Canada

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosch

Berichten: 36729
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:24

Hoi allemaal,

Wij hebben vanavond onze hotels vastgelegd.

Ik kreeg eerder de tip van op tijd reserveren maar ik kom er niet helemaal uit.

We willen bijvoorbeeld National Parks Banff en Jasper doen. Alleen wandelen dus niet kamperen ofzo. Moeten we iets vastleggen? Heeft iemand ooit zo een Discovery pass genomen? :)

february

Berichten: 185
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:06

Als je alleen wilt wandelen (zonder guide of groep) hoef je verder niets te reserveren.
Een Discovery Pass is verplicht in alle National Parks in Canada en heb je nodig in zowel Banff als Jasper. Je schaft deze aan bij een visitor centre of als je Banff NP inrijdt (er zijn tolhuisjes waar je stopt). Afhankelijk van het aantal dagen dat je in Banff & Jasper bent (inclusief je reisdag, want de route van Banff naar Jasper is door beide parken), kun je kiezen voor een jaarpas ($150 voor een familie tot 7 personen) of losse dagtickets ($11 per persoon per dag). Ik weet niet hoe de rest van jullie route eruit ziet, maar stoppen in andere nationale parken (Glacier, Revelstoke, Yoho) in die regio is dan ook gedekt als je een jaarpas neemt :j

Mocht je tips willen voor stops/hikes in/tussen Banff en Jasper, let me know!

Roosch

Berichten: 36729
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:14

Ah, thanks! Ik las eerder ook opmerkingen over shuttlebussen, is dat ook iets om rekening mee te houden?

Onze route is grofweg Calgary- Banff National Park (regio Invermere waar we een paar nachten verblijven) - dan langs/over Kootenay/Lake Louise naar Jasper - Edmonton - Calgary.

Tips: graag!!

february

Berichten: 185
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:53

Roosch schreef:
Ah, thanks! Ik las eerder ook opmerkingen over shuttlebussen, is dat ook iets om rekening mee te houden?

Onze route is grofweg Calgary- Banff National Park (regio Invermere waar we een paar nachten verblijven) - dan langs/over Kootenay/Lake Louise naar Jasper - Edmonton - Calgary.

Tips: graag!!


Dat was waarschijnlijk als je Lake Louise & Moraine Lake wilt bezoeken. Ik snap dat het voor veel mensen een hoogtepunt en indrukwekkend is, maar als er een shuttlebus voor nodig is om er te komen i.v.m. de drukte, sla ik het over :o Ik ben er 10 jaar geleden geweest toen er nog geen shuttle nodig was en je er met de auto heen kon, toen al was het schrikbarend druk. Er zijn zoveel meer prachtige meren en plekken waar je niet over de toeristen en selfiesticks struikelt!

Voor de Icefields Parkway tussen Lake Louise en Jasper raad ik aan om heel vroeg te vertrekken (grootste kant om wildlife aan de kant van de weg te zien is rond zonsopkomst en ondergang). De route zelf van Lake Louise naar Jasper is minder dan 3 uur, maar met alle mogelijke stops onderweg heb ik nog nooit minder dan 7 uur over de rit gedaan :D

Er zijn talloze prachtige stops en uitzichtpunten, maar als ik er 1 aan kan raden waar je de meeste "bang for your buck" krijgt, is het Parker Ridge. Het is goed te doen als je een basic fitness level hebt, na 300m via een zigzagpad omhoog kom je uit op de ridge en heb je waanzinnig uitzicht over de Saskatchewan glacier en omringende bergen. Eenmaal op de ridge kun je de hike langer maken door naar links te lopen en de ridge te volgen.

Voor hikes/wandelingen, installeer AllTrails. Daar kun je zelf filteren hoe ver je wilt hiken en of je een easy/medium/hard hike wilt doen en trail reports van andere gebruikers lezen. De rating easy/medium/hard is overigens vrij willekeurig, wat in Canada als easy beschouwd wordt, zou in Nederland medium of hard zijn. Nu zijn de meeste paden in Banff en Jasper voor het algemene publiek zeer goed onderhouden (want, national park) en goed toegankelijk. Houd er rekening mee dat bepaalde hikes alleen toegankelijk zijn met een groep van minimaal 4 personen i.v.m. grizzly beren.

Picopico
Berichten: 901
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 15:05

Roosch schreef:
Ah, thanks! Ik las eerder ook opmerkingen over shuttlebussen, is dat ook iets om rekening mee te houden?

Onze route is grofweg Calgary- Banff National Park (regio Invermere waar we een paar nachten verblijven) - dan langs/over Kootenay/Lake Louise naar Jasper - Edmonton - Calgary.

Tips: graag!!

Leuke route. Heb jaren geleden een vergelijkbare route gedaan, maar dan omgekeerd en met een uitstapje naar Fort McMurray (dat was ook een ervaring :') ).

Tussen Banff en Jasper zijn we oa gestopt bij Bowhead Lake, de Columbia Icefields en er was ergens een hotspring waar je in kon (alle wilde schapen stonden daar lekker op de parkeerplaats modder van de auto's te likken, neem dus zeker een verzekering die krassen dekt :') ).

Vlakbij Edmonton heb je Elk Island NP, één van de twee parken waar je de bosbizon (woodlands buffalo) kunt zien. Zeker de moeite waard.

In Edmonton zelf heb je de West Edmonton Mall, de grootste mall in Noord-Amerika. Ook nog wel leuk om te bezoeken. Toen ik er was (jaren geleden haha) waren er oa een kermis, mini-golfbaan, zwembad, schaatsbaan en een seaworld mét zeeleeuwen in de mall :')

Iets ten oosten van Calgary ligt Dinosaur Provincial Park. Zoals de naam al doet vermoeden is dat een vindplaats van dinosaurusskeletten. Verder is het een noordelijke uitloper van de badlands, inlcusief cactussen en ratelslangen. Ik vond dat echt een apart landschap :)

Voor de parken heb je een toegangspas nodig (tenzij je nergens gaat stoppen). Deze kun je gewoon ter plekke kopen bij een visitor centre of tolhuisje. Afhankelijk van hoeveel dagen je in die parken door gaat brengen kun je kiezen welke pas je wilt, maar mijn ervaring is dat je die jaarpas er vrij snel uithaalt. Die passen zijn overigens niet kenteken- of persoonsgebonden, dus je kunt ook kijken of iemand een jaarpas over heeft die dan nog geldig is. Misschien wel in dit topic?

Faringo
Berichten: 8278
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:33

Ik zou Moraine lake zeker niet overslaan. Wij hadden één van de eerste bussen gereserveerd. Was er helemaal niet druk toen wij er vroeg in de ochtend waren en het was prachtig. Zelfs 1 van de hoogtepunten van mijn vakantie. De shuttlebussen zijn echt heel goed geregeld, je moet ze alleen wel reserveren. Dit hebben wij al vanuit Nederland gedaan gelijk op de dag dat de reserveringen 'open' gingen. Ze houden we een deel van de tickets beschikbaar voor mensen die pas later willen boeken.

Lake Louise vond ik wel wat minder. Leuk om gezien te hebben, maar dat vond ik wel erg toeristisch. Wij zijn daar naar Lake Agnes gewandeld (best klimmetje). Mooi om te zien maar een mega rij om wat te drinken te kunnen krijgen en vreselijk vies en stinkend toilet omdat iedereen die naar boven klom naar het toilet moest. De omgeving boven is dan wel weer mooi, maar als we het hadden geweten dan waren we langer bij Moraine Lake gebleven.

Roosch

Berichten: 36729
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:38

Dankjewel voor de tips allemaal! Superhandig!

Faringo
Berichten: 8278
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:45

Mocht je in Banff overnachten dan is fonduen bij the Grizzly house echt heel leuk en lekker. Wel reserveren vooraf.

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:05

Wie weet of ik Eem nieuwe ETA moet aanvragen ? Wij zijn in 2022 naar Canada geweest en gaan over 7 weken weer . De info zegt dat een toegekende ETA 5 jaar geldig is . Maar de ETA hebben we niet op papier meer .

february

Berichten: 185
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:53

Je eTA is gekoppeld aan je paspoort (het is een electroning Travel Authorization), dus zelfs als je geen papieren versie meer hebt, zien luchtvaartmaatschappijen als het goed is bij het inchecken of er een eTA aan je paspoort gekoppeld is. Mocht je tussen 2022 en nu een nieuw paspoort gekregen hebben, dan moet je dus een nieuwe eTA aanvragen, anders zou je in principe goed moeten zitten.

Toen ik nog als toerist reisde voordat ik permanent resident was hier in Canada heb ik nooit een papieren eTA hoeven laten zien, maar kan geen kwaad om even voor de zekerheid na te vragen bij je luchtvaartmaatschappij,

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:55

Dank je wel

xLisaa

Berichten: 570
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:15

Hoi! Ik ga in september 2025 een week lang paardrijden aan de voet van de rocky mountains. Hierna wil er nog een paar weken aan vast plakken. Wat moet ik nu echt gezien hebben in de westen van Canada?

Oshaa
Berichten: 1053
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:22

xLisaa schreef:
Hoi! Ik ga in september 2025 een week lang paardrijden aan de voet van de rocky mountains. Hierna wil er nog een paar weken aan vast plakken. Wat moet ik nu echt gezien hebben in de westen van Canada?


Ligt een beetje aan waar je precies gaat paardrijden en wat je zelf leuk vind. Ik ben zelf groot fan van Kootenay National Park. En als je in de Rockies zit kan natuurlijk de Icefield parkway niet ontbreken. Glacier en Yoho zijn ook ontzettend mooi, net zoals Banff en Jasper. Meer richting het westen is de Sea to Sky highway (van Pemberton naar Vancouver) prachtig, en highway 1 door de canyon (Hope - Lytton) vind ik persoonlijk ook heel mooi. De Okanagan is een mooie streek, veel wijngaarden ook. Al voorspellen ze een extreem slechte oogst daar, vanwege de coldsnap in januari. Vancouver Island / Sunshine coast / Gulf Island hebben ook allemaal prachtige plekken. Er is enorm veel maar de afstanden zijn heel groot, dus hoever wil je rijden, wat wil je doen etc.

Zowiezo al je iets van flexibiliteit moeten hebben. September is nog bosbranden seizoen en wegen zijn soms plotseling (en soms dagen) dicht vanwege branden. Vorig jaar waren mijn schoonouders op bezoek en we hebben onze route meerdere malen moeten wijzigen omdat (snel) wegen dicht waren.

xLisaa

Berichten: 570
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:20

Ik heb vanmiddag een beetje research gedaan, maar het idee dat ik in eerste instantie had wordt hem niet denk ik.
De trektocht die ik ga maken is in het gebied van Kananaskis.
Mijn idee was om daarna een auto te huren en van Calgary via Jasper naar Vancouver te gaan. Alleen ik zag dat 2 aparte vliegtickets ongeveer 2x zo duur zijn dan dat je een retour Calgary boekt. En om vanaf Vancouver ook nog terug te rijden naar Calgary vind ik te lang in mijn eentje.
Dus ik denk dat het hou bij de omgeving Banff, Jasper. En dan moet ik even kijken of ik dat met georganiseerde trips ga doen of een auto huur. Ik vind de ervaring vanuit een auto wel altijd vele malen mooier...
Zijn de wegen in dat gebied wel makkelijk te rijden in september of kunnen die ook gesloten zijn?
Met de auto komen er wel nog allerlei kosten bij geloof ik? Toegangskosten voor de parken, parkeerkosten?

february

Berichten: 185
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 03:47

Ik zou absoluut voor eigen vervoer kiezen, het OV is hier beroerd en georganiseerde trips lopen heel gauw in de kosten en bieden je niet dezelfde vrijheid. Absoluut de Icefields Parkway van Banff naar Jasper en weer terug doen, prachtige route <3

Het is lastig te zeggen wat de bosbranden doen volgend in 2025, dit jaar zijn ze alweer vroeg begonnen, er is recorddroogte, dus tenzij we een natte maand juni krijgen, is de verwachting bijzonder grim |( In de 6 jaar dat ik hier woon heb ik 2 zomers gehad dat de bosbranden redelijk onder controle waren (er zijn altijd bosbranden en ze zijn een belangrijk onderdeel van veel ecosystemen hier), maar vorig jaar was weer een vreselijk jaar met grootschalige evacuaties, gesloten wegen, enorme rook duizenden kilometers verderop.

Dat gezegd hebbende, in september koelt het in/richting de Rockies alweer meer af dan Vancouver Island, de Coast Mountains en de Okanagan en , dus is de kans groter dat branden minder impact hebben en de kans op gesloten wegen in de Banff/Jasper regio is kleiner. Ik weet iig ook dat in Jasper in de winter veel preventative burning gedaan wordt zodat branden in de zomer niet uit de hand lopen, en omdat Banff & Jasper National Park een enorme toeristenpleister is, kan ik me heel goed voorstellen dat die strategie op meer plekken toegepast wordt om in ieder geval te zorgen dat de impact beperkt blijft.

September is een fijne tijd om te reizen, de echter zomerdrukte is voorbij (alle scholen starten weekend na 1 September weer), de herfst hangt in de lucht (kijk niet gek op van temperaturen onder nul 's nachts en de eerste sneeuw) maar de nazomer is nog heerlijk <3

Je hebt inderdaad een national park pass nodig (Discovery Pass) voor Banff en Jasper, maar voor 1 persoon is dat schappelijk (rond de $65 voor een jaar, je kunt ook dagpassen kopen maar ik geloof dat je de jaarpas er al na 5 dagen uit hebt)

Roosch

Berichten: 36729
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 04:23

Voor ons duurt het niet gek lang meer, spannend!

xLisaa

Berichten: 570
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:42

Bedankt voor de tips! Veel plezier Roosch!