon wordt goedgemaakt door tips. Je zal merken dat het op veel plaatsen ook op het kasticket staat dat "tips not included" zijn.
Hoeveel je geeft, is moeilijk te zeggen.Wij geven als we iets drinken 1 euro (ongeveer) en als we op restaurant gaan 5 euro of meer, naargelang hoe hoog de rekening is.
Mijn pa (een Kroaat) wist me te zeggen dat het daar ook heel normaal is om iets achter te laten voor de mensen van housekeeping als je op hotel gaat. Iets wat ik eigenlijk nog maar zelden gedaan heb...
Beetje je buikgevoel volgen, denk ik...

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:49

Nog een aanrader voor mensen die graag effe de grens met Bosnië over willen rijden...
Paardrijden op de vlaktes van Kupres. In 1 woord: geweldig!!
Ze organiseren paardrijvakantie van 1 week maar als het past in hun planning kan je ook een dagtocht (of halve dag) boeken.
Ik heb werkelijk nog nooit in zo'n mooie omgeving gereden en in zo'n stilte.
Wij hebben 4 uur gereden, bijna 25km gedaan en 80 euro per persoon betaald.
Afbeelding

Afbeelding

Handig om te weten: als je een auto huurt, moet je navragen of hij verzekerd is om in Bosnië te rijden. Dit is niet altijd standaard zo. Er zijn ook nog grenscontroles dus identiteitskaart niet vergeten. ;)

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:18

Fooi geven in Kroatië? In restaurants is bedieningsgeld vaak al bij de rekening inbegrepen. Wanneer dit niet het geval is, is een fooi van 10% gebruikelijk. Uiteraard alleen wanneer je tevreden bent over de service. Bij taxichauffeurs is het gebruikelijk om het bedrag naar boven af te ronden.


Dit stond op de website waar we geboekt hebben! 1 x wilde we fooi geven, wilden pinnen, maar dat kon niet. Hij kon alleen het eind bedrag invullen ofzo, niks extra's.

Voor de rest is het eten hier ook aardig aan de prijs. Of nou ja, gewoon vergelijkbaar met NL. Drankje kost ook gewoon 3€ op terras of meer.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:22

Klopt wat je zegt van de prijzen. Zeker aan de kust zijn de prijzen vergelijkbaar met België/Nederland. Als je 10km het binnenland in rijdt, betaal je merkelijk minder en dikwijls ook nog meer traditionele keuken te vinden.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:35

Xandyandme schreef:
Nog een aanrader voor mensen die graag effe de grens met Bosnië over willen rijden...
Paardrijden op de vlaktes van Kupres. In 1 woord: geweldig!!
Ze organiseren paardrijvakantie van 1 week maar als het past in hun planning kan je ook een dagtocht (of halve dag) boeken.
Ik heb werkelijk nog nooit in zo'n mooie omgeving gereden en in zo'n stilte.
Wij hebben 4 uur gereden, bijna 25km gedaan en 80 euro per persoon betaald.
[ [url=m/a4cYCs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HJtUCu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Handig om te weten: als je een auto huurt, moet je navragen of hij verzekerd is om in Bosnië te rijden. Dit is niet altijd standaard zo. Er zijn ook nog grenscontroles dus identiteitskaart niet vergeten. ;)


Bosnië is echt een prachtig land en de mensen zijn zo vriendelijk.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 15:35

Ik ben weer terug van Kroatië. Het was echt prachtig. Alleen al om met de auto door het land te rijden is al leuk om te doen.

1. Eerste avond in Dubrovnik
Afbeelding

2. Dagje spa in Split
Afbeelding


3. Ons uitzicht vanaf de 10de verdieping van onze flat in Split. Huisje was erg fijn en we liepen dagelijk naar het centrum.
Afbeelding

4. Plitvicemeren (Temperatuur was rond de 24 graden met zon, regen én we hebben onweer gehad)
Afbeelding

5. Plitvicemeren
Afbeelding

6. Plitvicemeren
Afbeelding

7. Ons boshuisje. Door het vele regenen viel de stroom elke keer uit waardoor we de jacuzzi niet konden gebruiken helaas. (precies de 2 dagen dat we wat meer off the grid wilden :+ )
Afbeelding

8. Bij het huisje hoorde ook een huisvosje :D Diertje was gewoon wild maar kwam elke dag wel even kijken of er wat lekkers te halen viel. <3
Afbeelding

9. Daarna naar Rijeka geweest voor 2nachten en daar hebben we toen een heerlijke warme jacuzzi bij het huisje geboekt <3
Afbeelding

10. klein straatje in Rovinj.
Afbeelding

11. Rovinj.
Afbeelding

12 Mooi bloemetje van het boshuisje nog.
Afbeelding
13. De Baredine grot. De tocht omhoog was echt even sporten maar het was binnen prachtig <3
Afbeelding

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:26

Esplendido schreef:
Maureen95 schreef:
Hoe is de hitte? De aankomende dagen wordt het niet kouder daar _O-

Hebben jullie nog leuke tips voor restaurantjes in Dubrovnik en Split? We eten vlees en vis maar vegetarisch vinden we ook niet erg.


Niet in Split maar in Omis restaurant Zvivdan. Het eten is prima en de plek is echt prachtig. Dit kleine restaurantje zit op het strand.

Deze moet ik ff onthouden!

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:41

Wij zijn ook weer thuis! :D Ik vond het een fantastisch land met super vriendelijke mensen. Helaas werd mn vriend halverwege de week wat ziek, dus zn humeur werkte niet meer helemaal mee. We zijn oa naar Nin, Zadar, plitvice meren en kornati eilanden geweest.

Zal later nog even wat foto's posten :)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Kroatië 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:02

Mooie foto's Maureen! Jammer dat dan net tijdens de regendagen de jacuzzi niet werkt.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:20

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:41

Mag ik mijn melden hier?
Volgend jaar mei ga ik met mijn man naar kroatie <3
Plitvice meren gaan we zeker heen
Split en zadar staan ook op het lijstje